2008-as alapításunkkor egyértelműen kifejeztünk elkötelezettségünket, amely azóta sem változott: tisztában vagyunk vele, hogy a ma döntései kihatnak a távolabbi utódaink jövőjére is minden körülmények között szem előtt tartjuk, hogy a Föld az utánunk következő generációk számára élhető és szerethető hely legyen. Ennek egyik kiemelt területe természeti sokszínűség megóvása és helyreállítása, amely a stratégiánkba is hangsúlyosan bekerült, kellő figyelmet és erőforrást szánva rá, mert csak így lehet érdemi hatást és rendszerszintű változást elérni.”

Ifj. Chikán Attila, elnök-vezérigazgató

 

Cég neve:

ALTEO Group

Megvalósítás éve:

2022-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Vállalati stratégia

A program célja:

A természeti sokféleség védelme vállalatunk számára is egy egyre nagyobb jelentőségű feladat. Bár tevékenységünket nem a nagymértékű, közvetlen negatív biodiverzitás hatás jellemzi, fontosnak tartjuk közvetlen hatásunkat, hiszen létesítményeink befolyásolják a természetes előhelyeket, tevékenységünkhöz kapcsolódó kibocsátásunk pedig általánosan hatással van az élő környezetre.

Annak érdekében, hogy tevékenységünk és szolgáltatásaink jelentős hatását felmérjük a biológiai sokféleség tekintetében és a biodiverzitás felügyeletét és célkitűzéseit beépítsük stratégiánkba, az alábbi célokat és vállalásokat tűztük ki:

  • Vízszempontú kockázatelemzés és biodiverzitási felmérés elkészítése telephelyeinkre 2023-ban
  • Biodiverzitási cselekvési terv kidolgozása 2025-ig
  • 100 millió forint értékű befektetés a biodiverzitás megőrzését támogató kísérleti projektekbe 2030-ig
  • Biodiverzitás mint faktor integrálása a vállalati rendszerbe és a folyamatokba

A Társaság fenntarthatósági stratégiájának és fenntarthatósági törekvéseinek előkészítéséért, illetőleg vállalati implementálásáért a Zöld Bizottság felel. A felsővezetőkből és szakértőkből álló testület ellenőrzi és hagyja jóvá a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos vállalati politikákat és hosszú távú célkitűzéseket, továbbá gondoskodik az ESG szemlélet, a klímakockázatok napirenden tartásáról. Szintén a Zöld Bizottság biztosítja a fenntarthatósági szempontok következetes képviseletét az ALTEO csoport külső kapcsolataiban.

A program intézkedései, vállalásai:

Infrastrukturális projektjeink, mint például az erőművek, nagy földterületeket és fontos vízfelületeket érintenek. Kiemelt figyelmet fordítunk környezetünk tisztán tartására, az elővigyázatosság, a felelősségteljes gondoskodás és a megelőzés elveinek betartására.

Az Integrált Irányítási Politikánk lehetővé teszi ezen faktorok figyelembevételét, hiszen kimondja, hogy a fenntartható fejlődés és a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettségünk jegyében kiemelt figyelmet fordítunk:

  • a biodiverzitásra és a földhasználatra,
  • a természeti értékek megóvására,
  • környezetünk védelmére, valamint
  • környezeti teljesítményünk következetes és szisztematikus javítására.

Azonban ez az elköteleződés csak az első lépés a biodiverzitáshoz kapcsolódó hatásaink és az esetleges kockázatok kezelése és csökkentése irányába. A téma fontossága nem is kérdés, azonban a megfelelő következő lépésekhez, a konkrét, szakirányú cél- és monitoringrendszer hatékony meghatározásához további információra van szükségünk. Ezért is fenntarthatósági stratégiai célunk a biodiverzitás és víz szempontú kockázatelemzés elkészítése.

A lényeges témák meghatározásakor a listához a biodiverzitás védelme addicionálisan került hozzáadásra, ezzel is jelezve, hogy ez egy olyan téma, amelynek stratégiai figyelmet és szerepet szánunk a jövőben.

A tulajdonolt vagy üzemeltetett erőművek közül egyedül a Gibárti Vízerőmű része a Natura 2000-es területek vonatkozásában kiemelt jelentőségő természetmegőrzési, valamint különleges madárvédelmi területnek mint ökológiai folyosó. A többi telephelyünk egyike sem helyezkedik el védett területen vagy védett területeken kívül eső, magas biodiverzitással bíró területen vagy annak közvetlen szomszédságában.

A vállalati kockázatértékelés során külön készült vízközpontú, biodiverzitás központú és éghajlatváltozásra fókuszáló kockázatelemzés egyaránt.

A program hatása és eredménye:

A 2022-es Integrált Jelentésünkben közöltünk először adatot a Biodiverzitás védelméről mint azonosított lényeges téma, amellyel kapcsolatban további felméréseket és célkitűzéseket tervezünk megvalósítani a következő években rövid (2024-2025), közép (2026-2030) és hosszú távon (2030-2040) egyaránt. A biodiverzitás témájának felmérése egy külső szakértő bevonásával megvalósult. Az egyik kiemelt elem, hogy dedikált költségvetést különítettünk el erre a célra, ezzel is biztosítva a projektek érdemi megvalósítását.

Az azonosított biodiverzitás intézkedéscsomagok az alábbi 4 fő területre fókuszálnak:

  1. Telephelyek ökológiai fenntartása
  2. Hatásterületen kívüli természeti erőforrások, élőhelyek és tájak biológiai sokféleségének védelme
  3. Hatásterületek és erőművek működése kapcsán lényeges területek biológiai sokféleségének javítása
  4. Közhasznúság erősítése a biológiai sokféleség védelmében

Kapcsolódó linkek:

ALTEO Fenntarthatósági területek bemutatása

ALTEO Zöld Bizottság bemutatása

ALTEO Fenntarthatósági és integrált jelentések

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, vízvédelem, klímavédelem, természeti sokszínűség, Zöld Bizottság

 

„Szolnok városával az együttműködésünk hosszú évekre nyúlik vissza, ezzel a megállapodással pedig egy újabb, hatalmas lépést tettünk egy még fenntarthatóbb jövő felé. Ez a beruházás nemcsak azért különösen fontos számunkra, mert egy egyedülálló, előremutató közösségi megoldást valósítunk meg, hanem azért is, mert az önkormányzatban olyan partnerre leltünk, akik hozzánk hasonlóan aktívan tenni akarnak a klímaváltozás ellen és ebben élen járnak. Ezekért a közös sikerekért dolgozunk minden nap, és ebben szeretnénk példát mutatni másoknak is.”

Jamniczky Zsolt, vezérigazgató-helyettes

 

Cég neve:

E.ON Hungária Csoport

Megvalósítás éve:

2022. óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az energiaközösségek olyan magánszemélyekből, közintézményekből és gazdasági vállalkozásokból álló közösségi, nonprofit szervezetek, amelyek stabil és környezetkímélő megoldást kínálnak az energiaellátásban.

