Pénzügyi kultúra fejlesztése
„Az idén 75 éves OTP Bank a következő évtizedekben is piacvezető pénzügyi szolgáltató lesz Magyarországon, sőt, a Kelet-Közép-európai régióban. Annak érdekében, hogy ügyfeleinkkel együtt tudjunk sikeresek lenni, jelentős erőfeszítéseket teszünk a hazai pénzügyi kultúra fejlesztéséért. Programjaink érdemi hatással vannak a jövő generációira, évente több tízezer fiatal szemléletét és érdeklődését tudjuk úgy alakítani, ami tudatosságot, tájékozottságot és igényességet eredményez a saját pénzügyeikben. Nemzeti érdek, hogy a mai diákok az anyagi öngondoskodásra hajlandó és arra képes állampolgárokká váljanak, és az OTP Bank vezető szerepet vállal ebben a küldetésben is.”
Csányi Sándor, vezérigazgató
Cég neve:
OTP Bank Nyrt.
Megvalósítás éve:
2012 óta
Célterületek:
Oktatás és képzés, Fogyasztói szemléletformálás
A program célja:
Az OTP Bank évek óta prioritásként kezeli, hogy támogassa és előrelendítse a lakosság pénzügyi ismereteinek bővítését, hozzájáruljon a pénzügyi kultúra fejlesztéséhez. Kiemelt céljaink között szerepel az edukáció és a pénzügyi tudatosság növelése. A minél szélesebb és hatékonyabb elérés érdekében saját alapítványunkkal önállóan és más szervezetekkel közös együttműködések révén is teszünk a pénzügyi tudatosságért.
A program intézkedései, vállalásai:
Szerteágazó edukációs tevékenységünk alapvető, banki termékekhez kapcsolódó edukatív tartalmak készítése mellett kiemelkedő szerepet játszik a pénzügyi ismeretek bővítésében az OTP Fáy Alapítvány is, amely évente közel harmincezer fiatal gazdasági és pénzügyi tudását gazdagítja ingyenes és gyakorlatorientált tréningjein és digitális képzésein.
Az Alapítvány célja a fiatalok jövőtudatos gondolkodásának, ezen belül kiemelten a pénzügyi kompetenciáiknak a fejlesztése. A pénzügyi tudatosság erősítése, a gazdasági ismeretek bővítése mellett karriertervezés és pályaorientáció, fenntarthatóság, valamint a sikeres élethez fontos szociális kompetenciák területén is nyújt képzéseket általános- és középiskolások, illetve fiatal felnőttek számára.
Edukációs programunk részeként a finn Kokoa, a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökséggel szorosan együttműködő intézet kiváló minősítését is elnyerő OK Oktatási és Innovációs Központ élményszerűen, a legmodernebb módszerekkel és eszközökkel biztosítja a tanulást a pénzről, gazdaságról, gazdálkodásról. A térségben egyedülálló intézményként 2012-ben indult a magyar köznevelés szempontjából is mérföldkőnek számító program, melyet a több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkező OTP Fáy Alapítvány irányít. Azóta a budapesti oktatóközpont mellett a jövőtudatosságra nevelő programok Nyíregyházán, illetve Moldovában leánybankunkkal együttműködésben is elérhetőek.
Mitől egyedülálló az intézmény?
- Évről évre egyre több diákhoz, 2023-ban harminchétezer tanulóhoz jut el Magyarországon az OTP Bank által támogatott, ingyenes pénzügyi és gazdasági képzés. A képzések célja a szemléletformálás és a tudatosság növelése a pénzügyek vagy épp a karriertervezés terén.
- Tréningszerű, a diákok saját élményeire épülő inspiratív oktatási modulokat használunk.
- Az ország különböző pontjairól érkező csoportok oktatása mellett általános és középiskolákba utazó oktatói hálózat segíti, hogy a képzések minél szélesebb körhöz eljussanak.
- Több mint 100 tematikában online tréning érhető el.
A tudatosságnövelés érdekében több, mint 10 éve évente publikáljuk az OTP Öngondoskodási Indexet. Ez a felmérés megmutatja, hogy a takarékosság (öngondoskodás) milyen szerepet tölt be az emberek hétköznapjaiban.
A kutatás eredményei ráirányítják a figyelmet a pénzügyi edukációban előttünk álló feladatokra. Az öngondoskodás fontosságának népszerűsítése érdekében kommunikációs kampányt is indítottunk, és többek között az előtakarékosság és a túlfogyasztás problémáira is felhívtuk az emberek figyelmét.
Az OTP Bank az adományozást a pénzügyi kultúra részének tekinti és új szintre kívánja emelni a digitális adományozás innovatív megoldásával, ami ügyfeleink számára lehetőséget teremt a mikroadományozásokra, és összeköti az adományozót az adományozottal. Ügyfeleink számára az adományozás a hétköznapok része lehet, mert mindennapi banki ügyeik intézése közben, pár gombnyomással támogathatnak különböző civil kezdeményezéseket és alapítványokat – akár közvetlenül itt a honlapon, akár az internet- és mobilbankban vagy ATM-einken bankolva, vagy a Simple alkalmazással történő fizetéskor. Egyedülálló digitális adományozóplatformunk azok számára is lehetőséget teremt a segítségnyújtásra, akik egyszerre csak egy kisebb összeget tudnak adni a rászorulóknak.
Bankunk a pénzügyi kultúra fejlesztését a jövőbe való befektetésként kezeli, ennek érdekében alkottuk megy az OTP Csoport pénzügyi tudatosság startégiáját, amellyel célunk, hogy a pénzügyeikben kiigazodó, magabiztos és tudatos ügyfeleink megfelelő pénzügyi döntéseiket önállóan tudják meghozni, és olyan pénzügyi termékekkel rendelkeznek, amik a céljaikat legjobban támogatják. Ennek érdekében új szolgáltatásaink fejlesztéseinél, kommunikációnkban a társadalom valós élethelyzeteire reagálva nyújtunk támogatás és törekszünk ezeken keresztül a témára irányítani a figyelmet és attitűdváltozását elérni.
A program hatása és eredménye:
2023-ban több mint 37.000 fő vett részt képzésen, ami 27 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Az eredmény a közoktatási és egyetemi partneri kör bővítésének, az együttműködések kiterjesztésének, továbbá az e-learning képzések fejlesztésének és a jelenléti tréningek népszerűségének köszönhető. A felnőttképzésben résztvevők száma közel megháromszorozódott, míg az ifjúsági képzést végzettek száma 14 százalékkal emelkedett. Az ifjúsági e-learning tananyagokat elvégzők száma közel egynegyedével emelkedett. Az ifjúsági képzésekre továbbra is leginkább középiskolások jelentkeznek.
Kapcsolódó linkek:
Kapcsolódó kulcsszavak:
pénzügyi kultúra