„Az Auchan Magyarország felelős vállalatként tisztában van azzal, hogy a kereskedelem szereplőinek lépéseket kell tennie egy fenntarthatóbb jövőért. Ezzel kapcsolatban még egy dolgot szeretnék kiemelni, az edukációt, ugyanis a fenntarthatósági céljainkba ez is beletartozik. Folyamatosan dolgozunk azért, hogy a változásokat vásárlóink is észrevegyék, és azok számukra is komfortosak legyenek. Szeretnénk kollektív attitűdváltást is előmozdítani a környezetbarát beruházásainkkal és intézkedéseinkkel, hiszen nap mint nap sok ember jön hozzánk, akik látják, mi mindent tesz ezen a területen az Auchan.”

Lucenko Viktória, vezérigazgató

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

2022 márciusában a kiskereskedelmi lánc felvette a harcot a textilipar környezetszennyező hatásai ellen is azzal, hogy használtruha értékesítésbe kezdett Új élet by Auchan néven. A vállalat forradalmi intézkedései a műanyagmentesítésen és a textilhulladék csökkentésén kívül az elektronikai hulladék mennyiségének visszaszorítására is kiterjednek, ugyanis 2022 júliusától már a használt telefonok is megtalálhatók a program kínálatában. A teljeskörűen felújított mobilok egyéves garanciával kerülnek ismét forgalomba, természetesen az eredetinél jóval kedvezőbb áron.  Ez a vásárlók számára jó minőségű, de az újhoz képest jóval kedvezőbb árú termékek kínálatát jelenti, amelyek online és négy áruházban is megtalálhatók.

A program intézkedései, vállalásai:

A textilipar számos területre igen szennyező hatást gyakorol, így például erősödik a vízszennyezés, az üvegházhatásúgáz-kibocsátás és hulladéklerakók telítettsége. A ruhák folyamatos gyártása pedig a textilhulladék mennyiségét is jelentősen megnöveli. Az Auchan éppen erre a problémára szeretné felhívni a figyelmet, ezért döntött úgy, hogy ruhakínálatában mostantól használtruha kollekció is bekerül, mely az Új Élet by Auchan nevet kapta.

Az Auchan kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését, és vásárlóit is szeretné erre a szemléletre ösztönözni. Valóban fontos, hogy megragadjuk ezeket a lehetőségeket, hiszen, ha azt gondoljuk, hogy „úgysem rajtam múlik”, bizony nagyot tévedünk. Sok kicsi sokra megy, és minél többen választjuk ezt az utat, annál nagyobb mértékben csökkenthetjük a környezetünket ért terhelést.

Az Új Élet by Auchan kollekció kiváló lehetőség arra, hogy tudatosabban vásároljunk, a tavaszi ruhatárunkban pedig már mi is új életet adhatunk néhány használt darabnak. Az újítást egyébként szívet melengető kampány kíséri; a plakátokon olyan kedves, a társkeresőket idéző szövegekkel találkozhatunk, mint hogy „kész vagyok veled új életet kezdeni”, vagy éppen egy széldzseki mellett olvashatjuk, hogy „légy az új társam és a széltől is megóvlak”.

 

A program hatása és eredménye:

Az úttörő kezdeményezés 2022. március 16-án indult el hét Auchan áruházban: Budaörsön, Debrecenben, Dunakeszin, Székesfehérváron, Miskolcon, Szigetszentmiklóson és Maglódon. A használt ruhák ízléses elrendezést kaptak, a választék pedig széles és minőséginői és férfi darabok is megtalálhatók. A gondosan ellenőrzött, átválogatott, jó állapotú ruhák alapos fertőtlenítés után csomagolva, címkézve érkeznek, és felakasztva kerülnek az áruházakba. Az Új Élet by Auchan kollekció darabjainak árai 990 forinttól kezdődnek és 3300 forintig terjednek.

