A fenntarthatósági elvárásokra sokan kötelezettségekként és nehézségekként tekintenek, mi azonban fejlődési lehetőségnek látjuk. Ennek megfelelően szakértő tanácsadóként és innovatív iránymutatóként támogatjuk a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar fenntartható fejlődését a K&H agrár CO2 kalkulátor elindításával. A vállalkozások tudatosságát és fenntartható gazdálkodását támogató kalkulátor ugyanis tudományos kritériumoknak megfelelő számítások alapján tudja meghatározni az egyes gazdaságok karbonlábnyomát a főbb növénytermesztési és állattenyésztési ágazatokban.

Guy Libot, vezérigazgató

 

Cég neve:

K&H Csoport

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Légszennyezés csökkentése, Fenntartható ellátási lánc, Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás

A program célja:

A klímaváltozás, a Közös Agrárpolitika elvárásai és a szigorúbb fogyasztói elvárások is a környezetet kímélő megoldások irányába tolják az agráriumot. Nyugaton a fizetőképes vásárlói réteg már a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszi, és az élelmiszeren is jelölt karbonlábnyomot is vizsgálja.
Magyarországon az élelmiszerekkel szembeni legfontosabb fogyasztói elvárás egyelőre még a megfizethetőség, ugyanakkor egyre inkább megjelenik a környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos tudatos fogyasztói magatartás. A fogyasztók kezdik figyelni, hogy etikus és környezetbarát módon történt-e az előállítás, előtérbe helyezik a helyi termelésből származó élelmiszereket, és egyre több kezdeményezést látunk az élelmiszerpazarlás csökkentésére.
Ezek a tendenciák a teljes élelmiszeriparra hatással vannak, egészen az alapanyag termelőtől kezdődően. Így fontos, hogy az ellátási lánc minden pontja figyelje ezeket a változásokat és képes legyen ehhez igazítani a működését, termékkínálatát.

A mezőgazdaság fenntartható működésének egyik alapja az ÜHG csökkentése. Vállalásunk, hogy 2030-ig 21 százalékkal, 2050-ig 34 százalékkal csökkentjük a mezőgazdasági finanszírozásunk ÜHG intenzitását, ehhez azonban ismerni kell az adott gazdaság kibocsátását. Ahhoz, hogy csökkenteni lehessen egy adott gazdaság karbonlábnyomát, első lépésként a pontos számokkal kell tisztában lenni. Tapasztalataink szerint ez az adatalapú megközelítés még hiányzik a hazai gyakorlatból, ezért hoztuk létre az ingyenesen elérhető K&H agrár CO2 kalkulátort, hogy az agrárcégeknek egy jó kiindulási alapot tudjunk biztosítani a számszerűsítéshez, jobb megértéshez. A kalkulátor első körben, 2023 októberi induláskor a növénytermesztők számára volt használható, majd decemberben kibővült, hogy az állattenyésztők is alkalmazni tudják.

A program intézkedései, vállalásai:

A következő években jelentősen megnő azoknak a cégeknek a száma, akik számára az EU beszámolási kötelezettséget ír elő fenntarthatósági gyakorlatuk bemutatására: 2026-tól, azaz a 2025-ös pénzügyi évre vonatkozóan már a 250 főt meghaladó kkv-k is érintettek. Azt látjuk, hogy egyelőre a fenntarthatósággal kapcsolatos szaktudás és kultúra hiánya komoly kihívásokat jelent. Ügyfeleink nagy része nem áll készen a fenntarthatósággal kapcsolatos adatszolgáltatásra (pl. CO2-kibocsátás), így a célunk ebben segíteni őket a kalkulátoron keresztül. A kalkulátor kifejezetten a mezőgazdasági eredetű ÜHG gázokat vizsgálja (CO2, CH4, N2O), a közvetlen (Scope1) és közvetlen (Scope2) kibocsátásokra vonatkozóan.
A fenntarthatósági jelentésen túl fontos számunkra, hogy ügyfeleink fenntartható profitabilitását és válságállóságát is erősítsük. Ebben is segítségükre lehet a kalkulátor, mivel a kitöltése során nyomon tudják követni, hogy termelésük során mennyi energiát (benzin, gázolaj, gáz stb.), input anyagot (pl. műtrágya, szervestrágya stb.) használtak fel, és ezek okszerűbb, precízebb használatával tudják-e csökkenteni a felhasznált mennyiségéket. Ezzel nemcsak a környezetre gyakorolt negatív hatásukat tudják mérsékelni, hanem jelentős költségcsökkentést is elérhetnek, ami nagyban segíti a profitabilitásuk erősödését. Ugyancsak jelentős gazdasági haszonnal bírhat a mezőgazdasági alapanyag termelő ügyfeleinknek, ha nagyobb vevőik felé (kiskereskedelmi láncok, nagyobb élelmiszeripari cégek) igazolni tudják, hogy tudatos lépéseket, akciókat tesznek a fenntarthatóság irányába és igyekeznek csökkenteni karbonlábnyomukat. A kalkulátor kitöltése erre is egy kiváló bizonyíték, hiszen minden további fenntarthatósági akció már ezekre a tényleges adatokra épülhet. A fenntarthatósági beruházás, intézkedések megtétele után pedig újra meg lehet nézni, ellenőrizni, hogy mennyivel csökkent az ÜHG kibocsátásuk a kiinduló állapothoz képest, számszerűen is látható lesz a CO2-kibocsátás csökkenése.

