1,2 millió kerékpáros utazott a MÁV-START-tal 2022-ben

A kerékpáros turizmus, valamint a bringások ingázásának elősegítése régóta a MÁV-START prioritásai között szerepelt. Hazánk rendelkezik Európa egyik legsűrűbb vasúthálózatával, a felnőtt lakosság kétharmada szokott rendszeresen kerékpározni, 2021-ben pedig az Európai Kerékpár Szövetség rangsora alapján a MÁV-START kerékpáros szolgáltatása a 4. helyezést érte el. A feltételek tehát adottak, és a szolgáltatás iránti igény évről-évre nő. Így a 2022-es fejlesztések is legfőképp a kapacitásbővítésre, valamint a turisztikailag kiemelt régiók szezonális kiszolgálására fókuszáltak. Mindemellett figyelemfelkeltő kampányokkal, tájékoztató anyagokkal, a kerékpáros aloldal megújításával, különféle kedvezményekkel is folyamatosan tudatosítottuk a zöld közlekedés előnyeit, tájékoztattuk az utasokat a vasúti kerékpáros kínálat igénybevételének lehetőségeiről.

A fejlesztéseknek köszönhetően 2022-ben csaknem 1,2 millióan szállítottak kerékpárt vasúton, ami 18 százalékkal haladta meg a 2021-es biciklis forgalmat. .Ezzel az elmúlt évek legjobb eredménye született meg: 2019-ben 880 ezren, 2020-ban 917 ezren, 2021-ben pedig 1 millióan vonatoztak bringával. Az egyre növekvő igényt az is magyarázza, hogy míg a kerékpárjegyek, menetjegyek ára 2023-ban sem drágult, addig az üzemanyagárak 30-40 %-kal növekedtek. Az utasok már a kerékpáros díjtermékek 35%-át vásárolták a MÁV appon, ahol eleve 10 %-kal olcsóbban lehet jegyet váltani. Azonban a MÁV-START más tarifális kedvezményekkel is ösztönzi a fenntartható közlekedési módok kombinációját. Kedvezményesen válthatnak például kerékpárjegyet a Magyar Kerékpárosklub tagsággal vagy START Klub kártyával rendelkezők is.

Jármű- és menetrendi fejlesztések

2022-ben több régióban is jelentős fejlesztéseket tudhattunk magunk mögött. Forgalomba állt 7 kerékpárszállítóvá átalakított nagykapacitású Bdmpee (korábbi Bmx) kocsi 24 kerékpárhellyel, főként a Balaton északi partján. Ezeket az utasok a széles ajtóknak köszönhetően önállóan is könnyen tudják használni, ráadásul ülőhelyek is találhatók benne a kerékpároktól látótávolságra. A Balaton déli partján a nyári főszezonban a Balaton InterCity-vonatokon megdupláztuk (8 helyett 16), a Tópart InterCityken pedig több mint megháromszoroztuk (8 helyett 28-32 kerékpárhely) a kerékpáros férőhelyek számát az előző évekhez képest. Ezek eredményeképpen a Balatonnál 20%-kal több biciklit szállítottunk az előző évhez képest.

Elkészült továbbá a 8. regionális kerékpárszállító kocsi, így a fővonalak mellett a mellékvonalakon, helyi forgalomban is nagyobb mennyiségű kerékpár szállítására nyílt lehetőség. A tisza-tavi és a kelet-börzsönyi térség mellett tavaly már a Balaton északi partján és a Bakonyban közlekedő személyvonatok is közlekedtek ilyen kocsikkal.

A Velencei-tóhoz a G43-as személyvonatok egy része már KISS motorvonat volt, csakúgy, mint a Balatonhoz az ország távolabbi pontjairól érkező expresszvonatok többsége. A Dunakanyarban is ezek a járművek közlekedtek, 12-24 kerékpár szállítását biztosítva. A Tisza-tóhoz 2021-ben indult a Tisza-tó Expressz 2022-ben már meghosszabbított útvonalon Balmazújvárosig közlekedett. Ez a járat közel 50 – igény esetén bővíthető – kerékpárhellyel szolgálja utasainkat. Mindezek mellett tavaly újra lehetett biciklit szállítani a szlovén és horvát tengerpartra az Istria éjszakai vonattal.

 

Mit hozott a decemberi menetrendváltás?

A 2022. decemberi menetrendváltással bevezetett újdonságok több esetben a kerékpárszállítási lehetőségek bővülésével is jártak: Budapestről már óránként közvetlenül elérhető Gyöngyös a Mátra InterRégió vonatokkal, melyeken 6-12 kerékpárhely áll utasaink rendelkezésére. A Cívis InterRégió vonatok révén többek között Szolnokról és Debrecenből vált egyszerűbbé a Tisza-tó elérése, hiszen a fővonalon immár korszerű, alacsonypadlós, kerékpáros férőhelyekkel rendelkező Flirt motorvonatokkal lehet utazni.

A fejlesztések 2023-ban is folytatódnak

A kerékpárszállítási szolgáltatás iránti fokozódó igénnyel összhangban a nagykapacitású kerékpárszállító kocsik felújítása az idén sem áll le. A friss fővizsgás Bz-motorvonatok és mellékkocsik 2 kerékpárszállító kampóval bővülnek, így ezekben a regionális járművekben is fokozatosan komfortosabbá válik a bicikliszállítás. Egyes mellékkocsikat úgy alakítanak majd át, hogy 5 kerékpár számára legyen férőhely, ezek a kiemelt turisztikai régiókban közlekednek majd. A beszerelés folyamatosan zajlik, így néhány év leforgása alatt az összes regionális vonalon lehetővé válik majd a kerékpárok kulturált, arra kialakított helyen történő szállítása.

B+R parkolók

A kerékpárszállítás mellett az utasok úgy is egyre jobban ki tudják használni a kombinált zöld közlekedés előnyeit, ha kerékpárjukat az állomásokon hagyják. A jelenleg működő 10 elővárosi vasútvonalon mintegy 80 állomáson áll rendelkezésre színvonalas B+R tároló, nagyságrendileg 4000 férőhellyel.

Figyelemfelkeltő kampányok

2022-ben is számos eseményt, kampányt szervezett a vasúttársaság annak érdekében, hogy az utasok még szélesebb köre tájékozódhasson a kombinált közlekedés előnyeiről, illetve annak környezeti és egészségügyi hastásairól.

Júliusban a Magyar Kerékpárosklubbal együttműködve a „Bringázz a munkába” kampány arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyre több vasútállomáson található B+R (Bike+Ride) parkoló igénybevételével indítsuk a napot mozgással, majd hagyjuk biciklinket a vasútállomáson.

A bringás reggelik 2022-ben is igen népszerűek voltak. Májusban és szeptemberben a MÁV-Volán-csoport leányvállalatai finom reggelivel és ajándékokkal várták a munkába kerekezőket. A mobilitási hét alkalmából 2022. szeptember 17. és 22. között díjmentes kerékpárszállítási lehetőséget biztosítottunk utasaink számára a MÁV-START belföldi járatain. Szeptember 22-én, az autómentes napon pedig bármilyen, legalább 10 km-es érvényességi jeggyel tetszőleges távolságra lehetett utazni.