A Szolnok Intelligens Városi Energia Modell célja egy olyan komplex, energiahatékonyan működő innovatív energetikai rendszer kiépítése, mely képes az önkormányzati hálózatra kapcsolódó fogyasztók, termelők és a hálózat igényeinek egyidejű kielégítésére, valamint az egyes egységek között megvalósuló energiaelosztási és felhasználási folyamatok optimalizálására.

Az együttműködés keretében 6 helyszínen 9, összesen 330 kW teljesítményű napelemes erőművet hozunk létre a Szolnok energiaigényeinek kiszolgálására, és olyan energiaközösségeket alakítunk ki, melyek további segítséget nyújt az így megtermelt energia hatékony felhasználására. A beruházás környezettudatos és előremutató energiaellátási megoldást nyújt, segítve ezzel a költséghatékonyabb működést, energiakiadások csökkentését.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Önkormányzat intézményeinek épületkorszerűsítése jelentős hatással van az energiaigény csökkentésére, ezáltal a fenntartási költségeire. A projekt keretében ezért:

  • 3 társasházi, valamint 6 egyéb intézményi épületen (bölcsőde, óvodák, orvosi rendelő, bölcsődei igazgatóság) cserélünk homlokzati nyílászárót, valamint
  • homlokzati hőszigetelést végzünk mintegy 4883 m2 falfelületen és
  • födém hőszigetelést 3022 m2-en.

Ezekben az épületekben a fűtéskorszerűsítést is elvégezzük, amely mintegy 82 kazán cseréjét jelenti, új, korszerű, energiahatékony kondenzációs gázkazánra, az ezekhez tartozó kéményrestaurálással, illetve a radiátorok cseréjével.
Az energiaigények kielégítése érdekében új, decentrális napelemes rendszereket telepítünk 9 épület tetejére 331,75 kWp beépített teljesítménnyel, háztartási méretű kiserőművek formájában. Emellett innovatív napelemes fedett autóbeállót, úgynevezett „carport”-ot is létesítésünk, amely 15 autó számára nyújt fedett parkolóhelyet amellett, hogy villamosenergiát termel. A carport területén öt, egyenként 1×22 kW teljesítményű AC autótöltőt és egy 75 kW teljesítményű DC villámtöltőt is telepítünk. Ezáltal a lakosság elektromobilitási hozzáférését és fejlesztését is biztosítjuk.

A projekt keretében létrehozott energiahatékonysági és innovatív fejlesztések fenntartása és továbbfejlesztése mellett az önkormányzat és az E.ON is elkötelezett. Jelen fázisban a kijelölt épületek energiaközösségbe történő bevonása szerepel és a tagok fogyasztásának minél nagyobb arányú biztosítása a lokálisan megtermelt megújuló energiaforrásból. A jövőbeni tervek közt szerepel az önkormányzat többi épületének bevonása, valamint az önkormányzati bérlakásban élő fogyasztók energiaközösségbe történő bevonása. Ezen felül a fogyasztás folyamatos monitorozása lehetőséget ad a jövőben a fogyasztás és termelés kiegyenlítésére a tároló igénybevételével, amely további optimalizáció segítségével lehetőséget nyújt a lokális energiaellátás növelésére, ezáltal a költséghatékony fenntartásra.

A program hatása és eredménye:

A projekt kivitelezési fázisban van, így végleges eredmények nem állnak rendelkezésre. Számításaink alapján a közel 5000 m2 korszerű hőszigetelés beépítése és a nyílászárók cseréje jelentősen csökkenteni fogja az adott lakásokban élő fogyasztók fűtési igényét, a korszerű gázkazánok csökkenő gázköltséget, valamint csökkenő károsanyagkibocsátást eredményeznek. A telepítendő több, mint 330 kW teljesítményű napelemes rendszerek éves szinten legalább 400 MWh villamos energiát fognak termelni: ez közel 100 tonna CO2 megtakarítást jelent majd. A telepítendő 5 db gyors és 1 db villámtöltő jelentősen hozzájárul az e-mobilitás terjedésének támogatásához.

A projekt hatással van Szolnok teljes lakosságára, amely közel 70 000 ember elérését jelenti.

Kapcsolódó linkek:

Sajtóközlemény – Példaértékű energiaközösség Szolnokon

YouTube video a szolnoki energiaközösség kezdeményezésről

E.ON Hungária Csoport Fenntarthatósági Jelentés 2023

Kapcsolódó kulcsszavak:

energia közösségek, energiahatékonyság, energiaellátás, partnerség

 

A fenntarthatósági elvárásokra sokan kötelezettségekként és nehézségekként tekintenek, mi azonban fejlődési lehetőségnek látjuk. Ennek megfelelően szakértő tanácsadóként és innovatív iránymutatóként támogatjuk a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar fenntartható fejlődését a K&H agrár CO2 kalkulátor elindításával. A vállalkozások tudatosságát és fenntartható gazdálkodását támogató kalkulátor ugyanis tudományos kritériumoknak megfelelő számítások alapján tudja meghatározni az egyes gazdaságok karbonlábnyomát a főbb növénytermesztési és állattenyésztési ágazatokban.

Guy Libot, vezérigazgató

 

Cég neve:

K&H Csoport

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Légszennyezés csökkentése, Fenntartható ellátási lánc, Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás

A program célja:

A klímaváltozás, a Közös Agrárpolitika elvárásai és a szigorúbb fogyasztói elvárások is a környezetet kímélő megoldások irányába tolják az agráriumot. Nyugaton a fizetőképes vásárlói réteg már a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszi, és az élelmiszeren is jelölt karbonlábnyomot is vizsgálja.
Magyarországon az élelmiszerekkel szembeni legfontosabb fogyasztói elvárás egyelőre még a megfizethetőség, ugyanakkor egyre inkább megjelenik a környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos tudatos fogyasztói magatartás. A fogyasztók kezdik figyelni, hogy etikus és környezetbarát módon történt-e az előállítás, előtérbe helyezik a helyi termelésből származó élelmiszereket, és egyre több kezdeményezést látunk az élelmiszerpazarlás csökkentésére.
Ezek a tendenciák a teljes élelmiszeriparra hatással vannak, egészen az alapanyag termelőtől kezdődően. Így fontos, hogy az ellátási lánc minden pontja figyelje ezeket a változásokat és képes legyen ehhez igazítani a működését, termékkínálatát.

A mezőgazdaság fenntartható működésének egyik alapja az ÜHG csökkentése. Vállalásunk, hogy 2030-ig 21 százalékkal, 2050-ig 34 százalékkal csökkentjük a mezőgazdasági finanszírozásunk ÜHG intenzitását, ehhez azonban ismerni kell az adott gazdaság kibocsátását. Ahhoz, hogy csökkenteni lehessen egy adott gazdaság karbonlábnyomát, első lépésként a pontos számokkal kell tisztában lenni. Tapasztalataink szerint ez az adatalapú megközelítés még hiányzik a hazai gyakorlatból, ezért hoztuk létre az ingyenesen elérhető K&H agrár CO2 kalkulátort, hogy az agrárcégeknek egy jó kiindulási alapot tudjunk biztosítani a számszerűsítéshez, jobb megértéshez. A kalkulátor első körben, 2023 októberi induláskor a növénytermesztők számára volt használható, majd decemberben kibővült, hogy az állattenyésztők is alkalmazni tudják.

