A fenntartható, környezettudatos működés kiemelten fontos eleme a stratégiánknak és a hosszútávú üzleti terveinknek. ESG tudatos nagyvállalatként külön büszkeség, hogy a magyar építőiparban elsőként hoztunk létre egy körforgásos gazdálkodást megvalósító programot. Mindemellett a gyárainkban szinte teljesen hulladékmentes gyártási technológiákat és tudatos energiagazdálkodást alkalmazunk, amellyel tovább tudjuk csökkenteni a vállalat környezet terhelését.”

Tibor Dávid, elnök-vezérigazgató

Cég neve:

Masterplast Nyrt.

Megvalósítás éve:

2020

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

Mint a Hungarocell hőszigetelő anyag gyártója és forgalmazója, a célunk az, hogy a felhasználás során keletkezett hulladékot minél nagyobb arányban újrahasznosítsuk. A Hungarocell Zöld Programunk során a körforgási folyamatban újból hőszigetelő anyagot állítunk elő, úgynevezett Thermobetont. A program tehát oly módon valósítja meg a körforgásos gazdaságot, hogy az általunk forgalmazott építőipari anyag felhasználása során keletkezett hulladék mennyiségét nem csak csökkentjük, de egy új, energiatakarékos anyagot is teremtünk, így a szén-dioxid terhelést is redukálja. A Masterplast célkitűzése évente 10.000 m3 vágási maradék polisztirol újrahasznosítása.

A program intézkedései, vállalásai:

Programunk lényege minden esetben az, hogy az általunk gyártott és forgalmazott termékek megfeleljenek az értéknek, amit cégünk képvisel, és ezek között megtalálható a környezettudatosság. Innovatív programunkat elsőként és egyedülállóan fejlesztettük ki, lépései pedig egyszerűek: a fogyasztó megvásárolja a polisztirolt, ezután a vágási maradékot összegyűjti a korábban megvásárolt zsákba. Ezután leadja az országos Öko-pont hálózat egyikén partnereinknél, amit a Masterplast onnan visszaszállít. Létrehozza az újrahasznosított terméket, a Thermobetont, melyet a fogyasztó szintén megvásárolhat a korábban említett Öko-pontokon. Összegezve tehát, a termék teljes életciklusában hozzájárul az épületek karbon kibocsátásának redukálásához. Kicsiben kezdtük, és mára már az egész ország területén, több, mint 100 Öko-ponton van lehetőség csatlakozni hozzánk. Amellett, hogy egy környezettudatos megoldást biztosít, amellett egyértelműen költségcsökkentő lehetőség is, mert a fogyaszótk mentesülnek a polisztirol hulladék kezelésének díjától. Tehát, ha partnereinknél leadják a fel nem használt polisztirolt, azzal mi egy új, kiváló hőszigetelő anyagot tudunk előállítani. Így nem csak újrahasznosítunk egy anyagot, ami hulladékká vált volna, de hosszú távon is jót cselekszünk: a Thermobetonnak köszönhetően sokkal energiatakarékosabbak lesznek a felépített épületek.

A program hatása és eredménye:

Korábbi célkitűzésünk volt, hogy évente 10.000 m3 anyagot mentsünk meg attól, hogy hulladékká váljon, hiszen a gyártási folyamat során az anyag 100%-a újrahasznosítható. Jelenleg ez a szám 6000 m3-nél jár. A Masterplast termékeivel és szigetelési technikáival akár 50%-os energiahatékonyság növelés és ezzel arányos kibocsátás csökkentés is elérhető átlagosan egy-egy épület esetében. Nagy hangsúlyt fektetünk a Program népszerűsítésére, így a különböző kommunikációs csatornákat összegezve (televízió, weboldal cikkek, hirdetések, szakmai rendezvények), már több százezer embert elért.

Kapcsolódó linkek:

http://masterplastfenntarthatosag.hu/hungarocell-zold-program

https://www.masterplastfenntarthatosag.hu/files/masterplast_esg_2023-teljes.pdf

https://youtu.be/CrQEosAsipA?si=2FIth0oQDBwupZrB

https://youtu.be/VKIFUvR4pMQ?si=PffpGnVhatpd8jqI

Kapcsolódó kulcsszavak:

hungarocell, újrahasznosítás, körforgásos gazdálkodás, hőszigetelés, energiamegtakarítás, karbonkibocsátás csökkentés

Az építőipar globálisan a szén-dioxid kibocsátás mintegy 40%-ért felelős, amiből 12% a kivitelezések, míg 28% az üzemeltetés során keletkezik. Ezért az ebben a szektorban működő vállalatoknak nagy a felelősségük az élhetőbb jövő alakításában. Magyarországon az iparágunkban elsőként döntöttünk immár két éve úgy, hogy stratégiánkban a környezeti, gazdasági és társadalmi vonatkozású fenntarthatósági alapelvek elsőbbséget élveznek a döntéshozatalban éppúgy, mint az operatív napi munkában.

