Tudatos fogyasztói döntések zöld címke segítségével
„Számtalan lehetőséget kínálunk, hogy vásárlóink tudatos döntéseket hozhassanak: munkatársaink szakértő tanácsadással segítik az eligazodást az egyre bővülő kínálat terén, miközben minden területen kínálunk fenntartható alternatívákat, iránymutatást és inspirációt adva vásárlóinknak a hétköznapok fenntarthatóbbá tételéhez. Ennek egyik fontos kezdeményezése a zöld címkék bevezetése, amely érdemben tudja segíteni a fogyasztók döntését a környezetvédelmi szempontokat is mérlegelve.”
Csoknyainé Horváth Gertrud és Görgey András, ügyvezetők
Cég neve:
dm Kft.
Megvalósítás éve:
2020 óta
Célterületek:
Klímavédelem, klímaadaptáció, Fogyasztói szemléletformálás, Átláthatóság
A program célja:
A dm üzleteiben a vásárlók számára leginkább a választékon keresztül érzékelhető a fenntarthatóság: bio és natúr termékek széles választékát kínáljuk, folyamatosan bővül a környezetbarát termékek köre. A széles kínálat mellett fontosnak tartjuk, hogy segítsük a termékek közötti eligazodást, így 2020 óta zöld színű ár címkéket alkalmazunk, hogy a vásárlóknak első látásra egyértelmű legyen, hogy az adott termék rendelkezik-e valamilyen környezetbarát tulajdonsággal. Ezzel a szolgáltatással elsősorban azt tesszük láthatóvá, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat.
A program intézkedései, vállalásai:
Üzleteinkben azok a termékek kapják meg a zöld színű árcímkét, amelyek rendelkeznek legalább egy független fenntarthatósági logóval. A zöld ár címkék önmagukban nem minősítenek, a termékek már meglevő minősítéseit veszik figyelembe, hogy segítsék a vásárlókat a tájékozódásban.
A figyelembe vett fenntarthatósági logók a termékek életciklusának különböző szakaszaira jellemző hatásokat vizsgálják a fenntarthatóság szempontjai alapján.
Egyes független logók:
- a gyártást,
- mások az alapanyagokat vagy a csomagolást minősítik,
- bizonyos logók kettő vagy akár három szempontból is értékelnek.
A „legerősebb” logók a termék teljes életciklusára vonatkozóan vizsgálják a termék hatásait.
A figyelembe vett logók listája első körben a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült 2020-ban, amelyet bizonyos időszakonként ellenőriztetünk a céggel. 2023 tavaszán a figyelembe vett logók listája a nemzetközi dm ajánlása alapján szűkült, a csak a csomagolást minősítő logók kikerültek a figyelembe vett emblémák listájáról.
A vegyi öko modul termékei csak zöld etikettesek lehetnek, így a felülvizsgálat során kikerültek a szortimentből azok a termékek, amelyek ennek nem feleltek meg, így a zöld címkés cikkelemszám nőtt.
A program hatása és eredménye:
2024 tavaszán kb. 11% a zöld címkés termékek aránya, nagyjából a 16300 termékből több mint 1700 termék rendelkezik ezzel.
Termékkategóriák szerint nézve:
- a natúrkozmetika területén találjuk a legtöbb zöld címkés terméket (447),
- majd a bio élelmiszerek következnek (444),
- illetve a bébiételek (208).
Kapcsolódó linkek:
https://www.dm.hu/fenntarthatoan-elni/fenntarthato-bevasarlas-a-dm-nel
Kapcsolódó kulcsszavak:
fogyasztói tájékoztatás, zöld címke, környezetvédelem, szemléletformálás, ökocímke