„Mi a Tesco-nál elkötelezettek vagyunk a klímaváltozás gyors és hatékony visszaszorításában, ezért tűztük ki azt a célt, hogy 2050-re globális szinten elérjük a karbonsemlegességet a teljes értékláncban. Már most jelentős lépéseket tettünk a saját működésünk optimalizálása kapcsán. Nagy változást akarunk elérni és egyedülálló helyzetben vagyunk, hogy az átalakulást nem csak a belső működésünkben, hanem az egész ellátási láncban véghezvigyük.”

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

Cég neve:

Tesco Global Zrt.

Megvalósítás éve:

2009 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Fenntarthatósági szemléletünk középpontjában azok a területek állnak, ahol a legnagyobb változást érhetjük el a vásárlóink, a közösségeink és a bolygónk érdekében. Mindezt erős keretrendszerrel támogatjuk. Azokkal foglalkozunk kiemelt területekként, amelyek a leginkább befolyásolhatják üzleti teljesítményünket és ahol a legjelentősebb pozitív hatást érhetjük el. Az egyik ilyen kiemelt terület a Klímaváltozás.

A klímaváltozás kapcsán megfogalmazott célunk, hogy:

  • 2035-re saját működésünkben karbonsemlegesek legyünk
  • 2050-re a teljes ellátási láncban szeretnénk elérni a nettó zéró kibocsátást, ami összhangban áll az ENSZ által megfogalmazott céllal, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásával

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás a bolygónk előtt álló legnagyobb kihívások egyike. Ennek megfelelően számunkra is ez az egyik legfontosabb megoldandó probléma. A jelenlegi úton haladva bolygónk hőmérséklete az évszázad végére közel három fokkal emelkedhet, ami súlyos következményekkel jár az emberiségre nézve.

A klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik:

  • saját működésünket,
  • szállítóink üzleti tevékenységét, valamint
  • az ellátási láncunkhoz tartozó mezőgazdasági termelők és munkavállalók megélhetését, emellett
  • megváltoztathatják a vásárlók vásárlási és étkezési szokásait is.

Mérföldkövek és kezdeményezések:

  • 2009 óta azon dolgozunk, hogy felmérjük és egyben csökkentsük közvetlen károsanyag-kibocsátásunkat.
  • 2020-ban tanúsítványainkon keresztül minden áruházunkban átálltunk a 100%-ban megújuló villamos energia használatára.
  • 2021-ben új lendületet adtunk annak, hogy a saját működésünkben és az ellátási láncunkban is elérjük a karbonsemleges működést.
  • 2022-ben további lépéseket tettünk a kibocsátásunk csökkentésére, beleértve olyan energiatakarékossági intézkedéseket, mint:
    • a hűtőberendezések ajtókkal történő felszerelése, illetve
    • az alacsony kibocsátású hűtőközegekre történő átállás.
  • Emellett korszerű járművekbe, sofőrjeink képzésébe és egyéb technológiai megoldásokba is befektettünk, hogy a szállítmányozásból eredő kibocsátást is csökkenthessük.
  • Disztribúciós központunkból két teljesen elektromos kamion is szállít már árut az áruházainkba, emellett pedig a budapesti online rendelések házhozszállításához is használunk elektromos furgonokat. A környezetbarát autókban a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így tovább tudjuk csökkenteni a kibocsátásunkat.
  • A Shellel kötött együttműködésünk keretében 2025-re több mint 100 Tesco áruház parkolójába telepítünk további elektromos töltőket, ezzel is támogatva a fenntartható magáncélú közlekedést.
  • Szorosan együttműködünk a szállítóinkkal az értékláncunkban keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, és a WWF-fel közösen segítséget nyújtunk nekik a fenntartható gyártási folyamatokra történő átállásban.
  • A vásárlóinknak pedig segítünk olyan étrendet kialakítani, amely összhangban van a globális klímaváltozási célkitűzésekkel.

