„Az etika arra való, hogy jobban működtessük a világot.”
Az etikus és átlátható működés a fenntartható gazdaság egyik alappillére és a gazdasági szféra szereplői felé pedig immár alapvető elvárás. Szinte minden nap találkozunk etikai kérdésekkel, legyen az a privát életünkben, ügyintézés közben vagy a munkánk során. Ami igazán nehéz az etikus viselkedésben az, hogy a mindennapok rohanásában, a teljesítmény nyomása alatt is felismerjük, hogy rólunk, a döntéseinkről szól. Vezetőként pedig a felelősségünk megsokszorozódik. Hatással vagyunk a vállalatunkra, kollégáinkra, partnereinkre, fogyasztóinkra.
„A jövő vezetői” tehetségprogram Etikus és átlátható működés szakmai napján azokról a témákról, eszközökről és folyamatokról beszélgettünk a résztvevőkkel, amelyekkel biztosítható egy vállalat felelős működése.
A szakmai napot Jan Hanus, a Telenor vezérigazgatója, egyben a szakmai nap házigazdája nyitotta meg a megfelelőség (compliance) kultúrájáról nemzetközileg is híres Telenor Zrt. törökbálinti központjában.
„Az intelligencia arra való, hogy jobban megértsük a világot. Az etika arra való, hogy jobban működtessük a világot” – vezette fel dr. Angyal Ádám, a Budapesti Corvinus Egyetem professor emeritusa a napot. Beszélt az emberi cselekvés motorjairól, a felelősség értelmezéséről, az erkölcsös magatartásról, az etika szervezeti intézményesítéséről, az átláthatóságról és a beszámolás fontosságáról.
A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója, dr. Martin József Péter rámutatott arra, hogy világszintű versenyképességi felmérések alapján a korrupció és gazdasági teljesítmény egyértelműen összefügg. A résztvevőkkel beszélgetett Magyarország helyzetéről nemzetközi összehasonlításban és arról, hogy mit lehet tenni a fejlődés érdekében.
Dr. Fazekas Orsolya, ügyvéd a csernobili katasztrófán keresztül mutatta be a külső és belső átláthatóság hiányának következményeit, illetve azt, hogyan alakult ki a nukleáris iparban a jelentéstételi kötelezettség szabályozása. A hosszú távú sikeresség, a vállalat fejlődése csak a fenntartható fejlődéssel összhangban valósítható meg, ahhoz pedig elengedhetetlen, hogy egy szervezet egyrészről nyomon kövesse és elszámoljon teljesítményével és célkitűzéseivel, továbbá az érintettekkel párbeszédet folytasson és együttműködjön.
A délután során konkrét vállalati eseteket vizsgáltak meg a résztvevők a mentorok vezetésével. A MOL csoportszintű etikai megbízottja, dr. Füredi Orsolya bemutatta a vállalat etikai menedzsment rendszerének elemeit és és a „whistle-blowing” folyamatát.
A Telenor Magyarország szenior megfelelőségi tanácsadója, Mosonyi Szabolcs a vállalat megfelelőségi gyakorlatának prezentációja után egy esettanulmányon keresztül tette próbára a jövő vezetőinek érzékenységét a témában.
Tóth Valentin, a Coca-Cola közösségi ügyeinek vezetője, a valódi párbeszéd fontosságát hangsúlyozta a fenntarthatósági jelentés készítése és publikálása során, emellett arról is mesélt hogyan lehet egy a nem pénzügyi beszámolót izgalmasan, közérthetően és a célcsoport figyelmét felkeltve tálalni.
A folyamat a fontos, a jelentés ennek a folyamatnak a végterméke – foglalta össze a gondolatmentet Szabó István, a KPMG szenior menedzsere, aki Kerekes Évával, a KPMG tanácsadójával egy izgalmas szimulációt is levezetett, melyben a résztvevők kipróbálhatták a döntéshozatal menetét egy-egy átláthatósági kérdéssel kapcsolatban. Az üzleti szimulációs játékot mellettük dr. Erdélyi Márk, a Telenor jogi igazgatója és Márta Irén, a BCSDH igazgatója támogatta aktív részvételével.
A hosszú távú sikeresség, a vállalat fejlődése csak a fenntartható fejlődéssel összhangban valósítható meg, ahhoz pedig elengedhetetlen, hogy egy szervezet egyrészről etikusan működjön minden szintjén, másrészről nyomon kövesse és elszámoljon teljesítményével és célkitűzéseivel. Hiába érezzük dilemmás helyzetekben, hogy mi a helyes, de mind a magánéletünkben, mind az üzleti életben gyakran felülírják azok a valós vagy vélt racionális érvek és félelmek, amelyek az ellenkezőjét eredményezik. A mindennapi helyzetek, sokszor nehezen megszülető döntései viszont sokszor vezetnek feszültséghez, nehezen feloldható helyzetekhez.
“A legfontosabb, hogy mindig önmagad légy” – mondta a napot záró vezetői interjúban Jan Hanus, aki személyes és vezetői tapasztalatait osztotta meg orientálva a csapatot ezután az igazán sokféle dilemmát felvető nap után.
Köszönjük a Telenor Magyarországnak a vendéglátást és mentorainknak szakértelmüket, hozzájárulásukat a nap sikeréhez!
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!