Személyes példamutatás nélkül nincsen etikus működés

Vajon megéri-e etikusnak lenni manapság? Hogyan lehet felülemelkedni a „cél szentesíti az eszközt” gondolkodáson? Ilyen és hasonló kérdésekre kerestek választ és járták körbe az üzleti etika alapjait és gyakorlatát „A jövő vezetői” képzés harmadik szakmai napjának részvevői, amelyet a megfelelőség (compliance) kultúrájáról nemzetközileg is híres Telenor Magyarország Zrt. törökbálinti központjában nyitott meg Kiss Judit a vállalat HR igazgatója.

Az etika azzal foglalkozik, hogy mi a jó, míg tulajdonképpen a közgazdaságtan is ezzel foglalkozik: mi a jó a vállalatnak? Milyen a kapcsolat az üzleti vezető és a társadalom, gazdaság között. A nap elején dr. Angyal Ádám mutatta be az etika és az etikus működés alapjait és vázolta fel azt a kérdéslistát, ami az erkölcsös viselkedés megítéléséhez elengedhetetlen.

A Transaparency International Magyarország ügyvezető igazgatója, dr. Martin József Péter rámutatott arra, hogy világszintű versenyképességi felmérések alapján a korrupció és gazdasági teljesítmény egyértelműen összefügg. A nap folyamán a résztvevők megismerhették a terület gazdasági, társadalmi és környezeti hatását és sok-sok köztes eset kapcsán megvitatták, mi férhet bele az erkölcs, az etika, a megfelelőség vagy a jogi lehetőség keretei közé.

A délután egyre több konkrét vállalati esetről szólt. A Telenor Magyarország Compliance Officerei, Molnár István és Mosonyi Szabolcs bemutatták a vállalat megfelelőségi gyakorlatát és esettanulmányokon keresztül próbára tették a résztvevők érzékenységét a témában.

A BCSDH Változásvezetői díjazottja, Károlyi László a Legrand vezérigazgatója ismertette a tipikus üzleti etikai témákat és azt, hogyan lehet helyes döntést hozni. Emellett bemutatta, hogy a Legrand Zrt. mit tesz az etikus működés biztosításáért.

A MOL csoportszintű etikai megbízottja, Dr Vincze Miklós  az intézményesített üzleti etika és a „whistle-blowing” alapjait vázolta fel és mutatta be a MOL csoport bejelentő rendszerén keresztül. Emellett négy kérdésen keresztül vezette rá a résztvevőket arra, hogy milyen alapelvek és lépések kellenek egy bejelentő rendszer jó, hatékony működéséhez.

A Telenor díjnyertes székházának épületbejárásához csatlakozott Christian Søndergaard, Chief Corporate Affairs Officer.

Hiába érezzük dilemmás helyzetekben, hogy mi a helyes, de mind a magánéletünkben, mind az üzleti életben gyakran felülírják azok a valós vagy vélt racionális érvek és félelmek, amelyek az ellenkezőjét eredményezik. A mindennapi helyzetek, sokszor nehezen megszülető döntései viszont sokszor vezetnek feszültséghez, nehezen feloldható helyzetekhez.

A nap végén Aleksandra Banovic, a Telenor Chief Customer Officere osztotta meg vezetői tapasztalatait személyes beszélgetésben orientálva a csapatot ezután az igazán sokféle dilemmát felvető nap után.