„A legfontosabb kérdés az, hogy egy vállalat a fő tevékenysége révén hogyan járul hozzá a környezet megóvásához. A valódi társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság ott jelenik meg egy bank esetében, hogy milyen célokra ad hitelt. Amikor értékalapú pénzintézetként napelemparkot, elektromos mobilitást, alternatív iskolákat vagy biogazdaságokat finanszírozunk, akkor a fő profilunk és a támogatott ügyek nem különülnek el egymástól. A faültetésünknek – amely bár nem a fő tevékenységünk – komoly pozitív hatása lesz a környezetünkre, továbbá hiszünk a szemléletformáló erejében is.”

Fáy Zsolt, elnök

 

Cég neve:

MagNet Bank

Megvalósítás éve:

2019-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A MagNet Bank 2019 óta története negyedik faültetési kampányának keretében vállaltuk, hogy minden ügyfelünk nevében egy facsemetét ültetünk. A kampány eredményeként 2022 végéig összesen 60.000 facsemetét ültettünk el. Vállaltuk továbbá, hogy 2024 végéig további 17.500 fát ültetünk még, összhangban az ügyfélkör növekedésével.

A kezdeményezéshez önkéntesként is lehet csatlakozni.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Elnökünk Fáy Zsolt kezdeményezésére 2019-2021 között 40.000 fát ültettünk az akkori ügyfélállományunk mértékében. 2021-2022 között 10.000 fát helyeztünk el a Bankszövetség Faültetési Akciója keretében, amiért az Agrárminisztérium elismerésében részesültünk.

Vegyes fafajtájú elegyes erdőket ültetünk: hazánkban őshonos kocsányos tölgyet, vadgyümölcsfákat, juhart, kétéves, 50-80 centiméteres csemetéket.

Hol találjuk az első MagNet Tölgyeseket?

  • Ócsai Tájvédelmi Körzetben,
  • Ipoly-völgyében
  • a Nagykőrösi Pusztai Tölgyesek védett, állami területén,
  • Bakonyerdő Zrt. kupi erdeiben ültettünk.

Az ültetésben az együttműködő partnerünk az Erdőmentők Alapítvány, akiknek szakértelme garantálja, hogy a csemeték szakszerűen legyenek elültetve és gondozva mindaddig, míg meg nem erősödnek.

A világ legkülönbözőbb pontjain működő értékalapú pénzintézetek már felismerték saját felelősségüket abban, hogy tevékenységükkel nagyban befolyásolják a környezetüket. Az Értékalapú Bankok Nemzetközi Szövetségének (GABV) tagbankjaként a MagNet Bank is azok közé tartozik, akik nap mint nap tudatosan döntenek egy-egy hitelbírálat során, de kiemelten fontosnak tartjuk a szemléletformálást is, és a közösség ilyen jellegű bevonását bankunk tevékenységébe.

A program hatása és eredménye:

Mit is jelent 60 ezer fa?

  • élete során annyi szén-dioxidot köt majd meg, amit 37 millió autó, autónként 1000 kilométer alatt bocsát ki.
  • annyi oxigént termel, amennyi Sopron, vagy Kaposvár teljes lakosságának légzéséhez szükséges.
  • mikor már szép nagy fák lesznek, évente 150 vagon port szűrnek majd ki a levegőből.
  • akkora területet foglal el, mint majdnem 23 focipálya.

Az ügyfélkör bővülésével összhangban még 17.500 fát ültetünk el 2024 év végéig.

Kapcsolódó linkek:

https://www.magnetbank.hu/magnet_erdo

https://www.facebook.com/magnetbank/

Kapcsolódó kulcsszavak:

erdősítés, szemléletformálás, biodiverzitás

 

„Számtalan lehetőséget kínálunk, hogy vásárlóink tudatos döntéseket hozhassanak: munkatársaink szakértő tanácsadással segítik az eligazodást az egyre bővülő kínálat terén, miközben minden területen kínálunk fenntartható alternatívákat, iránymutatást és inspirációt adva vásárlóinknak a hétköznapok fenntarthatóbbá tételéhez. Ennek egyik fontos kezdeményezése a zöld címkék bevezetése, amely érdemben tudja segíteni a fogyasztók döntését a környezetvédelmi szempontokat is mérlegelve.”

