„Szolnok városával az együttműködésünk hosszú évekre nyúlik vissza, ezzel a megállapodással pedig egy újabb, hatalmas lépést tettünk egy még fenntarthatóbb jövő felé. Ez a beruházás nemcsak azért különösen fontos számunkra, mert egy egyedülálló, előremutató közösségi megoldást valósítunk meg, hanem azért is, mert az önkormányzatban olyan partnerre leltünk, akik hozzánk hasonlóan aktívan tenni akarnak a klímaváltozás ellen és ebben élen járnak. Ezekért a közös sikerekért dolgozunk minden nap, és ebben szeretnénk példát mutatni másoknak is.”

Jamniczky Zsolt, vezérigazgató-helyettes

 

Cég neve:

E.ON Hungária Csoport

Megvalósítás éve:

2022. óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az energiaközösségek olyan magánszemélyekből, közintézményekből és gazdasági vállalkozásokból álló közösségi, nonprofit szervezetek, amelyek stabil és környezetkímélő megoldást kínálnak az energiaellátásban.

A Szolnok Intelligens Városi Energia Modell célja egy olyan komplex, energiahatékonyan működő innovatív energetikai rendszer kiépítése, mely képes az önkormányzati hálózatra kapcsolódó fogyasztók, termelők és a hálózat igényeinek egyidejű kielégítésére, valamint az egyes egységek között megvalósuló energiaelosztási és felhasználási folyamatok optimalizálására.

Az együttműködés keretében 6 helyszínen 9, összesen 330 kW teljesítményű napelemes erőművet hozunk létre a Szolnok energiaigényeinek kiszolgálására, és olyan energiaközösségeket alakítunk ki, melyek további segítséget nyújt az így megtermelt energia hatékony felhasználására. A beruházás környezettudatos és előremutató energiaellátási megoldást nyújt, segítve ezzel a költséghatékonyabb működést, energiakiadások csökkentését.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Önkormányzat intézményeinek épületkorszerűsítése jelentős hatással van az energiaigény csökkentésére, ezáltal a fenntartási költségeire. A projekt keretében ezért:

  • 3 társasházi, valamint 6 egyéb intézményi épületen (bölcsőde, óvodák, orvosi rendelő, bölcsődei igazgatóság) cserélünk homlokzati nyílászárót, valamint
  • homlokzati hőszigetelést végzünk mintegy 4883 m2 falfelületen és
  • födém hőszigetelést 3022 m2-en.

Ezekben az épületekben a fűtéskorszerűsítést is elvégezzük, amely mintegy 82 kazán cseréjét jelenti, új, korszerű, energiahatékony kondenzációs gázkazánra, az ezekhez tartozó kéményrestaurálással, illetve a radiátorok cseréjével.
Az energiaigények kielégítése érdekében új, decentrális napelemes rendszereket telepítünk 9 épület tetejére 331,75 kWp beépített teljesítménnyel, háztartási méretű kiserőművek formájában. Emellett innovatív napelemes fedett autóbeállót, úgynevezett „carport”-ot is létesítésünk, amely 15 autó számára nyújt fedett parkolóhelyet amellett, hogy villamosenergiát termel. A carport területén öt, egyenként 1×22 kW teljesítményű AC autótöltőt és egy 75 kW teljesítményű DC villámtöltőt is telepítünk. Ezáltal a lakosság elektromobilitási hozzáférését és fejlesztését is biztosítjuk.

A projekt keretében létrehozott energiahatékonysági és innovatív fejlesztések fenntartása és továbbfejlesztése mellett az önkormányzat és az E.ON is elkötelezett. Jelen fázisban a kijelölt épületek energiaközösségbe történő bevonása szerepel és a tagok fogyasztásának minél nagyobb arányú biztosítása a lokálisan megtermelt megújuló energiaforrásból. A jövőbeni tervek közt szerepel az önkormányzat többi épületének bevonása, valamint az önkormányzati bérlakásban élő fogyasztók energiaközösségbe történő bevonása. Ezen felül a fogyasztás folyamatos monitorozása lehetőséget ad a jövőben a fogyasztás és termelés kiegyenlítésére a tároló igénybevételével, amely további optimalizáció segítségével lehetőséget nyújt a lokális energiaellátás növelésére, ezáltal a költséghatékony fenntartásra.

A program hatása és eredménye:

A projekt kivitelezési fázisban van, így végleges eredmények nem állnak rendelkezésre. Számításaink alapján a közel 5000 m2 korszerű hőszigetelés beépítése és a nyílászárók cseréje jelentősen csökkenteni fogja az adott lakásokban élő fogyasztók fűtési igényét, a korszerű gázkazánok csökkenő gázköltséget, valamint csökkenő károsanyagkibocsátást eredményeznek. A telepítendő több, mint 330 kW teljesítményű napelemes rendszerek éves szinten legalább 400 MWh villamos energiát fognak termelni: ez közel 100 tonna CO2 megtakarítást jelent majd. A telepítendő 5 db gyors és 1 db villámtöltő jelentősen hozzájárul az e-mobilitás terjedésének támogatásához.

A projekt hatással van Szolnok teljes lakosságára, amely közel 70 000 ember elérését jelenti.

Kapcsolódó linkek:

Sajtóközlemény – Példaértékű energiaközösség Szolnokon

YouTube video a szolnoki energiaközösség kezdeményezésről

E.ON Hungária Csoport Fenntarthatósági Jelentés 2023

Kapcsolódó kulcsszavak:

energia közösségek, energiahatékonyság, energiaellátás, partnerség

 

„Célunk, hogy ne csak a villamos energia legyen zöld, hanem a fejlesztett létesítmény esetében is odafigyeljünk, hogy azt teljes mértékben be lehessen kapcsolni a helyi ökológiai körforgásba. Ezért hívtuk életre ezt a kezdeményezést, amely Magyarországon hiánypótló. A naperőmű környezetvédelmi beruházásként már korábban is szerepelt a fejlesztők gondolkodásában, de az erőművi területek természetbe integrálásának célja és ennek átfogó szemlélete eddig nem jelent meg a hazai piacon rendszerszinten.”