Az innovatív pénzügyi megoldások mellett a cégek fenntarthatóságát új, modern, egyszerűen és gyorsan használható eszközökkel ösztönözzük, amilyen a kalkulátor is. A fejlesztés segít abban, hogy a K&H szorosabbra fűzze a kapcsolatot az agrár- és élelmiszeripari cégekkel, a partnereink pedig stabilan, hatékonyabban működhetnek, növelhetik versenyképességüket. A kalkulátor használatára egyre nagyobb nyitottság van a cégek részéről. Ennek oka egyrészt, hogy a vállalatok ezáltal lehetőséget kapnak bemutatni fenntarthatósági eredményeiket vevőiknek, partnereiknek. Másrészt a saját fenntarthatósági jelentésük egyik fontos elemeként tervezik használni a kalkulátor eredményeit. Harmadrészt pedig olyan ügyfél is van, amelyik a cégérték és reputációs érték növeléséhez kívánja használni a kalkulátor.

A program hatása és eredménye:

A kalkulátort eddig több mint 40 cég töltötte ki. Az eredmények alapján már most látható, hogy az átlagos országos bruttó kibocsátás a növénytermesztési ágazatban közel 2.000 tonna CO2, míg ez a sertés ágazatban 3.600 tonna CO2, a szarvasmarha ágazatban pedig meghaladja a 9.200 tonna CO2 kibocsátást – mindez tehát hazai szinten is igazolja a nemzetközi becsléseket, hogy igen komoly eltérések vannak kibocsátás szinten az egyes ágazatok között. Talán ennél is jobban szemlélteti a különbségeket a fajlagos bruttó kibocsátás, ugyanis a növénytermesztés esetében 1,87 tonna CO2/ha, a tejtermelésben 0,76 kg CO2/kg tej, a sertéstenyésztésben 1,66 kg CO2/kg élősúly, a szarvasmarha ágazatban pedig 5,15 kg CO2/kg élősúly kibocsátás társul. Mindezek az eredmények ugyanakkor arra is lehetőséget adnak, hogy összevessük a hazai kibocsátást a nemzetközi adatokkal. Ezek alapján az látható, hogy míg a hazai agrárium átlagos kibocsátása 547 tonna CO2/millió EUR eszköz, addig a nemzetközi adatok alapján ez 1.528 tonna CO2/millió EUR eszköz, vagyis a hazai kibocsátási érték a nyugati értékeknek közel harmada csupán.

Kapcsolódó linkek:

K&H Agrár CO2 Kalkulátor

Kapcsolódó kulcsszavak:

A kalkulátor az Agrárközgazdasági Intézet által fejlesztett és hitelesített.

 

„A Syngenta a világ vezető agrárvállalata, amely hatékony növényvédelmi termékekkel és magas hozamokat biztosító vetőmagokkal látja el gazdálkodók millióit világszerte. Ez nem csak lehetőség, hanem felelősség is számunkra, hogy érdemi lépéseket tegyünk a fenntartható, a természeti sokszínűséget támogató megoldások mellett. Stratégiánkban ezért is jelenik meg hangsúlyosan és konkrét vállalásokkal a biodiverzitás és klímavédelem témája, és bízunk benne, hogy más vállalatoknak, továbbá iparági szinten is követendő példát mutathatunk.”

Pogány Éda, fenntarthatósági vezető, Syngenta Europe

 

Cég neve:

Syngenta Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Célunk, hogy 2030-ra a saját működésből származó kibocsátásunk és energiafelhasználásunk mértékét 38%-kal csökkentsük a 2022-es szinthez képest. Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat.

Naponta 8 milliárd ember élelmezéséhez elegendő, biztonságos élelmiszert kell előállítani világszinten, ezzel együtt csökkenteni kell az ágazat környezetre gyakorolt hatását és ellensúlyozni a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait.

Egyszerre kell tehát törekedni:

  • az ágazat kedvezőtlen környezeti és társadalmi hatásainak csökkentésére,
  • a természeti erőforrások és a talaj egészségének helyreállítására, és
  • a biológiai sokféleség növelésére, továbbá
  • a megnövekedett élelmiszerigény kielégítésére.

A program intézkedései, vállalásai:

A termelőkkel és más érintettekkel együttműködve a közelmúltban négy fenntarthatósági prioritást fogalmaztunk meg:

1.Magasabb hozam, kisebb környezeti hatással

A világ folyamatosan növekvő népességének ellátása érdekében terméshozam növekedést érünk el úgy, hogy folyamatos innovációval és fenntartható technológiák alkalmazásával csökkentjük a mezőgazdaság környezeti hatásait.

Olyan fenntartható, innovatív megoldásokat fejlesztünk és teszünk széles körben elérhetővé, amelyek hatékonyabbak, célzottan alkalmazhatók, és előnyöket biztosítanak a természet, a termelők és a fogyasztók számára egyaránt.