 

Kapcsolódó linkek:

Sikeresen indult az Új élet by Auchan kollekció (marketing.hu)

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

ÚjéletbyAuchan, Auchan, secondhand, használtruha, használttelefon, secondchance

„Számtalan lehetőséget kínálunk, hogy vásárlóink tudatos döntéseket hozhassanak: munkatársaink szakértő tanácsadással segítik az eligazodást az egyre bővülő kínálat terén, miközben minden területen kínálunk fenntartható alternatívákat, iránymutatást és inspirációt adva vásárlóinknak a hétköznapok fenntarthatóbbá tételéhez. Ennek egyik fontos kezdeményezése a zöld címkék bevezetése, amely érdemben tudja segíteni a fogyasztók döntését a környezetvédelmi szempontokat is mérlegelve.”

Csoknyainé Horváth Gertrud és Görgey András, ügyvezetők

 

Cég neve:

dm Kft.

Megvalósítás éve:

2020 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Fogyasztói szemléletformálás, Átláthatóság

A program célja:

A dm üzleteiben a vásárlók számára leginkább a választékon keresztül érzékelhető a fenntarthatóság: bio és natúr termékek széles választékát kínáljuk, folyamatosan bővül a környezetbarát termékek köre.  A széles kínálat mellett fontosnak tartjuk, hogy segítsük a termékek közötti eligazodást, így 2020 óta zöld színű ár címkéket alkalmazunk, hogy a vásárlóknak első látásra egyértelmű legyen, hogy az adott termék rendelkezik-e valamilyen környezetbarát tulajdonsággal. Ezzel a szolgáltatással elsősorban azt tesszük láthatóvá, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat.

A program intézkedései, vállalásai:

Üzleteinkben azok a termékek kapják meg a zöld színű árcímkét, amelyek rendelkeznek legalább egy független fenntarthatósági logóval. A zöld ár címkék önmagukban nem minősítenek, a termékek már meglevő minősítéseit veszik figyelembe, hogy segítsék a vásárlókat a tájékozódásban.

A figyelembe vett fenntarthatósági logók a termékek életciklusának különböző szakaszaira jellemző hatásokat vizsgálják a fenntarthatóság szempontjai alapján.

Egyes független logók:

  • a gyártást,
  • mások az alapanyagokat vagy a csomagolást minősítik,
  • bizonyos logók kettő vagy akár három szempontból is értékelnek.

A „legerősebb” logók a termék teljes életciklusára vonatkozóan vizsgálják a termék hatásait.

A figyelembe vett logók listája első körben a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült 2020-ban, amelyet bizonyos időszakonként ellenőriztetünk a céggel. 2023 tavaszán a figyelembe vett logók listája a nemzetközi dm ajánlása alapján szűkült, a csak a csomagolást minősítő logók kikerültek a figyelembe vett emblémák listájáról.

A vegyi öko modul termékei csak zöld etikettesek lehetnek, így a felülvizsgálat során kikerültek a szortimentből azok a termékek, amelyek ennek nem feleltek meg, így a zöld címkés cikkelemszám nőtt.

A program hatása és eredménye:

2024 tavaszán kb. 11% a zöld címkés termékek aránya, nagyjából a 16300 termékből több mint 1700 termék rendelkezik ezzel.

Termékkategóriák szerint nézve:

  1. a natúrkozmetika területén találjuk a legtöbb zöld címkés terméket (447),
  2. majd a bio élelmiszerek következnek (444),
  3. illetve a bébiételek (208).