A program intézkedései, vállalásai:

A következő években jelentősen megnő azoknak a cégeknek a száma, akik számára az EU beszámolási kötelezettséget ír elő fenntarthatósági gyakorlatuk bemutatására: 2026-tól, azaz a 2025-ös pénzügyi évre vonatkozóan már a 250 főt meghaladó kkv-k is érintettek. Azt látjuk, hogy egyelőre a fenntarthatósággal kapcsolatos szaktudás és kultúra hiánya komoly kihívásokat jelent. Ügyfeleink nagy része nem áll készen a fenntarthatósággal kapcsolatos adatszolgáltatásra (pl. CO2-kibocsátás), így a célunk ebben segíteni őket a kalkulátoron keresztül. A kalkulátor kifejezetten a mezőgazdasági eredetű ÜHG gázokat vizsgálja (CO2, CH4, N2O), a közvetlen (Scope1) és közvetlen (Scope2) kibocsátásokra vonatkozóan.
A fenntarthatósági jelentésen túl fontos számunkra, hogy ügyfeleink fenntartható profitabilitását és válságállóságát is erősítsük. Ebben is segítségükre lehet a kalkulátor, mivel a kitöltése során nyomon tudják követni, hogy termelésük során mennyi energiát (benzin, gázolaj, gáz stb.), input anyagot (pl. műtrágya, szervestrágya stb.) használtak fel, és ezek okszerűbb, precízebb használatával tudják-e csökkenteni a felhasznált mennyiségéket. Ezzel nemcsak a környezetre gyakorolt negatív hatásukat tudják mérsékelni, hanem jelentős költségcsökkentést is elérhetnek, ami nagyban segíti a profitabilitásuk erősödését. Ugyancsak jelentős gazdasági haszonnal bírhat a mezőgazdasági alapanyag termelő ügyfeleinknek, ha nagyobb vevőik felé (kiskereskedelmi láncok, nagyobb élelmiszeripari cégek) igazolni tudják, hogy tudatos lépéseket, akciókat tesznek a fenntarthatóság irányába és igyekeznek csökkenteni karbonlábnyomukat. A kalkulátor kitöltése erre is egy kiváló bizonyíték, hiszen minden további fenntarthatósági akció már ezekre a tényleges adatokra épülhet. A fenntarthatósági beruházás, intézkedések megtétele után pedig újra meg lehet nézni, ellenőrizni, hogy mennyivel csökkent az ÜHG kibocsátásuk a kiinduló állapothoz képest, számszerűen is látható lesz a CO2-kibocsátás csökkenése.

Az innovatív pénzügyi megoldások mellett a cégek fenntarthatóságát új, modern, egyszerűen és gyorsan használható eszközökkel ösztönözzük, amilyen a kalkulátor is. A fejlesztés segít abban, hogy a K&H szorosabbra fűzze a kapcsolatot az agrár- és élelmiszeripari cégekkel, a partnereink pedig stabilan, hatékonyabban működhetnek, növelhetik versenyképességüket. A kalkulátor használatára egyre nagyobb nyitottság van a cégek részéről. Ennek oka egyrészt, hogy a vállalatok ezáltal lehetőséget kapnak bemutatni fenntarthatósági eredményeiket vevőiknek, partnereiknek. Másrészt a saját fenntarthatósági jelentésük egyik fontos elemeként tervezik használni a kalkulátor eredményeit. Harmadrészt pedig olyan ügyfél is van, amelyik a cégérték és reputációs érték növeléséhez kívánja használni a kalkulátor.

A program hatása és eredménye:

A kalkulátort eddig több mint 40 cég töltötte ki. Az eredmények alapján már most látható, hogy az átlagos országos bruttó kibocsátás a növénytermesztési ágazatban közel 2.000 tonna CO2, míg ez a sertés ágazatban 3.600 tonna CO2, a szarvasmarha ágazatban pedig meghaladja a 9.200 tonna CO2 kibocsátást – mindez tehát hazai szinten is igazolja a nemzetközi becsléseket, hogy igen komoly eltérések vannak kibocsátás szinten az egyes ágazatok között. Talán ennél is jobban szemlélteti a különbségeket a fajlagos bruttó kibocsátás, ugyanis a növénytermesztés esetében 1,87 tonna CO2/ha, a tejtermelésben 0,76 kg CO2/kg tej, a sertéstenyésztésben 1,66 kg CO2/kg élősúly, a szarvasmarha ágazatban pedig 5,15 kg CO2/kg élősúly kibocsátás társul. Mindezek az eredmények ugyanakkor arra is lehetőséget adnak, hogy összevessük a hazai kibocsátást a nemzetközi adatokkal. Ezek alapján az látható, hogy míg a hazai agrárium átlagos kibocsátása 547 tonna CO2/millió EUR eszköz, addig a nemzetközi adatok alapján ez 1.528 tonna CO2/millió EUR eszköz, vagyis a hazai kibocsátási érték a nyugati értékeknek közel harmada csupán.

Kapcsolódó linkek:

K&H Agrár CO2 Kalkulátor

Kapcsolódó kulcsszavak:

A kalkulátor az Agrárközgazdasági Intézet által fejlesztett és hitelesített.

 

„Célunk, hogy ne csak a villamos energia legyen zöld, hanem a fejlesztett létesítmény esetében is odafigyeljünk, hogy azt teljes mértékben be lehessen kapcsolni a helyi ökológiai körforgásba. Ezért hívtuk életre ezt a kezdeményezést, amely Magyarországon hiánypótló. A naperőmű környezetvédelmi beruházásként már korábban is szerepelt a fejlesztők gondolkodásában, de az erőművi területek természetbe integrálásának célja és ennek átfogó szemlélete eddig nem jelent meg a hazai piacon rendszerszinten.”

Dr. Farkas Gábor, ügyvezető

 

Cég neve:

SolServices

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Biodiverzitás, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Bármit teszünk, közös felelősségünk a természeti sokszínűség megőrzése. Ezen az elv mentén dolgoztuk ki Európában is egyedülálló szakmai útmutatónkat a természetbarát napelemparkok létrehozásáról, amelyet Lumen Park néven valósítunk meg. Cél, hogy a napenergiatermelés előnyeit összekapcsoljuk a természetvédelemmel és az ökoszisztéma megőrzésével. A társadalmi és természeti jóllét fenntarthatósága mellett a beruházás hosszú távú fenntarthatósága és értékmegőrzése is biztosítható. A partnereinkkel példát akarunk mutatni bármely iparág szereplőinek: nem kompromisszumokat kell kötni a természettel az ipari termelés eredményessége érdekében, hanem megoldásokat kell találni mindkettő megőrzésére.

