„Számunkra a fenntarthatóság nemcsak egy követendő trend, hanem olyan alapvető érték, amely meghatározza a vállalat kultúráját és az üzleti stratégiánkat is. Ennek érdekében számos intézkedést vezettünk be: beleértve a környezetbarát termékek népszerűsítését, a fenntartható csomagolási megoldások előtérbe helyezését vagy akár a Respray automaták üzletekbe helyezését”

Németh Kornél, ügyvezető igazgató

Cég neve:

Rossmann Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Körforgásos gazdaság

A program célja:

A fenntartható termékek iránti kereslet az elmúlt években nagy mértékben nőtt, erre reagálva a FMCG cégek egyre több újratöltő megoldással szolgálnak különböző termékekre fókuszálva. A dezodor piacon is elindult az újratöltés trendje, a legtöbb kiszerelésnél, például a golyós dezodoroknál vagy stifteknél több olyan megoldás is született, ami óriási sikereket ért el a vásárlók körében.

A program intézkedései, vállalásai:

A fújós dezodor esetében a technológiai kihívások miatt viszont eddig váratott magára a megoldás. Ezekre a problémákra nyújt megoldást a Respray innovációja: ötvözi egy innovatív szelep- és szórófej technológiát egy olyan saját fejlesztésű újratöltő automatával, ami a különböző funkcióknak köszönhetően lehetővé teszi a palackok vásárlói közegben való újratöltését. A projekt 2020 őszén indult, két befektetési körben eddig összesen 70 millió Ft forrást sikerült bevonni a fejlesztésbe a befektetők közreműködésével. A Respray hat fős csapata csupa egyetemistából áll, köztük BME-s szoftverfejlesztő és gépészmérnök hallgatókból, valamint Corvinusos gazdaságtan hallgatókból. Az újratölthető dezodorok további előnye, hogy nemcsak a végtermék, hanem a tölthető palack gyártása, a beltartalom előállítása is Magyarországon valósul meg, a Florin Vegyipari és Kereskedelmi Zrt.-vel együttműködésben. Az újratölthető fújós dezodor használatával a vásárlóink tehetnek a fenntartható, zöld jövőért, és akár a negyedére csökkenthetik a saját ökológiai lábnyomukat. Jelenleg három Isana márkájú dezodor tölthető újra: ezek az Aloe Vera, a Blossom és a Cosmic Breeze nevű termékek.

A 2024. április 22-i Föld napja alkalmából a drogérialánc elhatározta, hogy április folyamán minden huszadik Respray automatás dezodor újra töltésért cserébe egy újabb fát ültet a Woodapest faültető egyesületének segítségével.

Jelenleg három Respray automatával várják vásárlókat, Budaörsön, a budapesti Mammutban és a Flórián téri üzletében. Budaörsön a nyitás óta több mint tízszer annyit töltöttek a vásárlók, mint ahányat eladtunk a TOP1 fújós márkatermékből, a Mammutban pedig 2-3-szor annyit töltöttek, mint amennyi a normál Isana dezodorok eladása volt.

A program hatása és eredménye:

Az üzletekben kapható újratölthető dezodorok károsanyag-kibocsátása ötödannyi, mint a hagyományos verzióké és az automaták bevezetése óta már több mint 1100 palackkal vásároltak belőle. Az eddigi eredmények alapján bátran kijelenthető, a vásárlók nyitottak arra a megoldásra, hogy az újratölthető fújós dezodor használatával tegyenek a fenntartható, zöld jövőért, és akár a negyedére csökkentsék a saját ökológiai lábnyomukat.

Kapcsolódó linkek:

Ökopremier – forradalmi zöld megoldás a dezodorok piacán – Bemutatkozott a Rossmann és a Respray innovációja – ROSSMANN

rossmann-jelentes-2022-HU.pdf (storage.googleapis.com)

Kapcsolódó kulcsszavak:

dezodor újratöltése

 

Tipikus női vállalatként erős küldetéstudattal rendelkezünk a kollégáink és vásárlóink nagy részét érintő menstruációs szegénység ügyének felkarolásában. Büszke vagyok rá, hogy az ország egyik legnagyobb munkaadójaként és kiskereskedőjeként úttörőként támogathatjuk a nőket abban, hogy megfizethetőbb áron jussanak hozzá az intim higiéniai termékekhez, melyek beszerzése hosszú távon rendszeres plusz kiadást jelent számukra. Partnerünkön keresztül egyúttal a rászoruló családok nőtagjait is segítjük termékadományokkal. Bízunk benne, hogy példánkat a jövőben minél több felelős vállalat követi majd.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató, Tesco Magyarország

 

Cég neve:

Tesco

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Tipikus női vállalatként külön felelősséget érzünk a nők támogatása iránt. Munkavállalóink közel 70%-a nő, visszatérő vásárlóink több mint felét is a nők képviselik. Meglévő, nőket segítő programjaink, így például a menopauza program vagy a családbarát intézkedések természetes folytatása, hogy keressük a lehetőségeket, hogy minél több nő felé nyissunk.
Az utóbbi időszak megélhetési válsága sokak anyagi körülményeit megnehezítette, és tovább növelte a támogatásra szorulók számát. Az érintettek közül a nők egy jelentős része még nehezebben tudja fedezni rendszeres kiadásait, havonta ugyanis mintegy kétezer forint költséget jelent számára az intim higiéniai termékek beszerzése. A Tesco számításai is megerősítik azokat a kalkulációkat, melyek szerint összesen 500 ciklussal számolva egy nő átlagosan mintegy 1 millió forintot költ élete során menstruációs termékekre. Sokoldalú kedvezményrendszerünkkel évek óta segítünk a spórolásban és a családi költségvetés minél praktikusabb beosztásában

