A DPD Hungary Kft. alapértéke a fenntartható és környezettudatos fejlődés. A folyamatos károsanyag kibocsátás csökkentése összhangban van a társadalmi elvárásokkal és ezen cél mellett közösen köteleződtünk el ügyfeleinkkel, partnereinkkel és munkatársainkkal. Rengeteg fejlesztés zajlik annak érdekében, hogy a fenntartható csomagszállítás nemzetközi referenciájává váljunk.”

Czifrik Szabolcs, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

DPD Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A Geopost vállalatcsoport – melynek a DPD Hungary Kft. is része – az első olyan globális csomagküldő vállalat, amelynek mind a rövid, mind a hosszú távú CO2-kibocsátás-csökkentési céljait jóváhagyta a Science Based Target Initiative (SBTi).

A tudományosan jóváhagyott cél – miszerint a Geopost 2040-re elérje a nettó zéró kibocsátást – a vállalatot egyértelmű útra tereli, hogy a fenntartható kézbesítés nemzetközi referenciájává váljon.

  • Rövid távú cél: a CO2-kibocsátás 43%-os csökkentése 2030-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Hosszú távú cél: a CO2-kibocsátás 90%-os csökkentése 2040-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Ambíció: 2040-re a nettó nulla kibocsátás elérése, a fennmaradó kibocsátás 10%-ának 2040-ig történő kompenzálásával

A program intézkedései, vállalásai:

2025-re 350 európai városban megvalósul az alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel történő kiszállítás, és 83 százalékkal csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása.

A kitűzött cél eléréséhez a logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot.

Célunk:

  • 2030-ra az energia 70%-a megújuló forrásokból származzon (100% 2035.)
  • A céges személygépkocsi-flottában az elektromos járművek arányát 90%-ra növeljük 2030-ra (2035-ben 100%)

A DPD Hungary Kft. is hozzájárul a vállalatcsoport céljához, annak érdekében, hogy a Geopost a fenntartható szállítás nemzetközi referenciája és az e-kereskedelem felgyorsításának vezető támogatója legyen.

A Geopost célja, hogy irányt mutasson az iparág szereplőinek. Nagy a piaci verseny a kiscsomagszállítási üzletágban Magyarországon, ezért az a célunk, hogy a magas szintű, ügyfélorientált szolgáltatásunk mellet, kiemelkedjünk a versenytársaink közül az egyedülállóan ambiciózus fenntarthatósági stratégiánk megvalósításával. Partnereink számára egyre fontosabb, hogy a mi kibocsátáscsökkentésünk nyomán az ő karbonlábnyomuk is csökken. Ezen eredményeink szemléltetése érdekében kifejlesztettünk egy eszközt, mellyel a „myDPD for business” fiókjukban naprakészen nyomon követhetik csomagjaik szállításához köthető ÜHG kibocsátásukat.

Mára már a közel 700 furgonból álló flottánk több mint 30%-a elektromos autókból áll, de év végéig még 15 autóval bővülünk, míg 2030-ra fokozatosan el nem érjük a 100%-ot. Jövő év elején 5, majd az év második felében újabb 5 új elektromos kamion érkezik a DPD flottájába, hogy az országon belüli gerincjáratok egy részében kiváltsa a hagyományos dízel kamionokat. Ezzel a lépéssel igen jelentős ÜHG kibocsátáscsökkenést érünk majd el.

A logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is fokozatosan megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot. Jelenleg depóinkon összesen 400kW teljesítményű napelem üzemel.

A program hatása és eredménye:

• Az elmúlt években több mint 30%-ra nőtt az országos flottában az elektromos autók száma.
• Kecskemét, Pécs, Dombóvár, Komárom, Győr, Szolnok, Miskolc, Szeged, Debrecen – ezen városokban kizárólag elektromos autókkal történik a kiszállítás.
• 2023 év végéig 148 gyorstöltő, illetve 2 db villámtöltő került használatba az elektromos flottánk kiszolgálására, összesen 8 helyszínen.
Növeltük a napelemmel történő energiatermelésünk arányát, a bérelt depóink, valamint a budapesti csomagszortírozónk esetében is.
• A villamos energia felhasználásunk nagy részét megújuló forrásból vásároljuk.
• 2024 első negyedévében – 2023-hoz képest – 21%-os csomagszám emelkedést mértünk, viszont az ÜHG kibocsátásunk nem nőtt ebben az időszakban. Ez azt mutatja, hogy az egy csomagra vetített kibocsátásunk jelentősen csökkent az intézkedéseink és beruházásaink hatására.

