Az innováció központja mindig az ember, nem pedig a technológia

Sosem volt nagyobb igény a fenntartható, új termékekre, szolgáltatásokra és működési folyamatokra, mint most. Egy olyan világban, ahol a fenntarthatóság és az üzleti haszon gyakran a mérleg két tányérjába kerülnek, nehéz elképzelni, hogy mind a két világból ki lehet hozni a legjobbat. „A jövő vezetői” tehetségprogram harmadik, a Fenntartható innovációról, termékekről és szolgáltatásokról szóló szakmai napján olyan témákat jártunk körül, mint: Hogyan tudja a vállalati szféra pozitív irányba befolyásolni a negatív társadalmi és környezeti folyamatokat? Mi az a Jevons-paradoxon és mit tehetünk ellene? Hogyan érhetünk el rendszerszintű innovációt és miért fontos? Mi az alapja a felelős innovációnak és kutatásnak? Mik napjaink előremutató üzleti innovációi? Mit tehetünk mi?

Dr. Pataki György, az ESSRG szenior kutatója egy beszélgetésen keresztül vezette be a résztvevőket a nap témájába a fenntarthatóság és az innováció kapcsolatáról. Olyan kérdéseket feszegetett a beszélgetés során, mint hogyan lehet egy innováció során nem csak az egyes elemeket javítgatni, de valódi társadalmi igényekre és funkciókra választ adni. Felhívta a figyelmet arra a Jevons-paradoxonra vagyis, hogy mi történik akkor, ha a szereplők (fogyasztók, termelők) a fenntarthatóságért tett befektetéseikből eredő költségmegtakarításaikat további környezetszennyező tevékenységekre fordítják. A beszélgetés során a résztvevők elmerültek a fenntartható kutatás és innováció témakörében és a társadalmi innovációk lehetőségeiben is.

A program résztvevőinek Dr. Ágoston György, a Tungsram tudományos és innovációs főtanácsadója mesélt a Tungsram Csoport innovációiról. Bemutatta a vállalat négy innovációs üzeltágát: agritech: beltéri mezőgazdaság, Smart City megoldások, PropTech megoldások és Nyitott Innovációs Center. Érdekfeszítő példákkal illusztrálta előadását, melyben bemutatta innovatív megoldásaik közül a legizgalmasabbakat, így a vertikális farmokat, az okos Legot, a HeatTank innovatív hőtartárolót és a Startup Campus kezdeményezésüket.

A Nestlé dolgozóiknak szóló innovációs programól a NextINNestléről beszélt Rozemarije Zijlmans, a Nestlé Hungária Kft. Market Lean menedzsere. Hogyan vonjuk be a dolgozókat az innovációs tevékenységbe, hogyan segítsük őket abban, hogy innovációs projektjeik megvalósulhassanak és sikeresek lehessenek? Előadása végén gyakorlati tanácsot adott a projektmunka prezentációkhoz való felkészülésre.

Ezt követően dinamikus kerekasztal-beszélgetésen Berecz Balázs, az Access4you alapítója és ügyvezetője, Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Hungária Zrt. marketing kommunikációs igazgatója és Dr. Somogyi Rita, a HungaroControl Zrt. Stratégiai és Projektmenedzsment Osztályvezető beszélgettek vállalataik innovációs kihívásairól. Az Access4you valódi üzleti értéket teremt egy társadalmi probléma középpontba állításával: ingatlanok felmérésével és minősítésével információt gyűjt az épített környezet, az irodaházak, a munkahelyek és egyéb ingatlantípusok akadálymentességéről, majd weboldalán ezeket ingyenesen elérhetővé teszi az érintett személyek számára. Hogyan lehet egy 700 kilóméterre fekvő ország légterét irányítani? Hogyan lehet a COVID ideje alatt megfelelni az otthonokban megnövekedett energiaigénynek úgy, hogy közben kollégáinkat is a legnagyobb biztonságban tudhassuk? A kerekasztal résztvevői kiemelték, hogy minden innováció mögött az emberek elkötelezettsége és kreativitása áll.

Palotai Borbála, a PwC Magyarország Kft. Marketingkommunikációs és üzletfejlesztési vezetője az idén jubileumi, 10. alkalommal elkészített PWC Vezérigazgatói felmérés eredményeit egy időutazás keretén belül mutatta be kiegészítve az utolsó 10 év legfontosabb megállapításaival. Elmondta, hogy 2020-ban az aggodalmak közül a válsághelyzetek kerültek előtérbe, illetve a jövőre vonatkozva a növekvő adóterhek, az ellátási lánc zavarai láthatóak lesznek. A vállalatvezetők 92%-a bízik abban, hogy 2022-ben vállalatuk teljesítménye eléri a járvány előtti szintet.

A nap zárásaként a vezetői interjú keretében Joerg Bauerrel, a Tungsram Group vezérigazgatójával beszélgethettek a résztvevők többek között a vezetői karrierről, a GE Lightning üzletágának eladásával a Tungsram Csoport megalakulásáról 2018-ban, a munka és magánélet összehangolásáról.