A program intézkedései, vállalásai:

Célunk volt, úgy létrehozni az ország meghatározó közüzemei napelemparkjait, hogy:

  • egyszerre kínáljunk megoldást a tiszta energia iránt megnövekedett igényekre és
  • a társadalom egyre nagyobb fenntarthatósági elvárásit is teljesítjük,
  • a biodiverzitás maximális ösztönzése mellett,
  • a lehető legkisebb megvalósítási lábnyommal.

Lumen Park szakmai útmutatónk 7 szervezet szakembereinek együttműködésével jött létre. A potenciális partnereket 2020 elején kerestük meg, kifejezetten igyekeztünk az iparággal érintett szereplők teljes körét megszólítani, így meghívásra kerültek:

  • mérnöki tervező irodák,
  • kivitelezők,
  • üzemeltetők,
  • kis-és nagyvállalatok,
  • környezetvédelmi szolgáltatók,
  • civil szervezetek,
  • nemzeti parkok

A szakmai útmutató angol nyelvű változata 2022 során készült el, ami alkalmából meghívtuk szakmai egyeztetésre a nemzetközileg elismert ökológiai kutatót, Hannah Montag-t, akivel egy többnapos workshop keretében osztottuk meg egymás eredményeit. Partnereinkkel az együttműködés jelenleg is zajlik első sorban a kiadvány népszerűsítésében.

A szakmai iránytű alapjaiban a nemzetközi kutatási eredményekre épít. Ezzel egyben edukációs célokat is szolgál, bemutatva a napelemparkok várható pozitív környezeti hatását, oktatva ezzel a hazai érintett szereplőket. Ezeknek a pozitív eredményeknek az eléréshez, esetleg megsokszorozásához azonban nem állt rendelkezésre konkrét ajánlás vagy eszközlista. A vállalat szakemberei, a nemzetközi kutatási eredmények értékelése alapján jutott arra a következtésre, hogy a napelemparkot egy ugaroltatott mezőgazdasági területként kell felfogni, így az ökológiai mezőgazdaságban már sikerrel kipróbált eszközök iparági alkalmazásával elkészíthető egy ilyen szakmai útmutató, aminek segítségével a lehető legmagasabb hozzáadott értékű zöldenergia beruházások hozhatóak létre. Ez a személet végül nemzetközi szinten is egyedülállónak bizonyult és a nemzetközi szakmai közösség is új ötletekkel gazdagodott.

A program hatása és eredménye:

Megszületett egy olyan szakmai útmutató (angolul és magyarul), amivel maximalizálni lehet a napelemek pozitív ökológia és környezeti hatásait, ezáltal valóban fenntartható és tiszta energiát lehet előállítani.

A szakmai útmutatót hazánkból és a világ minden tájáról folyamatosan aktívan töltik le energetikai vagy természetvédelmi szakemberek, oktatók és laikusok is. A visszajelzések alapján a nemzeti parkok aktívan hasznosítják az útmutatót a napelemparkok engedélyezése során.

A Lumen Park Szolnok újgenerációs napelemparkban a növényzet tekintetében a fajszám jelentősen növekedett a kezdeti állapothoz képest. Nőtt az értékesebb fajok borítása és a Shannon-féle fajdiverzitás mutató is a területeken. A korábban nagytáblás mezőgazdasági hasznosítás alatt álló területen immár természetközeli élőhely is megjelent, ezáltal elkezdődött a terület természetes növénytakarójának spontán kialakulása is. Megjelentek ritka és védett növények, mint a tengerparti kígyófű és a sziki boglárka.

A madarak diverzitása is nőtt a területen, új fészkelő fajok is megjelentek. A területhasználó madarak száma is nőtt, 2023-ban 23 faj 697 egyedét figyelték meg.

Kapcsolódó linkek:

https://ujgeneraciosnapelempark.hu

https://solservices.hu

Lumen Park újgenerációs napelempark YT video

Kapcsolódó kulcsszavak:

napenergia, napelempark, útmutató, partnerség, iparági együttműködés

 

„A Syngenta a világ vezető agrárvállalata, amely hatékony növényvédelmi termékekkel és magas hozamokat biztosító vetőmagokkal látja el gazdálkodók millióit világszerte. Ez nem csak lehetőség, hanem felelősség is számunkra, hogy érdemi lépéseket tegyünk a fenntartható, a természeti sokszínűséget támogató megoldások mellett. Stratégiánkban ezért is jelenik meg hangsúlyosan és konkrét vállalásokkal a biodiverzitás és klímavédelem témája, és bízunk benne, hogy más vállalatoknak, továbbá iparági szinten is követendő példát mutathatunk.”

Pogány Éda, fenntarthatósági vezető, Syngenta Europe

 

Cég neve:

Syngenta Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Célunk, hogy 2030-ra a saját működésből származó kibocsátásunk és energiafelhasználásunk mértékét 38%-kal csökkentsük a 2022-es szinthez képest. Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat.

Naponta 8 milliárd ember élelmezéséhez elegendő, biztonságos élelmiszert kell előállítani világszinten, ezzel együtt csökkenteni kell az ágazat környezetre gyakorolt hatását és ellensúlyozni a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait.

Egyszerre kell tehát törekedni:

  • az ágazat kedvezőtlen környezeti és társadalmi hatásainak csökkentésére,
  • a természeti erőforrások és a talaj egészségének helyreállítására, és
  • a biológiai sokféleség növelésére, továbbá
  • a megnövekedett élelmiszerigény kielégítésére.

A program intézkedései, vállalásai:

A termelőkkel és más érintettekkel együttműködve a közelmúltban négy fenntarthatósági prioritást fogalmaztunk meg:

1.Magasabb hozam, kisebb környezeti hatással

A világ folyamatosan növekvő népességének ellátása érdekében terméshozam növekedést érünk el úgy, hogy folyamatos innovációval és fenntartható technológiák alkalmazásával csökkentjük a mezőgazdaság környezeti hatásait.

Olyan fenntartható, innovatív megoldásokat fejlesztünk és teszünk széles körben elérhetővé, amelyek hatékonyabbak, célzottan alkalmazhatók, és előnyöket biztosítanak a természet, a termelők és a fogyasztók számára egyaránt.

 

2.A talaj és a természet megújítása

A regeneratív mezőgazdasági gyakorlatok bevezetésének elősegítése

A regeneratív mezőgazdasági technikák alkalmazásával, illetve a tápanyagok és növényvédőszerek precíziós használatával hatékonyan javítható a talaj egészsége és növelhető a biodiverzitás. Kutatásaink e területen arra irányulnak, hogy tudományos módszerekkel kimutassuk, hogyan lehet a regeneratív gyakorlatot hatékonyan alkalmazni változó agroklimatikus körülmények között.