Csoknyainé Horváth Gertrud és Görgey András, ügyvezetők

 

Cég neve:

dm Kft.

Megvalósítás éve:

2020 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Fogyasztói szemléletformálás, Átláthatóság

A program célja:

A dm üzleteiben a vásárlók számára leginkább a választékon keresztül érzékelhető a fenntarthatóság: bio és natúr termékek széles választékát kínáljuk, folyamatosan bővül a környezetbarát termékek köre.  A széles kínálat mellett fontosnak tartjuk, hogy segítsük a termékek közötti eligazodást, így 2020 óta zöld színű ár címkéket alkalmazunk, hogy a vásárlóknak első látásra egyértelmű legyen, hogy az adott termék rendelkezik-e valamilyen környezetbarát tulajdonsággal. Ezzel a szolgáltatással elsősorban azt tesszük láthatóvá, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat.

A program intézkedései, vállalásai:

Üzleteinkben azok a termékek kapják meg a zöld színű árcímkét, amelyek rendelkeznek legalább egy független fenntarthatósági logóval. A zöld ár címkék önmagukban nem minősítenek, a termékek már meglevő minősítéseit veszik figyelembe, hogy segítsék a vásárlókat a tájékozódásban.

A figyelembe vett fenntarthatósági logók a termékek életciklusának különböző szakaszaira jellemző hatásokat vizsgálják a fenntarthatóság szempontjai alapján.

Egyes független logók:

  • a gyártást,
  • mások az alapanyagokat vagy a csomagolást minősítik,
  • bizonyos logók kettő vagy akár három szempontból is értékelnek.

A „legerősebb” logók a termék teljes életciklusára vonatkozóan vizsgálják a termék hatásait.

A figyelembe vett logók listája első körben a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült 2020-ban, amelyet bizonyos időszakonként ellenőriztetünk a céggel. 2023 tavaszán a figyelembe vett logók listája a nemzetközi dm ajánlása alapján szűkült, a csak a csomagolást minősítő logók kikerültek a figyelembe vett emblémák listájáról.

A vegyi öko modul termékei csak zöld etikettesek lehetnek, így a felülvizsgálat során kikerültek a szortimentből azok a termékek, amelyek ennek nem feleltek meg, így a zöld címkés cikkelemszám nőtt.

A program hatása és eredménye:

2024 tavaszán kb. 11% a zöld címkés termékek aránya, nagyjából a 16300 termékből több mint 1700 termék rendelkezik ezzel.

Termékkategóriák szerint nézve:

  1. a natúrkozmetika területén találjuk a legtöbb zöld címkés terméket (447),
  2. majd a bio élelmiszerek következnek (444),
  3. illetve a bébiételek (208).

Kapcsolódó linkek:

https://www.dm.hu/fenntarthatoan-elni/fenntarthato-bevasarlas-a-dm-nel

Kapcsolódó kulcsszavak:

fogyasztói tájékoztatás, zöld címke, környezetvédelem, szemléletformálás, ökocímke

„A tavalyi évben jelentős lépéseket tettünk az élelmiszer-pazarlás visszaszorításáért, ennek egyik kiemelt kezdeményezése a Munch ételmentő platformmal kötött stratégia partnerség. Ezzel sokat tehetünk a bolygónk megóvásáért, hiszen megakadályozzuk, hogy a fogyasztásra alkalmas élelmiszerek hulladékká váljanak, ráadásul jelentős lépés ez a fogyasztói szemléletformálás terén is.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető

 

Cég neve:

Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

Megvalósítás éve:

2022. novembertől

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

A világon előállított élelmiszerek egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, s ez csak Európában évente közel 90 millió tonna kidobott élelmet jelent, Az élelmiszerhulladékoknak csupán 5%-a keletkezik a kereskedelemben, a SPAR Magyarország ennek csökkentését is fenntarthatósági programja fontos részeként kezeli, ezért is csatlakozott a Munch élelmiszermentő kezdeményezéshez. A Munch, hazánk egyik leginnovatívabb élelmiszermentő vállalkozása 2022 novembere óta stratégiai partnere a SPAR Magyarországnak. A kezdeményezés, amely applikáción és weboldalon keresztül is elérhető, gyors és kényelmes eszközt kínál az élelmiszermentéshez, amely 2023 júniusa óta minden SPAR és INTERSPAR üzletben elérhető.

