„Úgy gondoljuk, hogy a fenntartható fejlődésben nem hagyhatjuk magukra a vállalatokat. A kisebb cégeknek szükségük van egy gyors és egyszerű megoldásra, hogy ne újabb teherként lássák a piaci változásokat, hanem lehetőségként éljék meg azt. A doyourcarbon.hu segítségével a KKV cégek nem csak helytállhatnak a beszállítói láncokon belül folyó versenyben, hanem komoly versenyelőnyt is szerezhetnek. Noha a konkrét adatok kiszámítása a cégek elemi érdeke, a szolgáltatás egésze nemzetgazdasági szempontból is fontos lehet, a beszállítói láncok Uniós szintű várható átrendeződése miatt.”

Dr. Csorbai Hajnalka, stratégiai vezető

 

Cég neve:

OPTEN Kft.

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

2025-től KKV-k tízezreit érinti majd a karbonlábnyom számítás feladata, ugyanis a nagyvállalati vevőiknek összetett jelentéstételi kötelezettségük lesz az ellátási lánc átvilágításával együtt, ami hatalmas adminisztrációs kihívást jelent a KKV-nak.

Erre megoldásul fejlesztette az OPTEN és a Mastercard a Do Your Carbon szolgáltatásokat, amelynek célja, hogy innovatív digitális megoldást nyújtson azon cégek számára, akiknek jelenleg a karbonlábnyomuk megbecslése egy idő- és erőforrás intenzív, de annál fontosabb feladat.

A szolgáltatások lényege a költés alapú karbonlábnyom számítás, amely eredményeként a cég CO2e kibocsátása több hónapos munka helyett már pár perc alatt előállítható, ezzel a KKV szektor nem csak időt, hanem jelentős költséget is megtakaríthat.

A program intézkedései, vállalásai:

A kkv szektornak érdemes felismernie, hogy a fenntarthatósági kezdeményezések bevezetése nem csak a jogszabályi megfelelést segíti, hanem új üzleti lehetőségeket is teremthet.

A CSRD hatálya alatti nagyvállalatok 2024-től a teljes ellátási láncukra kiterjedő vizsgálatot és mérést kötelesek elvégezni.

Vagyis nem csupán a saját kibocsátásukat kell mérniük, hanem a beszállítójukét is, illetve felügyelniük kell a termék utóéletét:

  • ez az ún. Scope 3 vizsgálat jelentős hatással lesz a hazai KKV-kra is,
  • a szolgáltatás által a KKV szektor nem csak időt, hanem költséget is megtakaríthat,
  • a folyamat végén a felhasználó Karbonlábnyom Oklevél vagy Badge formájában kapja kézhez az éves CO2e kibocsátását.

A platform az innovatív open banking technológiát használja, a Nyíltbankolás Zrt.-vel együttműködve. A karbonlábnyom kalkuláció költés alapon működik, melynek előfeltétele az elmúlt 3 havi bankszámlatörténet megosztása, az egyes szolgáltatók, beszállító partnerek felé intézett kifizetések figyelembevételéhez. A fentiek biztosítják, hogy a folyamat automatizáltan, percek alatt lezajlik, külső szakértőre pedig nincs szükség. Percek alatt elkészülnek a karbonlábnyom termékeink:

  1. Karbon oklevél:

online vagy offline is használható oklevél

  1. Karbon badge:

online, weboldalon, social felületeken használható badge/ikon a cég adott havi és kumulált karbonlábnyomáról – folyamatosan frissül

  1. ESG riport:

a cég karbonlábnyomán felül tartalmazza a törekvéseiket, együttműködéseiket, környezeti, társadalmi és vállalatirányítási aspektusból.

Az automatizált adatfeldolgozás biztosítja:

  • a gyors és pontos eredményeket,
  • az adminisztratív terhek és a költségek csökkentését,
  • hibalehetőségek kiküszöbölését.

A jövőben tervezett lépések között a szolgáltatás kibővítése és a folyamat további egyszerűsítése is szerepel.

A program hatása és eredménye:

A célkitűzéseink egyik legfontosabb eleme – a digitális megoldás nyújtásán túl – a KKV szektor edukálása és szemléletformálása a téma erősítése érdekében, ennek része a fenntarthatóság és az open banking technológia közelebb hozása a kisebb cégek körében is.