 

2.A talaj és a természet megújítása

A regeneratív mezőgazdasági gyakorlatok bevezetésének elősegítése

A regeneratív mezőgazdasági technikák alkalmazásával, illetve a tápanyagok és növényvédőszerek precíziós használatával hatékonyan javítható a talaj egészsége és növelhető a biodiverzitás. Kutatásaink e területen arra irányulnak, hogy tudományos módszerekkel kimutassuk, hogyan lehet a regeneratív gyakorlatot hatékonyan alkalmazni változó agroklimatikus körülmények között.

 

3.A termelők jóllétének javítása

A kistermelők jövedelmezőségének javítása, a vetőmagokhoz, növényvédelemhez, finanszírozáshoz, piacokhoz és a szükséges ismeretekhez való hozzáférés biztosításával

A Syngenta szakemberei folyamatosan képzik magukat az agronómia legfontosabb és gyorsan változó területein, és naprakészek a digitális, internet– illetve MI-alapú megoldások terén is, hogy nap mint nap személyreszabott tanáccsal tudják ellátni a kistermelőket is.

 

4.Fenntartható vállalati működés

Saját vállalatunk működése és ellátási lánca környezeti hatásainak csökkentése, a sokszínű és befogadó vállalti kultúra erősítése, munkatársaink egészsége és a biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosítása

Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat. A munkahelyi biztonság mindig a legfontosabb számunkra, és folyamatosan dolgozunk a sokszínű és befogadó üzleti kultúránk megtartása és fejlesztése érdekében.

A program hatása és eredménye:

Az egyik legfontosabb feladat a célok teljesítése kapcsán a gazdák megnyerése és bevonása. Munkatársaink minden nap ott állnak a termelők mellett a földeken. Ismerik őket, és segítenek a regeneratív átállásban, biológiai növényvédelemmel, digitális megoldásokkal, szaktanácsadással, mérésekkel, kutatással és fejlesztéssel, környezeti, agronómiai és gazdasági kimenetelek modellezésével, betegségeknek ellenálló, jó vízgazdálkodású, extrém időjárási viszonyok közt is a helyüket megálló növények fejlesztésével.

Kapcsolódó linkek:

Syngenta Fenntarthatósági Prioritások részletes bemutatása

Syngenta Agcelerators – a Syngenta és partnerei az innováció felgyorsításáról a mezőgazdaságban, fenntartható megoldások

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, talajmegújító mezőgazdaság, értéklánc, klímavédelem, karbonsemlegesítés

 

Beszállítóink és szolgáltatóink kulcsfontosságúak abban, hogy szebb hétköznapokat teremtsünk az emberek többsége számára. Együtt új utakat fedezünk fel vállalkozásunk társadalmi és környezeti szempontból felelős működtetésére és növekedésére, együttműködve a kihívások megoldásában, és partnerekként a pozitív változásban. Éppen ezért határozott szándékunk a felelős beszerzési elvek támogatása az IKEA értéklánc minden szintjén.

David McCabe, ügyvezető

 

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2000 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Emberi jogok, Etikus működés, Átláthatóság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

 

Az IKEA számára fontos, hogy az ellátási lánc egészében előtérbe helyezze a felelős és fenntartható működést, így arra is nagy figyelmet fordít, hogy milyen alvállalkozókkal dolgozik együtt.

Kiemelt célunk, hogy olyan beszállítókat válasszunk, akik osztoznak az értékeinkben és ambícióinkban, hogy pozitívan viszonyuljunk az emberekhez és a bolygóhoz. Tudjuk, hogy a felelősségteljes üzleti tevékenység csak akkor lehetséges, ha minden résztvevő ugyanazon az oldalon áll.

Az IWAY, azaz az IKEA beszállítói magatartáskódexe által meghatározott irányelveket ezért a velünk partnerségben álló cégeknek is követniük kell.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A 2000-ben bevezetett IWAY az IKEA saját, a termékek, szolgáltatások, az anyagok és az alkatrészek felelősségteljes beszerzésére vonatkozó szabályrendszere.

Hosszú távú kapcsolatot szeretnénk kiépíteni a beszállítókkal, szolgáltatókkal és egyéb olyan szerződő felekkel, akik magukénak érzik az IKEA jövőképét. Ezért dolgoztuk ki az IWAY-t.

Az IWAY megfogalmazza, hogy mit várunk el az IKEA értéklánchoz tartozó beszállítóktól az emberek, a bolygó és az állatok vonatkozásában. 4 fő területen szeretnénk hatást elérni:

  • A környezeti hatások javítása
  • Tisztességes és értelmes foglalkoztatás biztosítása
  • A gyermekek jogainak tiszteletben tartása
  • Az állatok jólétének javítása az IKEA értékláncában

Világos elvárásokat és munkamódszereket fogalmazunk meg ezek tekintetében, ami kötelező minden beszállítóra és szolgáltatóra nézve, aki az IKEA-val dolgozik.

Egyes beszállítói területeken, ahol magasabb kockázati tényezőket határoztunk meg vagy jellegéből adódóan szükséges, az általánostól eltérő, konkrétebb irányelveket határoztunk meg:

Az IWAY általános szakasza, amely az IKEA összes üzleti partnerére vonatkozik, valamint további IWAY szakaszok, amelyek az érintett beszállítókra vonatkoznak, attól függően, hogy az IKEA-nál beállítottak és milyen tevékenységet folytatnak.