Kapcsolódó linkek:

https://www.dm.hu/fenntarthatoan-elni/fenntarthato-bevasarlas-a-dm-nel

Kapcsolódó kulcsszavak:

fogyasztói tájékoztatás, zöld címke, környezetvédelem, szemléletformálás, ökocímke

„A tavalyi évben jelentős lépéseket tettünk az élelmiszer-pazarlás visszaszorításáért, ennek egyik kiemelt kezdeményezése a Munch ételmentő platformmal kötött stratégia partnerség. Ezzel sokat tehetünk a bolygónk megóvásáért, hiszen megakadályozzuk, hogy a fogyasztásra alkalmas élelmiszerek hulladékká váljanak, ráadásul jelentős lépés ez a fogyasztói szemléletformálás terén is.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető

 

Cég neve:

Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

Megvalósítás éve:

2022. novembertől

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

A világon előállított élelmiszerek egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, s ez csak Európában évente közel 90 millió tonna kidobott élelmet jelent, Az élelmiszerhulladékoknak csupán 5%-a keletkezik a kereskedelemben, a SPAR Magyarország ennek csökkentését is fenntarthatósági programja fontos részeként kezeli, ezért is csatlakozott a Munch élelmiszermentő kezdeményezéshez. A Munch, hazánk egyik leginnovatívabb élelmiszermentő vállalkozása 2022 novembere óta stratégiai partnere a SPAR Magyarországnak. A kezdeményezés, amely applikáción és weboldalon keresztül is elérhető, gyors és kényelmes eszközt kínál az élelmiszermentéshez, amely 2023 júniusa óta minden SPAR és INTERSPAR üzletben elérhető.

A program intézkedései, vállalásai:

A SPAR Magyarország tisztában van a felelősségével, így aktívan és több platformot is alkalmazva tesz azért, hogy saját működésében minimalizálja az élelmiszerpazarlást, fogyasztói edukációs programokkal pedig hozzájáruljon a felelős szemlélet kialakításához.

Az élelmiszer-hulladék visszaszorítása érdekében végzett logisztikai fejlesztések, és az állatmenhelyek számára átadott rendszeres adományok mellett a SPAR a vásárlók bevonására is kezdeményezéseket indított.

A Munch platformon keresztül a vásárlók négy csomag közül választhatnak, melyek a következők:

  • pékáruk,
  • gyümölcsök és zöldségek,
  • hűtést nem igénylő és
  • hűtött áruk.

A lefoglalt csomagokat a mobilapplikációban vagy a weboldalon történő fizetés után vehetik át a SPAR üzleteiben, az eredeti ár közel harmadáért, vagyis akár 66%-os kedvezménnyel.

2022 novemberétől 21 tesztüzlettel indult el az együttműködés az ételpazarlás ellen. A tesztidőszak bebizonyította az akció sikerességét: hat hónap alatt a kezdeményezésbe bevont üzletekben több mint 26 ezer csomag talált gazdára, amely közel 26 tonna élelmiszer megmentését tette lehetővé.

A program hatása és eredménye:

A SPAR-MUNCH partnerség főbb eredményei (2022. november – 2023. március):

  • Vásárlók száma: legalább 12.000
  • Megmentett csomag: 21.862 db
  • Megmentett élelmiszer: 29.774 kg

Kapcsolódó linkek:

https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

ételmentés, élelmiszerpazarlás elleni küzdelem, fogyasztói szemléletformálás, edukáció

 

„Az IKEA-nál célunk, hogy 2030-ra körforgásos vállalattá váljunk. Ennek eléréséhez újra kell gondolnunk, hogyan végezzük üzleti tevékenységünket, és hogyan őrizzük meg meglévő értékeinket. A használt bútorok piacára való belépés nagyszerű lehetőség számunkra, hogy fenntartható üzleti növekedést érjünk el, miközben csökkentjük a korlátozott erőforrásoktól való függőségünket. A Bútorok második élete szolgáltatásunk ezt a célt fenntartható módon támogatja, emellett szemléletformálást is jelent.”