A program hatása és eredménye:

  • 63%-kal csökkent a Tesco Magyarország Scope1 és 2 üvegházhatásúgáz-kibocsátása (2016/17-es bázisévhez képest)
  • 100%-ban megújuló energiát használunk áruházainkban tanúsítványokon keresztül
  • 100%-ban elektromos járművekkel bővítettük flottánkat, hogy csökkentsük karbonlábnyomunkat a házhozszállításban
  • Több mint 3200 tonnával csökkent CO2 kibocsátásunk 9,7 millió újrafelhasználható rekesz használatával

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatósági Tanösvény: felelős működésünk a gyakorlatban

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaváltozás, klímavédelem, karbonlábnyom, teljes értéklánc, megújuló energia

 

„A MyCarbonFootprint alkalmazást azért fejlesztettük, hogy megteremtsük azt az átláthatóságot, amelyre ügyfeleinknek szükségük van CO2-kibocsátás-csökkentési céljaik eléréséhez és a legjobb termékváltozatok kiválasztásához a BASF portfóliójából, összhangban a fenntarthatósági törekvéseikkel. Örülünk, hogy ez az alkalmazás a hazai vevőinket is segíti validált adatokkal és tanúsítványokkal alátámasztva, tudományosan megalapozott módon.”

Dr. Thomas Narbeshuber, vezérigazgató

 

Cég neve:

BASF Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A BASF által bevezetett MyCarbonFootprint digitális alkalmazás célja, hogy az üzleti partnerek, vevők megfelelő információt kapjanak a BASF-től vásárolt termékportfólió fenntarthatósági paramétereiről.

Segíti az ügyfeleket abban is, hogy megtalálják a legjobb BASF-megoldásokat ahhoz, hogy:

  • elérjék fenntarthatósági céljaikat a CO2-csökkentés és
  • a megújuló nyersanyagok felhasználása terén.

A MyCarbonFootprint alkalmazás több mint 700 BASF-termékről tartalmaz adatokat, és egy regisztrációt követően bármelyik aktív vevő számára elérhető a platform, ezzel is segítve az ő céljaikat és az értéklánc fenntarthatóságát.

A program intézkedései, vállalásai:

A MyCarbonFootprint alkalmazás:

  • személyre szabott áttekintést nyújt minden ügyfél számára az általuk megvásárolt BASF termékek egyedi, „bölcsőtől kapuig” tartó karbonlábnyomáról,
  • tájékoztatást ad a megújuló nyersanyagok arányáról ezeknek a termékeknek a gyártása során.

Az adatok vevőnként személyre szabottan jelennek meg, az alkalmazás a kiválasztott termék vásárolt mennyiségétől függően kiszámítja a fentiek arányát az adott ügyfél BASF-nél történő beszerzési portfóliója szerint.

A MyCarbonFootprint segítségével az ügyfelek meghatározhatják, hogy a beszerzési portfóliójuk módosításai hogyan befolyásolják fenntarthatósági teljesítményüket a CO2-kibocsátás és a megújuló nyersanyagok felhasználása tekintetében. Például az alkalmazás kiszámítja a CO2-kibocsátás lehetséges csökkenését, ha a korábban megvásárolt termék helyett egy alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkező termékváltozatot választanak. A MyCarbonFootprint emellett a BASF ügyfelei számára különféle alternatívákat mutat be, amelyekkel a megfelelő termékváltozat kiválasztásával növelhetik a megújuló nyersanyagok arányát az értékláncban.

Az alacsony karbonlábnyommal rendelkező termékeket tartalmazó portfólió többek között bioalapú vagy biomassza-kiegyensúlyozott termékeket tartalmaz, amelyek segítségével a vásárlók a fosszilis szabványos termékekhez képest csökkenthetik a CO2-kibocsátást. Egyes esetekben a BASF emellett nettó nulla termékeket kínál, amelyek karbonlábnyomának értéke nulla vagy nullánál kisebb.

A BASF termék karbonlábnyomát az életciklus-értékelésre (ISO 14044) és a termékek szénlábnyomára (ISO 14067) vonatkozó általános szabványok, valamint az üvegházhatású gázokra vonatkozó protokoll (GHG Protocol) szerint számítják ki.

A program hatása és eredménye:

A jelenleg 700 terméket tartalmazó eszköz a BASF vevőit személyre szabottan tudja segíteni a saját fenntarthatósági céljaik elérésében, legyen szó a CO2 kibocsátás csökkentéséről vagy az újrahasznosított anyagok arányának növeléséről. A kezdeményezés abban is segít, hogy a teljes értéklánc klímavállalásai és céljai érdemben tudjanak javulni, jelentős lépést téve iparági szinten.

Kapcsolódó linkek:

Video a MyCarbonFooprint alkalmazás bemutatásáról (angolul)

MyCarbonFootprint platform elérése (angolul)

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, értéklánc, fenntartható beszerzés