A program intézkedései, vállalásai:

A SPAR Magyarország tisztában van a felelősségével, így aktívan és több platformot is alkalmazva tesz azért, hogy saját működésében minimalizálja az élelmiszerpazarlást, fogyasztói edukációs programokkal pedig hozzájáruljon a felelős szemlélet kialakításához.

Az élelmiszer-hulladék visszaszorítása érdekében végzett logisztikai fejlesztések, és az állatmenhelyek számára átadott rendszeres adományok mellett a SPAR a vásárlók bevonására is kezdeményezéseket indított.

A Munch platformon keresztül a vásárlók négy csomag közül választhatnak, melyek a következők:

  • pékáruk,
  • gyümölcsök és zöldségek,
  • hűtést nem igénylő és
  • hűtött áruk.

A lefoglalt csomagokat a mobilapplikációban vagy a weboldalon történő fizetés után vehetik át a SPAR üzleteiben, az eredeti ár közel harmadáért, vagyis akár 66%-os kedvezménnyel.

2022 novemberétől 21 tesztüzlettel indult el az együttműködés az ételpazarlás ellen. A tesztidőszak bebizonyította az akció sikerességét: hat hónap alatt a kezdeményezésbe bevont üzletekben több mint 26 ezer csomag talált gazdára, amely közel 26 tonna élelmiszer megmentését tette lehetővé.

A program hatása és eredménye:

A SPAR-MUNCH partnerség főbb eredményei (2022. november – 2023. március):

  • Vásárlók száma: legalább 12.000
  • Megmentett csomag: 21.862 db
  • Megmentett élelmiszer: 29.774 kg

Kapcsolódó linkek:

https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

ételmentés, élelmiszerpazarlás elleni küzdelem, fogyasztói szemléletformálás, edukáció

 

„Az IKEA-nál célunk, hogy 2030-ra körforgásos vállalattá váljunk. Ennek eléréséhez újra kell gondolnunk, hogyan végezzük üzleti tevékenységünket, és hogyan őrizzük meg meglévő értékeinket. A használt bútorok piacára való belépés nagyszerű lehetőség számunkra, hogy fenntartható üzleti növekedést érjünk el, miközben csökkentjük a korlátozott erőforrásoktól való függőségünket. A Bútorok második élete szolgáltatásunk ezt a célt fenntartható módon támogatja, emellett szemléletformálást is jelent.”

Barbora Kotoun, Country Sustainability Manager

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2020 júniusától

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az IKEA 2022 júniusában hívta életre a Bútorok második élete szolgáltatást, amely úgy nyújt fenntartható lehetőséget vásárlóiknak, hogy a már használt, azonban az otthonokban feleslegessé vált IKEA bútorokat visszavásárolja tulajdonosaiktól, hogy azok második esélyt kaphassanak egy új otthonban. A visszavásárlást követően és gondos ellenőrzés után az új tulajdonost kereső termékek a Bútormentő pontra kerülnek, ahonnan bárki megvásárolhatja őket azon az áron, amelyen az IKEA visszavásárolta azokat.

A szolgáltatás segíti az IKEA 2030-ra kitűzött célját, hogy teljesen körforgásossá váljon, továbbá megoldási opciót kínál vásárlóik számára abban, hogy környezeti szempontból fenntarthatóbb, tudatosabb döntést hozhassanak vásárlásaik, bútorcseréik során.