Scheer Sándor, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Market Csoport

Megvalósítás éve:

2021-től

Célterületek:

Vállalati stratégia

A program célja:

 

Tisztában vagyunk azzal, hogy az építőipar az egyik legnagyobb CO2-kibocsátással és környezetiterheléssel rendelkező szektor, így intézkedéseinknek kulcsszerepe van egy élhető jövő kialakításában.
Magyarország meghatározó magasépítő vállalatcsoportjaként célul tűztük ki, hogy a fenntarthatóságot is beépítjük működésébe.
A Market Csoport vezetősége 2021 során hagyta jóvá a vállalat első fenntarthatósági stratégiájának fókuszterületeit, melynek mentén biztosítani szeretnénk a fenntarthatósági alapelvek érvényesülését a döntéshozatalban és az operatív napi munkában egyaránt.
Célunk, a fenntarthatóbb működés kialakítása, a társadalmi értékteremtés, és a meglévő fenntarthatatlanságok minimalizálása cégcsoport szinten.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A vállalati fenntarthatóság nagyon komplex, teljes vállalatot érintő stratégiai és működési folyamat, de lépésről lépésre, kitartó munkával hosszútávon a Market értéket tud teremteni nemcsak a cégcsoportnak, hanem az ügyfeleinek és a társadalom egésze számára is.

A Market első ESG-felmérése feltárta azokat a működési területeket, ahol a cég már jelenleg is aktívan tesz a fenA vállalati fenntarthatóság nantarthatóság elősegítése érdekében, de rámutatott azokra a szegmensekre is, ahol teljesítménye egyelőre még elmarad a saját maga számára állított magas sztenderdektől.

Az azonosított fókuszterületek egy része olyan tevékenységeket fed le, melyek eddig is kiemelt figyelmet kaptak. A fenntarthatósági stratégiát a vállalaton belül működő szakterület felbontotta 34 cselekvési tervre, melyek előrehaladását negyedévente felülvizsgálja.

Terveink között szerepel, hogy:

  • 30 százalékkal csökkentjük 2019-hez képest a közvetlen és közvetett módon előálló üvegházhatásúgáz-kibocsátást 2025-re,
  • az építőanyag-használatában is a fenntarthatóbb megoldásokat vezetjük be,
  • csökkentjük az építkezéseken a vízhasználat mértékét,
  • a biológiai sokszínűség védelmében a megrendelők által kért famennyiségeknek a kétszeresét ültetjük el a cég saját költségén
    megszüntetjük a nemek közti bérkülönbségeket,
  • évi 30 órát biztosítunk képzésre a dolgozóik számára,
  • beszállítóinkat pedig terveink szerint 2025-től fenntarthatósági kritériumok mentén is értékeljük.

 

A program hatása és eredménye:

 

34 célkitűzésünk legtöbbjének teljesítésével időarányosan jól haladunk, előrehaladásunkat negyedévente felülvizsgáljuk.

 

Kapcsolódó linkek:

 

https://www.market.hu/_projects/market/uploads/docs/85/hu/6565b1315181bmarket-esg-2022-jelente%CC%81s.pdf

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

#ESG

 

Hiszünk abban, hogy az ember a természet része és ott érzi magát otthonosan, ahol közvetlen kapcsolatban áll vele. A Parkot ennek szellemében álmodtuk meg, és a mai napig ezen gondolat nyomán fejlesztjük. Korszerű irodákat, változatos természeti környezetet és összetartó közösséget építünk. Hiszünk abban, hogy a fenntarthatóság a zöld technológiákon túlmutat, és egy olyan világ megteremtéséről szól, amelyben mindannyian boldogulhatunk és amely elismeri minden emberi lény méltóságát és értékét.”