Dr. Farkas Gábor, ügyvezető

 

Cég neve:

SolServices

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Biodiverzitás, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Bármit teszünk, közös felelősségünk a természeti sokszínűség megőrzése. Ezen az elv mentén dolgoztuk ki Európában is egyedülálló szakmai útmutatónkat a természetbarát napelemparkok létrehozásáról, amelyet Lumen Park néven valósítunk meg. Cél, hogy a napenergiatermelés előnyeit összekapcsoljuk a természetvédelemmel és az ökoszisztéma megőrzésével. A társadalmi és természeti jóllét fenntarthatósága mellett a beruházás hosszú távú fenntarthatósága és értékmegőrzése is biztosítható. A partnereinkkel példát akarunk mutatni bármely iparág szereplőinek: nem kompromisszumokat kell kötni a természettel az ipari termelés eredményessége érdekében, hanem megoldásokat kell találni mindkettő megőrzésére.

A program intézkedései, vállalásai:

Célunk volt, úgy létrehozni az ország meghatározó közüzemei napelemparkjait, hogy:

  • egyszerre kínáljunk megoldást a tiszta energia iránt megnövekedett igényekre és
  • a társadalom egyre nagyobb fenntarthatósági elvárásit is teljesítjük,
  • a biodiverzitás maximális ösztönzése mellett,
  • a lehető legkisebb megvalósítási lábnyommal.

Lumen Park szakmai útmutatónk 7 szervezet szakembereinek együttműködésével jött létre. A potenciális partnereket 2020 elején kerestük meg, kifejezetten igyekeztünk az iparággal érintett szereplők teljes körét megszólítani, így meghívásra kerültek:

  • mérnöki tervező irodák,
  • kivitelezők,
  • üzemeltetők,
  • kis-és nagyvállalatok,
  • környezetvédelmi szolgáltatók,
  • civil szervezetek,
  • nemzeti parkok

A szakmai útmutató angol nyelvű változata 2022 során készült el, ami alkalmából meghívtuk szakmai egyeztetésre a nemzetközileg elismert ökológiai kutatót, Hannah Montag-t, akivel egy többnapos workshop keretében osztottuk meg egymás eredményeit. Partnereinkkel az együttműködés jelenleg is zajlik első sorban a kiadvány népszerűsítésében.

A szakmai iránytű alapjaiban a nemzetközi kutatási eredményekre épít. Ezzel egyben edukációs célokat is szolgál, bemutatva a napelemparkok várható pozitív környezeti hatását, oktatva ezzel a hazai érintett szereplőket. Ezeknek a pozitív eredményeknek az eléréshez, esetleg megsokszorozásához azonban nem állt rendelkezésre konkrét ajánlás vagy eszközlista. A vállalat szakemberei, a nemzetközi kutatási eredmények értékelése alapján jutott arra a következtésre, hogy a napelemparkot egy ugaroltatott mezőgazdasági területként kell felfogni, így az ökológiai mezőgazdaságban már sikerrel kipróbált eszközök iparági alkalmazásával elkészíthető egy ilyen szakmai útmutató, aminek segítségével a lehető legmagasabb hozzáadott értékű zöldenergia beruházások hozhatóak létre. Ez a személet végül nemzetközi szinten is egyedülállónak bizonyult és a nemzetközi szakmai közösség is új ötletekkel gazdagodott.

A program hatása és eredménye:

Megszületett egy olyan szakmai útmutató (angolul és magyarul), amivel maximalizálni lehet a napelemek pozitív ökológia és környezeti hatásait, ezáltal valóban fenntartható és tiszta energiát lehet előállítani.

A szakmai útmutatót hazánkból és a világ minden tájáról folyamatosan aktívan töltik le energetikai vagy természetvédelmi szakemberek, oktatók és laikusok is. A visszajelzések alapján a nemzeti parkok aktívan hasznosítják az útmutatót a napelemparkok engedélyezése során.

A Lumen Park Szolnok újgenerációs napelemparkban a növényzet tekintetében a fajszám jelentősen növekedett a kezdeti állapothoz képest. Nőtt az értékesebb fajok borítása és a Shannon-féle fajdiverzitás mutató is a területeken. A korábban nagytáblás mezőgazdasági hasznosítás alatt álló területen immár természetközeli élőhely is megjelent, ezáltal elkezdődött a terület természetes növénytakarójának spontán kialakulása is. Megjelentek ritka és védett növények, mint a tengerparti kígyófű és a sziki boglárka.

A madarak diverzitása is nőtt a területen, új fészkelő fajok is megjelentek. A területhasználó madarak száma is nőtt, 2023-ban 23 faj 697 egyedét figyelték meg.

Kapcsolódó linkek:

https://ujgeneraciosnapelempark.hu

https://solservices.hu

Lumen Park újgenerációs napelempark YT video

Kapcsolódó kulcsszavak:

napenergia, napelempark, útmutató, partnerség, iparági együttműködés

 

Tipikus női vállalatként erős küldetéstudattal rendelkezünk a kollégáink és vásárlóink nagy részét érintő menstruációs szegénység ügyének felkarolásában. Büszke vagyok rá, hogy az ország egyik legnagyobb munkaadójaként és kiskereskedőjeként úttörőként támogathatjuk a nőket abban, hogy megfizethetőbb áron jussanak hozzá az intim higiéniai termékekhez, melyek beszerzése hosszú távon rendszeres plusz kiadást jelent számukra. Partnerünkön keresztül egyúttal a rászoruló családok nőtagjait is segítjük termékadományokkal. Bízunk benne, hogy példánkat a jövőben minél több felelős vállalat követi majd.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató, Tesco Magyarország