A Tescónál régóta fókuszálunk a nők támogatására, ezért sokszínűségi és befogadási stratégiánk részeként kiemelten foglalkozunk többek között a nemek közötti összkereset-különbség kiegyenlítésével, a női kollégák karriertámogatásával vagy a különféle juttatások, köztük például a rugalmas foglalkoztatási formák vagy a gyermeket nevelőknek és azt tervezőknek járó extra szabadságok biztosításával. Fontosnak tartjuk, hogy olyan kényes témákat is napirendre tűzzünk, mint a menstruációs szegénység, amelynek komoly pszichológiai, fizikai, társadalmi és anyagi hatásai lehetnek a nők életére. 2023 októbere óta ingyenes menstruációs termékek érhetők el a mosdókban az áruházainkban, központi irodánkban és disztribúciós központjainkban dolgozó nők számára. A pozitív fogadtatást látva úgy döntöttünk, hogy tartósan csökkentjük sajátmárkás menstruációs termékeink árát azáltal, hogy elengedjük az áfatartalmukat. Ezzel más piaci szereplőket is szeretnénk hasonló kezdeményezésre ösztönözni.

A program intézkedései, vállalásai:

2017-ben a brit Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat a szigetországban, amely átvállalta a menstruációs termékekre kiszabott ÁFA fizetési kötelezettségét a vásárlóktól, majd 2023-ban a menstruációs bugyik kapcsán vágott bele hasonló kezdeményezésbe. Ugyanebben az évben indította el kampányát, melynek keretében szerte az országban női mosdókban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Tesco ügyfélszolgálati pultjánál a „fehér boríték” jelszó bemondásával kérhetők ingyenes intim higiéniai termékek anélkül, hogy bármilyen magyarázatra szükség lenne.
A május 28-i Menstruációs higiénia világnapjához kapcsolódva jelentettük be, hogy 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai termékünk árából elengedjük az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarországi kiskereskedőként is úttörők vagyunk a területen, és bízunk benne, hogy a példánkat minél többen követik majd, ezáltal pedig még több figyelmet tudunk irányítani a menstruációs szegénység problémájára, annak megoldására és a felelős marketingtevékenységre.

Május 21-én sajtóbeszélgetést tartottunk a menstruációs szegénységről és annak társadalmi hatásairól, ahol beszámoltunk a kezdeményezésről, melyről két sajtóközleményt is kiadtunk. A Tesco vállalati weboldalán pedig külön aloldalt szenteltünk a témának. Közösségimédia-felületeinken, hírlevelekben, eladáshelyi eszközökön és Clubcard alkalmazásunkban is tájékoztattuk követőinket, illetve vásárlóinkat az egyedülálló akcióról.

A téma iránti figyelmet a jövőben is szeretnénk fenntartani, így szakmai rendezvényeken is rendszeresen megszólalunk az ügyben és bemutatjuk jó gyakorlatainkat. Ezenkívül pedig átfogó vásárlói kutatást indítottunk, hogy felmérjük a menstruációs szegénységgel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat.

Közel 15 éve tart partnerkapcsolatunk a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, melynek során vásárlóink és munkatársaink rendszeresen támogatják munkájukat adománykuponok értékesítésével, illetve vásárlásával, valamint jótékony célra felajánlott termékekkel. A menstruációs szegénység elleni küzdelemhez is hozzájárulva a tartós árcsökkentéssel egyidejűleg termékadományokat juttattunk el stratégiai partnerünk számára. A felajánlás olyan nehéz sorsú nőknek és lányaiknak szólt, akik a Segélyszervezet valamelyik otthonában élnek, és bevételeik nem fedezik a megélhetési költségeiket, így az intim higiéniai termékek ára sokszor meghaladja a lehetőségeiket. Számukra ajánlottunk fel egy évre elegendő menstruációs terméket, termékkategóriánként 2400 darab Tesco sajátmárkás nappali és éjszakai betétet, tisztasági betétet, tampont, illetve intim törlőkendőt.

Elkötelezettek vagyunk a menstruációs szegénység elleni küzdelem és a nők támogatása terén, ezért a tartós árcsökkentés mellett a fogyasztói és társadalmi edukáció részeként hosszabb távon is porondon tartjuk a témát. Jelenleg zajlik egy 1000 fős, reprezentatív fókuszcsoportos vizsgálat, illetve kérdőíves felmérés a menstruációs termékekkel, menstruációs szegénységgel kapcsolatban, melynek eredménye és kommunikációja őszre várható. Továbbá TikTok videókban az „utca emberét” is szeretnénk megszólaltatni, hogy rávilágítsunk az egyéni történetekre és vélekedésekre. Szakmai rendezvényeken és csoportokban pedig a kiskereskedelmi szereplők összefogására és a Tescóéhoz hasonló gyakorlatok bevezetésére ösztönözzük az intim higiéniai termékeket forgalmazó vállalatokat.

A program hatása és eredménye:

A bejelentés óta eltelt időszakban közel 30%-kal nőtt meg a sajátmárkás női higiénés termékek forgalma.
A bejelentő sajtóközleményből több mint 60 megjelenés született közel 25 millió forint hirdetési értékben. A témával olyan fontos orgánumok is foglalkoztak, mint az Index, a Képmás, a Szeretlek Magyarország, a Szoljon hírportál vagy az Éva Magazin. A Tesco Magyarország LinkedIn-oldalán a témában megosztott tartalmak mintegy 30.000 megjelenést és több mint 18.500 egyedi megtekintést generáltak. A kezdeményezésről beszámoltak olyan véleményvezérek, mint Orosz Barbara televíziós műsorvezető, Rácz Zsuzsa író vagy Mirelle, életmódblogger. A TV2 Mokka és a Manna FM Valódi Nők műsorában élőben is nyilatkoztunk az akcióról. A Tesco Facebook és Instagram oldalán közzétett posztok 167 ezer megjelenítést,160 ezer egyedi megtekintést és közel 2500 felhasználói interakciót hoztak. Az árcsökkentést kommunikáló bannert tartalmazó két vásárlói hírlevelet összesen 316 ezer alkalommal nyitották meg.
A kommunikációs kampány hatására a Szabad a Hang kampányt indított arra kérve más áruházláncok vezetőit, hogy kövessék a Tesco példáját és vezessenek be hasonló tartós árcsökkentés.