Ez egy hosszadalmas, sok odafigyelést igénylő folyamat, melynek jelenleg az elején járunk. Az eredmények azonban kétségkívül pozitívak, a közelmúltban ugyanis számos KKV képviselőjével folytattunk beszélgetést arról, hogy:

  • miért hasznos nekik, ha tisztában vannak ezekkel az adatokkal,
  • milyen típusú adatszolgáltatást várhat el tőlük az üzleti partnerük, valamint
  • milyen szervezeten belüli, hosszabb távon akár költségcsökkentő hatású fejlesztéseket segíthet elő, ha figyelemmel kísérik a kibocsátásaikat.

Úgy gondoljuk, hogy ezek a lépések kiemelt jelentőséggel bírnak a fenntarthatóbb működésre és gazdaságra való transzformáció során.

Kapcsolódó linkek:

Do your carbon oldal és további információ

Trend FM interjú Dr. Csorbai Hajnalkával (stratégiai vezető, Opten)

Piac és Profit – Villámgyorsan kiszámolható egy vállalkozás karbonlábnyoma

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, beszállítói lánc, scope3, open banking technológia, ESG, gazdasági transzformáció

 

„Számtalan lehetőséget kínálunk, hogy vásárlóink tudatos döntéseket hozhassanak: munkatársaink szakértő tanácsadással segítik az eligazodást az egyre bővülő kínálat terén, miközben minden területen kínálunk fenntartható alternatívákat, iránymutatást és inspirációt adva vásárlóinknak a hétköznapok fenntarthatóbbá tételéhez. Ennek egyik fontos kezdeményezése a zöld címkék bevezetése, amely érdemben tudja segíteni a fogyasztók döntését a környezetvédelmi szempontokat is mérlegelve.”

Csoknyainé Horváth Gertrud és Görgey András, ügyvezetők

 

Cég neve:

dm Kft.

Megvalósítás éve:

2020 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Fogyasztói szemléletformálás, Átláthatóság

A program célja:

A dm üzleteiben a vásárlók számára leginkább a választékon keresztül érzékelhető a fenntarthatóság: bio és natúr termékek széles választékát kínáljuk, folyamatosan bővül a környezetbarát termékek köre.  A széles kínálat mellett fontosnak tartjuk, hogy segítsük a termékek közötti eligazodást, így 2020 óta zöld színű ár címkéket alkalmazunk, hogy a vásárlóknak első látásra egyértelmű legyen, hogy az adott termék rendelkezik-e valamilyen környezetbarát tulajdonsággal. Ezzel a szolgáltatással elsősorban azt tesszük láthatóvá, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat.

A program intézkedései, vállalásai:

Üzleteinkben azok a termékek kapják meg a zöld színű árcímkét, amelyek rendelkeznek legalább egy független fenntarthatósági logóval. A zöld ár címkék önmagukban nem minősítenek, a termékek már meglevő minősítéseit veszik figyelembe, hogy segítsék a vásárlókat a tájékozódásban.

A figyelembe vett fenntarthatósági logók a termékek életciklusának különböző szakaszaira jellemző hatásokat vizsgálják a fenntarthatóság szempontjai alapján.

Egyes független logók:

  • a gyártást,
  • mások az alapanyagokat vagy a csomagolást minősítik,
  • bizonyos logók kettő vagy akár három szempontból is értékelnek.

A „legerősebb” logók a termék teljes életciklusára vonatkozóan vizsgálják a termék hatásait.

A figyelembe vett logók listája első körben a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült 2020-ban, amelyet bizonyos időszakonként ellenőriztetünk a céggel. 2023 tavaszán a figyelembe vett logók listája a nemzetközi dm ajánlása alapján szűkült, a csak a csomagolást minősítő logók kikerültek a figyelembe vett emblémák listájáról.

A vegyi öko modul termékei csak zöld etikettesek lehetnek, így a felülvizsgálat során kikerültek a szortimentből azok a termékek, amelyek ennek nem feleltek meg, így a zöld címkés cikkelemszám nőtt.

A program hatása és eredménye:

2024 tavaszán kb. 11% a zöld címkés termékek aránya, nagyjából a 16300 termékből több mint 1700 termék rendelkezik ezzel.

Termékkategóriák szerint nézve:

  1. a natúrkozmetika területén találjuk a legtöbb zöld címkés terméket (447),
  2. majd a bio élelmiszerek következnek (444),
  3. illetve a bébiételek (208).

Kapcsolódó linkek:

https://www.dm.hu/fenntarthatoan-elni/fenntarthato-bevasarlas-a-dm-nel

Kapcsolódó kulcsszavak:

fogyasztói tájékoztatás, zöld címke, környezetvédelem, szemléletformálás, ökocímke

„A jövő fenntartható vállalkozásai a jelenben épülnek. Sokaknak kell most megvizsgálnia működését a fenntarthatósági szempontok mentén. Az OPTEN nem csak stratégiai okokból, hanem küldetéstudatból is segíti a vállalkozásokat ESG szolgáltatásaival. Célunk, hogy a hazai vállalkozói világ megértse a fenntarthatósághoz kapcsolódó témaköröket, megismerje saját és partnerei helyzetét, majd ezek tudatában hozzon üzleti döntéseket a megszerzett tudásra és hiteles adatokra támaszkodva.”