 

3.A termelők jóllétének javítása

A kistermelők jövedelmezőségének javítása, a vetőmagokhoz, növényvédelemhez, finanszírozáshoz, piacokhoz és a szükséges ismeretekhez való hozzáférés biztosításával

A Syngenta szakemberei folyamatosan képzik magukat az agronómia legfontosabb és gyorsan változó területein, és naprakészek a digitális, internet– illetve MI-alapú megoldások terén is, hogy nap mint nap személyreszabott tanáccsal tudják ellátni a kistermelőket is.

 

4.Fenntartható vállalati működés

Saját vállalatunk működése és ellátási lánca környezeti hatásainak csökkentése, a sokszínű és befogadó vállalti kultúra erősítése, munkatársaink egészsége és a biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosítása

Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat. A munkahelyi biztonság mindig a legfontosabb számunkra, és folyamatosan dolgozunk a sokszínű és befogadó üzleti kultúránk megtartása és fejlesztése érdekében.

A program hatása és eredménye:

Az egyik legfontosabb feladat a célok teljesítése kapcsán a gazdák megnyerése és bevonása. Munkatársaink minden nap ott állnak a termelők mellett a földeken. Ismerik őket, és segítenek a regeneratív átállásban, biológiai növényvédelemmel, digitális megoldásokkal, szaktanácsadással, mérésekkel, kutatással és fejlesztéssel, környezeti, agronómiai és gazdasági kimenetelek modellezésével, betegségeknek ellenálló, jó vízgazdálkodású, extrém időjárási viszonyok közt is a helyüket megálló növények fejlesztésével.

Kapcsolódó linkek:

Syngenta Fenntarthatósági Prioritások részletes bemutatása

Syngenta Agcelerators – a Syngenta és partnerei az innováció felgyorsításáról a mezőgazdaságban, fenntartható megoldások

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, talajmegújító mezőgazdaság, értéklánc, klímavédelem, karbonsemlegesítés

 

Egy felelős vállalat részéről a fenntarthatóság nem csupán erkölcsi, hanem üzleti szempontból is nélkülözhetetlen. Az ESG szempontjainak stratégiai üzleti tevékenységünkbe való integrálásával igyekszünk a mindennapi tevékenységünket környezetünk hasznára fordítani. Fontosnak tartjuk, hogy a hazai vállalatok és a lakosság egyik legnagyobb finanszírozójaként hozzájáruljunk ügyfeleink saját fenntarthatósággal kapcsolatos céljaik eléréséhez. Hiszünk abban, hogy a vállalatoknak nemcsak nyereséget kell termelniük, hanem felelősséget is kell vállalniuk a fenntartható környezet és társadalom iránt.

dr. Barna Zsolt, elnök-vezérigazgató

 

Cég neve:

MBH Bank Nyrt.

Megvalósítás éve:

2023-

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás

A program célja:

Az MBH Bank azonosítva korunk legfőbb kihívását, a környezeti és működési fenntarthatóságot, elkötelezett abban, hogy a hazai pénzügyi piacokon a fenntartható gazdasági működés megteremtésének kulcsfontosságú szereplője legyen. Ennek érdekében 2023 decemberében megalkotta az éveken átívelő Fenntartható Jövő Bankja elnevezésű, komplex ESG programot.

Az MBH Bank a program keretén belül három meghatározó vállalást tett:

  • a biodiverzitás megőrzését,
  • a dekarbonizáció elérését, és
  • a zöld hitelezési célok megvalósítását tűzték ki célul.

A dekarbonizációs törekvések elérése érdekében a Bank olyan nemzetközi szervezetekhez csatlakozik, mint a Net Zero Banking Alliance, és vállalást tett, hogy első magyar tulajdonú bankként már 2024-ben csatlakozzon a Science Based Targets Initiative (SBTi) kezdeményezéshez, amellyel a károsanyag kibocsátásuk csökkentését nemzetközi, tudományos alapon validáltatják.

A program intézkedései, vállalásai:

2023. december 4-én a Climate Summit eseményen a Bank bejelentette a „Fenntartható Jövő Bankja” éveken átívelő, átfogó fenntarthatósági- és környezetvédelmi keretprogramot, amely keretében három meghatározó vállalást tettek:

  1. célul tűzték ki a biodiverzitás megőrzését,
  2. zöld pénzügyi megoldásokkal és programokkal természeti élőhelyeink és állatfajaink védelmét, valamint
  3. Magyarország klímacéljainak támogatását és dekarbonizációs törekvéseket.

Első vállalásuk megvalósítása érdekében az Agrárminisztériummal dolgoznak közösen 10 hazai nemzeti park biodiverzitást támogató programjainak megvalósításán. Az együttműködési megállapodás kifejezett célja, hogy hazai szervezetekkel, nemzeti projekteket támogassanak.

  • A Kárpát-medence kipusztulással egyik potenciálisan fenyegetett partimadár-madárfaja, a székicsérhez kapcsolódó fajvédelmi törekvéseket jeladózással történő kutatás megvalósításán keresztül bővítik a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság Természetvédelmi Őrszolgálatának bevonásával.
  • A nemzeti parkokkal közös együttműködés keretében másik kezdeményezésként, megújuló energiára támaszkodó, napelemes szivattyús vízpótlást valósítanak meg a Duna-Tisza közében a klímaváltozás és süllyedő talajvízszint miatt kiszáradó, eltűnő vizes élőhelyek helyreállítása érdekében.
  • További természetvédelmi célkitűzés a szikes pusztában időszakos vízborítású pannon szikes vizes élőhelyek rekonstrukciója, és a hozzájuk kötődő védett fajok állománya, többek között a vöröshasú unka és számos partimadár-faj fenntartása.
  • Mindezek mellett szintén fontosak a vadmacska védelmi projektek. A tervezett vizsgálatok, illetve a várható eredmények megalapozhatják és segíthetik a faj gyakorlati védelmi stratégiáinak átfogó, nagyobb térléptékű és egyben helyi szintű kidolgozását és megvalósítását.

Passzív termékeik mentén segítik azokat a piaci szereplőket, akik sokat tesznek a biodiverzitás megőrzéséért, aktív termékekkel, hitelberuházásokkal az energiahatékonyságot növelő beruházások által. Cél 2024-ben a zöldhitel állomány 4 százalékpontos növelése.

A program hatása és eredménye:

  • A 2023-ban indított MBH Erdő projekt keretében már közel 30.000 fát ültettek el, és ez a szám 2024-ben tovább növekszik az Ipoly Erdő térségeiben a károsodott erdők helyreállítása érdekében.
  • A fenntartható kártyás költések után havonta közel egymillió forinttal támogatja a Bank a magyar méhészeket.
  • A zöld általánydíjas szolgáltatás kapcsán 2023-ban 200 vércseodú telepítését támogatta, melyből 128 kisvércse repült ki, az odúk telepítése idén is folytatódott.

A Bank 34 millió forinttal támogatta a nemzeti parkokat, és hozzájárult az Ipoly Erdő Zrt. és a Pilisi Parkerdő beruházásaihoz is.