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatóság: Küzdelem a menstruációs szegénység ellen

Menstruációs termékek áfáelengedésével és adományozásával támogatja a Tesco a nők extra kiadásainak csökkentését

Valódi Nők-Manna FM: Beszélgetés a menstruáció szegénységről

Kapcsolódó kulcsszavak:

nők támogatása, menstruációs szegénység, partnerség

 

„Hiszem, hogy a legnagyobb érték az ember. Éppen ezért nagyon fontos elköteleződése vállalatunknak a társadalmi felelősségvállalás. Megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása révén nem csak az ő életüket tehetjük jobbá, hanem hozzájárulhatunk a társadalmi egyenlőtlenségek mérsékléséhez is.”

Lucenko Viktória, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2010 óta

Célterületek:

Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség

A program célja:

 

Felelős vállalatként mindig is fontosnak tartottuk a társadalmi felelősségvállalás előmozdítását.

Az Auchan Magyarország 2010-től foglalkoztat megváltozott munkaképességű kollégákat. A kezdeményezés egy áruházigazgató és egy HR vezető nyitottságának és társadalmi érzékenységének köszönhetően indult el, és vált fokozatosan a vállalat HR politikájának egyik sarkalatos pontjává.

Az inkluzív foglalkoztatásban hiszünk, ahol a munkatársainknak a különbözőségük ellenére is lehetőséget biztosítunk, hogy fejlődéshessenek és kiteljesedhessenek.

Valljuk, hogy mindenkinek lehetőséget kell kapnia az értékteremtő munkavégzésre, ezért többszáz megváltozott munkaképességű munkatársunknak nyújtunk stabil és kiszámítható munkahelyet. Ők megbecsült és értékes tagjai az Auchan csapatának, ami egyben társadalmi integrációjukat is elősegíti. Saját, MMK foglalkoztatást segítő programunk mellett folyamatosan hozunk létre rájuk szabott pozíciókat. Érzékenyítő és edukációs tréningekkel, rendezvényekkel, valamint minikampányokkal segítjük a munkahelyi beilleszkedést, erősítjük az el- és befogadó légkört.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Missziónkat 2010-ben kezdtük el. A gyakorlatban úgy indult el a folyamat, hogy az egyik munkatársunk fia hallássérültként élt, de szívesen jött volna hozzánk dolgozni. Ő volt az „első fecskénk”. Ekkor elkezdtünk a teljes megváltozott munkaképességű munkavállalói foglalkoztatásra egy projektet felépíteni.

Felállítottunk egy belső csapatot, akik az áruház mindegyik részlegét, és azon belül a különböző beosztotti és vezetői szintet képviselték. Ez a csoport kezdett el azon gondolkodni, hogyan lehet elfogadtatni a fogyatékkal élőket a szervezeten belül.

Először megvizsgáltuk a cégen belül, mely pozíciók alkalmasak a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására, valamint szükséges-e plusz beruházás, fejlesztés ahhoz, hogy ezekben a pozíciókban alkalmazzuk őket. Emellett megvizsgáltuk a munkafolyamatokat és létrehoztunk új státuszokat kifejezetten a fogyatékossággal élő munkavállalóknak. Ezen kívül érzékenyítő és edukációs tréningeket, rendezvényeket, kampányokat szervezünk.

Aktivitásainkba szakmai partnereket is bevontunk, más civil szervezetek mellett rendszeresen együttműködünk a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével, a Kézenfogva és a Salva Vita Alapítvánnyal.

Jelenleg is többszáz megváltozott munkaképességű munkatárs erősíti csapatunkat, akiket elsősorban pénztárosként, az e-kereskedelemben és adminisztratív munkakörökben foglalkoztatunk.

 

A program hatása és eredménye:

 

Ha munkát adunk a fogyatékossággal élő embereknek, az segíti a társadalomba történő be-, illetve visszailleszkedésüket. Az ép dolgozókban és vásárlóinkban is erősödik a tolerancia a fogyatékossággal élők iránt. Az sem elhanyagolható szempont, hogy az adózási rendszer is támogatja a fogyatékossággal élőket foglalkoztató cégeket. Az így keletkező megtakarításból fejlesztéseket valósítunk meg, amelyek további megváltozott munkaképességű munkatársak alkalmazását teszik lehetővé.

Törekvéseinket eddig számos díjjal is jutalmazták (CSR Hungary, Érték vagy!).

 

Kapcsolódó linkek:

 

Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása

Jó gyakorlatok a megváltozott munkaképességű munkavállalók toborzásában és kiválasztásában

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

esélyegyenlőség, inkluzív foglalkoztatás, megváltozott munkaképesség

 

Hálás vagyok munkatársaimnak, akik lehetővé teszik, hogy minden hónapban olykor reménytelennek tűnő sorsok forduljanak jobbra önzetlenség és közösségi összefogás révén. Sajnos bárki kerülhet váratlan helyzetbe, amikor szüksége van a segítségre. A Tesco Angyal öt éve bizonyítja, hogy a Tesco jóval több, mint munkahely. Egy erős és összetartó közösség ölt testet általa, amely nem hagyja cserben nehéz helyzetbe került tagjait. Büszkék vagyunk arra, hogy a Tesco Angyal minden apró szárnyrebbenésében, valamennyi megmozdulásában igazolást nyer hitvallása: A legkisebb figyelmesség is csodákra képes.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Megvalósítás éve:

2019 óta

Célterületek:

Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

 

A Tesco csoporton belül Szlovákiában indult el a program 2013-ban, amikor a kollégák elkezdtek adományokat gyűjteni egy komoly műtétre szoruló társuknak.