 

Cég neve:

Tesco

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Tipikus női vállalatként külön felelősséget érzünk a nők támogatása iránt. Munkavállalóink közel 70%-a nő, visszatérő vásárlóink több mint felét is a nők képviselik. Meglévő, nőket segítő programjaink, így például a menopauza program vagy a családbarát intézkedések természetes folytatása, hogy keressük a lehetőségeket, hogy minél több nő felé nyissunk.
Az utóbbi időszak megélhetési válsága sokak anyagi körülményeit megnehezítette, és tovább növelte a támogatásra szorulók számát. Az érintettek közül a nők egy jelentős része még nehezebben tudja fedezni rendszeres kiadásait, havonta ugyanis mintegy kétezer forint költséget jelent számára az intim higiéniai termékek beszerzése. A Tesco számításai is megerősítik azokat a kalkulációkat, melyek szerint összesen 500 ciklussal számolva egy nő átlagosan mintegy 1 millió forintot költ élete során menstruációs termékekre. Sokoldalú kedvezményrendszerünkkel évek óta segítünk a spórolásban és a családi költségvetés minél praktikusabb beosztásában

A Tescónál régóta fókuszálunk a nők támogatására, ezért sokszínűségi és befogadási stratégiánk részeként kiemelten foglalkozunk többek között a nemek közötti összkereset-különbség kiegyenlítésével, a női kollégák karriertámogatásával vagy a különféle juttatások, köztük például a rugalmas foglalkoztatási formák vagy a gyermeket nevelőknek és azt tervezőknek járó extra szabadságok biztosításával. Fontosnak tartjuk, hogy olyan kényes témákat is napirendre tűzzünk, mint a menstruációs szegénység, amelynek komoly pszichológiai, fizikai, társadalmi és anyagi hatásai lehetnek a nők életére. 2023 októbere óta ingyenes menstruációs termékek érhetők el a mosdókban az áruházainkban, központi irodánkban és disztribúciós központjainkban dolgozó nők számára. A pozitív fogadtatást látva úgy döntöttünk, hogy tartósan csökkentjük sajátmárkás menstruációs termékeink árát azáltal, hogy elengedjük az áfatartalmukat. Ezzel más piaci szereplőket is szeretnénk hasonló kezdeményezésre ösztönözni.

A program intézkedései, vállalásai:

2017-ben a brit Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat a szigetországban, amely átvállalta a menstruációs termékekre kiszabott ÁFA fizetési kötelezettségét a vásárlóktól, majd 2023-ban a menstruációs bugyik kapcsán vágott bele hasonló kezdeményezésbe. Ugyanebben az évben indította el kampányát, melynek keretében szerte az országban női mosdókban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Tesco ügyfélszolgálati pultjánál a „fehér boríték” jelszó bemondásával kérhetők ingyenes intim higiéniai termékek anélkül, hogy bármilyen magyarázatra szükség lenne.
A május 28-i Menstruációs higiénia világnapjához kapcsolódva jelentettük be, hogy 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai termékünk árából elengedjük az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarországi kiskereskedőként is úttörők vagyunk a területen, és bízunk benne, hogy a példánkat minél többen követik majd, ezáltal pedig még több figyelmet tudunk irányítani a menstruációs szegénység problémájára, annak megoldására és a felelős marketingtevékenységre.

Május 21-én sajtóbeszélgetést tartottunk a menstruációs szegénységről és annak társadalmi hatásairól, ahol beszámoltunk a kezdeményezésről, melyről két sajtóközleményt is kiadtunk. A Tesco vállalati weboldalán pedig külön aloldalt szenteltünk a témának. Közösségimédia-felületeinken, hírlevelekben, eladáshelyi eszközökön és Clubcard alkalmazásunkban is tájékoztattuk követőinket, illetve vásárlóinkat az egyedülálló akcióról.

A téma iránti figyelmet a jövőben is szeretnénk fenntartani, így szakmai rendezvényeken is rendszeresen megszólalunk az ügyben és bemutatjuk jó gyakorlatainkat. Ezenkívül pedig átfogó vásárlói kutatást indítottunk, hogy felmérjük a menstruációs szegénységgel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat.

Közel 15 éve tart partnerkapcsolatunk a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, melynek során vásárlóink és munkatársaink rendszeresen támogatják munkájukat adománykuponok értékesítésével, illetve vásárlásával, valamint jótékony célra felajánlott termékekkel. A menstruációs szegénység elleni küzdelemhez is hozzájárulva a tartós árcsökkentéssel egyidejűleg termékadományokat juttattunk el stratégiai partnerünk számára. A felajánlás olyan nehéz sorsú nőknek és lányaiknak szólt, akik a Segélyszervezet valamelyik otthonában élnek, és bevételeik nem fedezik a megélhetési költségeiket, így az intim higiéniai termékek ára sokszor meghaladja a lehetőségeiket. Számukra ajánlottunk fel egy évre elegendő menstruációs terméket, termékkategóriánként 2400 darab Tesco sajátmárkás nappali és éjszakai betétet, tisztasági betétet, tampont, illetve intim törlőkendőt.

Elkötelezettek vagyunk a menstruációs szegénység elleni küzdelem és a nők támogatása terén, ezért a tartós árcsökkentés mellett a fogyasztói és társadalmi edukáció részeként hosszabb távon is porondon tartjuk a témát. Jelenleg zajlik egy 1000 fős, reprezentatív fókuszcsoportos vizsgálat, illetve kérdőíves felmérés a menstruációs termékekkel, menstruációs szegénységgel kapcsolatban, melynek eredménye és kommunikációja őszre várható. Továbbá TikTok videókban az „utca emberét” is szeretnénk megszólaltatni, hogy rávilágítsunk az egyéni történetekre és vélekedésekre. Szakmai rendezvényeken és csoportokban pedig a kiskereskedelmi szereplők összefogására és a Tescóéhoz hasonló gyakorlatok bevezetésére ösztönözzük az intim higiéniai termékeket forgalmazó vállalatokat.