A program intézkedései, vállalásai:

Az IKEA célja, hogy segítse a használt IKEA-s bútorok eljuttatását új tulajdonosokhoz, ezzel is hozzájárulva a vállalat működése során keletkező bútorhulladék mennyiségének csökkentéséhez. Emellett a cégcsoport kitűzött célja, hogy 2030-ra körforgásossá váljon, így a Bútorok második élete kezdeményezés szorosan illeszkedik ebbe.

A program célja, hogy a szolgáltatás segítségével:

  • meghosszabbítsák termékeik életciklusát,
  • segítsék vásárlóikat, hogy fenntarthatóbb életet élhessenek és tudatosabb döntéseket hozhassanak, illetve
  • megfizethetőbbé tegyék kínálatukat mindenki számára.

Az IKEA belső kutatásaiból kiderül, hogy évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, melynek leggyakoribb oka az, hogy:

  • a bútorokat újakra cserélték (32,7%),
  • a bútorok elöregedtek (31,9%), vagy
  • megsérültek (25,8%).

Ez az adat rávilágít arra, hogy az IKEA bútorok életciklusuk végén nem biztos, hogy azért kerülnek kidobásra, mert elhasználódnak. Ezen termékek körforgásban tartásukkal az IKEA ökológiai lábnyoma (scope 3) és vásárlóik igénye arra vonatkozóan, hogy környezetükre pozitív hatást gyakoroljanak is megvalósítható.

A szolgáltatás keretében a már nem használt vagy megunt, de még funkciójukat biztonságosan ellátó IKEA bútorokat a vásárlók eladásra kínálhatják az erre a célra fejlesztett weboldalon, a bútorról készült fényképek és termékleírás feltöltésével. Csak IKEA bútorokat visszavásárlása lehetséges, ezáltal tudják garantálni vásárlóik számára, hogy a termékek biztonságosak. Fontos, hogy olyan IKEA bútorok is eladhatóak, amelyek már nem találhatóak meg az aktuális kínálatban.

A visszavásárolt termékek az átvételt, és szükség esetén a kisebb javítási munkálatokat követően az áruházak Bútormentő pontjaira kerülnek. Az IKEA az új tulajdonosnak egy éves garanciát is biztosít a termékekre, ez alól az a sérülés kivétel, ami az újraértékesítés pillanatában már ismert volt.

A program hatása és eredménye:

Az IKEA a Bútorok második élete szolgáltatást 2020-ban indította el, a használt IKEA bútorok visszavásárlása és újra értékesítése 2022 óta pedig már online is elérhető. A vásárlók kiválaszthatják és lefoglalhatják kedvenc termékeiket az IKEA weboldalán, Magyarországon csak 2022-ben 2993 IKEA termék kapott esélyt a második életre.

A 2023-as pénzügyi évben 130%-kal nőtt az értékesített használt bútorok mennyisége a 2022-es évhez képest, 2021-es pénzügyi évhez képest pedig 220%-kal. Átlagosan a visszavásárolt bútorokat 1,5 nap alatt értékesítik újra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.ikeahasznaltbutor.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

hulladékcsökkentés, körforgásos gazdaság, fogyasztói szemléletformálás

 

„Célunk, hogy ne csak a villamos energia legyen zöld, hanem a fejlesztett létesítmény esetében is odafigyeljünk, hogy azt teljes mértékben be lehessen kapcsolni a helyi ökológiai körforgásba. Ezért hívtuk életre ezt a kezdeményezést, amely Magyarországon hiánypótló. A naperőmű környezetvédelmi beruházásként már korábban is szerepelt a fejlesztők gondolkodásában, de az erőművi területek természetbe integrálásának célja és ennek átfogó szemlélete eddig nem jelent meg a hazai piacon rendszerszinten.”

