A probléma vagy a megoldás részei leszünk?

Miért is vagyunk mindkettőé egyszerre és miként alakíthatunk ki úgy gazdasági jelenlétet, hogy mind a tulajdonosi, mind az érintetti értékek pozitívan érvényesülhessenek? A fenntarthatóság stratégiai megközelítését járta körbe „A jövő vezetői” tehetségprogramunk első szakmai napja a Grundfos Magyarország tatabányai gyáránál  február 16-án.

Török László, a Grundfos első számú vezetője a folyamatos fejlődés és az egymástól való tanulás lehetőségeire hívta fel a figyelmet köszöntőjében, Márta Irén a BCSDH igazgatója pedig szervezetünk bemutatása után a közös szakmai munka jelentőségét és eredményeit mutatta be. A képzés vezetője, Répássy Zsuzsanna segítségével a fenntartható fejlődés hatásait és mindennapi valóságát, valamint egymás szokásait ismerhették meg a résztvevők. A vállalati fenntarthatóság három pillérének meghatározása során a vállalatok tevékenységeinek hatását és körét határoztuk meg, így megállapítva, hogy a gazdasági, társadalmi és környezeti hatások voltaképpen egyre nagyobb hatású koncentrikus körök, nem is tartóoszlopok. Hiszen minden üzleti tevékenységnek a gazdaságon túlmutató, egyre nagyobb és szélesebb köröket érintő hatása van. A cél az, hogy ez minél pozitívabb befolyás legyen.

Melyik környezetterhelőbb: egy vega egy SUV-ban vagy egy húsevő kerékpáron?

Pataki György, a Corvinus professzorának segítségével a jövő vezetői közösen térképezték fel a fenntarthatóság sokszínűségét és legfontosabb területeit. Az életmódbeli kérdésektől az ökológiai túllövés meghatározásán át egészen a növekedés kultusz megkérdőjelezéséig számos témán át vettük végig a gazdasági és fenntarthatósági nézőpontokat. A felmerült kérdések némely esetben húsbavágó dilemmák elé állítják a gazdaság szereplőit – mindannyiunkat, akik egyszerre éltetjük, alakítjuk a rendszert, miközben fogyasztói, ügyfelei és haszonélvezői is vagyunk. Tőlünk és tevékenységeinktől forog a rendszer: a feladatunk, hogy a gazdaságot, a társadalmat és a környezetet érintő hatásaink pozitívak legyenek és támogassák azt a körforgást, amit a természet mutat példaként. Szerencsére számos vállalati megoldás, stratégiai döntés is mutat már irányt.

Dilemmák a vállalatok mindennapjaiban

Mit tehet egy közösségi bank azért, hogy a civil ügyeket minél hatékonyabban támogassa – akkor, ha az adományozás nem tűnik egyértelműnek? Kell-e különbséget tennünk a társadalmi vállalkozások és a civil szervezetek között? Hogyan feleljen meg ügyfelei egyre szélesebb elvárásainak egy, a körforgást tökéletesen megvalósító középvállalat anélkül, hogy elveszítse szakértelmét és fókuszát? Miként tudnánk a hulladékot úgy elszállítani a gyártósorról, hogy az ne veszélyeztessen munkatársakat? A MagnetBank, az Inest és a Grundfos kérdésfelvetéseivel csapatmunkában foglalkoztunk, sok szempontot mérlegelve és megvitatva találtunk közös irányokat, de a döntés és annak kivitelezése a legritkább esetben egyértelmű.

Az esettanulmányok közös átbeszélése után a Grundfos gyárában az első évfolyamunk egyik résztvevője, Schmidtmayer Péter vezetett végig, természetesen a hulladékszállító targoncákra különösen figyelve.

Eredményesség vs hatékonyság a változó gazdasági környezetben

Török László egy bő órás beszélgetés során mesélt vállalatvezetőként megélt személyes és szakmai élményeiről. Megerősítette, hogy a fenntarthatóság és az üzlet nem ellentmondás, sőt elképesztő üzleti lehetőségek születnek ott, ahol gazdasági vagy fenntarthatósági kihívásokat azonosítunk. Tökéletes átvezetéssel zárta a napot: „a munkavállalók egy vállalathoz szerződnek, de egy vezetőt hagynak ott”, hiszen a következő alkalommal a fenntartható vezetés témakörét járjuk majd körbe a METRO GasztroAkadémiáján.

Még egyszer köszönjük Pataki Györgynek, a Grundfosnak, Urbán Katalinnak, Schmidtmayer Péternek és Török Lászlónak, az Inestnek és Lakatos Sándornak valamint a MagNet Banknak és Molnár Csabának és természetesem minden résztvevőnek, hogy egy ennyire tartalmas nappal indíthattuk a 2017-es programunkat!

További képek ezen a linken tekinthetők meg.