ALD Automotive | LeasePlan kutatás: Az átfogó mobilitási csomagoké és elektromos céges autóké lehet a jövő a cégvezetők szerint

Az elmúlt időszak kiszámíthatatlansága a cégautóflotta-piacon is újraírta a szabályokat: bár meglepő módon az üzemanyagárak emelkedése csak kisebb nehézséget jelentett a flottaüzemeltetőknek, az új autók lassú beérkezése és a bérleti díjak növekedése annál nagyobb gondot okozott, mindemellett pedig egyre jelentősebb azon cégek tábora, amelyek fontolgatják az elektromos flottára történő átállást.  Az ALD Automotive | LeasePlan-nél több mint 200 cégvezetőt és flottamenedzsert kérdeztünk meg éves konferenciánkon arról, milyen kihívásokkal szembesültek az elmúlt évben, és hogyan látják a közeljövő trendjeit a céges mobilitás piacán.

A flottakonferencián résztvevő vállalatok többségének (58%) a legnagyobb kihívást az új autók növekvő havi bérleti díja jelentette, a cégek harmada számára a legjelentősebb probléma pedig az új autók lassú beérkezése volt.  Az üzemanyagár-emelkedést viszont meglepő módon mindössze a válaszadók 5 százaléka tartotta a közelmúlt legnagyobb kihívásának a flottakezelés terén. Érdekesség, hogy néhány cég számára a legnagyobb nehézséget a gépjármű-juttatási megoldások újragondolása jelentette a home office bevezetése miatt – ez kifejezetten a nagyobb, 100-nál több autót kezelő vállalatok esetében okozott fejtörést. A gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátása hazánkban is jelentős probléma, amelyre az ALD Automotive | LeasePlan-nél nem csupán klímavédelmi és biodiverzitás-megőrző programokkal válaszolunk, de partnereinket is ösztönözzük környezetvédelmi akciók megvalósítására, edukáció által. A felmérésünkre választ adók többsége (57%) céges szinten is folyamatosan méri a károsanyag-kibocsátást, és kidolgozott cselekvési tervet követ annak mérséklésére. A vállalatok kisebb részénél ugyan, de vannak konkrét kezdeményezések a kibocsátás ellensúlyozására: faültetési program a válaszadók 13 százalékánál, míg kompenzációs projektek pénzügyi támogatása a cégek nagyjából egytizedénél működik. A válaszadó cégek ötöde azonban még egyáltalán nem foglalkozott klímavédelmi kérdésekkel – holott ezek negyede olyan vállalat, amelynek céges flottája több mint száz autóból áll. A vállalati károsanyag-kibocsátás csökkentésének könnyen bevezethető módja lehet a környezetbarát mobilitási technológiák alkalmazása, a flották kialakításakor Magyarországon ma még nem a karbonsemlegesség az elsődleges szempont. A válaszadók szerint az autók kiválasztásakor a költségek kiszámíthatósága a legfontosabb, amit az gépjárműflotta üzemeltetéshez kapcsolódó szolgáltatások minősége követ. Érdekesség, hogy az ár, mint szempont, csak ezek után, a harmadik helyen szerepel kutatásunk szerint. Az autó megjelenése és kényelme az utolsó helyen áll, ha vállalati járműről van szó.

A cégvezetők és flottamenedzserek arra is választ adtak, hogy a jelenlegi trendeket látva milyen megoldásokat vezetnének be 1-3 éven belül saját vállalataiknál. A válaszok alapján a legtöbb vezető átfogó mobilitási csomag kialakításában gondolkodik, ami magában foglalja a tömegközlekedést vagy egyéb mikromobilitási és megosztó szolgáltatásokat is a céges autó mellett, de 45 százalékuk gondolkodik az elektromos flottára való átálláson is, amely pozitív képet fest a flottaipar karbonsemlegességének jövőjét tekintve.