A program hatása és eredménye:

A bejelentés óta eltelt időszakban közel 30%-kal nőtt meg a sajátmárkás női higiénés termékek forgalma.
A bejelentő sajtóközleményből több mint 60 megjelenés született közel 25 millió forint hirdetési értékben. A témával olyan fontos orgánumok is foglalkoztak, mint az Index, a Képmás, a Szeretlek Magyarország, a Szoljon hírportál vagy az Éva Magazin. A Tesco Magyarország LinkedIn-oldalán a témában megosztott tartalmak mintegy 30.000 megjelenést és több mint 18.500 egyedi megtekintést generáltak. A kezdeményezésről beszámoltak olyan véleményvezérek, mint Orosz Barbara televíziós műsorvezető, Rácz Zsuzsa író vagy Mirelle, életmódblogger. A TV2 Mokka és a Manna FM Valódi Nők műsorában élőben is nyilatkoztunk az akcióról. A Tesco Facebook és Instagram oldalán közzétett posztok 167 ezer megjelenítést,160 ezer egyedi megtekintést és közel 2500 felhasználói interakciót hoztak. Az árcsökkentést kommunikáló bannert tartalmazó két vásárlói hírlevelet összesen 316 ezer alkalommal nyitották meg.
A kommunikációs kampány hatására a Szabad a Hang kampányt indított arra kérve más áruházláncok vezetőit, hogy kövessék a Tesco példáját és vezessenek be hasonló tartós árcsökkentés.

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatóság: Küzdelem a menstruációs szegénység ellen

Menstruációs termékek áfáelengedésével és adományozásával támogatja a Tesco a nők extra kiadásainak csökkentését

Valódi Nők-Manna FM: Beszélgetés a menstruáció szegénységről

Kapcsolódó kulcsszavak:

nők támogatása, menstruációs szegénység, partnerség

 

„Az idén 75 éves OTP Bank a következő évtizedekben is piacvezető pénzügyi szolgáltató lesz Magyarországon, sőt, a Kelet-Közép-európai régióban. Annak érdekében, hogy ügyfeleinkkel együtt tudjunk sikeresek lenni, jelentős erőfeszítéseket teszünk a hazai pénzügyi kultúra fejlesztéséért. Programjaink érdemi hatással vannak a jövő generációira, évente több tízezer fiatal szemléletét és érdeklődését tudjuk úgy alakítani, ami tudatosságot, tájékozottságot és igényességet eredményez a saját pénzügyeikben. Nemzeti érdek, hogy a mai diákok az anyagi öngondoskodásra hajlandó és arra képes állampolgárokká váljanak, és az OTP Bank vezető szerepet vállal ebben a küldetésben is.”

Csányi Sándor, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

OTP Bank Nyrt.

Megvalósítás éve:

2012 óta

Célterületek:

Oktatás és képzés, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

 

Az OTP Bank évek óta prioritásként kezeli, hogy támogassa és előrelendítse a lakosság pénzügyi ismereteinek bővítését, hozzájáruljon a pénzügyi kultúra fejlesztéséhez. Kiemelt céljaink között szerepel az edukáció és a pénzügyi tudatosság növelése. A minél szélesebb és hatékonyabb elérés érdekében saját alapítványunkkal önállóan és más szervezetekkel közös együttműködések révén is teszünk a pénzügyi tudatosságért.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Szerteágazó edukációs tevékenységünk alapvető, banki termékekhez kapcsolódó edukatív tartalmak készítése mellett kiemelkedő szerepet játszik a pénzügyi ismeretek bővítésében az OTP Fáy Alapítvány is, amely évente közel harmincezer fiatal gazdasági és pénzügyi tudását gazdagítja ingyenes és gyakorlatorientált tréningjein és digitális képzésein.

Az Alapítvány célja a fiatalok jövőtudatos gondolkodásának, ezen belül kiemelten a pénzügyi kompetenciáiknak a fejlesztése. A pénzügyi tudatosság erősítése, a gazdasági ismeretek bővítése mellett karriertervezés és pályaorientáció, fenntarthatóság, valamint a sikeres élethez fontos szociális kompetenciák területén is nyújt képzéseket általános- és középiskolások, illetve fiatal felnőttek számára.

Edukációs programunk részeként a finn Kokoa, a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökséggel szorosan együttműködő intézet kiváló minősítését is elnyerő OK Oktatási és Innovációs Központ élményszerűen, a legmodernebb módszerekkel és eszközökkel biztosítja a tanulást a pénzről, gazdaságról, gazdálkodásról. A térségben egyedülálló intézményként 2012-ben indult a magyar köznevelés szempontjából is mérföldkőnek számító program, melyet a több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkező OTP Fáy Alapítvány irányít. Azóta a budapesti oktatóközpont mellett a jövőtudatosságra nevelő programok Nyíregyházán, illetve Moldovában leánybankunkkal együttműködésben is elérhetőek.

Mitől egyedülálló az intézmény?

  • Évről évre egyre több diákhoz, 2023-ban harminchétezer tanulóhoz jut el Magyarországon az OTP Bank által támogatott, ingyenes pénzügyi és gazdasági képzés. A képzések célja a szemléletformálás és a tudatosság növelése a pénzügyek vagy épp a karriertervezés terén.
  • Tréningszerű, a diákok saját élményeire épülő inspiratív oktatási modulokat használunk.
  • Az ország különböző pontjairól érkező csoportok oktatása mellett általános és középiskolákba utazó oktatói hálózat segíti, hogy a képzések minél szélesebb körhöz eljussanak.
  • Több mint 100 tematikában online tréning érhető el.

A tudatosságnövelés érdekében több, mint 10 éve évente publikáljuk az OTP Öngondoskodási Indexet. Ez a felmérés megmutatja, hogy a takarékosság (öngondoskodás) milyen szerepet tölt be az emberek hétköznapjaiban.

A kutatás eredményei ráirányítják a figyelmet a pénzügyi edukációban előttünk álló feladatokra. Az öngondoskodás fontosságának népszerűsítése érdekében kommunikációs kampányt is indítottunk, és többek között az előtakarékosság és a túlfogyasztás problémáira is felhívtuk az emberek figyelmét.

 

Az OTP Bank az adományozást a pénzügyi kultúra részének tekinti és új szintre kívánja emelni a digitális adományozás innovatív megoldásával, ami ügyfeleink számára lehetőséget teremt a mikroadományozásokra, és összeköti az adományozót az adományozottal. Ügyfeleink számára az adományozás a hétköznapok része lehet, mert mindennapi banki ügyeik intézése közben, pár gombnyomással támogathatnak különböző civil kezdeményezéseket és alapítványokat – akár közvetlenül itt a honlapon, akár az internet- és mobilbankban vagy ATM-einken bankolva, vagy a Simple alkalmazással történő fizetéskor. Egyedülálló digitális adományozóplatformunk azok számára is lehetőséget teremt a segítségnyújtásra, akik egyszerre csak egy kisebb összeget tudnak adni a rászorulóknak.

Bankunk a pénzügyi kultúra fejlesztését a jövőbe való befektetésként kezeli, ennek érdekében alkottuk megy az OTP Csoport pénzügyi tudatosság startégiáját, amellyel célunk, hogy a pénzügyeikben kiigazodó, magabiztos és tudatos ügyfeleink megfelelő pénzügyi döntéseiket önállóan tudják meghozni, és olyan pénzügyi termékekkel rendelkeznek, amik a céljaikat legjobban támogatják. Ennek érdekében új szolgáltatásaink fejlesztéseinél, kommunikációnkban a társadalom valós élethelyzeteire reagálva nyújtunk támogatás és törekszünk ezeken keresztül a témára irányítani a figyelmet és attitűdváltozását elérni.

 

A program hatása és eredménye:

 

2023-ban több mint 37.000 fő vett részt képzésen, ami 27 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Az eredmény a közoktatási és egyetemi partneri kör bővítésének, az együttműködések kiterjesztésének, továbbá az e-learning képzések fejlesztésének és a jelenléti tréningek népszerűségének köszönhető. A felnőttképzésben résztvevők száma közel megháromszorozódott, míg az ifjúsági képzést végzettek száma 14 százalékkal emelkedett. Az ifjúsági e-learning tananyagokat elvégzők száma közel egynegyedével emelkedett. Az ifjúsági képzésekre továbbra is leginkább középiskolások jelentkeznek.

 

Kapcsolódó linkek:

 

OTP Bank | Pénzügyi kultúra

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

pénzügyi kultúra

 

„Az Auchan Magyarország felelős vállalatként tisztában van azzal, hogy a kereskedelem szereplőinek lépéseket kell tennie egy fenntarthatóbb jövőért. Ezzel kapcsolatban még egy dolgot szeretnék kiemelni, az edukációt, ugyanis a fenntarthatósági céljainkba ez is beletartozik. Folyamatosan dolgozunk azért, hogy a változásokat vásárlóink is észrevegyék, és azok számukra is komfortosak legyenek. Szeretnénk kollektív attitűdváltást is előmozdítani a környezetbarát beruházásainkkal és intézkedéseinkkel, hiszen nap mint nap sok ember jön hozzánk, akik látják, mi mindent tesz ezen a területen az Auchan.”

Lucenko Viktória, vezérigazgató

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

2022 márciusában a kiskereskedelmi lánc felvette a harcot a textilipar környezetszennyező hatásai ellen is azzal, hogy használtruha értékesítésbe kezdett Új élet by Auchan néven. A vállalat forradalmi intézkedései a műanyagmentesítésen és a textilhulladék csökkentésén kívül az elektronikai hulladék mennyiségének visszaszorítására is kiterjednek, ugyanis 2022 júliusától már a használt telefonok is megtalálhatók a program kínálatában. A teljeskörűen felújított mobilok egyéves garanciával kerülnek ismét forgalomba, természetesen az eredetinél jóval kedvezőbb áron.  Ez a vásárlók számára jó minőségű, de az újhoz képest jóval kedvezőbb árú termékek kínálatát jelenti, amelyek online és négy áruházban is megtalálhatók.

A program intézkedései, vállalásai:

A textilipar számos területre igen szennyező hatást gyakorol, így például erősödik a vízszennyezés, az üvegházhatásúgáz-kibocsátás és hulladéklerakók telítettsége. A ruhák folyamatos gyártása pedig a textilhulladék mennyiségét is jelentősen megnöveli. Az Auchan éppen erre a problémára szeretné felhívni a figyelmet, ezért döntött úgy, hogy ruhakínálatában mostantól használtruha kollekció is bekerül, mely az Új Élet by Auchan nevet kapta.

Az Auchan kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését, és vásárlóit is szeretné erre a szemléletre ösztönözni. Valóban fontos, hogy megragadjuk ezeket a lehetőségeket, hiszen, ha azt gondoljuk, hogy „úgysem rajtam múlik”, bizony nagyot tévedünk. Sok kicsi sokra megy, és minél többen választjuk ezt az utat, annál nagyobb mértékben csökkenthetjük a környezetünket ért terhelést.

Az Új Élet by Auchan kollekció kiváló lehetőség arra, hogy tudatosabban vásároljunk, a tavaszi ruhatárunkban pedig már mi is új életet adhatunk néhány használt darabnak. Az újítást egyébként szívet melengető kampány kíséri; a plakátokon olyan kedves, a társkeresőket idéző szövegekkel találkozhatunk, mint hogy „kész vagyok veled új életet kezdeni”, vagy éppen egy széldzseki mellett olvashatjuk, hogy „légy az új társam és a széltől is megóvlak”.

 

A program hatása és eredménye:

Az úttörő kezdeményezés 2022. március 16-án indult el hét Auchan áruházban: Budaörsön, Debrecenben, Dunakeszin, Székesfehérváron, Miskolcon, Szigetszentmiklóson és Maglódon. A használt ruhák ízléses elrendezést kaptak, a választék pedig széles és minőséginői és férfi darabok is megtalálhatók. A gondosan ellenőrzött, átválogatott, jó állapotú ruhák alapos fertőtlenítés után csomagolva, címkézve érkeznek, és felakasztva kerülnek az áruházakba. Az Új Élet by Auchan kollekció darabjainak árai 990 forinttól kezdődnek és 3300 forintig terjednek.

 

Kapcsolódó linkek:

Sikeresen indult az Új élet by Auchan kollekció (marketing.hu)

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

ÚjéletbyAuchan, Auchan, secondhand, használtruha, használttelefon, secondchance

„A Miyawaki erdőtelepítéssel az elsődleges célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a kisléptékű, természetalapú és költséghatékony megoldások szükségességére és előnyeire, továbbá rávilágítsunk a széleskörű részvételen, a helyi közösség bevonásán alapuló intézkedések sikerességére, a települési szintű éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás támogatására. Bízunk benne, hogy a tevékenységünk példaként szolgálhat más vállalatok számára, hiszen a biodiverzitás megóvása nem függ az iparágtól, hanem közös ügyünk és érdekünk.”

Pancsa Emese, CEO

Cég neve:

Compocity Kft.

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A Compocity az irodai élelmiszerhulladék átalakításában vezető szerepet vállal, értékes talajtrágyává alakítva azt, együtt mozogva a zöld technológiai trenddel. Ahogy a környezeti megoldások egyre fontosabbá válnak, a Compocity innovatív megközelítése előkelő helyet biztosít számára a növekvő piacon.

A cég kézzelfoghatóan segít elérni a vállalatok fenntarthatósági céljait:

  • nyomon követhető módon konvertálja helyi zöldkörnyezet-regeneráló akciókká az irodai ételmaradékokat, miközben
  • a munkavállalók játékosan kapcsolódhatnak be egyéni és közösségi szinten az ESG célok elérésébe, a cégkultúra részévé emelve a körforgást.

Kiemelt cél, hogy a következő egy évben legalább 20.000 magyar munkavállaló a CompoBot használatával kapcsolódni tudjon városi ültetéseinkhez vagy épp az ültetéseken szeressen bele a komposztálásba, továbbá a körforgásos szemlélet mentén minél több közösségben induljon el a szemléletformálás és edukáció, amely nagyban hozzájárul a karbonlábnyom csökkentéséhez.

A program intézkedései, vállalásai:

A városok klímaváltozás elleni immunrendszerét a meglévő zöldterületek megóvásával, és aszályos időszakok elleni fejlesztésével, valamint újabb, burkolt felületek helyén létrehozott zöldfelületekkel erősíthetjük, amelyek alapját a természetalapú megoldások jelentik.

Ennek az komplex feladatnak az egyik legjobb és legösszetettebb módszere egy holisztikus gondolatokon alapuló zöldfejlesztési  módszer: a miyawaki minierdő.

Az Akira Miyawaki, japán botanikus-ökológusról elnevezett módszer lényege, hogy az őshonos facsemetéket és cserjéket közel ültetik egymáshoz, minél változatosabban, a hagyományosnál sűrűbben, ettől lesz őserdő-szerű a megjelenése. A zsúfoltság miatt a csemeték versenyezni kezdenek a napfényért és a tápanyagokért. A fák és a cserjék a növekedési versenyben végül is egymást segítve sűrű, egészséges, gyorsan növekvő életközösséget, ökoszisztémát hoznak létre.

A módszert a Compocity csapata ehető őshonos fajokkal gazdagítva adaptálta, annak környezeti hasznosságát egy társadalmi üggyé kovácsolta.

Közterületi alkalmazáson túl az országosan újdonságként ható úttörő módszer iskolai- és óvodai hatására hívják fel a figyelmet, mely a környezettudatos magatartás és a fenntarthatóság felé tett lépés.

Az erdőtelepítés mellett az alábbi erdőalkotó, gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt ajánlott programokkal kapcsolják össze a Compocity tápláló városi minierdejének születését

  • ‘Növényvakság’ szabadtéri kiállítás – facsemete- és cserje fajfelismerés.
  • Rovarhotel kialakítás, amely lehetővé teszi a különböző rovarfajoknak, hogy menedéket találjanak és részt vegyenek környezetünk összetett ökoszisztémájának fenntartásában.
  • Sünszálló készítés, amely egy kulcsfontosságú, védelmet nyújtó élőhely a sünök túléléséhez és közvetett módon hozzájárul a helyi ökoszisztéma egészségéhez.
  • CompoLabor szabadtéri talajjal kapcsolatos foglalkozás, melynek ideje alatt talajt gyúrunk, tapintunk és elvihető magbonbont készítünk.
  • Növényfelismerő közösségi játék, amely során az élménypedagógia eszközeivel növényismereteinket gazdagíthatjuk.

A CompoBot, a komposztáló-séf megismerése, aki  az organikus nyersanyagot beltéri, városi körülmények között alakítja át magas tápanyagtartalmú talajregeneráló anyaggá, városi hasznosításra.

A program hatása és eredménye:

Eddigi főbb projektek:

  • 100 négyzetméteres Miyawaki minierdő létrehozása Sopronban a Kékbolygó Klímavédelmi Alapítvány, a SopronFeszt szervezőinek, és Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának támogatásával.

