Hogy vélekednek a Daikinnál a fenntarthatóságról?

Zuggó Balázst, a Daikin Hungary Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

A Daikin a világ egyik vezető hűtési, fűtési és szellőztetési megoldásokat gyártó vállalata. Nemcsak berendezés gyártók vagyunk, hanem azon kevesek egyike is, aki a berendezések szívét a kompresszort is maga gyártja, és hűtőközegek kutatásában, fejlesztésében és gyártásában is vezető szerepünk van. A hűtési, fűtési és kereskedelmi mélyhűtést szolgáló termékek hozzájárulnak a magasabb életszínvonalhoz, gazdasági növekedéshez, és kulcsfontosságúak a mai társadalomban. A villamosenergia-fogyasztás és a hűtőközeg-kibocsátás ebből fakadó növekedése azonban aggodalmakat okoz a környezeti hatások, kiemelten az éghajlatváltozás miatt.

Mi a Daikinnál úgy gondoljuk, hogy egy vállalat csak akkor képes fenntartható módon növekedni, ha hozzájárul a környezeti problémák megoldásához is. Ezért olyan környezettudatos termékek előállításán és használatának elterjesztésén dolgozunk, amelyek az energiahatékony technológiát és alacsonyabb globális felmelegedési potenciállal rendelkező hűtőanyagokat használnak.

Több gyárunk rendelkezik ’Green Heart’ minősítéssel, illetve csak 2017-ben 54 millió tonna CO2-egyenértékben sikerült üvegházhatású-gázokat megtakarítanunk vállalati szinten az értékesített lakossági légkondicionáló berendezések esetén. Ez részben az inverter technológiának, részben egy alacsonyabb globális felmelegedési potenciálú hűtőközegre való átállásnak köszönhető. Az R-32 egy újgenerációs hűtőközeg, ami környezetvédelmi szempontból sokkal jobbnak bizonyult  elődeinél: nem ózonkárosító, energiahatékony, könnyen újrahasznosítható, és a GWP értéke (globális felmelegedésre gyakorolt hatása) egyharmada a légkondicionálóknál leggyakrabban használtnak.

A Daikin Japánban 2012-ben indította el az első, R-32 hűtőközeggel működő lakossági berendezések forgalmazását. A Daikin Industries Ltd. úgy véli, hogy ez a hűtőközeg tűnik a legígéretesebb  megoldásnak, mely révén tovább csökkenthető  a lakossági és kereskedelmi légkondicionálók, hőszivattyúk ökológiai lábnyoma. Ezért immár harmadik lépésben 2019 júniusában újabb szabadalmi jogokat oldott fel a vállalat, melynek célja, hogy megkönnyítse a kevésbé környezetterhelő hűtőközegnek a további elterjedését és használatát. A szabadalmi jogok feloldása 2011-ben indult. Most ennek a folytatásaként egyedülálló módon mintegy 180, 2011 óta benyújtott szabadalmához ad hozzáférést a vállalat, melyek főként az R-32 hűtőközeg biztonságos felhasználásához, alkalmazásához kapcsolódnak.

A fenntarthatóság útján Magyarországon is

A hazai szervezeten belül az idei évben szintén több környezettudatos kezdeményezés indult el. Például a Daikin Hungary Kft létrehozott egy teljesen új pozíciót Magyarországon, melynek célja, hogy a vállalat környezet- és klímatudatos gondolkodását és fellépését erősítse. Ezt a pozíciót ’Environmental Advocacy’ névre kereszteltük, és az új munkatárs feladatai közé fognak tartozni többek között a fenntartható fejlődéssel és klímavédelemmel kapcsolatos, vállalatunkat érintő szabályozási kérdések. Szándékaink szerint részt vesz majd többek között a BCSDH egyes munkacsoportjainak a Daikin Hungary Kft-t érintő munkájában is.

Átálltunk tisztított csapvízre, lecserélve az irodában a PET palackosat, majd – aminek különösen örültünk – a műanyagmentes július kapcsán már alulról szerveződő módon számos kolléga osztotta meg az ötleteit azt illetően, hogyan használjunk kevesebb műanyagot az irodai életben. Látva ezt a nyitottságot, a következő lépéseink között szerepel a papírmentes iroda kialakítása.

A magyar szervezet környezetre gyakorolt hatásának egyik összetevője a közlekedés. Építve az anyacég tapasztalataira mi is nyitottunk az e-mobilitás felé. Nagy előrelépés a cégünknél, hogy amellett, hogy céges előírás a flotta alacsony széndioxid-kibocsátása, a car policy részévé váltak az e-autók, és kísérleti jelleggel beépítettünk a flottánkba egy elektromos pool cart. Ezt az autót nemcsak munkaügyben lehet elvinni, hanem bármelyik kolléga elkérheti akár hétvégére is magánútra – ezzel szeretnénk elérni, hogy minél többen saját élményeket szerezzenek az elektromos autóval. Emellett úgy gondoljuk, csak úgy tudjuk kihasználni az elektromobilitásban rejlő előnyöket, ha beemeljük a megosztást a gondolkodásunkba. Ezért amikor egy cégautóval rendelkező munkatárs viszi el a pool cart napközben, a sajátját beadja a flottába, és ha valakinek éppen szüksége van egy autóra, akkor azt elviheti.

És nem utolsó sorban foglalkoznunk kell a szemléletformálással is, hiszen úgy tudunk tenni a környezetünkért, hogy bizonyos esetekben kompromisszumokat kötünk.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?