Dr. Farkas Gábor, ügyvezető

 

Cég neve:

SolServices

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Biodiverzitás, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Bármit teszünk, közös felelősségünk a természeti sokszínűség megőrzése. Ezen az elv mentén dolgoztuk ki Európában is egyedülálló szakmai útmutatónkat a természetbarát napelemparkok létrehozásáról, amelyet Lumen Park néven valósítunk meg. Cél, hogy a napenergiatermelés előnyeit összekapcsoljuk a természetvédelemmel és az ökoszisztéma megőrzésével. A társadalmi és természeti jóllét fenntarthatósága mellett a beruházás hosszú távú fenntarthatósága és értékmegőrzése is biztosítható. A partnereinkkel példát akarunk mutatni bármely iparág szereplőinek: nem kompromisszumokat kell kötni a természettel az ipari termelés eredményessége érdekében, hanem megoldásokat kell találni mindkettő megőrzésére.

A program intézkedései, vállalásai:

Célunk volt, úgy létrehozni az ország meghatározó közüzemei napelemparkjait, hogy:

  • egyszerre kínáljunk megoldást a tiszta energia iránt megnövekedett igényekre és
  • a társadalom egyre nagyobb fenntarthatósági elvárásit is teljesítjük,
  • a biodiverzitás maximális ösztönzése mellett,
  • a lehető legkisebb megvalósítási lábnyommal.

Lumen Park szakmai útmutatónk 7 szervezet szakembereinek együttműködésével jött létre. A potenciális partnereket 2020 elején kerestük meg, kifejezetten igyekeztünk az iparággal érintett szereplők teljes körét megszólítani, így meghívásra kerültek:

  • mérnöki tervező irodák,
  • kivitelezők,
  • üzemeltetők,
  • kis-és nagyvállalatok,
  • környezetvédelmi szolgáltatók,
  • civil szervezetek,
  • nemzeti parkok

A szakmai útmutató angol nyelvű változata 2022 során készült el, ami alkalmából meghívtuk szakmai egyeztetésre a nemzetközileg elismert ökológiai kutatót, Hannah Montag-t, akivel egy többnapos workshop keretében osztottuk meg egymás eredményeit. Partnereinkkel az együttműködés jelenleg is zajlik első sorban a kiadvány népszerűsítésében.

A szakmai iránytű alapjaiban a nemzetközi kutatási eredményekre épít. Ezzel egyben edukációs célokat is szolgál, bemutatva a napelemparkok várható pozitív környezeti hatását, oktatva ezzel a hazai érintett szereplőket. Ezeknek a pozitív eredményeknek az eléréshez, esetleg megsokszorozásához azonban nem állt rendelkezésre konkrét ajánlás vagy eszközlista. A vállalat szakemberei, a nemzetközi kutatási eredmények értékelése alapján jutott arra a következtésre, hogy a napelemparkot egy ugaroltatott mezőgazdasági területként kell felfogni, így az ökológiai mezőgazdaságban már sikerrel kipróbált eszközök iparági alkalmazásával elkészíthető egy ilyen szakmai útmutató, aminek segítségével a lehető legmagasabb hozzáadott értékű zöldenergia beruházások hozhatóak létre. Ez a személet végül nemzetközi szinten is egyedülállónak bizonyult és a nemzetközi szakmai közösség is új ötletekkel gazdagodott.

A program hatása és eredménye:

Megszületett egy olyan szakmai útmutató (angolul és magyarul), amivel maximalizálni lehet a napelemek pozitív ökológia és környezeti hatásait, ezáltal valóban fenntartható és tiszta energiát lehet előállítani.

A szakmai útmutatót hazánkból és a világ minden tájáról folyamatosan aktívan töltik le energetikai vagy természetvédelmi szakemberek, oktatók és laikusok is. A visszajelzések alapján a nemzeti parkok aktívan hasznosítják az útmutatót a napelemparkok engedélyezése során. A napelemparkok elkészültét követően folytatódik tovább a megfigyelés, így néhány éven belül már pontos hazai információ lesz a napelemparkok biodiverzitásra gyakorolt hatásáról.

Kapcsolódó linkek:

https://ujgeneraciosnapelempark.hu
https://www.youtube.com/watch?v=mOIBinzOd64
https://solservices.hu

Kapcsolódó kulcsszavak:

napenergia, napelempark, útmutató,