Kapcsolódó linkek:

Az MBH Bank meghirdette a „Fenntartható Jövő Bankja” programot

Tovább gyarapodik az MBH Erdő
Összefog az MBH Bank és az Ipoly Erdő Zrt. az erdőállományok rehabilitációjáért
MBH Bank 2023-as Fenntarthatósági Jelentés

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, erdősítés, dekarbonizáció, nemzeti park, megújuló energia, zöld pénzügyi megoldások

 

Beszállítóink és szolgáltatóink kulcsfontosságúak abban, hogy szebb hétköznapokat teremtsünk az emberek többsége számára. Együtt új utakat fedezünk fel vállalkozásunk társadalmi és környezeti szempontból felelős működtetésére és növekedésére, együttműködve a kihívások megoldásában, és partnerekként a pozitív változásban. Éppen ezért határozott szándékunk a felelős beszerzési elvek támogatása az IKEA értéklánc minden szintjén.

David McCabe, ügyvezető

 

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2000 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Emberi jogok, Etikus működés, Átláthatóság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

 

Az IKEA számára fontos, hogy az ellátási lánc egészében előtérbe helyezze a felelős és fenntartható működést, így arra is nagy figyelmet fordít, hogy milyen alvállalkozókkal dolgozik együtt.

Kiemelt célunk, hogy olyan beszállítókat válasszunk, akik osztoznak az értékeinkben és ambícióinkban, hogy pozitívan viszonyuljunk az emberekhez és a bolygóhoz. Tudjuk, hogy a felelősségteljes üzleti tevékenység csak akkor lehetséges, ha minden résztvevő ugyanazon az oldalon áll.

Az IWAY, azaz az IKEA beszállítói magatartáskódexe által meghatározott irányelveket ezért a velünk partnerségben álló cégeknek is követniük kell.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A 2000-ben bevezetett IWAY az IKEA saját, a termékek, szolgáltatások, az anyagok és az alkatrészek felelősségteljes beszerzésére vonatkozó szabályrendszere.

Hosszú távú kapcsolatot szeretnénk kiépíteni a beszállítókkal, szolgáltatókkal és egyéb olyan szerződő felekkel, akik magukénak érzik az IKEA jövőképét. Ezért dolgoztuk ki az IWAY-t.

Az IWAY megfogalmazza, hogy mit várunk el az IKEA értéklánchoz tartozó beszállítóktól az emberek, a bolygó és az állatok vonatkozásában. 4 fő területen szeretnénk hatást elérni:

  • A környezeti hatások javítása
  • Tisztességes és értelmes foglalkoztatás biztosítása
  • A gyermekek jogainak tiszteletben tartása
  • Az állatok jólétének javítása az IKEA értékláncában

Világos elvárásokat és munkamódszereket fogalmazunk meg ezek tekintetében, ami kötelező minden beszállítóra és szolgáltatóra nézve, aki az IKEA-val dolgozik.

Egyes beszállítói területeken, ahol magasabb kockázati tényezőket határoztunk meg vagy jellegéből adódóan szükséges, az általánostól eltérő, konkrétebb irányelveket határoztunk meg:

Az IWAY általános szakasza, amely az IKEA összes üzleti partnerére vonatkozik, valamint további IWAY szakaszok, amelyek az érintett beszállítókra vonatkoznak, attól függően, hogy az IKEA-nál beállítottak és milyen tevékenységet folytatnak.

Elvárjuk beszállítóinktól, hogy megfeleljenek az IWAY „kötelező” és „alapvető” követelményeinek, de ezt csak minimális előírásnak tekintjük. Arra biztatjuk őket, hogy dolgozzanak a további fejlesztéseken, és a kötelező követelményeken túl is mindig törekedjenek a jobb eredményekre és a pozitívabb hatásra az üzleti, a környezetvédelmi és a helyi közösségi érdekei szerint.

Beszállítóinknak tájékoztatniuk kell az alvállalkozóikat is a kódex követelményeiről, és ebben természetesen támogatjuk őket.

Az IWAY-kódex kötelező betartása minden szolgáltatóra vonatkozik: tisztító cégekre, biztonsági cégekre, élelmiszer-, szállító és hulladékkezelő társaságokra. Az előírások betartásának hiányában a kölcsönös együttműködés megszűnik.

 

A program hatása és eredménye:

 

Kétévente végzünk ellenőrzéseket, és ezeken minden beszállítónknak meg kell felelnie az IWAY szabványoknak. A 23. pénzügyi évben 200 IWAY felülvizsgálatot (auditot) végeztünk a magas vagy kritikus kockázatú Ingka Group beszállítóinál (22. pénzügyi év: 256).

Ezen IWAY auditok 36%-a során azt találtuk, hogy nem feleltek meg az IWAY Must kritériumainknak. A beszállítóknak az auditot követő 14 napon belül meg kell állapodniuk egy cselekvési tervben a jelentős nem megfelelőségek kezelésére.

Ezenkívül 102 IWAY kezdeti értékelést végeztünk, hogy ellenőrizzük a megfelelőséget a potenciális új beszállítóknál a pályázati eljárás során (FY22: 168). Azt találtuk, hogy ezen beszállítók 20%-a nem felelt meg az összes IWAY Must-kritériumunknak. Ahol a szállító ezt nem tudta megoldani, nem folytattuk le a szerződést.

2022-ben 111 beszállító érte el, hogy 100%-ban megújuló forrásból származó áramot használ, így az ilyen beszállítók száma 268-ra nőtt.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Beszállítók – partnereink a jobb vállalkozás működtetésében

IWAY standard

2023-as fenntarthatósági jelentés

 

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

ellátási lánc, fenntartható beszerzés

 

„A DSM elkötelezett, hogy mind termékeivel és takarmányozási megoldásaival, mind precíziós szolgáltatásaival – melynek egyike a Sustell – hosszú távon és fenntarthatóan segítse a Föld növekvő népességének ellátását egészséges, jó minőségű és elérhető árú állati eredetű élelmiszerekkel.”

Csavajda Zsolt, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

DSM Nutritional Products Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2023-2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A fenntartható állati fehérje-termelés megvalósításához felelősségteljes és átlátható végrehajtásához pontos, hiteles környezeti lábnyom mérésére van szükség. Ez azonban a mezőgazdasági ágazatban keletkező emisszió számbavétele a termelés komplexitása és változatossága, valamint a végtermék heterogenitása miatt bonyolult.

A fent említett problémák megoldása indokolta egy olyan tanúsítással rendelkező, intelligens, innovatív, felhasználóbarát platform létrehozását, mint a Sustell™. A hiteles adatszolgáltatás azonban csak megbízható inputadatok felhasználásával valósítható meg. A Sustell háttéradatbázisa ilyen számokból dolgozik, használatával a kalkulációk gyorsan, pontosan, felhasználóbarát módon hajthatók végre.

