Digitális karbonlábnyom-csökkentés: klímabarátabb lett az E.ON új weboldala
- Az internet a világ egyik legnagyobb széndioxid-kibocsátója, a klímavédelemben a honlapok kialakításának is szerepe lehet
- Az E.ON jó példát mutat: az éghajlatvédelem figyelembevételével újragondolt honlapja 35 százalékkal, azaz évi 4 tonnával kevesebb széndioxid-kibocsátással működik
- A változtatásokat az E.ON a Carbon.Crane validált, nemzetközileg hiteles módszertana alapján végezte el
- Az új honlapon a felhasználói élmény is javult
Ha az internet egy ország lenne, a világ negyedik legnagyobb széndioxid-kibocsátójának számítana: a Világbank adatai alapján önmagában a globális üvegházgáz-kibocsátás 4 százalékáért felelős. Ennek egyik oka, hogy a weboldalakat kiszolgáló szerverek működtetéséhez rengeteg energiára van szükség, ezért van nagy jelentősége a honlapok felelős felépítésének. Jól megválasztott megoldásokkal csökkenthető az oldal miatt keletkező üvegházhatású-gázkibocsátás.
Ezt tartották szem előtt az E.ON Hungária Csoport és a klímabarát webfejlesztéshez tanácsokat adó Carbon.Crane szakértői, amikor átalakították az energiacég weboldalát.
Az E.ON Budapest, Pest megye és a Dunántúl áramhálózatát működteti, hat dunántúli megyében a gázhálózat fenntartója, miközben országszerte nyújt előremutató energetikai megoldásokat lakossági és vállalati ügyfeleknek, így honlapja minden nap jelentős forgalmat generál.
A weboldal átalakításának eredménye több szempontból is jelentős: tonnákban mérhető kibocsátáscsökkentést sikerült elérni úgy, hogy a honlap használata is komfortosabbá vált.
A kedvező változásban kulcsszerepe volt a képhasználat átalakításának: a képméret, a felbontás és a formátum mind olyan jellemző, ami hatással van a háttérben dolgozó szerverek igénybevételére, és vele a felhasznált energia (és az azzal arányos széndioxid-termelés) mennyiségére.
A következő lépésben a kollégák törölték a duplikált, illetve nem használt, vagyis a számítási kapacitást fölöslegesen igénybe vevő aloldalakat – hiszen az összes tartalom, ami a webszerveren van, fogyaszt valamennyi energiát (a nem használt oldalak esetében teljesen fölöslegesen).
Ezután pedig megszüntették a videós tartalmak automatikus elindulását: az „autoplay” funkció korlátozásával ki lehetett küszöbölni az indokolatlanul elkezdődő lejátszást, a felhasználó által nem igényelt videótartalomhoz kapcsolódó energiahasználatot.
Mint a Carbon.Crane elemzése megmutatta, az E.ON honlapjának oldalrendszerében a teljes karbonkibocsátás közel 15 százalékáért egyetlen oldal, 50 százalékáért pedig 12 oldal felelős, miközben a teljes weboldal több mint ezer oldalból áll. Vagyis elég néhány aloldalon beavatkozni ahhoz, hogy számottevő megtakarítást lehessen elérni.
Az E.ON megújult weboldala esetében a csökkenés mértéke 35 százalék, vagyis évi 4 tonna szén-dioxid kibocsátást spóroltak meg. Ezzel ráadásul nem csak a természeti környezet nyert, hanem az ügyfelek is: az E.ON digitális marketing csapata által, a Carbon.Crane útmutatásai alapján elvégzett klímabarát beavatkozások eredménye egy gyorsabban betöltődő, jobb felhasználói élményt nyújtó weboldal lett.
Az átalakítás másoknak is példát mutathat: az E.ON az első az energiavállalatok közül, amely a Carbon.Crane 2024-ben validált, nemzetközileg hitelesnek tekintett módszertanát használta a weboldalának kibocsátás méréséhez, demonstrálva az innovatív megoldások és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét.