Beszállítóink és szolgáltatóink kulcsfontosságúak abban, hogy szebb hétköznapokat teremtsünk az emberek többsége számára. Együtt új utakat fedezünk fel vállalkozásunk társadalmi és környezeti szempontból felelős működtetésére és növekedésére, együttműködve a kihívások megoldásában, és partnerekként a pozitív változásban. Éppen ezért határozott szándékunk a felelős beszerzési elvek támogatása az IKEA értéklánc minden szintjén.

David McCabe, ügyvezető

 

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2000 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Emberi jogok, Etikus működés, Átláthatóság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

 

Az IKEA számára fontos, hogy az ellátási lánc egészében előtérbe helyezze a felelős és fenntartható működést, így arra is nagy figyelmet fordít, hogy milyen alvállalkozókkal dolgozik együtt.

Kiemelt célunk, hogy olyan beszállítókat válasszunk, akik osztoznak az értékeinkben és ambícióinkban, hogy pozitívan viszonyuljunk az emberekhez és a bolygóhoz. Tudjuk, hogy a felelősségteljes üzleti tevékenység csak akkor lehetséges, ha minden résztvevő ugyanazon az oldalon áll.

Az IWAY, azaz az IKEA beszállítói magatartáskódexe által meghatározott irányelveket ezért a velünk partnerségben álló cégeknek is követniük kell.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A 2000-ben bevezetett IWAY az IKEA saját, a termékek, szolgáltatások, az anyagok és az alkatrészek felelősségteljes beszerzésére vonatkozó szabályrendszere.

Hosszú távú kapcsolatot szeretnénk kiépíteni a beszállítókkal, szolgáltatókkal és egyéb olyan szerződő felekkel, akik magukénak érzik az IKEA jövőképét. Ezért dolgoztuk ki az IWAY-t.

Az IWAY megfogalmazza, hogy mit várunk el az IKEA értéklánchoz tartozó beszállítóktól az emberek, a bolygó és az állatok vonatkozásában. 4 fő területen szeretnénk hatást elérni:

  • A környezeti hatások javítása
  • Tisztességes és értelmes foglalkoztatás biztosítása
  • A gyermekek jogainak tiszteletben tartása
  • Az állatok jólétének javítása az IKEA értékláncában

Világos elvárásokat és munkamódszereket fogalmazunk meg ezek tekintetében, ami kötelező minden beszállítóra és szolgáltatóra nézve, aki az IKEA-val dolgozik.

Egyes beszállítói területeken, ahol magasabb kockázati tényezőket határoztunk meg vagy jellegéből adódóan szükséges, az általánostól eltérő, konkrétebb irányelveket határoztunk meg:

Az IWAY általános szakasza, amely az IKEA összes üzleti partnerére vonatkozik, valamint további IWAY szakaszok, amelyek az érintett beszállítókra vonatkoznak, attól függően, hogy az IKEA-nál beállítottak és milyen tevékenységet folytatnak.

Elvárjuk beszállítóinktól, hogy megfeleljenek az IWAY „kötelező” és „alapvető” követelményeinek, de ezt csak minimális előírásnak tekintjük. Arra biztatjuk őket, hogy dolgozzanak a további fejlesztéseken, és a kötelező követelményeken túl is mindig törekedjenek a jobb eredményekre és a pozitívabb hatásra az üzleti, a környezetvédelmi és a helyi közösségi érdekei szerint.

Beszállítóinknak tájékoztatniuk kell az alvállalkozóikat is a kódex követelményeiről, és ebben természetesen támogatjuk őket.

Az IWAY-kódex kötelező betartása minden szolgáltatóra vonatkozik: tisztító cégekre, biztonsági cégekre, élelmiszer-, szállító és hulladékkezelő társaságokra. Az előírások betartásának hiányában a kölcsönös együttműködés megszűnik.

 

A program hatása és eredménye:

 

Kétévente végzünk ellenőrzéseket, és ezeken minden beszállítónknak meg kell felelnie az IWAY szabványoknak. A 23. pénzügyi évben 200 IWAY felülvizsgálatot (auditot) végeztünk a magas vagy kritikus kockázatú Ingka Group beszállítóinál (22. pénzügyi év: 256).

Ezen IWAY auditok 36%-a során azt találtuk, hogy nem feleltek meg az IWAY Must kritériumainknak. A beszállítóknak az auditot követő 14 napon belül meg kell állapodniuk egy cselekvési tervben a jelentős nem megfelelőségek kezelésére.

Ezenkívül 102 IWAY kezdeti értékelést végeztünk, hogy ellenőrizzük a megfelelőséget a potenciális új beszállítóknál a pályázati eljárás során (FY22: 168). Azt találtuk, hogy ezen beszállítók 20%-a nem felelt meg az összes IWAY Must-kritériumunknak. Ahol a szállító ezt nem tudta megoldani, nem folytattuk le a szerződést.