Kapcsolódó linkek:

DPD fenntarthatósági aloldal

Geopost YT video a fenntarthatósági célokról

Kapcsolódó kulcsszavak:

fenntartható szállítmányozás, SBTi, klímavédelem, elektromos flotta, ÜHG kibocsátás

 

„A FOXPOST- 2014-es indulásakor az volt a küldetésünk, hogy egy kényelmesebb, fenntarthatóbb last mile megoldást vigyünk a magyar piacra. Ma, 2023-ban büszkék vagyunk rá, hogy az ország 278 településén összesen közel 850 automatával az egyik legnagyobb csomagautomata hálózatot üzemeltetjük, és mára már vásárlói igény is lett a FOXPOST-os szállítási mód. Az embereknek egyre fontosabb, hogy az életritmusukhoz alkalmazkodó, ugyanakkor fenntartható megoldást találjanak a mindennapi ügyeik intézésére. Mi ebben tudunk segíteni.”

Bengyel Ádám, vezérigazgató

Cég neve:

Foxpost Zrt.

Megvalósítás éve:

2014

Célterületek:

Körforgásos gazdaság

A program célja:

A csomaglogisztikai szolgáltatások jelentős környezetterhelést generálnak, főként a városi légszennyezettség, károsanyag-kibocsátás tekintetében. A FOXPOST az országban elsőként biztosított csomagautomatás csomagküldési lehetőséget a C2C szegmensben, megteremtve ezzel a másodlagos piacokon való kereskedés egyszerű, könnyen elérhető, és környezettudatos módját. A Vatera, Jófogás, Vinted együttműködésekkel, és a Facebook Marketplace-en keresztüli ügyfélforgalom kiszolgálással jelentős szerepet vállalunk a tudatos fogyasztói magatartás formálásában. A hatékony visszáru kezelési folyamataink is azt a szándékot erősítik, hogy ne kerüljön feleslegesen áru a szemétbe.

A program intézkedései, vállalásai:

A csomagok szállítására speciális ládákat használunk, ládáink élettartamát javítással növeljük. Javíthatatlanság esetén a gyártónak visszaküldjük, és ott újrahasznosításra kerülnek.

A raktárban használt raklapokat szintén javítjuk, amennyiben cserére szorul, újrahasznosított, hosszú élettartamú raklapokra cseréljük. Csomagautomatáinknál 2021 szeptemberétől regisztrált magánszemélyek csomagfeladása során megszűnt a papíralapú nyugta kiadás, így jelentősen csökkentettük a tevékenységünk által keletkezett hulladék mennyiségét.

Legnagyobb üzleti partnereinkkel a jövőben közös projekteket fogunk kidolgozni a csomagolási hulladék mennyiségének csökkentésére. Járműveinket biológiailag lebomló szerekkel tisztítjuk, és egy speciális technológia által minimalizálni tudjuk az ehhez szükséges vízfelhasználásunkat is.

A flottánk járműveihez használt téli és nyári ablakmosó folyadékot 2022-től 200 literes hordókban vásároljuk, így évente hozzávetőlegesen 750 műanyag flakon hulladékká válását előzzük meg. A hordókat az ablakmosófolyadék beszállítója visszaváltja, újra használja. Fólia felhasználásunkat EcoFoil fóliával oldjuk meg, mely 10 mikron vastagságú, de 5 rétegből áll, így erősebb, mint a hagyományos fólia. Abból adódóan környezetbarát, hogy súlyra gyakorlatilag 60%-kal kevesebb kell belőle, mint a hagyományos fóliából. Marketingtevékenységünkből adódó, feleslegessé vált építési hálóinkból, molinóinkból táskákat készítettünk. Ezek az újrahasznosított alapanyagból készült termékek értékesítésre kerülnek webshopunkban.

Célunk, hogy a legtöbb marketplacen jelen legyünk, és felhasználóinkat ösztönözzük a másodlagos piacok használatára. Mivel tudatosan alakítottuk folyamatainkat ezen piacok kiszolgálására, ezért ez üzleti érdekünk is. Tudatosan és tervezetten méretezzük az automata rekeszeket, folyamatosan edukáljuk felhasználóinkat a helyes és ésszerű csomagolásra, igyekszünk tovább racionalizálni keletkező hulladékunk mennyiségét.

A program hatása és eredménye:

2024. első felében 1510 műanyag ládát és 649 EUR raklapot javítottunk, és 370-et cseréltünk le újrahasznosítottra. 2022 végéig az EcoFoil környezetbarát csomagolóanyag használata révén összesen 2385 kg műanyag hulladékkal kevesebb került a környezetbe tevékenységünk által.

A CleanGo autótisztítási megoldása által 110 liter helyett, mindössze 4 deciliter vizet használunk fel egy-egy autó mosásához. A Vinted- nek köszönhetően jelentősen fellendült a másodlagos piacok forgalma, Célunk, hogy speciális árképzéssel, és egyedi folyamatokkal segítsük ezt a kereskedelmet.

Kapcsolódó linkek:

foxpost_fenntarthatosagi_jelentes_2022_hu.pdf

Kapcsolódó kulcsszavak:

zöldlogisztika