Zöldre mosás vagy valódi tettek?

A zöldre mosás a fenntartható vállalati működés egyik legaktuálisabb kihívása, mind az ESG, mind a kommunikáció oldaláról. Az idei év sem mentes az ezzel kapcsolatos botrányoktól, amik a fogyasztóvédelmi aggályokon túl immáron az ESG értékelésekkel és a zöld energiaátállással kapcsolatban is egyre gyakrabban bukkannak fel a hírekben.

Az elmúlt egy hónapban Elon Musk tweetje keverte fel az ESG vizeit, amit pár nappal követett a Deutsche Bank DWS divíziója ellen indult vizsgálat. Mindeközben a KLM holland légitársaság ellen is jogi eljárás indult a karbonkompenzációs programjuk kapcsán. Június 14-i ESG-Kommunikációs munkacsoportunkat megelőző napon pedig a SEC (U.S. Security Exchange Commission) indított zöldre festés ellenes vizsgálatot a Goldman Sachs vállalatnál.

A joggyakorlók egyre határozottabb fellépései a jövőben csak fokozódni fognak, az Európai Unió a zöldmosás betiltására tett javaslatot egy kutatásuk alapján, miszerint az önkéntes címkerendszerek csupán 35%-a támaszkodik bizonyítható konkrét adatokra.  Itthon pedig a Gazdasági Versenyhivatal adott ki irányelveket a zöld kommunikáció témájában.

Munkacsoport-találkozónkon egyértelművé vált, hogy a kommunikációs és ESG szakembereknek kiemelt figyelmet kell fordítania a terület szabályozási változásainak közeli nyomon követesére. A Deloitte szakértői, Borek Flóra és Sándor Zsanett segített a résztvevőknek alapvető fogódzkodókat találni a kockázatok, jogi környezet és fogyasztóvédelem területén. Emellett konkrét jó gyakorlatokat és tanácsokat fogalmaztak meg a vállalatok számára, miként tudnak az ESG törekvéseiről és eredményeiről zöldre mosás elkerülésével kommunikálni.

A téma összetettsége és aktualitása velünk marad, így programjaink során továbbra is fókuszban tartjuk majd.