„Az Auchan Magyarország felelős vállalatként tisztában van azzal, hogy a kereskedelem szereplőinek lépéseket kell tennie egy fenntarthatóbb jövőért. Ezzel kapcsolatban még egy dolgot szeretnék kiemelni, az edukációt, ugyanis a fenntarthatósági céljainkba ez is beletartozik. Folyamatosan dolgozunk azért, hogy a változásokat vásárlóink is észrevegyék, és azok számukra is komfortosak legyenek. Szeretnénk kollektív attitűdváltást is előmozdítani a környezetbarát beruházásainkkal és intézkedéseinkkel, hiszen nap mint nap sok ember jön hozzánk, akik látják, mi mindent tesz ezen a területen az Auchan.”

Lucenko Viktória, vezérigazgató

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

2022 márciusában a kiskereskedelmi lánc felvette a harcot a textilipar környezetszennyező hatásai ellen is azzal, hogy használtruha értékesítésbe kezdett Új élet by Auchan néven. A vállalat forradalmi intézkedései a műanyagmentesítésen és a textilhulladék csökkentésén kívül az elektronikai hulladék mennyiségének visszaszorítására is kiterjednek, ugyanis 2022 júliusától már a használt telefonok is megtalálhatók a program kínálatában. A teljeskörűen felújított mobilok egyéves garanciával kerülnek ismét forgalomba, természetesen az eredetinél jóval kedvezőbb áron.  Ez a vásárlók számára jó minőségű, de az újhoz képest jóval kedvezőbb árú termékek kínálatát jelenti, amelyek online és négy áruházban is megtalálhatók.

A program intézkedései, vállalásai:

A textilipar számos területre igen szennyező hatást gyakorol, így például erősödik a vízszennyezés, az üvegházhatásúgáz-kibocsátás és hulladéklerakók telítettsége. A ruhák folyamatos gyártása pedig a textilhulladék mennyiségét is jelentősen megnöveli. Az Auchan éppen erre a problémára szeretné felhívni a figyelmet, ezért döntött úgy, hogy ruhakínálatában mostantól használtruha kollekció is bekerül, mely az Új Élet by Auchan nevet kapta.

Az Auchan kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését, és vásárlóit is szeretné erre a szemléletre ösztönözni. Valóban fontos, hogy megragadjuk ezeket a lehetőségeket, hiszen, ha azt gondoljuk, hogy „úgysem rajtam múlik”, bizony nagyot tévedünk. Sok kicsi sokra megy, és minél többen választjuk ezt az utat, annál nagyobb mértékben csökkenthetjük a környezetünket ért terhelést.

Az Új Élet by Auchan kollekció kiváló lehetőség arra, hogy tudatosabban vásároljunk, a tavaszi ruhatárunkban pedig már mi is új életet adhatunk néhány használt darabnak. Az újítást egyébként szívet melengető kampány kíséri; a plakátokon olyan kedves, a társkeresőket idéző szövegekkel találkozhatunk, mint hogy „kész vagyok veled új életet kezdeni”, vagy éppen egy széldzseki mellett olvashatjuk, hogy „légy az új társam és a széltől is megóvlak”.

 

A program hatása és eredménye:

Az úttörő kezdeményezés 2022. március 16-án indult el hét Auchan áruházban: Budaörsön, Debrecenben, Dunakeszin, Székesfehérváron, Miskolcon, Szigetszentmiklóson és Maglódon. A használt ruhák ízléses elrendezést kaptak, a választék pedig széles és minőséginői és férfi darabok is megtalálhatók. A gondosan ellenőrzött, átválogatott, jó állapotú ruhák alapos fertőtlenítés után csomagolva, címkézve érkeznek, és felakasztva kerülnek az áruházakba. Az Új Élet by Auchan kollekció darabjainak árai 990 forinttól kezdődnek és 3300 forintig terjednek.

 

Kapcsolódó linkek:

Sikeresen indult az Új élet by Auchan kollekció (marketing.hu)

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

ÚjéletbyAuchan, Auchan, secondhand, használtruha, használttelefon, secondchance

„Célunk, hogy egy minden eddiginél hatékonyabb és fenntarthatóbb takarmány előállítási rendszert hozzunk létre, mindezt pedig környezetkímélő technológiákkal valósítsuk meg. Azért fejlesztjük nap mint nap a folyamatainkat, hogy még inkább hozzájáruljunk a körforgásos biomassza alapú hazai gazdaság fejlődéséhez.”