Elvárjuk beszállítóinktól, hogy megfeleljenek az IWAY „kötelező” és „alapvető” követelményeinek, de ezt csak minimális előírásnak tekintjük. Arra biztatjuk őket, hogy dolgozzanak a további fejlesztéseken, és a kötelező követelményeken túl is mindig törekedjenek a jobb eredményekre és a pozitívabb hatásra az üzleti, a környezetvédelmi és a helyi közösségi érdekei szerint.

Beszállítóinknak tájékoztatniuk kell az alvállalkozóikat is a kódex követelményeiről, és ebben természetesen támogatjuk őket.

Az IWAY-kódex kötelező betartása minden szolgáltatóra vonatkozik: tisztító cégekre, biztonsági cégekre, élelmiszer-, szállító és hulladékkezelő társaságokra. Az előírások betartásának hiányában a kölcsönös együttműködés megszűnik.

 

A program hatása és eredménye:

 

Kétévente végzünk ellenőrzéseket, és ezeken minden beszállítónknak meg kell felelnie az IWAY szabványoknak. A 23. pénzügyi évben 200 IWAY felülvizsgálatot (auditot) végeztünk a magas vagy kritikus kockázatú Ingka Group beszállítóinál (22. pénzügyi év: 256).

Ezen IWAY auditok 36%-a során azt találtuk, hogy nem feleltek meg az IWAY Must kritériumainknak. A beszállítóknak az auditot követő 14 napon belül meg kell állapodniuk egy cselekvési tervben a jelentős nem megfelelőségek kezelésére.

Ezenkívül 102 IWAY kezdeti értékelést végeztünk, hogy ellenőrizzük a megfelelőséget a potenciális új beszállítóknál a pályázati eljárás során (FY22: 168). Azt találtuk, hogy ezen beszállítók 20%-a nem felelt meg az összes IWAY Must-kritériumunknak. Ahol a szállító ezt nem tudta megoldani, nem folytattuk le a szerződést.

2022-ben 111 beszállító érte el, hogy 100%-ban megújuló forrásból származó áramot használ, így az ilyen beszállítók száma 268-ra nőtt.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Beszállítók – partnereink a jobb vállalkozás működtetésében

IWAY standard

2023-as fenntarthatósági jelentés

 

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

ellátási lánc, fenntartható beszerzés

 

„A DSM elkötelezett, hogy mind termékeivel és takarmányozási megoldásaival, mind precíziós szolgáltatásaival – melynek egyike a Sustell – hosszú távon és fenntarthatóan segítse a Föld növekvő népességének ellátását egészséges, jó minőségű és elérhető árú állati eredetű élelmiszerekkel.”

Csavajda Zsolt, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

DSM Nutritional Products Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2023-2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A fenntartható állati fehérje-termelés megvalósításához felelősségteljes és átlátható végrehajtásához pontos, hiteles környezeti lábnyom mérésére van szükség. Ez azonban a mezőgazdasági ágazatban keletkező emisszió számbavétele a termelés komplexitása és változatossága, valamint a végtermék heterogenitása miatt bonyolult.

A fent említett problémák megoldása indokolta egy olyan tanúsítással rendelkező, intelligens, innovatív, felhasználóbarát platform létrehozását, mint a Sustell™. A hiteles adatszolgáltatás azonban csak megbízható inputadatok felhasználásával valósítható meg. A Sustell háttéradatbázisa ilyen számokból dolgozik, használatával a kalkulációk gyorsan, pontosan, felhasználóbarát módon hajthatók végre.

A program intézkedései, vállalásai:

Az állati fehérje előállításában résztvevő szereplőknek érdeke annak biztosítása, hogy tevékenységüket megfelelően értékeljék és ne az elérhető globális, országos alapértelmezett számok alapján minősítsék, amelyek jóval magasabbak, mint a régiós szereplők valós elért adatai. Ez azt jelenti, hogy az állattenyésztés környezeti lábnyomának teljes körét üzemi szinten kell megmérni, a tényleges és specifikus üzemi és takarmányadatokat hiteles, auditálható módon felhasználni.

A Sustell™ a dsm-firmenich és a Blonk által fejlesztett, olyan felhő alapú platform, amely az ISO által garantált teljes körű életciklus-elemzést (LCA) nyújt az állattartó gazdaságok és takarmánygyártók számára.

A Sustell™ az állattenyésztés értékláncában érdekelt felek:

  • környezeti lábnyomának meghatározásához környezeti hatások méréseit és validálását,
  • szcenáriók értékelését, továbbá
  • a környezeti lábnyomot befolyásoló kulcsfontosságú tényezők azonosítását és javítását teszi lehetővé.

Állati takarmányok moduljában a gyártás és a szállítás környezeti hatása mellett az egyes alapanyagok termesztésének/előállításának környezeti hatásai is kifejezésre jutnak, a telepi modulja pedig az élő állatok termelésén felül a trágyatárolás-menedzsmentet is figyelembe veszi.