Tóth Tamás, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Opten Informatikai Kft.

Megvalósítás éve:

2022-

Célterületek:

Átláthatóság

A program célja:

Hazánkban a KKV szektor teszi ki a cégek jelentős részét (2022-ben 490 880 db cég, 1 392 668 fő foglalkoztatott).

Azt tapasztaljuk, hogy:

  • esetükben a fenntarthatóság még nem része a mindennapoknak,
  • kapacitásuk sem elegendő, valamint
  • költség oldalról is nehezen tudják tartani a lépést.

Erre a problémára nyújtanak megoldást ESG szolgáltatásaink.

Célunk, hogy segítsük a vállalatok működésének és szemléletének átalakulását, hogy a megfelelő időben és módon tudjanak reagálni a fenntarthatósághoz kapcsolódó szabályozói igényekre.

A program intézkedései, vállalásai:

Habár a kkv szektort a szabályozói elvárások, különösen a CSRD rendelet csak évek múlva éri el, az elvárásoknak való megfelelés jelentős feladat. Ezért elengedhetetlen, hogy már most megértsék a téma relevanciáját.

Ezek fényében alakítottuk ki ESG szolgáltatásainkat.

  1. ESG Index

A 2022 januárjában megjelent ESG index egyedülálló módon a tőzsdén jegyzett nagyvállalatok mellett az összes Magyarországon rendben működő céget értékeli.

Nem csak egy összevont ESG indexet mutatunk meg, hanem E, S és G alindexeket is, mely egyértelműen jelzi, hogy mely területeken kell inkább fejlődnie a vállalatnak.

Az index nagyrészt nyilvánosan elérhető adatokra épül. Napjainkra számos hazai bank követi figyelemmel ezeket az értékeket, ezzel hozzájárulhatunk a finanszírozói döntéshozatal megkönnyítéséhez, a cégek ESG megítéléséhez.

  1. Önértékelő ESG platform

Ez egy olyan kérdőív alapú felület, amely 78 kérdést sorol fel a kitöltők részére számos témakör mentén. A kitöltés eredményeként a vállalatspecifikus adatok beépülnek a cég indexébe és módosítanak annak értékén.

  1. ESG riport

Amennyiben egy cég megfelelő minőségben tölti ki a fent bemutatott kérdőívet, igényelheti az adatokból elkészített saját ESG riportját.

Az OPTEN automata ESG riport egy néhány oldalas dokumentum, amely teljes mértékben a GRI keretrendszer struktúráját és felépítését követi. Az alapvető vállalati információkon túl tartalmazza az ESG indexet és CO2 kibocsátást érintő iparági benchmarkot, majd az E, S és G láb legfontosabb témaköreit érintő információkat.

A cégeknek nincs más dolga, mint az általunk elvárt adatok szolgáltatása, a folyamat eredményeként pedig egy számos témakört lefedő ESG jelentést kapnak kézhez, melynek árazása a KKV-k erőforrásszintjéhez mérten lett kialakítva. Magát a szolgáltatás tartalmát és felépítését pedig a világ legnagyobb és legismertebb keretrendszerszolgáltatója, a GRI akkreditálta egy féléves audit időszakot követően, elsőként Magyarországon.

A program hatása és eredménye:

A szolgáltatásaink edukációs jellegét elindulásuk óta egyértelmű eredményként könyveljük el.

A riporttermék megjelenése óta a kérőívek 100%-a „report ready” státuszban került beküldésre, ami azt jelenti, hogy kellő mennyiségű kérdés került megválaszolásra, így az általuk generált output alkalmas ESG riport elkészítésére.

A jelentéstételi digitális alternatíva pedig lehetőséget biztosít a hazai KKV-knak, hogy versenyelőnyhöz jussanak a nemzetközi versenytársaikkal szemben, ugyanis egyre több tender előfeltétele lesz a naprakész ESG jelentés.