Percze Rajmond, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Agroloop Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2017

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Körforgásos gazdaság

A program célja:

Az Agroloop Hungary Kft. célja, hogy csökkentse az európai fehérje kitettséget azáltal, hogy lokálisan elérhető, alacsony, de takarmány minőségű alapanyagokból készít etetőanyagot, amelyet egy légy lárvájának segítségével prémium minőségű takarmány fehérjévé és zsírrá alakít át. Globálisan az emberi fogyasztásra megtermelt élelmiszer egyharmada, évente mintegy 1,3 milliárd tonna végzi hulladékként vagy megy kárba. Ezek az alapanyagok értékes beltartalommal rendelkező gyakran ipari méretben keletkező melléktermékek. Az Agroloop felismerte a lehetőséget ezekben az erőforrásokban és körforgásos működésének köszönhetően bármiféle szennyezéstől mentesen képes újrahasznosítani ezeket.

A program intézkedései, vállalásai:

Jelenleg is több mint 20 millió eurós beruházással bővítjük Budapest határában a fekete katonalégy lárvatenyésztési és feldolgozási tevékenységünket. Körforgásos modellünkben a takarmány értéklánc alján található élelmiszeripari melléktermékeket etetjük meg rovarlárvákkal, majd a lárvákból prémium takarmány alapanyagokat állítunk elő a házi kedvenceknek és a haszonállatoknak. Mivel Magyarországon sok alma terem, ezért a gyümölcslégyártóknál sok préselési maradvány, gyümölcstörköly keletkezik. Ez nedves, nem áll el túl sokáig, ezért nem is szállítható túl messzire. Ugyanez igaz a kukorica másra nem használt részeire, vagy épp a búzakorpára, de ilyen alapanyag keletkezik még a csomagolt saláták előállításakor is, a rovaroknak például a káposzta torzsája vagy a saláták másra nem használt része is tökéletes. Ebből, a mások által már kidobandó vagy elégetendő „szerves melléktermékekből” kerül előállításra a biomassza, amivel a fekete katonalégy lárvákat etetjük. A lárvák gyorsan növelik a testtömegüket, automatizált rendszerben több ezer ládában elzártan növekednek, majd végül a kifejlett lárvák minden része és a melléktermékként keletkező komposzt (rovarürülék) is felhasználásra kerül. A prémium minőségű takarmányfehérje és olaj kiváló alapanyagot biztosít a kedvtelésből tartott állatok (kutyák, macskák) tápjaiba és a haszonállatok (sertés, baromfi) takarmányaiba. A lárvák virágföldszerű ürülékéből olyan komposzt készül, ami egyrészt alkalmas a kizsigerelt termőföld helyreállítására, másrészt a növények számára elengedhetetlen tápanyagokkal is szolgál. Ebben a rendszerben a forrásokat olyan hosszú ideig használjuk, amennyire csak lehet, minimalizáljuk a hulladékot és a szennyezést, és a termékek az életciklusuk végén újrahasznosításra, javításra vagy újrafeldolgozásra kerülnek.

 

A program hatása és eredménye:

Az átlagos haszonállat-tenyésztésből származó takarmányfehérjével ellentétben a rovarlárva tenyésztése és a belőlük készült alapanyagok azonos súlyra vetítve összehasonlíthatatlanul kisebb földfelületen és kevesebb víz felhasználásával tudnak megvalósulni, kisebb karbonkibocsátással. A rovarok hidegvérűek, ezért jelentősen kevesebb energiát használnak fel az életciklusuk során, így 1 kg kiváló minőségű alapanyag előállításához csupán 10 liter vízre van szükségük, míg például a szójatermelés vízlábnyoma 2000 l/kg, a sertéshúsé átlagosan 5500 l/kg, a vörös hús pedig elérheti a 16000 l/kg-ot is.

Kapcsolódó linkek:

Rólunk – Agroloop

LinkedIn

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gazdaság, rovarfehérje

 

„Az IKEA-nál célunk, hogy 2030-ra körforgásos vállalattá váljunk. Ennek eléréséhez újra kell gondolnunk, hogyan végezzük üzleti tevékenységünket, és hogyan őrizzük meg meglévő értékeinket. A használt bútorok piacára való belépés nagyszerű lehetőség számunkra, hogy fenntartható üzleti növekedést érjünk el, miközben csökkentjük a korlátozott erőforrásoktól való függőségünket. A Bútorok második élete szolgáltatásunk ezt a célt fenntartható módon támogatja, emellett szemléletformálást is jelent.”