  • 95 négyzetméter beton feltörésével kialakított Miyawaki minierdő ültetése a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium udvarán számos Compocity ügyfél részvételével és Rákosmente Önkormányzatának támogatásával

Kapcsolódó linkek:

Beton előttünk, erdők utánunk! – videó a Miyawaki erdő kialakításáról

Compocity FB oldal

Compocity weboldal

Kapcsolódó kulcsszavak:

miyawaki minierdő, erdőtelepítés, biodiverzitás, ökoszisztéma, klímaadaptáció

„A legfontosabb kérdés az, hogy egy vállalat a fő tevékenysége révén hogyan járul hozzá a környezet megóvásához. A valódi társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság ott jelenik meg egy bank esetében, hogy milyen célokra ad hitelt. Amikor értékalapú pénzintézetként napelemparkot, elektromos mobilitást, alternatív iskolákat vagy biogazdaságokat finanszírozunk, akkor a fő profilunk és a támogatott ügyek nem különülnek el egymástól. A faültetésünknek – amely bár nem a fő tevékenységünk – komoly pozitív hatása lesz a környezetünkre, továbbá hiszünk a szemléletformáló erejében is.”

Fáy Zsolt, elnök

 

Cég neve:

MagNet Bank

Megvalósítás éve:

2019-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A MagNet Bank 2019 óta története negyedik faültetési kampányának keretében vállaltuk, hogy minden ügyfelünk nevében egy facsemetét ültetünk. A kampány eredményeként 2022 végéig összesen 60.000 facsemetét ültettünk el. Vállaltuk továbbá, hogy 2024 végéig további 17.500 fát ültetünk még, összhangban az ügyfélkör növekedésével.

A kezdeményezéshez önkéntesként is lehet csatlakozni.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Elnökünk Fáy Zsolt kezdeményezésére 2019-2021 között 40.000 fát ültettünk az akkori ügyfélállományunk mértékében. 2021-2022 között 10.000 fát helyeztünk el a Bankszövetség Faültetési Akciója keretében, amiért az Agrárminisztérium elismerésében részesültünk.

Vegyes fafajtájú elegyes erdőket ültetünk: hazánkban őshonos kocsányos tölgyet, vadgyümölcsfákat, juhart, kétéves, 50-80 centiméteres csemetéket.

Hol találjuk az első MagNet Tölgyeseket?

  • Ócsai Tájvédelmi Körzetben,
  • Ipoly-völgyében
  • a Nagykőrösi Pusztai Tölgyesek védett, állami területén,
  • Bakonyerdő Zrt. kupi erdeiben ültettünk.

Az ültetésben az együttműködő partnerünk az Erdőmentők Alapítvány, akiknek szakértelme garantálja, hogy a csemeték szakszerűen legyenek elültetve és gondozva mindaddig, míg meg nem erősödnek.

A világ legkülönbözőbb pontjain működő értékalapú pénzintézetek már felismerték saját felelősségüket abban, hogy tevékenységükkel nagyban befolyásolják a környezetüket. Az Értékalapú Bankok Nemzetközi Szövetségének (GABV) tagbankjaként a MagNet Bank is azok közé tartozik, akik nap mint nap tudatosan döntenek egy-egy hitelbírálat során, de kiemelten fontosnak tartjuk a szemléletformálást is, és a közösség ilyen jellegű bevonását bankunk tevékenységébe.

A program hatása és eredménye:

Mit is jelent 60 ezer fa?

  • élete során annyi szén-dioxidot köt majd meg, amit 37 millió autó, autónként 1000 kilométer alatt bocsát ki.
  • annyi oxigént termel, amennyi Sopron, vagy Kaposvár teljes lakosságának légzéséhez szükséges.
  • mikor már szép nagy fák lesznek, évente 150 vagon port szűrnek majd ki a levegőből.
  • akkora területet foglal el, mint majdnem 23 focipálya.

Az ügyfélkör bővülésével összhangban még 17.500 fát ültetünk el 2024 év végéig.

Kapcsolódó linkek:

https://www.magnetbank.hu/magnet_erdo

https://www.facebook.com/magnetbank/

Kapcsolódó kulcsszavak:

erdősítés, szemléletformálás, biodiverzitás

 

„Számtalan lehetőséget kínálunk, hogy vásárlóink tudatos döntéseket hozhassanak: munkatársaink szakértő tanácsadással segítik az eligazodást az egyre bővülő kínálat terén, miközben minden területen kínálunk fenntartható alternatívákat, iránymutatást és inspirációt adva vásárlóinknak a hétköznapok fenntarthatóbbá tételéhez. Ennek egyik fontos kezdeményezése a zöld címkék bevezetése, amely érdemben tudja segíteni a fogyasztók döntését a környezetvédelmi szempontokat is mérlegelve.”

Csoknyainé Horváth Gertrud és Görgey András, ügyvezetők

 

Cég neve:

dm Kft.

Megvalósítás éve:

2020 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Fogyasztói szemléletformálás, Átláthatóság

A program célja:

A dm üzleteiben a vásárlók számára leginkább a választékon keresztül érzékelhető a fenntarthatóság: bio és natúr termékek széles választékát kínáljuk, folyamatosan bővül a környezetbarát termékek köre.  A széles kínálat mellett fontosnak tartjuk, hogy segítsük a termékek közötti eligazodást, így 2020 óta zöld színű ár címkéket alkalmazunk, hogy a vásárlóknak első látásra egyértelmű legyen, hogy az adott termék rendelkezik-e valamilyen környezetbarát tulajdonsággal. Ezzel a szolgáltatással elsősorban azt tesszük láthatóvá, hogy mely termékek előállítása során vettek figyelembe környezetvédelmi szempontokat.