Barbora Kotoun, Country Sustainability Manager

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2020 júniusától

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az IKEA 2022 júniusában hívta életre a Bútorok második élete szolgáltatást, amely úgy nyújt fenntartható lehetőséget vásárlóiknak, hogy a már használt, azonban az otthonokban feleslegessé vált IKEA bútorokat visszavásárolja tulajdonosaiktól, hogy azok második esélyt kaphassanak egy új otthonban. A visszavásárlást követően és gondos ellenőrzés után az új tulajdonost kereső termékek a Bútormentő pontra kerülnek, ahonnan bárki megvásárolhatja őket azon az áron, amelyen az IKEA visszavásárolta azokat.

A szolgáltatás segíti az IKEA 2030-ra kitűzött célját, hogy teljesen körforgásossá váljon, továbbá megoldási opciót kínál vásárlóik számára abban, hogy környezeti szempontból fenntarthatóbb, tudatosabb döntést hozhassanak vásárlásaik, bútorcseréik során.

A program intézkedései, vállalásai:

Az IKEA célja, hogy segítse a használt IKEA-s bútorok eljuttatását új tulajdonosokhoz, ezzel is hozzájárulva a vállalat működése során keletkező bútorhulladék mennyiségének csökkentéséhez. Emellett a cégcsoport kitűzött célja, hogy 2030-ra körforgásossá váljon, így a Bútorok második élete kezdeményezés szorosan illeszkedik ebbe.

A program célja, hogy a szolgáltatás segítségével:

  • meghosszabbítsák termékeik életciklusát,
  • segítsék vásárlóikat, hogy fenntarthatóbb életet élhessenek és tudatosabb döntéseket hozhassanak, illetve
  • megfizethetőbbé tegyék kínálatukat mindenki számára.

Az IKEA belső kutatásaiból kiderül, hogy évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, melynek leggyakoribb oka az, hogy:

  • a bútorokat újakra cserélték (32,7%),
  • a bútorok elöregedtek (31,9%), vagy
  • megsérültek (25,8%).

Ez az adat rávilágít arra, hogy az IKEA bútorok életciklusuk végén nem biztos, hogy azért kerülnek kidobásra, mert elhasználódnak. Ezen termékek körforgásban tartásukkal az IKEA ökológiai lábnyoma (scope 3) és vásárlóik igénye arra vonatkozóan, hogy környezetükre pozitív hatást gyakoroljanak is megvalósítható.

A szolgáltatás keretében a már nem használt vagy megunt, de még funkciójukat biztonságosan ellátó IKEA bútorokat a vásárlók eladásra kínálhatják az erre a célra fejlesztett weboldalon, a bútorról készült fényképek és termékleírás feltöltésével. Csak IKEA bútorokat visszavásárlása lehetséges, ezáltal tudják garantálni vásárlóik számára, hogy a termékek biztonságosak. Fontos, hogy olyan IKEA bútorok is eladhatóak, amelyek már nem találhatóak meg az aktuális kínálatban.

A visszavásárolt termékek az átvételt, és szükség esetén a kisebb javítási munkálatokat követően az áruházak Bútormentő pontjaira kerülnek. Az IKEA az új tulajdonosnak egy éves garanciát is biztosít a termékekre, ez alól az a sérülés kivétel, ami az újraértékesítés pillanatában már ismert volt.

A program hatása és eredménye:

Az IKEA a Bútorok második élete szolgáltatást 2020-ban indította el, a használt IKEA bútorok visszavásárlása és újra értékesítése 2022 óta pedig már online is elérhető. A vásárlók kiválaszthatják és lefoglalhatják kedvenc termékeiket az IKEA weboldalán, Magyarországon csak 2022-ben 2993 IKEA termék kapott esélyt a második életre.

A 2023-as pénzügyi évben 130%-kal nőtt az értékesített használt bútorok mennyisége a 2022-es évhez képest, 2021-es pénzügyi évhez képest pedig 220%-kal. Átlagosan a visszavásárolt bútorokat 1,5 nap alatt értékesítik újra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.ikeahasznaltbutor.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

hulladékcsökkentés, körforgásos gazdaság, fogyasztói szemléletformálás