Barbora Kotoun, Country Sustainability Manager

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2020 júniusától

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az IKEA 2022 júniusában hívta életre a Bútorok második élete szolgáltatást, amely úgy nyújt fenntartható lehetőséget vásárlóiknak, hogy a már használt, azonban az otthonokban feleslegessé vált IKEA bútorokat visszavásárolja tulajdonosaiktól, hogy azok második esélyt kaphassanak egy új otthonban. A visszavásárlást követően és gondos ellenőrzés után az új tulajdonost kereső termékek a Bútormentő pontra kerülnek, ahonnan bárki megvásárolhatja őket azon az áron, amelyen az IKEA visszavásárolta azokat.

A szolgáltatás segíti az IKEA 2030-ra kitűzött célját, hogy teljesen körforgásossá váljon, továbbá megoldási opciót kínál vásárlóik számára abban, hogy környezeti szempontból fenntarthatóbb, tudatosabb döntést hozhassanak vásárlásaik, bútorcseréik során.

A program intézkedései, vállalásai:

Az IKEA célja, hogy segítse a használt IKEA-s bútorok eljuttatását új tulajdonosokhoz, ezzel is hozzájárulva a vállalat működése során keletkező bútorhulladék mennyiségének csökkentéséhez. Emellett a cégcsoport kitűzött célja, hogy 2030-ra körforgásossá váljon, így a Bútorok második élete kezdeményezés szorosan illeszkedik ebbe.

A program célja, hogy a szolgáltatás segítségével:

  • meghosszabbítsák termékeik életciklusát,
  • segítsék vásárlóikat, hogy fenntarthatóbb életet élhessenek és tudatosabb döntéseket hozhassanak, illetve
  • megfizethetőbbé tegyék kínálatukat mindenki számára.

Az IKEA belső kutatásaiból kiderül, hogy évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, melynek leggyakoribb oka az, hogy:

  • a bútorokat újakra cserélték (32,7%),
  • a bútorok elöregedtek (31,9%), vagy
  • megsérültek (25,8%).

Ez az adat rávilágít arra, hogy az IKEA bútorok életciklusuk végén nem biztos, hogy azért kerülnek kidobásra, mert elhasználódnak. Ezen termékek körforgásban tartásukkal az IKEA ökológiai lábnyoma (scope 3) és vásárlóik igénye arra vonatkozóan, hogy környezetükre pozitív hatást gyakoroljanak is megvalósítható.

A szolgáltatás keretében a már nem használt vagy megunt, de még funkciójukat biztonságosan ellátó IKEA bútorokat a vásárlók eladásra kínálhatják az erre a célra fejlesztett weboldalon, a bútorról készült fényképek és termékleírás feltöltésével. Csak IKEA bútorokat visszavásárlása lehetséges, ezáltal tudják garantálni vásárlóik számára, hogy a termékek biztonságosak. Fontos, hogy olyan IKEA bútorok is eladhatóak, amelyek már nem találhatóak meg az aktuális kínálatban.

A visszavásárolt termékek az átvételt, és szükség esetén a kisebb javítási munkálatokat követően az áruházak Bútormentő pontjaira kerülnek. Az IKEA az új tulajdonosnak egy éves garanciát is biztosít a termékekre, ez alól az a sérülés kivétel, ami az újraértékesítés pillanatában már ismert volt.

A program hatása és eredménye:

Az IKEA a Bútorok második élete szolgáltatást 2020-ban indította el, a használt IKEA bútorok visszavásárlása és újra értékesítése 2022 óta pedig már online is elérhető. A vásárlók kiválaszthatják és lefoglalhatják kedvenc termékeiket az IKEA weboldalán, Magyarországon csak 2022-ben 2993 IKEA termék kapott esélyt a második életre.

A 2023-as pénzügyi évben 130%-kal nőtt az értékesített használt bútorok mennyisége a 2022-es évhez képest, 2021-es pénzügyi évhez képest pedig 220%-kal. Átlagosan a visszavásárolt bútorokat 1,5 nap alatt értékesítik újra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.ikeahasznaltbutor.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

hulladékcsökkentés, körforgásos gazdaság, fogyasztói szemléletformálás