Kapcsolódó linkek:

https://esg.opten.hu/
https://www.youtube.com/watch?v=XU5zZljlHm4
https://www.globalreporting.org/reporting-support/reporting-tools/licensed-software-partners/

Kapcsolódó kulcsszavak:

EU Taxonómia, CSRD rendelet

 

„A Grundfosnál a fenntarthatósági adatok teljes és pontos biztosítása, valamint beépítése a vállalat működési és teljesítmény mérési rendjébe kiemelten fontos számunkra. 2022-ben vezettük be a Sphera Cloud-ot, az új, vállalati fenntarthatósági szoftvert. Ezáltal egyetlen platform keretein belül tovább növeljük az ESG adatok teljességét és pontosságát.”

Nyári Károly, Group Vice President FP&A

 

Cég neve:

Grundfos

Megvalósítás éve:

2022 –

Célterületek:

Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A környezetvédelmi, szociális és vállalatirányítási teljesítmény hiteles mérése több szempontból is kiemelten fontos a Grundfos számára.

A külső-belső érintettek, a szabályozások, a stratégiánk nyomonkövetése és önkéntesen vállalt kötelezettségeink egyre több teljesítmény-mutató gyűjtését, nyilvántartását és hiteles jelentését igénylik.

Olyan megoldásra volt szükségünk, amely megkönnyíti az adatok gyűjtését, tárolását, valamint auditálhatóságát egy szerteágazó szervezeti felépítés, valamint különböző érettségi szintek mellett is. Célunk, hogy a fenntarthatósági teljesítménnyel kapcsolatos adataink minősége megegyezzen a pénzügyi adatok minőségével.

A program intézkedései, vállalásai:

Az ESG szempontok már a vállalat alapítása óta a működés szerves részét képezik, kezdve a megváltozott munkaképességűek arányát meghatározó belső előírástól, addig, hogy a 2020-ban meghatározott stratégiában már a fenntarthatósági index, majd 2023-tól a teljes CO2e kibocsátás a TOP6 KPI egyike.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy az ESG adatokkal kapcsolatos minőségi elvárások utolérik a pénzügyi adatok irányába támasztott követelményeket.

Ennek mentén gondolkodva a legtöbb tudás és tapasztalat a pénzügyi szervezeten belül található, itt van a leghosszabb történelme az auditori folyamatoknak is. Tekintetbe véve továbbá az EU szabályozás fejlődését és az integrált jelentéstétel térnyerését, az ESG jelentéstételhez kapcsolódó folyamatokat érdemes integrálni ill. párhuzamba állítani a már meglévő pénzügyi jelentéstétellel.

A legnagyobb kihívást az adatminőség javítása jelenti, ebben a tekintetben is sok tapasztalatot, benchmarkot találhatunk a pénzügyi szervezeten belül.

A Pénzügyi igazgatóság FP&A (Financial Planning & Analysis) szervezetén belül magyarországi központtal létrejött a Sustainability Finance osztály. A csapat tagjai különböző szaktudással és szervezeti háttérrel érkeztek, ami jelentős előnyt jelent az összetett folyamatok kialakításakor.

A meglévő és várható előírásokat, valamint a belső ambíciókat figyelembe véve több fronton kezdtük meg a fejlesztési munkát. Az adatgyűjtés követelményeinek megfelelő technikai megoldás bevezetése mellett megkezdtük a kapcsolódó folyamatok kiépítését, különös tekintettel a kontroll-folyamatokra és azok megfelelő dokumentációjára.

Az új folyamatokba a szervezet egyre nagyobb része vonódik be, így kiemelt figyelmet kell fordítsunk a résztvevők képzésére és fejlesztésére, hogy minél jobban megértsék és átlássák az adatokat, amivel dolgoznak.

Az adathalmaz mérete és összetettsége megköveteli, hogy egyszerű műszaki megoldásokkal a teljesítményt megjeleníthessük és a nyomonkövetést a döntéshozók számára minél könnyebbé tegyük.

A program hatása és eredménye:

Bevezettük a SPHERA rendszert, mely egységes adatgyűjtést tesz lehetővé minden telephelyről, kialakítottuk a mutatószámok és adathierarchia rendszerét. Kialakítottuk a fenntarthatósági kulcsmutatók nyomonkövetésére a Sustainability Scorecard Power BI riportot és a kapcsolódó jelentésfolyamatot a felsővezetés és a Sustainability Council felé.

A 2022-re vonatkozó fenntarthatósági jelentésünkben „reasonable” hitelesítési szintet értünk el az energiafelhasználás, vízkivétel, Scope1 és Scope2 CO2e adatokra, „limited” hitelesítési szintet értünk el a teljes jelentésre és a fennmaradó mutatószámokra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.grundfos.com/hu/about-us

https://www.grundfos.com/media/reports/sustainability-report-2022

Kapcsolódó kulcsszavak:

adatgyűjtés, fenntarthatósági teljesítmény mérése