Mobilfizetéssel a fenntarthatóbb közlekedésért!

Ahogy egy város fenntarthatóságához a közlekedés optimalizálása, „zöldítése” is hozzájárul, a környezeti hatások teljeskörű vizsgálata érdekében az sem közömbös, hogy például az egyéni autózás helyett igyénybe vett közösségi közlekedésben milyen formában történik az utazási jogosultság megváltása. Miért környezetkímélőbb a mobilfizetéssel történő jegyvásárlás a hagyományos, papír alapú vásárláshoz képest?

A lassan négy esztendős „Közlekedési Mobiljegy” szolgáltatás, mint hazai jó gyakorlat, a helyi és helyközi közösségi közlekedési szolgáltatások digitális igénybe vételét segíti elő.  A megoldás a közlekedési szolgáltatók, városok és viszonteladók együttműködésével jött létre abból a célból, hogy az utasok egyszerűen, mobilalkalmazáson keresztül vásárolhassák és használhassák mindennapjaikban jegyeiket és bérleteiket. Eközben a szolgáltatók is ellenőrizhetik a felszállókat, egyszerűen hozzájutnak a bevételekhez és utazási statisztikákhoz, amelyek segíthetik a szolgáltatások fenntarthatóbb tervezését. A pandémiás világjárvány hatására felértékelődtek a kontaktus nélküli megoldások, így a Mobiljegy szolgáltatás a helyközi közösségi közlekedésben is bevezetésre került, és azóta is országosan üzemel. Manapság városonként eltérő mértékű, mintegy 8-30% a mobiljegy aránya az összes értékesítési csatornához viszonyítva. A népszerűségét mi sem jelzi jobban, hogy a szolgáltatás tranzakcióinak száma egy év alatt 254%-kal, forgalma pedig 168%-kal nőtt idén év elején az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Hogyan járul hozzá mindez a fenntarthatóság növeléséhez? Miért jó ez a környezetnek?

A készpénz előállításának, gyártásának és logisztikájának, valamint a papíralapú nyugták kibocsátásának környezeti terheléséről számos adat, tanulmány készült és áll a felhasználók rendelkezésére. Az elérhető pozitív környezeti hatás tehát a készpénzhasználat és a papíralapú nyugták használatának csökkentésével érhető el. Ezeket alapul véve a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. ESG csoportja elemezte az iparági becslések alapján az egy tranzakcióra jutó lehetséges CO2 kibocsátás megtakarítást, és számítások alapján az egy tranzakcióra jutó megtakarítás 58,5 grammban mérhető.   A szolgáltatás 2019-es indulása óta az eddig lezajlott több, mint 22 millió közlekedési tranzakció ezidáig 23 tonna CO2 kibocsátást takarított meg!

Mi a helyzet a társadalmi és gazdasági fenntarthatósággal?

A digitális szolgáltatás nem kizárólag környezetvédelmi, hanem társadalmi, gazdasági szempontból is jelentős: a szolgáltatások jellemzően alacsony belépési korláttal, a felhasználók részére díjmentesen igénybe vehetők, biztosított a lakosság digitális edukációjának erősítése is, összhangban az össztársadalmi digitalizációs törekvésekkel. A szolgáltatás országos, átjárható, transzparens és egységes rendszerben biztosítja a gazdasági fenntarthatósághoz kapcsolódó elvárásokat, ezáltal komoly gazdaságfejlesztő hatással bír.

Forrás: A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 2021. évi Fenntarthatósági jelentése, 19-20. oldal, 50.oldal