Hazánkban is több kérelem érkezik a HR/PR osztályra egy-egy krízishelyzet anyagi támogatása kapcsán. A szlovákiai jó tapasztalatok és a kollégák igényei alapján döntöttünk úgy 5 évvel ezelőtt, hogy hazánkban is elindítjuk a Tesco Angyal Alapítványt.

Célunk, hogy a közösség erejével évről évre több kollégát tudjunk bevonni az állandó támogatói körbe és évről évre több kollégát segítsünk.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A Tesco Angyal Alapítvány 2019 tavaszán, a Tesco munkavállalóinak és hozzátartozóinak megsegítésére jött létre.

Célunk, hogy a rászoruló, nehéz helyzetbe került, vagy hátrányos helyzetű kollégák részére szociális segítséget nyújtsunk, és más módokon is támogassuk őket és gyermekeiket is. Emellett feladatunknak tekintjük az egészségügyi krízishelyzetbe került dolgozók támogatását, illetve a munkavállalóinkat ért vagy környezetükben történt súlyos családi események, tartós betegség vagy haláleset, természeti katasztrófák alkalmával keletkező anyagi terhek mérséklését, és kollégáink rehabilitációjának elősegítését.

Bevételeink munkatársaink rendszeres vagy eseti adományaiból, illetve sütivásárokon, egyéb karitatív gyűjtésekből származó felajánlásokból állnak össze. Továbbá az adó 1%-át is felajánlhatják kollégáink az Alapítványnak. Az így befolyt összeget pedig a Tesco minden hónapban megduplázza.

A Tesco Angyal nemcsak rendkívüli nehézség esetén segít. Akár egy egész éven át támogatjuk kollégáink kimagasló tehetségű gyermekeit, emellett jelentős összegeket fordítunk tescós gyerekek nyári táboroztatására, a rászoruló kollégák húsvéti és karácsonyi nagybevásárlására és további 200 munkatársunk extra támogatására.

Kihívásunk, hogy hogyan tudjuk kollégáinkat rendszeres, akár magasabb összegű adományozásra ösztönözni, kialakítani azt a pszichológiai biztonságot, ahol a munkatársak meg merik osztani történetüket, és mernek segítséget kérni.

 

A program hatása és eredménye:

 

  • Az elmúlt 5 évben összesen 116,2 millió Ft adomány gyűlt össze.
  • A rendszeres adományozók száma évről évre növekszik, 1037 főről 2097 főre emelkedett 2019 óta.
  • Minden évben egyre több kollégát tudunk támogatni: eddig 1306 fő kapott támogatást, ami az igénylők 97%-a.
  • 2023-ban 11,2 millió Ft extra karácsonyi ajándékot tudtunk kollégáinknak adni.
  • 484 gyerek táborozását támogattuk az elmúlt években.
  • Az adó 1%-ából 2022-ben először közel 3,5 millió Ft folyt be, mely 2023-ra 3 675 268 Ft-ra emelkedett.
  • Évente növekszik azon aktivitások száma, melyeken adományoznak kollégáink.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Tesco Angyal (videó a Fenntartható jövőért díj pályázati anyagához)

Tesco Angyal

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

támogatás, jóllét

 

Beszállítóink és szolgáltatóink kulcsfontosságúak abban, hogy szebb hétköznapokat teremtsünk az emberek többsége számára. Együtt új utakat fedezünk fel vállalkozásunk társadalmi és környezeti szempontból felelős működtetésére és növekedésére, együttműködve a kihívások megoldásában, és partnerekként a pozitív változásban. Éppen ezért határozott szándékunk a felelős beszerzési elvek támogatása az IKEA értéklánc minden szintjén.

David McCabe, ügyvezető

 

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2000 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Emberi jogok, Etikus működés, Átláthatóság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

 

Az IKEA számára fontos, hogy az ellátási lánc egészében előtérbe helyezze a felelős és fenntartható működést, így arra is nagy figyelmet fordít, hogy milyen alvállalkozókkal dolgozik együtt.

Kiemelt célunk, hogy olyan beszállítókat válasszunk, akik osztoznak az értékeinkben és ambícióinkban, hogy pozitívan viszonyuljunk az emberekhez és a bolygóhoz. Tudjuk, hogy a felelősségteljes üzleti tevékenység csak akkor lehetséges, ha minden résztvevő ugyanazon az oldalon áll.

Az IWAY, azaz az IKEA beszállítói magatartáskódexe által meghatározott irányelveket ezért a velünk partnerségben álló cégeknek is követniük kell.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A 2000-ben bevezetett IWAY az IKEA saját, a termékek, szolgáltatások, az anyagok és az alkatrészek felelősségteljes beszerzésére vonatkozó szabályrendszere.

Hosszú távú kapcsolatot szeretnénk kiépíteni a beszállítókkal, szolgáltatókkal és egyéb olyan szerződő felekkel, akik magukénak érzik az IKEA jövőképét. Ezért dolgoztuk ki az IWAY-t.

Az IWAY megfogalmazza, hogy mit várunk el az IKEA értéklánchoz tartozó beszállítóktól az emberek, a bolygó és az állatok vonatkozásában. 4 fő területen szeretnénk hatást elérni:

  • A környezeti hatások javítása
  • Tisztességes és értelmes foglalkoztatás biztosítása
  • A gyermekek jogainak tiszteletben tartása
  • Az állatok jólétének javítása az IKEA értékláncában

Világos elvárásokat és munkamódszereket fogalmazunk meg ezek tekintetében, ami kötelező minden beszállítóra és szolgáltatóra nézve, aki az IKEA-val dolgozik.