Kocsány János, vezérigazgató

 

Cég neve:

Graphisoft Park SE

Megvalósítás éve:

1998-2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Biodiverzitás, Munkavállalók jólléte

A program célja:

A Graphisoft Park fejlesztése egy barnamezős beruházás: 1996-ban kezdődött az Óbudai Gázgyár felhagyott területein. Célul tűztük ki, hogy terület revitalizációja után az épülő irodaházak valódi zöld környezetben álljanak és a területet vissza tudjuk integrálni a városi szövetbe. A legelső fejlesztések részeként kezdtük el a biodiverzitás kialakítását, és az épületekkel együtt a természeti közeg is folyamatosan gazdagodott.
A terület beépítése 25%, a zöld terület aránya több, mint 60%, illetve mintegy 2.500 m2 zöld tetőt alakítottunk ki. A Graphisoft Park mint zöld és biodiverz irodapark Budapesten egyedülálló minőséget képvisel.

A program intézkedései, vállalásai:

Mi nem csupán irodát adunk bérbe, hanem vonzó zöld környezetet és magas színvonalú mentális közeget is kínálunk. Az új üzleti modell annak felismerésében és megfogalmazásában állt, hogy az irodapark természeti környezete legalább olyan fontos, mint a korszerű irodák. A Park Campus területén három iskola működik. A kreatív munkához szükséges, hogy a munkavállalók és diákok ki tudjanak menni az irodából, sétáljanak, legyenek olyan közösségi terek, ahol gondolatokat cserélnek. Az alapítók az ingatlanberuházás megtérülése helyett a magas színvonalú munkavégzésben látták a befektetés megtérülését. A Park megálmodói különös figyelmet fordítottak a zöld területek létesítésére. Az épületeket tágas liget veszi körül, a fák pedig magasabbra nyúlnak, mint a házak. A sokszintes földalatti parkolók is azért épültek, hogy a felszíni látványt ne a parkoló autók sokasága, hanem a zöld határozza meg. A Park közepén létesített tó és természetesen a páratlanul csendes Duna-parti sétány biztosítja a hely páratlan nyugalmát.
Az elérni kívánt eredmény az volt, hogy a természeti adottságok különlegessége miatt bérlőink hosszú távra otthonra leljenek.

Az irodafejlesztés előkészítése során részletes tájrendezési tervek készültek. Mindezek nyomán a Graphisoft Park 14 hektárnyi területe került beépítésre és 8.400 m2 területet takar zöld növényzet. Tudomásul vettük, hogy bérlőink számára a parkolóhelyek biztosítása is fontos szempont az iroda kiválasztásánál. Éppen ezért, a 2006-os bővítés óta már több mint kétezer parkolót létesítettünk a földfelszín alatt. Így tudjuk a parkban a több, mint 60 százalékos zöldfelületarányt kialakítani.

A beépítés mértéke csupán 25 százalék, ami Budapesten, de még Európában is eléggé rendkívüli.

A beruházás során mintegy 300 fát ültettünk. A Park közepén mesterséges tavat alakítottunk ki, amelybe halakat telepítettünk. Visszacsábítottuk a 70 éve elköltözött madarakat is.

A fenntarthatóság túlmutat a környezetvédelmen – az emberi tényezőről is szól. Az emberi kapcsolatok, a közösségi élet, és az emberek egymásra való odafigyelése legalább annyira fontos része a fenntartható fejlődésnek, mint az erőforrások megóvása.  Figyelünk az épületeinkben dolgozók egészségére és jólétére, biztosítjuk számukra a megfelelő körülményeket, erre alkalmas közösségi teret alakítunk ki.

A program hatása és eredménye:

  • Fejlesztett átesett terület 1998-2023: 14 hektár, 82.000 m2 iroda, labor, oktatási intézmény
  • beépítés mértéke: 25%
  • zöld terület aránya: több, mint 60%
  • fák száma: mintegy 300 db
  • madárfajok száma: 22 (Magyar Madártani Intézet felmérése, 2021)
  • bérlők száma 1998-2023-ig: 180
  • kumulált lojalitási mutató (a jelenlegi bérlők első bérleti jogviszonyuk kezdetétől számított átlagos bérleti időtartama): 15,1 év
  • itt dolgozók/tanulók száma: 5000/1000 fő
  • kihasználtsági mutató: 97% (a pandémia és a home-office miatti csökkenés: 2%)

Kapcsolódó linkek:

www.graphisoftpark.com
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063577717214

iOS

https://apps.apple.com/hu/app/graphisoft-park/id6463235039

Android

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mptrdev.graphisoftpark

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás megóvása, barnamezős beruházás, ingatlanberuházás, közösségi tér, közösségépítés