A program intézkedései, vállalásai:

Az állati fehérje előállításában résztvevő szereplőknek érdeke annak biztosítása, hogy tevékenységüket megfelelően értékeljék és ne az elérhető globális, országos alapértelmezett számok alapján minősítsék, amelyek jóval magasabbak, mint a régiós szereplők valós elért adatai. Ez azt jelenti, hogy az állattenyésztés környezeti lábnyomának teljes körét üzemi szinten kell megmérni, a tényleges és specifikus üzemi és takarmányadatokat hiteles, auditálható módon felhasználni.

A Sustell™ a dsm-firmenich és a Blonk által fejlesztett, olyan felhő alapú platform, amely az ISO által garantált teljes körű életciklus-elemzést (LCA) nyújt az állattartó gazdaságok és takarmánygyártók számára.

A Sustell™ az állattenyésztés értékláncában érdekelt felek:

  • környezeti lábnyomának meghatározásához környezeti hatások méréseit és validálását,
  • szcenáriók értékelését, továbbá
  • a környezeti lábnyomot befolyásoló kulcsfontosságú tényezők azonosítását és javítását teszi lehetővé.

Állati takarmányok moduljában a gyártás és a szállítás környezeti hatása mellett az egyes alapanyagok termesztésének/előállításának környezeti hatásai is kifejezésre jutnak, a telepi modulja pedig az élő állatok termelésén felül a trágyatárolás-menedzsmentet is figyelembe veszi.

A Sustell™ az éghajlat, a föld, az ember, a vízhiány témacsoportok 19 környezeti-hatás indikátorát, valamint 10 szennyezőanyag emisszióját, 1 kg takarmánykeverékre és 1 kg élősúlyra kifejezve ismerteti.

A Sustell™ használatával:

  • a gazdálkodók modellszámításokat is végezhetnek arra vonatkozóan, hogy a kalkulált karbonlábnyomaik hogyan változnak különböző takarmánykeverékek használata következtében,
  • összehasonlíthatják több gazdaságuk karbonlábnyomát vagy akár
  • mérhetik a telepen történt technológiai változások levegőszennyezésre, környezetre gyakorolt hatását is.

A Sustell™ környezeti lábnyom kalkulációs programjához elkészültek további modulok (vágóhíd, keltető stb.) így az állati fehérje előállítás komplett vertikumát (sertés, baromfi ill. tejágazat) akár egy teljes élelmiszeripari integrációs tevékenységet tud mérni a szántóföldtől a vágóhídig, illetve feldolgozóig.

A program hatása és eredménye:

A piaci szereplők informálását a Sustell™ platformmal kapcsolatban Magyarországon 2022-ben kezdtük meg, az első hazai együttműködések 2023-ban indultak el. Szoros munkakapcsolat kezdődött a magyar mezőgazdaság meghatározó szereplőivel, élelmiszeripari nagyvállalataival, többek között a MasterGood cégcsoporttal, az Enyingi Agrár Zrt.-vel, a Rábapordányi Mezőgazdasági Zrt-vel.

A magyar ESG törvény hatályba lépése óta egyértelműen megnőtt az érdeklődés a program iránt, mivel jelenleg ez az egyetlen ISO által is tanúsított szoftver, amely alkalmas az állati termékpálya konkrét környezeti lábnyom – a teljes E láb – számítására.

Az Agrárközgazdasági Intézettel (AKI) folytatott együttműködés lehetőséget teremtett közös modellszámítások elvégzésére, az adatok publikálására, szakmai fórumokon az eredmények prezentálására, a szakemberek fenntarthatósággal kapcsolatos edukálására.

Kapcsolódó linkek:

A Sustell™ platform elérése és további információ (angolul)

Kapcsolódó kulcsszavak:

állati fehérje, takarmányozás, fenntartható állattenyésztés, karbonlábnyom-számítás

 

A DPD Hungary Kft. alapértéke a fenntartható és környezettudatos fejlődés. A folyamatos károsanyag kibocsátás csökkentése összhangban van a társadalmi elvárásokkal és ezen cél mellett közösen köteleződtünk el ügyfeleinkkel, partnereinkkel és munkatársainkkal. Rengeteg fejlesztés zajlik annak érdekében, hogy a fenntartható csomagszállítás nemzetközi referenciájává váljunk.”

Czifrik Szabolcs, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

DPD Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A Geopost vállalatcsoport – melynek a DPD Hungary Kft. is része – az első olyan globális csomagküldő vállalat, amelynek mind a rövid, mind a hosszú távú CO2-kibocsátás-csökkentési céljait jóváhagyta a Science Based Target Initiative (SBTi).

A tudományosan jóváhagyott cél – miszerint a Geopost 2040-re elérje a nettó zéró kibocsátást – a vállalatot egyértelmű útra tereli, hogy a fenntartható kézbesítés nemzetközi referenciájává váljon.

  • Rövid távú cél: a CO2-kibocsátás 43%-os csökkentése 2030-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Hosszú távú cél: a CO2-kibocsátás 90%-os csökkentése 2040-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Ambíció: 2040-re a nettó nulla kibocsátás elérése, a fennmaradó kibocsátás 10%-ának 2040-ig történő kompenzálásával

A program intézkedései, vállalásai:

2025-re 350 európai városban megvalósul az alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel történő kiszállítás, és 83 százalékkal csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása.

A kitűzött cél eléréséhez a logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot.

Célunk:

  • 2030-ra az energia 70%-a megújuló forrásokból származzon (100% 2035.)
  • A céges személygépkocsi-flottában az elektromos járművek arányát 90%-ra növeljük 2030-ra (2035-ben 100%)

A DPD Hungary Kft. is hozzájárul a vállalatcsoport céljához, annak érdekében, hogy a Geopost a fenntartható szállítás nemzetközi referenciája és az e-kereskedelem felgyorsításának vezető támogatója legyen.

A Geopost célja, hogy irányt mutasson az iparág szereplőinek. Nagy a piaci verseny a kiscsomagszállítási üzletágban Magyarországon, ezért az a célunk, hogy a magas szintű, ügyfélorientált szolgáltatásunk mellet, kiemelkedjünk a versenytársaink közül az egyedülállóan ambiciózus fenntarthatósági stratégiánk megvalósításával. Partnereink számára egyre fontosabb, hogy a mi kibocsátáscsökkentésünk nyomán az ő karbonlábnyomuk is csökken. Ezen eredményeink szemléltetése érdekében kifejlesztettünk egy eszközt, mellyel a „myDPD for business” fiókjukban naprakészen nyomon követhetik csomagjaik szállításához köthető ÜHG kibocsátásukat.

Mára már a közel 700 furgonból álló flottánk több mint 30%-a elektromos autókból áll, de év végéig még 15 autóval bővülünk, míg 2030-ra fokozatosan el nem érjük a 100%-ot. Jövő év elején 5, majd az év második felében újabb 5 új elektromos kamion érkezik a DPD flottájába, hogy az országon belüli gerincjáratok egy részében kiváltsa a hagyományos dízel kamionokat. Ezzel a lépéssel igen jelentős ÜHG kibocsátáscsökkenést érünk majd el.

A logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is fokozatosan megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot. Jelenleg depóinkon összesen 400kW teljesítményű napelem üzemel.

A program hatása és eredménye:

• Az elmúlt években több mint 30%-ra nőtt az országos flottában az elektromos autók száma.
• Kecskemét, Pécs, Dombóvár, Komárom, Győr, Szolnok, Miskolc, Szeged, Debrecen – ezen városokban kizárólag elektromos autókkal történik a kiszállítás.
• 2023 év végéig 148 gyorstöltő, illetve 2 db villámtöltő került használatba az elektromos flottánk kiszolgálására, összesen 8 helyszínen.
Növeltük a napelemmel történő energiatermelésünk arányát, a bérelt depóink, valamint a budapesti csomagszortírozónk esetében is.
• A villamos energia felhasználásunk nagy részét megújuló forrásból vásároljuk.
• 2024 első negyedévében – 2023-hoz képest – 21%-os csomagszám emelkedést mértünk, viszont az ÜHG kibocsátásunk nem nőtt ebben az időszakban. Ez azt mutatja, hogy az egy csomagra vetített kibocsátásunk jelentősen csökkent az intézkedéseink és beruházásaink hatására.

Kapcsolódó linkek:

DPD fenntarthatósági aloldal

Geopost YT video a fenntarthatósági célokról

Kapcsolódó kulcsszavak:

fenntartható szállítmányozás, SBTi, klímavédelem, elektromos flotta, ÜHG kibocsátás

 

„Úgy gondoljuk, hogy a fenntartható fejlődésben nem hagyhatjuk magukra a vállalatokat. A kisebb cégeknek szükségük van egy gyors és egyszerű megoldásra, hogy ne újabb teherként lássák a piaci változásokat, hanem lehetőségként éljék meg azt. A doyourcarbon.hu segítségével a KKV cégek nem csak helytállhatnak a beszállítói láncokon belül folyó versenyben, hanem komoly versenyelőnyt is szerezhetnek. Noha a konkrét adatok kiszámítása a cégek elemi érdeke, a szolgáltatás egésze nemzetgazdasági szempontból is fontos lehet, a beszállítói láncok Uniós szintű várható átrendeződése miatt.”

Dr. Csorbai Hajnalka, stratégiai vezető

 

Cég neve:

OPTEN Kft.

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

2025-től KKV-k tízezreit érinti majd a karbonlábnyom számítás feladata, ugyanis a nagyvállalati vevőiknek összetett jelentéstételi kötelezettségük lesz az ellátási lánc átvilágításával együtt, ami hatalmas adminisztrációs kihívást jelent a KKV-nak.

Erre megoldásul fejlesztette az OPTEN és a Mastercard a Do Your Carbon szolgáltatásokat, amelynek célja, hogy innovatív digitális megoldást nyújtson azon cégek számára, akiknek jelenleg a karbonlábnyomuk megbecslése egy idő- és erőforrás intenzív, de annál fontosabb feladat.

A szolgáltatások lényege a költés alapú karbonlábnyom számítás, amely eredményeként a cég CO2e kibocsátása több hónapos munka helyett már pár perc alatt előállítható, ezzel a KKV szektor nem csak időt, hanem jelentős költséget is megtakaríthat.

A program intézkedései, vállalásai:

A kkv szektornak érdemes felismernie, hogy a fenntarthatósági kezdeményezések bevezetése nem csak a jogszabályi megfelelést segíti, hanem új üzleti lehetőségeket is teremthet.

A CSRD hatálya alatti nagyvállalatok 2024-től a teljes ellátási láncukra kiterjedő vizsgálatot és mérést kötelesek elvégezni.

Vagyis nem csupán a saját kibocsátásukat kell mérniük, hanem a beszállítójukét is, illetve felügyelniük kell a termék utóéletét:

  • ez az ún. Scope 3 vizsgálat jelentős hatással lesz a hazai KKV-kra is,
  • a szolgáltatás által a KKV szektor nem csak időt, hanem költséget is megtakaríthat,
  • a folyamat végén a felhasználó Karbonlábnyom Oklevél vagy Badge formájában kapja kézhez az éves CO2e kibocsátását.

A platform az innovatív open banking technológiát használja, a Nyíltbankolás Zrt.-vel együttműködve. A karbonlábnyom kalkuláció költés alapon működik, melynek előfeltétele az elmúlt 3 havi bankszámlatörténet megosztása, az egyes szolgáltatók, beszállító partnerek felé intézett kifizetések figyelembevételéhez. A fentiek biztosítják, hogy a folyamat automatizáltan, percek alatt lezajlik, külső szakértőre pedig nincs szükség. Percek alatt elkészülnek a karbonlábnyom termékeink:

  1. Karbon oklevél:

online vagy offline is használható oklevél

  1. Karbon badge:

online, weboldalon, social felületeken használható badge/ikon a cég adott havi és kumulált karbonlábnyomáról – folyamatosan frissül

  1. ESG riport:

a cég karbonlábnyomán felül tartalmazza a törekvéseiket, együttműködéseiket, környezeti, társadalmi és vállalatirányítási aspektusból.

Az automatizált adatfeldolgozás biztosítja:

  • a gyors és pontos eredményeket,
  • az adminisztratív terhek és a költségek csökkentését,
  • hibalehetőségek kiküszöbölését.

A jövőben tervezett lépések között a szolgáltatás kibővítése és a folyamat további egyszerűsítése is szerepel.

A program hatása és eredménye:

A célkitűzéseink egyik legfontosabb eleme – a digitális megoldás nyújtásán túl – a KKV szektor edukálása és szemléletformálása a téma erősítése érdekében, ennek része a fenntarthatóság és az open banking technológia közelebb hozása a kisebb cégek körében is.

Ez egy hosszadalmas, sok odafigyelést igénylő folyamat, melynek jelenleg az elején járunk. Az eredmények azonban kétségkívül pozitívak, a közelmúltban ugyanis számos KKV képviselőjével folytattunk beszélgetést arról, hogy:

  • miért hasznos nekik, ha tisztában vannak ezekkel az adatokkal,
  • milyen típusú adatszolgáltatást várhat el tőlük az üzleti partnerük, valamint
  • milyen szervezeten belüli, hosszabb távon akár költségcsökkentő hatású fejlesztéseket segíthet elő, ha figyelemmel kísérik a kibocsátásaikat.

Úgy gondoljuk, hogy ezek a lépések kiemelt jelentőséggel bírnak a fenntarthatóbb működésre és gazdaságra való transzformáció során.

Kapcsolódó linkek:

Do your carbon oldal és további információ

Trend FM interjú Dr. Csorbai Hajnalkával (stratégiai vezető, Opten)

Piac és Profit – Villámgyorsan kiszámolható egy vállalkozás karbonlábnyoma

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, beszállítói lánc, scope3, open banking technológia, ESG, gazdasági transzformáció