Egyes beszállítói területeken, ahol magasabb kockázati tényezőket határoztunk meg vagy jellegéből adódóan szükséges, az általánostól eltérő, konkrétebb irányelveket határoztunk meg:

Az IWAY általános szakasza, amely az IKEA összes üzleti partnerére vonatkozik, valamint további IWAY szakaszok, amelyek az érintett beszállítókra vonatkoznak, attól függően, hogy az IKEA-nál beállítottak és milyen tevékenységet folytatnak.

Elvárjuk beszállítóinktól, hogy megfeleljenek az IWAY „kötelező” és „alapvető” követelményeinek, de ezt csak minimális előírásnak tekintjük. Arra biztatjuk őket, hogy dolgozzanak a további fejlesztéseken, és a kötelező követelményeken túl is mindig törekedjenek a jobb eredményekre és a pozitívabb hatásra az üzleti, a környezetvédelmi és a helyi közösségi érdekei szerint.

Beszállítóinknak tájékoztatniuk kell az alvállalkozóikat is a kódex követelményeiről, és ebben természetesen támogatjuk őket.

Az IWAY-kódex kötelező betartása minden szolgáltatóra vonatkozik: tisztító cégekre, biztonsági cégekre, élelmiszer-, szállító és hulladékkezelő társaságokra. Az előírások betartásának hiányában a kölcsönös együttműködés megszűnik.

 

A program hatása és eredménye:

 

Kétévente végzünk ellenőrzéseket, és ezeken minden beszállítónknak meg kell felelnie az IWAY szabványoknak. A 23. pénzügyi évben 200 IWAY felülvizsgálatot (auditot) végeztünk a magas vagy kritikus kockázatú Ingka Group beszállítóinál (22. pénzügyi év: 256).

Ezen IWAY auditok 36%-a során azt találtuk, hogy nem feleltek meg az IWAY Must kritériumainknak. A beszállítóknak az auditot követő 14 napon belül meg kell állapodniuk egy cselekvési tervben a jelentős nem megfelelőségek kezelésére.

Ezenkívül 102 IWAY kezdeti értékelést végeztünk, hogy ellenőrizzük a megfelelőséget a potenciális új beszállítóknál a pályázati eljárás során (FY22: 168). Azt találtuk, hogy ezen beszállítók 20%-a nem felelt meg az összes IWAY Must-kritériumunknak. Ahol a szállító ezt nem tudta megoldani, nem folytattuk le a szerződést.

2022-ben 111 beszállító érte el, hogy 100%-ban megújuló forrásból származó áramot használ, így az ilyen beszállítók száma 268-ra nőtt.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Beszállítók – partnereink a jobb vállalkozás működtetésében

IWAY standard

2023-as fenntarthatósági jelentés

 

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

ellátási lánc, fenntartható beszerzés

 

A Tescónál hisszük, hogy egy kis figyelmesség csodákra képes. Társadalmi felelősségvállalási programunk jól bizonyítja, hogy akár egy kisebb összegű anyagi támogatás is fenntartható pozitív változást hozhat egy-egy közösség számára. Az „Ön választ, mi segítünk” pályázati kezdeményezéssel hosszú távon tudunk visszaadni azoknak a közösségeknek, ahol vásárlóink és munkatársaink élnek, a felkarolt ügyek eredményességét pedig nyomon tudjuk követni. Büszke vagyok az évek alatt országszerte megvalósult több ezer projektre és arra az előrelépésre, amelyet ezek jelentenek a helyi közösségi életben.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Megvalósítás éve:

2016 óta

Célterületek:

Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

 

A Tescónál fontos számunkra, hogy pozitív változást hozzunk azokban a helyi közösségekben, melyek fontosak munkatársaink és vásárlóink számára.

2016-ban indítottuk „Ön választ, mi segítünk” programunkat az áruházaink környezetében élő közösségek támogatására, melynek 2024 nyaráig 15 fordulója valósult meg. Pályázati programunk célja, hogy országszerte minél több helyi közösségnek biztosítsunk anyagi hozzájárulást az ott élők számára fontos kezdeményezések megvalósításához.

A program különlegessége, hogy az aktuális fordulóban rendelkezésre álló pénzügyi keret elosztását a helyben élő vásárlókra bízzuk.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

2016-ban indult el „Ön választ, mi segítünk” pályázati programunk azzal a céllal, hogy a kicsi, helyi szinten fontos ügyeket, programokat és az ezeket megvalósító szervezeteket támogassuk. A pályázatra a lakókörnyezet szépítését és a helyi közösségi életet fellendítő, egészségmegőrzést, egészséges életmódot, valamint oktatást és képességfejlesztést támogató kezdeményezésekkel jelentkezhetnek az érdeklődők.

Az évente kétszer kiírt program minden fordulójában 150-200 pályázót támogatunk, a 7. forduló óta a legkreatívabb, leginnovatívabb pályázatot különdíjjal is jutalmazzuk.

Az áruházak elhelyezkedését, valamint a vásárlói mozgásokat is figyelembe véve körzetekre osztottuk az országot. Minden áruházban olyan pályázatokra tudnak voksolni a vásárlók, amelyeket saját közösségükben kiviteleznének a pályázók.

A jelentkezési adatlap kitöltésével a rendszer automatikusan besorolja a pályamunkát benyújtó szervezetet a megfelelő körzethez. A beérkező pályázatokat az Effekteam Egyesület független szakértői bírálják el, és ők választják ki körzetenként azt a max. 3 pályázatot, amelyek továbbjutnak az áruházi szavazási szakaszba. Szavazni a vásárlásnál kapott zsetonokkal lehet, amelyet az áruházakban kihelyezett gyűjtőkbe kell bedobni a számukra legszimpatikusabb projekt mellé.