2022-ben 111 beszállító érte el, hogy 100%-ban megújuló forrásból származó áramot használ, így az ilyen beszállítók száma 268-ra nőtt.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Beszállítók – partnereink a jobb vállalkozás működtetésében

IWAY standard

2023-as fenntarthatósági jelentés

 

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

ellátási lánc, fenntartható beszerzés

 

Büszke vagyok arra, hogy az emberközpontú munkakörnyezeten túl szervezetünk elkötelezett híve munkatársaink szakmai és mentális fejlesztésének. Támogatjuk és biztosítjuk a legkorszerűbb tudás elsajátítását, az új ötletek megvalósítását, valamint a mentális egészség ápolását. A sokféleséget tiszteletben tartjuk, elismerjük és megbecsüljük, vállalatként pedig hiszünk benne, hogy a munkatársainkban rejlő lehetőségeket csak akkor tudjuk felszínre hozni és kiaknázni, ha szervezeti kultúránkban, mint fontos alapérték, hangsúlyt kap a felhatalmazás, az esélyegyenlőség, a befogadás és a sokszínűség.

Erdős Mihály, elnök-vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Generali Biztosító Zrt.

Megvalósítás éve:

2019-2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Oktatás és képzés, Emberi jogok, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

 

A fenntartható szervezeteknek hosszú távon egészséges, energikus, szenvedélyes munkatársakra és vezetőkre van szüksége.

A tudatos jelenlét, a saját magunkra való odafigyelés az elmúlt évekhez képest eddig nem látott fontossággal bír. Ahogy egyre inkább előtérbe kerül az innováció, a digitalizáció által felgyorsult információáramlás, egyre fontosabb figyelni az emberre, mint élő organikus szervezetre.

A mentális egészség megtartására egyre nagyobb fókusz helyeződik. A szervezetünknek kiemelten kell vigyázni a kollégákra, így a HR care aktivitásokban, de a vezetői és munkatársi képzéseinkben is a fizikai és mentális egészséget, mindfulness-t támogató programok kiemelt fókuszt kapnak.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A Generali Group Next Normal programjának köszönhetően 2023-tól vállalatunk 100%-a a globális alapelvek által inspirált hibrid munkamodelleket alkalmazza. Ennek segítségével megőrizzük és erősítjük alkalmazkodási és fejlődési képességünket, további kompetenciafejlesztéssel fokozzuk az emberekben rejlő potenciálokat.

A kompetenciafejlesztés a fenntartható szervezetért több területen zajlik.

  • Globális és lokális Future Leader vezetőképző programunk fejleszti vezetőink stratégiai készségeit, bővíti digitalizációs, AI ismereteiket, legmodernebb trendek mellett egészségmegőrző gyakorlatokat ismertet.
  • 2022 óta Woman Leader Programunk segíti női vezetőinket többféle női szerepük egyensúlyának megteremtésében, családanya szerepük és karrierjük egymás melletti működtetésében.
  • Mobility és rotációs programunk célja a vezetők People menedzsment kompetenciáinak erősítése, üzleti területek hatékonyabb együttműködésének növelése, szervezeti egységek közötti silók lebontása.
  • Támogatjuk megváltozott munkaképességű munkavállalóinkat, hogy felvállalják, ha betegséggel küzdenek, és tájékoztatást, segítséget adunk az őket megillető extra juttatásokról, lehetőségekről. Megszólítunk leendő MMK kollégákat, elsősorban call centeres pozíciókkal.
  • GeNext tehetség program: friss diplomások egyéves rotációban megismerik vállalatunk működését, és a program végén készen állnak junior szakértői pozíció betöltésére.
  • Munkavállalóink mentális jólétét fejleszti HR Care kezdeményezésünk.
  • Önkéntes programokkal erősítjük a vállalati CSR programokhoz való kapcsolódást.

Programjaink tanulsága, hogy folytatni kell a jövőre felkészítő kompetenciáik fejlesztése mellett az emberi egészség hosszútávú fenntarthatóságára fókuszáló képzési programokat. A női vezetőképzések mellett érdemes női vezető klubot is működtetni. HR Care programunk iránti érdeklődés nagy, cél ezen események kapacitásának bővítése, a személyes jelenlétet igénylő egyéni és kiscsoportos alkalmak még szélesebb körben hozzáférhetővé tétele.

 

A program hatása és eredménye:

 

Vezetőképző programunk sikere évek óta töretlen: a generációk közti tapasztalatcsere, kezdeményező attitűd, kapcsolódási pontok tudatos kialakítása mindennapi kultúránk szerves részévé vált.

Megváltozott munkaképességű új kollégák bevonására irányuló kezdeményezésünkkel egy hónap alatt 43 jelöltet értünk el.

Lokális tehetségprogramjainkon 2021-2023 között 30 fő átfogó képzését biztosítottuk (2-2,5 éves programok).

HR Care programunkban a legtöbb előadás, beszélgetés vállalati Facebook csoportunkban is megosztásra kerül, így kollégáink országszerte vissza tudják nézni.

 

Kapcsolódó linkek:

 

The power of community

Sportoltak, rekordot állítottak és jótékonykodtak munkatársaink

GeNext jövőépítő tehetségprogram

Képzési programjaink

Generali Wellbeing nap

Rólunk

Generali előrelátók

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

fizikai jóllét, mentális jóllét