A Sustell™ az éghajlat, a föld, az ember, a vízhiány témacsoportok 19 környezeti-hatás indikátorát, valamint 10 szennyezőanyag emisszióját, 1 kg takarmánykeverékre és 1 kg élősúlyra kifejezve ismerteti.

A Sustell™ használatával:

  • a gazdálkodók modellszámításokat is végezhetnek arra vonatkozóan, hogy a kalkulált karbonlábnyomaik hogyan változnak különböző takarmánykeverékek használata következtében,
  • összehasonlíthatják több gazdaságuk karbonlábnyomát vagy akár
  • mérhetik a telepen történt technológiai változások levegőszennyezésre, környezetre gyakorolt hatását is.

A Sustell™ környezeti lábnyom kalkulációs programjához elkészültek további modulok (vágóhíd, keltető stb.) így az állati fehérje előállítás komplett vertikumát (sertés, baromfi ill. tejágazat) akár egy teljes élelmiszeripari integrációs tevékenységet tud mérni a szántóföldtől a vágóhídig, illetve feldolgozóig.

A program hatása és eredménye:

A piaci szereplők informálását a Sustell™ platformmal kapcsolatban Magyarországon 2022-ben kezdtük meg, az első hazai együttműködések 2023-ban indultak el. Szoros munkakapcsolat kezdődött a magyar mezőgazdaság meghatározó szereplőivel, élelmiszeripari nagyvállalataival, többek között a MasterGood cégcsoporttal, az Enyingi Agrár Zrt.-vel, a Rábapordányi Mezőgazdasági Zrt-vel.

A magyar ESG törvény hatályba lépése óta egyértelműen megnőtt az érdeklődés a program iránt, mivel jelenleg ez az egyetlen ISO által is tanúsított szoftver, amely alkalmas az állati termékpálya konkrét környezeti lábnyom – a teljes E láb – számítására.

Az Agrárközgazdasági Intézettel (AKI) folytatott együttműködés lehetőséget teremtett közös modellszámítások elvégzésére, az adatok publikálására, szakmai fórumokon az eredmények prezentálására, a szakemberek fenntarthatósággal kapcsolatos edukálására.

Kapcsolódó linkek:

A Sustell™ platform elérése és további információ (angolul)

Kapcsolódó kulcsszavak:

állati fehérje, takarmányozás, fenntartható állattenyésztés, karbonlábnyom-számítás

 

A DPD Hungary Kft. alapértéke a fenntartható és környezettudatos fejlődés. A folyamatos károsanyag kibocsátás csökkentése összhangban van a társadalmi elvárásokkal és ezen cél mellett közösen köteleződtünk el ügyfeleinkkel, partnereinkkel és munkatársainkkal. Rengeteg fejlesztés zajlik annak érdekében, hogy a fenntartható csomagszállítás nemzetközi referenciájává váljunk.”

Czifrik Szabolcs, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

DPD Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A Geopost vállalatcsoport – melynek a DPD Hungary Kft. is része – az első olyan globális csomagküldő vállalat, amelynek mind a rövid, mind a hosszú távú CO2-kibocsátás-csökkentési céljait jóváhagyta a Science Based Target Initiative (SBTi).

A tudományosan jóváhagyott cél – miszerint a Geopost 2040-re elérje a nettó zéró kibocsátást – a vállalatot egyértelmű útra tereli, hogy a fenntartható kézbesítés nemzetközi referenciájává váljon.

  • Rövid távú cél: a CO2-kibocsátás 43%-os csökkentése 2030-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Hosszú távú cél: a CO2-kibocsátás 90%-os csökkentése 2040-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Ambíció: 2040-re a nettó nulla kibocsátás elérése, a fennmaradó kibocsátás 10%-ának 2040-ig történő kompenzálásával

A program intézkedései, vállalásai:

2025-re 350 európai városban megvalósul az alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel történő kiszállítás, és 83 százalékkal csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása.

A kitűzött cél eléréséhez a logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot.

Célunk:

  • 2030-ra az energia 70%-a megújuló forrásokból származzon (100% 2035.)
  • A céges személygépkocsi-flottában az elektromos járművek arányát 90%-ra növeljük 2030-ra (2035-ben 100%)

A DPD Hungary Kft. is hozzájárul a vállalatcsoport céljához, annak érdekében, hogy a Geopost a fenntartható szállítás nemzetközi referenciája és az e-kereskedelem felgyorsításának vezető támogatója legyen.

A Geopost célja, hogy irányt mutasson az iparág szereplőinek. Nagy a piaci verseny a kiscsomagszállítási üzletágban Magyarországon, ezért az a célunk, hogy a magas szintű, ügyfélorientált szolgáltatásunk mellet, kiemelkedjünk a versenytársaink közül az egyedülállóan ambiciózus fenntarthatósági stratégiánk megvalósításával. Partnereink számára egyre fontosabb, hogy a mi kibocsátáscsökkentésünk nyomán az ő karbonlábnyomuk is csökken. Ezen eredményeink szemléltetése érdekében kifejlesztettünk egy eszközt, mellyel a „myDPD for business” fiókjukban naprakészen nyomon követhetik csomagjaik szállításához köthető ÜHG kibocsátásukat.

Mára már a közel 700 furgonból álló flottánk több mint 30%-a elektromos autókból áll, de év végéig még 15 autóval bővülünk, míg 2030-ra fokozatosan el nem érjük a 100%-ot. Jövő év elején 5, majd az év második felében újabb 5 új elektromos kamion érkezik a DPD flottájába, hogy az országon belüli gerincjáratok egy részében kiváltsa a hagyományos dízel kamionokat. Ezzel a lépéssel igen jelentős ÜHG kibocsátáscsökkenést érünk majd el.

A logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is fokozatosan megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot. Jelenleg depóinkon összesen 400kW teljesítményű napelem üzemel.

A program hatása és eredménye:

• Az elmúlt években több mint 30%-ra nőtt az országos flottában az elektromos autók száma.
• Kecskemét, Pécs, Dombóvár, Komárom, Győr, Szolnok, Miskolc, Szeged, Debrecen – ezen városokban kizárólag elektromos autókkal történik a kiszállítás.
• 2023 év végéig 148 gyorstöltő, illetve 2 db villámtöltő került használatba az elektromos flottánk kiszolgálására, összesen 8 helyszínen.
Növeltük a napelemmel történő energiatermelésünk arányát, a bérelt depóink, valamint a budapesti csomagszortírozónk esetében is.
• A villamos energia felhasználásunk nagy részét megújuló forrásból vásároljuk.
• 2024 első negyedévében – 2023-hoz képest – 21%-os csomagszám emelkedést mértünk, viszont az ÜHG kibocsátásunk nem nőtt ebben az időszakban. Ez azt mutatja, hogy az egy csomagra vetített kibocsátásunk jelentősen csökkent az intézkedéseink és beruházásaink hatására.

Kapcsolódó linkek:

DPD fenntarthatósági aloldal

Geopost YT video a fenntarthatósági célokról

Kapcsolódó kulcsszavak:

fenntartható szállítmányozás, SBTi, klímavédelem, elektromos flotta, ÜHG kibocsátás

 

„Mi a Tesco-nál elkötelezettek vagyunk a klímaváltozás gyors és hatékony visszaszorításában, ezért tűztük ki azt a célt, hogy 2050-re globális szinten elérjük a karbonsemlegességet a teljes értékláncban. Már most jelentős lépéseket tettünk a saját működésünk optimalizálása kapcsán. Nagy változást akarunk elérni és egyedülálló helyzetben vagyunk, hogy az átalakulást nem csak a belső működésünkben, hanem az egész ellátási láncban véghezvigyük.”

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

Cég neve:

Tesco Global Zrt.

Megvalósítás éve:

2009 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Fenntarthatósági szemléletünk középpontjában azok a területek állnak, ahol a legnagyobb változást érhetjük el a vásárlóink, a közösségeink és a bolygónk érdekében. Mindezt erős keretrendszerrel támogatjuk. Azokkal foglalkozunk kiemelt területekként, amelyek a leginkább befolyásolhatják üzleti teljesítményünket és ahol a legjelentősebb pozitív hatást érhetjük el. Az egyik ilyen kiemelt terület a Klímaváltozás.

A klímaváltozás kapcsán megfogalmazott célunk, hogy:

  • 2035-re saját működésünkben karbonsemlegesek legyünk
  • 2050-re a teljes ellátási láncban szeretnénk elérni a nettó zéró kibocsátást, ami összhangban áll az ENSZ által megfogalmazott céllal, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásával

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás a bolygónk előtt álló legnagyobb kihívások egyike. Ennek megfelelően számunkra is ez az egyik legfontosabb megoldandó probléma. A jelenlegi úton haladva bolygónk hőmérséklete az évszázad végére közel három fokkal emelkedhet, ami súlyos következményekkel jár az emberiségre nézve.

A klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik:

  • saját működésünket,
  • szállítóink üzleti tevékenységét, valamint
  • az ellátási láncunkhoz tartozó mezőgazdasági termelők és munkavállalók megélhetését, emellett
  • megváltoztathatják a vásárlók vásárlási és étkezési szokásait is.

Mérföldkövek és kezdeményezések:

  • 2009 óta azon dolgozunk, hogy felmérjük és egyben csökkentsük közvetlen károsanyag-kibocsátásunkat.
  • 2020-ban tanúsítványainkon keresztül minden áruházunkban átálltunk a 100%-ban megújuló villamos energia használatára.
  • 2021-ben új lendületet adtunk annak, hogy a saját működésünkben és az ellátási láncunkban is elérjük a karbonsemleges működést.
  • 2022-ben további lépéseket tettünk a kibocsátásunk csökkentésére, beleértve olyan energiatakarékossági intézkedéseket, mint:
    • a hűtőberendezések ajtókkal történő felszerelése, illetve
    • az alacsony kibocsátású hűtőközegekre történő átállás.
  • Emellett korszerű járművekbe, sofőrjeink képzésébe és egyéb technológiai megoldásokba is befektettünk, hogy a szállítmányozásból eredő kibocsátást is csökkenthessük.
  • Disztribúciós központunkból két teljesen elektromos kamion is szállít már árut az áruházainkba, emellett pedig a budapesti online rendelések házhozszállításához is használunk elektromos furgonokat. A környezetbarát autókban a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így tovább tudjuk csökkenteni a kibocsátásunkat.
  • A Shellel kötött együttműködésünk keretében 2025-re több mint 100 Tesco áruház parkolójába telepítünk további elektromos töltőket, ezzel is támogatva a fenntartható magáncélú közlekedést.
  • Szorosan együttműködünk a szállítóinkkal az értékláncunkban keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, és a WWF-fel közösen segítséget nyújtunk nekik a fenntartható gyártási folyamatokra történő átállásban.
  • A vásárlóinknak pedig segítünk olyan étrendet kialakítani, amely összhangban van a globális klímaváltozási célkitűzésekkel.

A program hatása és eredménye:

  • 63%-kal csökkent a Tesco Magyarország Scope1 és 2 üvegházhatásúgáz-kibocsátása (2016/17-es bázisévhez képest)
  • 100%-ban megújuló energiát használunk áruházainkban tanúsítványokon keresztül
  • 100%-ban elektromos járművekkel bővítettük flottánkat, hogy csökkentsük karbonlábnyomunkat a házhozszállításban
  • Több mint 3200 tonnával csökkent CO2 kibocsátásunk 9,7 millió újrafelhasználható rekesz használatával

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatósági Tanösvény: felelős működésünk a gyakorlatban

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaváltozás, klímavédelem, karbonlábnyom, teljes értéklánc, megújuló energia

 

„A MyCarbonFootprint alkalmazást azért fejlesztettük, hogy megteremtsük azt az átláthatóságot, amelyre ügyfeleinknek szükségük van CO2-kibocsátás-csökkentési céljaik eléréséhez és a legjobb termékváltozatok kiválasztásához a BASF portfóliójából, összhangban a fenntarthatósági törekvéseikkel. Örülünk, hogy ez az alkalmazás a hazai vevőinket is segíti validált adatokkal és tanúsítványokkal alátámasztva, tudományosan megalapozott módon.”

Dr. Thomas Narbeshuber, vezérigazgató

 

Cég neve:

BASF Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A BASF által bevezetett MyCarbonFootprint digitális alkalmazás célja, hogy az üzleti partnerek, vevők megfelelő információt kapjanak a BASF-től vásárolt termékportfólió fenntarthatósági paramétereiről.

Segíti az ügyfeleket abban is, hogy megtalálják a legjobb BASF-megoldásokat ahhoz, hogy:

  • elérjék fenntarthatósági céljaikat a CO2-csökkentés és
  • a megújuló nyersanyagok felhasználása terén.

A MyCarbonFootprint alkalmazás több mint 700 BASF-termékről tartalmaz adatokat, és egy regisztrációt követően bármelyik aktív vevő számára elérhető a platform, ezzel is segítve az ő céljaikat és az értéklánc fenntarthatóságát.

A program intézkedései, vállalásai:

A MyCarbonFootprint alkalmazás:

  • személyre szabott áttekintést nyújt minden ügyfél számára az általuk megvásárolt BASF termékek egyedi, „bölcsőtől kapuig” tartó karbonlábnyomáról,
  • tájékoztatást ad a megújuló nyersanyagok arányáról ezeknek a termékeknek a gyártása során.

Az adatok vevőnként személyre szabottan jelennek meg, az alkalmazás a kiválasztott termék vásárolt mennyiségétől függően kiszámítja a fentiek arányát az adott ügyfél BASF-nél történő beszerzési portfóliója szerint.

A MyCarbonFootprint segítségével az ügyfelek meghatározhatják, hogy a beszerzési portfóliójuk módosításai hogyan befolyásolják fenntarthatósági teljesítményüket a CO2-kibocsátás és a megújuló nyersanyagok felhasználása tekintetében. Például az alkalmazás kiszámítja a CO2-kibocsátás lehetséges csökkenését, ha a korábban megvásárolt termék helyett egy alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkező termékváltozatot választanak. A MyCarbonFootprint emellett a BASF ügyfelei számára különféle alternatívákat mutat be, amelyekkel a megfelelő termékváltozat kiválasztásával növelhetik a megújuló nyersanyagok arányát az értékláncban.

Az alacsony karbonlábnyommal rendelkező termékeket tartalmazó portfólió többek között bioalapú vagy biomassza-kiegyensúlyozott termékeket tartalmaz, amelyek segítségével a vásárlók a fosszilis szabványos termékekhez képest csökkenthetik a CO2-kibocsátást. Egyes esetekben a BASF emellett nettó nulla termékeket kínál, amelyek karbonlábnyomának értéke nulla vagy nullánál kisebb.

A BASF termék karbonlábnyomát az életciklus-értékelésre (ISO 14044) és a termékek szénlábnyomára (ISO 14067) vonatkozó általános szabványok, valamint az üvegházhatású gázokra vonatkozó protokoll (GHG Protocol) szerint számítják ki.

A program hatása és eredménye:

A jelenleg 700 terméket tartalmazó eszköz a BASF vevőit személyre szabottan tudja segíteni a saját fenntarthatósági céljaik elérésében, legyen szó a CO2 kibocsátás csökkentéséről vagy az újrahasznosított anyagok arányának növeléséről. A kezdeményezés abban is segít, hogy a teljes értéklánc klímavállalásai és céljai érdemben tudjanak javulni, jelentős lépést téve iparági szinten.

Kapcsolódó linkek:

Video a MyCarbonFooprint alkalmazás bemutatásáról (angolul)

MyCarbonFootprint platform elérése (angolul)

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, értéklánc, fenntartható beszerzés

„A Nestlé 2025-re kulcsfontosságú nyersanyagai ötödét olyan területekről fogja beszerezni, amelyeket talajmegújító módszerekkel művelnek meg. A LENS program lényege, hogy a mára már világszinten elterjedt nagyüzemi mezőgazdasági termelés negatív hatásait kiküszöbölje, és az ennek kitett termőtalajt újra olyan állapotba hozza, amelynek révén a föld hosszútávon megőrizheti termőképességét.”

Noszek Péter, ügyvezető igazgató


Cég neve:

Nestlé Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2022-2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A Nestlé 2025-re kulcsfontosságú nyersanyagai ötödét olyan területekről fogja beszerezni, amelyeket talajmegújító módszerekkel művelnek meg.

A Nestlé büki talajmegújító mezőgazdasági programjának lényege, hogy:

  • a mára már világszinten elterjedt nagyüzemi mezőgazdasági termelés negatív hatásait kiküszöbölje, és
  • az ennek kitett termőtalajt újra olyan állapotba hozza, amelynek révén a föld hosszú távon megőrizheti termőképességét.

A program keretében a Nestlé Purina a talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatokra történő átállást igyekszik előmozdítani beszállítói körében, hogy:

  • javítsa ellátási láncának ellenálló-képességét, valamint
  • hozzájáruljon a vállalat nettó nulla kibocsátási céljához.

A program intézkedései, vállalásai:

A talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatok szélesebb körben történő elterjesztése az ellátásbiztonság elősegítése mellett alkalmas:

  • nagymértékű szénmegkötésre és kibocsátáscsökkentésre is,
  • növeli a talaj vízmegtartó képességét, így javítva a vízkészletek minőségét,
  • növeli a biodiverzitást,
  • alkalmas haszonállatok legeltetésének bevonására,
  • nem utolsósorban hosszú távú biztonságot jelent a gazdálkodók számára is.

A Landscape Enterprise Networks (LENs) a magánszektor ökoszisztéma-szolgáltatási piactereinek egy adott területen történő fejlesztésére szolgáló módszertan. A 3Keel brit fenntarthatósági tanácsadó cég által kidolgozott program számos európai országban fut, és gondozását – a LENs alapelveivel és iránymutatásaival összhangban – a jobb földgazdálkodást és üzleti gyakorlatokat támogató Preferred by Nature nemzetközi nonprofit szervezet végzi.

A LENs program kezdeményezője Magyarországon 2021-ben a Nestlé Hungária Purina állateledel-üzletága volt a nyugat-dunántúli régióban. A Nestlé Purina büki állateledelgyárába évente beszállított alapanyag jelentős részét magyar gazdáktól vásárolt gabona teszi ki.

A LENs módszertan egy olyan független, ökológiai szolgáltatásokon alapuló mechanizmus, melynek keretében azok a vállalkozások, melyeknek közös érdeke egy adott régióban a természeti értékek és funkciók védelme és javítása, a kitűzött célok érdekében együttműködve közösen finanszírozzák a meghatározott gyakorlatokat és intézkedéseket.

A Bükön 2021 nyarán megkezdődött program egyelőre a Nestlé Purina Petcare finanszírozásában valósul meg, a Preferred by Nature mellett a Syngenta, Biospheres és Agricircle szakmai támogatásával. A jövőben a LENs Magyarországarra törekszik, hogy további társfinanszírozókat, magán- vagy állami szerveket, civileket vonjon be a programba. Ezek a partnerségek lehetővé tehetik, hogy a LENs Magyarország hálózata minél nagyobb területen biztosítsa a természetes erőforrásokra, az ökoszisztéma-szolgáltatásokra és az ellátásilánc-biztonságra gyakorolt jótékony hatását.

A program hatása és eredménye:

 

2022 során 3 gazdálkodóval több mint 200 hektáron működtünk együtt talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatok alkalmazásának végrehajtásában, amelyet a Nestlé Purina több mint 260 000 EUR értékben finanszírozott.

2023-ban 12 gazdálkodóval, több mint 5000 hektáron folytatjuk a programot, melynek keretében a kidolgozott monitoring-, jelentés- és ellenőrzési rendszer által helyet kap az eredmények mérése. A program fontos része a gazdálkodók szemléletformálására, edukációjára létrehozott Farm Network hálózat is, ennek keretében évente 4-5 gazdatréninget szervezünk.

 

Kapcsolódó linkek:

 

https://landscapeenterprisenetworks.com/hungary/
https://www.nestle.hu/talajmegujito-mezogazdasag
https://www.nestle.hu/media/pressreleases/talajmegujito-mezogazdalkodas
https://www.youtube.com/watch?v=ZA_Oj_TVlYk

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

regeneratív mezőgazdaság, talajmegújító mezőgazdaság, biodiverzitás helyreállítás, klímavédelem, élelmiszerbiztonság, ellátási lánc