A szavazási szakaszba jutott szervezetek a szavazatok számának függvényében nettó 400.000, 200.000, illetve 100.000 forintot nyerhetnek. A szavazatok aktuális állása, valamint a nyertes szervezetek listája a www.tesco.hu/kozosseg oldalon nyomon követhető.

A támogatást elnyerő szervezetek meghatározott időintervallumon belül kötelesek megvalósítani programjukat és beszámolni.

A program szakmai partnere az Effekteam Egyesület, a Tesco munkatársai is segítenek a lebonyolításban.

 

A program hatása és eredménye:

 

A program 9. éve fut sikeresen, és folyamatosan fejlesztjük, finomhangoljuk.

A Tesco az eddigi 15 forduló során több mint 2200 helyi közösségi projekt kivitelezését támogatta összesen közel 570 millió forinttal. A beérkezett pályázatok több mint 40%-át díjaztuk is. Több egyedi, kreatív pályázat érkezik be hozzánk, melyek közül 27-et különdíjjal is jutalmaztunk. Ugyanígy számos visszatérő pályázó is van, akiknek az egyik fő finanszírozási formát a Tesco által biztosított támogatás nyújtja. Az első 14 forduló során a vásárlók több mint 31,6 millió szavazatot adtak le

 

Kapcsolódó linkek:

 

Akár éves bevételüknek megfelelő támogatást is nyerhetnek a helyi szervezetek a Tesco 15. alkalommal kiírt pályázatán

Milliók dönthetnek milliókról akár egy mozdulattal

Több mint fél milliárd forint tescós támogatás országszerte a közösségi élet fejlesztésére

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

bevonás, helyi közösségek

 

Az egészségnek és a jóllétnek központi szerepe van a Tescónál. Segítünk, hogy kollégáink a legjobbat tudják kihozni magukból, bármit is hozzon számukra az élet. Tisztában vagyunk vele, hogy mindenkinek mást jelent a kiegyensúlyozottság és a jóllét, így, ha valami fontos nekik, akkor nekünk is az. Napról napra igyekszünk kollégáink munkahelyi élményét javítani mentális, fizikai és pénzügyi jóllétet támogató kezdeményezéseinkkel: hisszük, hogy a kollégák a vállalat legnagyobb értéke, ezért is kiemelten fontos, hogy valóban úgy bánjunk mindenkivel, ahogy szeretnénk, hogy velünk bánjanak.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Megvalósítás éve:

2023-2024

Célterületek:

Munkavállalók jólléte

A program célja:

 

A koronavírus járványt követően érezhető volt a kollégák óriási kimerültsége, amit extra erőfeszítésük, helytállásuk okozott. Ekkor tapasztaltuk meg mi is igazán, hogy a kollégák mentális, fizikai és pénzügyi egészségére is mennyire fontos figyelni. Véleményünk szerint a kollégák is ettől az időszaktól kezdve értékelik jobban a jólléti szolgáltatásainkat.

Célunk, hogy:

  • olyan juttatási csomagot alakítsunk ki, mely nem egyszeri, hanem időtálló, tényleges megoldás kollégáinknak,
  • olyan jólléti elemeket vezessünk be, mellyel minél többen tudnak élni, de figyelembe véve a csapatunk sokszínűségét, akár kisebb csoportokat érintő nehezebb helyzetekben is támogatást tudjunk nyújtani.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Munkatársi felméréseink eredményeit is felhasználva határoztuk meg azokat az irányokat, melyeken érdemes fejlődnünk.

Mentális jóllétet támogató juttatásaink

  • Családbarát intézkedések: pl. babacsomag, 3×1 hét fizetett távollét a reprodukciós eljárásban résztvevőknek, szülői gyász miatti extra távollét, 25 nap alapszabadság kortól függetlenül mindenkinek.
  • Kéthetente wellbeing előadások.
  • Ingyenes női higiénés termékek minden munkatársnőnknek.

Fizikai jóllétet támogató juttatásaink

  • Egészséghónap
  • Csapatnapra kitelepülő (év közben áruházakba is ellátogató) szűrőbuszon egészségügyi szűrések ingyenesen.
  • Munkakörtől függően egészségbiztosítási csomag.

Pénzügyi jóllétet támogató juttatásaink

  • 15%-os munkatársi vásárlási kedvezmény.
  • Megemeltük az éves Cafeteria-keretet.
  • A Tesco idén megháromszorozta az iskolakezdési juttatás mértékét.

Egyéb juttatások

  • Számíthatsz ránk! munkavállalói segélyvonalunk .
  • Tesco Angyal kezdeményezés.

Pénzügyi edukáció
Egyéb

  • pszichológiai, jogi, pénzügyi és az egészséges életmóddal kapcsolatos problémák támogatására, ingyenesen, 7/24-ben hozzáférhető tanácsadás minden munkatárs számára

További terveink:

  • Azon dolgozunk, hogy az egészségbiztosítási tanácsadást elérhetővé tegyük áruházi kollégáink számára is digitális csatornákon.
  • Kutatjuk, hogy az aktuális trendeknek megfelelően hogyan tudunk digitális megoldásokat alkalmazni a mentális problémák kezelésére.

 

A program hatása és eredménye:

 

Az éves Számít a véleményed munkavállalói felmérés egyik kérdése, hogy Ajánlaná-e a kolléga másoknak a Tescót, mint nagyszerű munkahelyet. Büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt 5 évben 74%-ról 82%-ra sikerült növelni ezt az eredményt, és az elmúlt évben is 4%-ot emelkedett ez az érték.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Tesco Angyal (videó a Fenntartható jövőért díj pályázati anyagához)

Fenntarthatósági szemléletünk

Alapelveink

Fenntarthatósági és Közösségi Stratégia

Tesco Sokszínűségi Riport

Híreink

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

fizikai egészség, mentális egészség, dolgozói  jóllét

 

„A dm drogerie markt történetében először a vállalat teljes konszern szinten, mind a 14 országon átívelő nemzetközi kezdeményezést valósított meg a dolgozók számára: 2023. október és november között zajlott a 25 napos programsorozat a testi, mentális és szociális egészség segítésére. A Mozgás Kihívás során a magyar dm dolgozók 3342 órát mozogtak, ami nagyon szép országos eredmény, igazán büszkék vagyunk a kollégákra és a kihívásra.”

