A klímaváltozás és a biodiverzitás csökkenés rendszerszintű problémáit csak partnerségben lehet megoldani
Hogyan alakítsunk ki partnerségeket a fenntarthatóság érdekében? Hogyan lesznek a beszállítókból valódi partnerek? Miként lesz a partnerünk sikere a mi sikerünk? Hogyan lesz a partnerség egy social impact startup üzleti stratégiája? Hogyan oldható meg a fenntarthatóság komplex és sokrétű kérdésköre? „A jövő vezetői” tehetségprogramunk negyedik szakmai napján vendéglátónk, a hazai McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. segítségével a „Partnerség az érdekelt és érintett felekkel” irányelvünket jártuk körbe.
A partnerség fontosságát senki sem vonja kétségbe, mégis a bevezető játékban kiderült, hogy a win-win helyzetek felismerése még nem a mindennapjaink rutinja, sokszor kétoldalú üzleti tárgyalások során is nehéz a partnerségre, mint megoldásra hangolni magunkat, ha ennél több az érdekelt és érintett fél, még nagyobb a kihívás, főleg akkor, ha a jelen nem is lévő érintett fél, a jövő generáció is érintett. A gyakorlat az együttműködés örömének megélésével zárult.
A sikeres együttműködésekre jellemző az egyenrangú, nyílt, őszinte, többirányú kommunikáció, amely a közös célkitűzések felé viszik mindegyik felet, kölcsönösen előnyös és nyertes-nyertes helyzeteket teremtve. Mert az elsőre rögtön azonosítható nehézségek mögött igenis kiaknázhatóak a lehetőségek is, hiszünk abban, hogy a profit és a pozitív társadalmi hatások egyszerre is megvalósíthatóak.
Az utóbbi évek krízisei már megmutatták, hogy az ellenállóképesség és rugalmasság az együttműködésen alapuló és szokásos üzletmeneten túlmutató megoldásokban rejlik. El kell mozdulnunk a mindennapi életünkben jellemző versengő hozzáállásból.
„A siker kulcsa a közös gondolkozás és a valódi partnerségek kialakítása közös célok mentén” – emelte ki Szederkényi Zita, „A jövő vezetői” tehetségprogram vezetője – „A jelen kihívásainak megoldására rövid az idő, ezeknek megoldása csak partnerségben megy.”
Szabó Szilvia, a The Impacter tulajdonosa hisz a kollaboratív projektekben. Annyira, hogy erre építve a nulláról, egy idegen országban indította el vállalkozását és szervezte meg Dublinban a Responsible Innovation Summit elnevezésű nemzetközi konferenciát. Jelenleg is többek között egy online platform fejlesztésén dolgoznak, amely érték-vezérelt vállalkozások, kutatási projektek és támogatást nyújtó szervezetek kapcsolódását könnyíti meg. Az együttműködésben rejlő erőről mesélt a résztvevőknek.
A bevezető előadások után workshop keretében beszéltek meg három esettanulmányt és azok dilemmáit. Méri Tamás, az Access4you társalapítója bemutatta vállalata speciális igényű fogyasztókra épülő üzleti stratégiáját, és annak a kérdésnek a megválaszolásában kérte a résztvevők segítségét, hogy hogyan rövidítsék le a bevonás idejét, illetve hogyan érjenek el több potenciálist partnert? Perendi Péter, a METRO Nagykereskedelmi Kft. Quality Assurance & Corporate Responsibility Manager-e arra a kérdésre kereste a választ, hogy hogyan lehetne elmozdítani a gasztronómiát a fenntarthatóság irányába? Illetve hogyan lehetne a partnereket és vásárlókat jobban elkötelezni e cél mellett? Takács Ágnes, a SolServices Project Development Supervisora pedig a nagyméretű napelemparkok fejlesztésének kihívásaival és sikereivel ismertette meg a résztvevőket és arra kereste a választ, hogy hogyan lehet mindezt a helyi közösségekkel egyetértésben megoldani. A résztvevők három csoportban, World Café módszerrel vitatták meg a kérdéseket, majd az összegyűjtött válaszok összegzésével zárták a workshopot.
A délután folyamán Dr. Cselényi Tibor, a Progress Étteremhálózat Kft. szenior minőségügyi és termékfejlesztési vezetője három McDonald’s-os partnerségi sikertörténeten keresztül mutatta be a vállalat történetét és ellátási lánc menedzsmentjét. Rávilágított olyan összefüggésekre, amelyek habár kívülről sokszor nem láthatók, de mégis kulcsfontosságúak a sikeres partneri együttműködéshez.
A jól működő partnerség bemutatására a hazai McDonald’s legfontosabb stratégiai partnerei közül hárman kerekasztal-beszélgetésben vettek részt, melyből kiderült, hogy a beszállítókkal és a franchise partnerekkel megvalósított háromlábú szék stratégia a magas szintű partnerségen alapszik. „Bármelyik fél csak úgy tud fejlődni, ha mindegyik fejlődik” – mondta el Dr. Cselényi Tibor. „A partneri viszony nem ellenőrzésen, hanem közös gondolkozáson és tanácsadáson alapul. Akkor működik jól egy üzleti partnerség, ha nemcsak a profitra koncentrálnak a felek, hanem hasonló elvi közösséget vallanak.” A résztvevők elmesélték azt is, hogy a nehéz időkben, például a COVID-19 pandémia során a terheken is közösen osztoztak. A beszélgetésben Dr. Cselényi Tibor, a Progress Étteremhálózat Kft. szenior minőségügyi és termékfejlesztési vezetője, Barna Nándor, a Baromfi Coop Kft. (Master Good) termelési igazgatója, Balla Zoltán, a HAVI Logistics operációs igazgatója és Zsidi Sándor, az OSI Food Solutions Hungary ügyvezető igazgatója vettek részt.
A Tesco évek óta összetett tevékenységet folytat az élelmiszer-hulladék mennyiségének csökkentése érdekében: az előrejelzési és rendelési folyamatok fejlesztésétől kezdve a fenntartható élelmiszer-ellátásért és fogyasztásért programon és a vásárlók bevonásán keresztül az élelmiszer-felesleg rendszeres adományozásáig. A Tesco stratégiai partnere a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek, melynek munkáját több oldalról támogatja. Ebbe a programba és stratégiai partnerségbe adott betekintést Zsilkina Lívia a Tesco közösségi és CSR menedzsere.
A Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány munkáját Konyári Andrea operatív igazgató mutatta be, a budapesti Ronald McDonald Házban pedig Nagyné Bayerle Andrea, a Ház szenior házmenedzsere és Nagy Andrea házmenedzser helyettes vezette körbe a program résztvevőit. Az alapítvány kiemelkedő munkát végez a beteg gyermekek és családjaik támogatásában. Kórházak közelében nyújtanak otthont az otthontól távollévő, kórházi kezelés alatt álló kis betegeknek, illetve családjuknak. Missziójuk, hogy a gyógyulási folyamat alatt a gyermekek közelében tarthassák a családtagokat, ezzel is támogatva felépülésüket. A szívhez szóló, elkötelezett munka mély benyomásokat hagyott a résztvevőkben.
A nap záró részében Égi Zsolt, a Progress Étteremhálózat Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a McDonald’s-nál megtett karrierútjáról, a vezetői kihívásokról, valamint a hazai McDonald’s fenntarthatósági tevékenységéről, jövőbeli terveiről.
A teljes képgalériát ide kattintva tekintheti meg.