Csoknyainé Horváth Gertrud, ügyvezető igazgató

 

 

Cég neve:

dm Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Munkavállalók jólléte, Munkaegészség és -biztonság (Health and Safety)

A program célja:

 

A felelősségvállalás többféle területen része a dm mindennapjainak. Ez megnyilvánul a termékpaletta kialakításában, a környezet és az erőforrások terén tett különféle intézkedésekben, vagy éppen az az alkalmazottakkal való bánásmódban és a dm szociális területeken kezdeményezett programjaiban is.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A dm konszern nemzetközi Egészségheteket szervezett 2023. október 9. és november 10. között több mint 71 600 munkavállalója számára Európa-szerte. Mind a 14 országban, ahol a dm üzletei jelen vannak, változatos előadásokkal és közösségi programokkal hívták fel a kollégák egymás figyelmét az egészségmegőrzés fontosságára. A kezdeményezés jelmondata: Utam az egészségesebb élethez.

A 25 napos programsorozatban a magyar dm dolgozók 7 különféle Experten Talk közül választhattak, a pihentető alvástól kezdve a stresszkezelés vagy táplálkozás témaköréig. A programot teljessé tette, hogy az Intraneten minden nap felvillant egy-egy újabb impulzus, mely izgalmas információkat tartalmazott a mentális, a testi vagy a szociális egészség témáiból. A kollégák emellett a Viva Engage felületen és e-mailben is követhették az Egészséghetek programjait.

A Nemzetközi Egészségheteket egy másik különleges közösségi kampány is kísérte: december közepéig minden munkavállalónak lehetősége nyílott arra, hogy egy, a külön e célra létrehozott platformon keresztül benyújtsa személyes javaslatait az egészségesebb jövőre vonatkozóan. Az „Ötletbörze” lehetőséget ad a dm munkatársainak, hogy részt vegyenek az egészségért folytatott munkában, és így nemzetközi szinten kezdeményezzenek változásokat. A beérkezett pályázatokat egy zsűri értékeli, amely a különböző munkaterületekről érkező dm dolgozókból áll

 

A program hatása és eredménye:

 

A 25 napos intervallum jó lehetőség volt, hogy igazán széleskörűen átnézhessék a munkatársak az egészség különféle aspektusait. Az előadásokon több mint 1000 dolgozók vett részt. A Mozgás Kihívás során a magyar dm dolgozók 3342 órát mozogtak.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Nemzetközi Egészséghetek | dm.hu

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

munkavállalók jólléte

 

„Mi a Tesco-nál elkötelezettek vagyunk a klímaváltozás gyors és hatékony visszaszorításában, ezért tűztük ki azt a célt, hogy 2050-re globális szinten elérjük a karbonsemlegességet a teljes értékláncban. Már most jelentős lépéseket tettünk a saját működésünk optimalizálása kapcsán. Nagy változást akarunk elérni és egyedülálló helyzetben vagyunk, hogy az átalakulást nem csak a belső működésünkben, hanem az egész ellátási láncban véghezvigyük.”

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

Cég neve:

Tesco Global Zrt.

Megvalósítás éve:

2009 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Fenntarthatósági szemléletünk középpontjában azok a területek állnak, ahol a legnagyobb változást érhetjük el a vásárlóink, a közösségeink és a bolygónk érdekében. Mindezt erős keretrendszerrel támogatjuk. Azokkal foglalkozunk kiemelt területekként, amelyek a leginkább befolyásolhatják üzleti teljesítményünket és ahol a legjelentősebb pozitív hatást érhetjük el. Az egyik ilyen kiemelt terület a Klímaváltozás.

A klímaváltozás kapcsán megfogalmazott célunk, hogy:

  • 2035-re saját működésünkben karbonsemlegesek legyünk
  • 2050-re a teljes ellátási láncban szeretnénk elérni a nettó zéró kibocsátást, ami összhangban áll az ENSZ által megfogalmazott céllal, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásával

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás a bolygónk előtt álló legnagyobb kihívások egyike. Ennek megfelelően számunkra is ez az egyik legfontosabb megoldandó probléma. A jelenlegi úton haladva bolygónk hőmérséklete az évszázad végére közel három fokkal emelkedhet, ami súlyos következményekkel jár az emberiségre nézve.

A klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik:

  • saját működésünket,
  • szállítóink üzleti tevékenységét, valamint
  • az ellátási láncunkhoz tartozó mezőgazdasági termelők és munkavállalók megélhetését, emellett
  • megváltoztathatják a vásárlók vásárlási és étkezési szokásait is.

Mérföldkövek és kezdeményezések:

  • 2009 óta azon dolgozunk, hogy felmérjük és egyben csökkentsük közvetlen károsanyag-kibocsátásunkat.
  • 2020-ban tanúsítványainkon keresztül minden áruházunkban átálltunk a 100%-ban megújuló villamos energia használatára.
  • 2021-ben új lendületet adtunk annak, hogy a saját működésünkben és az ellátási láncunkban is elérjük a karbonsemleges működést.
  • 2022-ben további lépéseket tettünk a kibocsátásunk csökkentésére, beleértve olyan energiatakarékossági intézkedéseket, mint:
    • a hűtőberendezések ajtókkal történő felszerelése, illetve
    • az alacsony kibocsátású hűtőközegekre történő átállás.
  • Emellett korszerű járművekbe, sofőrjeink képzésébe és egyéb technológiai megoldásokba is befektettünk, hogy a szállítmányozásból eredő kibocsátást is csökkenthessük.
  • Disztribúciós központunkból két teljesen elektromos kamion is szállít már árut az áruházainkba, emellett pedig a budapesti online rendelések házhozszállításához is használunk elektromos furgonokat. A környezetbarát autókban a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így tovább tudjuk csökkenteni a kibocsátásunkat.
  • A Shellel kötött együttműködésünk keretében 2025-re több mint 100 Tesco áruház parkolójába telepítünk további elektromos töltőket, ezzel is támogatva a fenntartható magáncélú közlekedést.
  • Szorosan együttműködünk a szállítóinkkal az értékláncunkban keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, és a WWF-fel közösen segítséget nyújtunk nekik a fenntartható gyártási folyamatokra történő átállásban.
  • A vásárlóinknak pedig segítünk olyan étrendet kialakítani, amely összhangban van a globális klímaváltozási célkitűzésekkel.

A program hatása és eredménye:

  • 63%-kal csökkent a Tesco Magyarország Scope1 és 2 üvegházhatásúgáz-kibocsátása (2016/17-es bázisévhez képest)
  • 100%-ban megújuló energiát használunk áruházainkban tanúsítványokon keresztül
  • 100%-ban elektromos járművekkel bővítettük flottánkat, hogy csökkentsük karbonlábnyomunkat a házhozszállításban
  • Több mint 3200 tonnával csökkent CO2 kibocsátásunk 9,7 millió újrafelhasználható rekesz használatával

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatósági Tanösvény: felelős működésünk a gyakorlatban

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaváltozás, klímavédelem, karbonlábnyom, teljes értéklánc, megújuló energia

 

„A fenntarthatóság számunkra nemcsak jelszó, divat, hanem évek óta tartó üzleti koncepció és termék stratégia: az Essity korábbi anyacége, az SCA svéd erdészeti vállalat Európa legnagyobb erdő-magántulajdonosaként a kezdetektől fontosnak tartja a fenntartható gazdálkodást. Számomra családapaként is fontos, hogy a bolygót megőrizzük a következő generációnak, és a gyerekeim számon is kérik rajtam, hogy munkám során mit teszek a környezetért.”

Venter Zoltán, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Essity Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2018

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság

A program célja:

2050-ig vállaltuk, hogy elérjük a nettó zéró üvegház hatású gáz kibocsátást. Rövid távon pedig a gyártásból és alapanyag felhasználásból eredő kibocsátásunk 35%-os csökkentését vállaltuk 2030-ig. A nettó zéró kibocsátás eléréséhez egy nyolc cselekvési területet összefogó klímatervet dolgoztunk ki, amely többek között az energia- és erőforrás-hatékonyságot javító technológiákba történő beruházásokat is tartalmaz, emellett pedig a hulladékcsökkentést célzó és a fenntartható megoldásokra fókuszálja innovációs kompetenciánkat. Olyan szolgáltatásokat és termékeket kínálunk, melyek beleillenek a körforgásos rendszerbe.

 

A program intézkedései, vállalásai:

Papírtermékeket előállító felelős vállalatként fontos, hogy olyan üzleti modelleket működtessünk, amelyek magukban foglalják a használt termékek hatékony visszagyűjtését és olyan technológiákat alkalmazzunk, melyek képesek a kifogástalan minőségű újrahasznosított termékek előállítására.

Folyamatos innovációkkal igyekszünk ezt megvalósítani, így 2018-ban új és nagyratörő célokat tűztünk ki a hulladék csökkentésére – elindítottuk a világ első kéztörlő papírok újrahasznosítására irányuló rendszerét, a PaperCircle programot. Európa szerte 15 országban elérhető programunk lényege, hogy a mosdólátogatók kézszárítást követően külön gyűjtőedénybe dobják a papír kéztörlőket, melyet a takarítók a szemét ürítése során a különválasztanak. Ezt követően újrahasznosító partnerünk összegyűjti és elszállítja a visszagyűjtött kéztörlőket az Essity legközelebbi gyárába. A visszagyűjtött kéztörlőkből az Essity új papír termékeket készít, így a körforgás folytatódik és az új termékek ismét vevőinkhez kerülnek.

További fontos mérföldkövünk az alternatív alapanyagok felhasználása, mint pl. búzaszalma, mely a búza learatása után megmaradt növényi rost. Jelenleg a világon található búzaszalma közel fele hulladéknak minősül, melyből azonban érték teremthető. Gyártási folyamatunk során olyan pépet állítunk elő belőle, amely a friss farostból előállított péphez hasonlóan puha, fényes és erős. Ezt vállalatunk több üzletága is hasznosítja higiéniai termékek előállítására. Körforgásos újításunk révén csökkentjük termékeink környezeti terhelését, mivel ezen alapanyag újrahasznosítható, továbbá kisebb víz- és energiaigényű az előállítása.

A program hatása és eredménye:

Számításaink szerint PaperCircle programunk révén legalább 20%-kal csökkenthető a kidobásra ítélt hulladék mennyisége, és akár 40%-kal javítható a felhasználás helyének karbonlábnyoma. Egy ötven fős iroda például a szolgáltatás használatával csaknem 12 kg-al csökkentheti havi széndioxid kibocsájtását. Létrehoztunk egy kalkulátort is, melyen bárki kiszámolhatja, hogy a vállalat, iroda vagy intézmény, ahol dolgozik mennyivel járulhatna hozzá éves szinten a széndioxid kibocsátás csökkenéséhez akkor, ha csatlakoznának a vállalat Tork PaperCircle programjához.

Kapcsolódó linkek:

Tork PaperCircle – a világ első, papír kéztörlőkhöz nyújtott újrahasznosítási szolgáltatása. | Tork HU

Kapcsolódó kulcsszavak:

higiéniai termékek újrahasznosítása