A program intézkedései, vállalásai:

Üzleteinkben azok a termékek kapják meg a zöld színű árcímkét, amelyek rendelkeznek legalább egy független fenntarthatósági logóval. A zöld ár címkék önmagukban nem minősítenek, a termékek már meglevő minősítéseit veszik figyelembe, hogy segítsék a vásárlókat a tájékozódásban.

A figyelembe vett fenntarthatósági logók a termékek életciklusának különböző szakaszaira jellemző hatásokat vizsgálják a fenntarthatóság szempontjai alapján.

Egyes független logók:

  • a gyártást,
  • mások az alapanyagokat vagy a csomagolást minősítik,
  • bizonyos logók kettő vagy akár három szempontból is értékelnek.

A „legerősebb” logók a termék teljes életciklusára vonatkozóan vizsgálják a termék hatásait.

A figyelembe vett logók listája első körben a Denkstatt Hungary Kft. fenntarthatósági szakértőinek ajánlásával készült 2020-ban, amelyet bizonyos időszakonként ellenőriztetünk a céggel. 2023 tavaszán a figyelembe vett logók listája a nemzetközi dm ajánlása alapján szűkült, a csak a csomagolást minősítő logók kikerültek a figyelembe vett emblémák listájáról.

A vegyi öko modul termékei csak zöld etikettesek lehetnek, így a felülvizsgálat során kikerültek a szortimentből azok a termékek, amelyek ennek nem feleltek meg, így a zöld címkés cikkelemszám nőtt.

A program hatása és eredménye:

2024 tavaszán kb. 11% a zöld címkés termékek aránya, nagyjából a 16300 termékből több mint 1700 termék rendelkezik ezzel.

Termékkategóriák szerint nézve:

  1. a natúrkozmetika területén találjuk a legtöbb zöld címkés terméket (447),
  2. majd a bio élelmiszerek következnek (444),
  3. illetve a bébiételek (208).

Kapcsolódó linkek:

https://www.dm.hu/fenntarthatoan-elni/fenntarthato-bevasarlas-a-dm-nel

Kapcsolódó kulcsszavak:

fogyasztói tájékoztatás, zöld címke, környezetvédelem, szemléletformálás, ökocímke

„A tavalyi évben jelentős lépéseket tettünk az élelmiszer-pazarlás visszaszorításáért, ennek egyik kiemelt kezdeményezése a Munch ételmentő platformmal kötött stratégia partnerség. Ezzel sokat tehetünk a bolygónk megóvásáért, hiszen megakadályozzuk, hogy a fogyasztásra alkalmas élelmiszerek hulladékká váljanak, ráadásul jelentős lépés ez a fogyasztói szemléletformálás terén is.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető

 

Cég neve:

Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

Megvalósítás éve:

2022. novembertől

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

A világon előállított élelmiszerek egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, s ez csak Európában évente közel 90 millió tonna kidobott élelmet jelent, Az élelmiszerhulladékoknak csupán 5%-a keletkezik a kereskedelemben, a SPAR Magyarország ennek csökkentését is fenntarthatósági programja fontos részeként kezeli, ezért is csatlakozott a Munch élelmiszermentő kezdeményezéshez. A Munch, hazánk egyik leginnovatívabb élelmiszermentő vállalkozása 2022 novembere óta stratégiai partnere a SPAR Magyarországnak. A kezdeményezés, amely applikáción és weboldalon keresztül is elérhető, gyors és kényelmes eszközt kínál az élelmiszermentéshez, amely 2023 júniusa óta minden SPAR és INTERSPAR üzletben elérhető.

A program intézkedései, vállalásai:

A SPAR Magyarország tisztában van a felelősségével, így aktívan és több platformot is alkalmazva tesz azért, hogy saját működésében minimalizálja az élelmiszerpazarlást, fogyasztói edukációs programokkal pedig hozzájáruljon a felelős szemlélet kialakításához.

Az élelmiszer-hulladék visszaszorítása érdekében végzett logisztikai fejlesztések, és az állatmenhelyek számára átadott rendszeres adományok mellett a SPAR a vásárlók bevonására is kezdeményezéseket indított.

A Munch platformon keresztül a vásárlók négy csomag közül választhatnak, melyek a következők:

  • pékáruk,
  • gyümölcsök és zöldségek,
  • hűtést nem igénylő és
  • hűtött áruk.

A lefoglalt csomagokat a mobilapplikációban vagy a weboldalon történő fizetés után vehetik át a SPAR üzleteiben, az eredeti ár közel harmadáért, vagyis akár 66%-os kedvezménnyel.

2022 novemberétől 21 tesztüzlettel indult el az együttműködés az ételpazarlás ellen. A tesztidőszak bebizonyította az akció sikerességét: hat hónap alatt a kezdeményezésbe bevont üzletekben több mint 26 ezer csomag talált gazdára, amely közel 26 tonna élelmiszer megmentését tette lehetővé.

A program hatása és eredménye:

A SPAR-MUNCH partnerség főbb eredményei (2022. november – 2023. március):

  • Vásárlók száma: legalább 12.000
  • Megmentett csomag: 21.862 db
  • Megmentett élelmiszer: 29.774 kg

Kapcsolódó linkek:

https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

ételmentés, élelmiszerpazarlás elleni küzdelem, fogyasztói szemléletformálás, edukáció

 

„Az IKEA-nál célunk, hogy 2030-ra körforgásos vállalattá váljunk. Ennek eléréséhez újra kell gondolnunk, hogyan végezzük üzleti tevékenységünket, és hogyan őrizzük meg meglévő értékeinket. A használt bútorok piacára való belépés nagyszerű lehetőség számunkra, hogy fenntartható üzleti növekedést érjünk el, miközben csökkentjük a korlátozott erőforrásoktól való függőségünket. A Bútorok második élete szolgáltatásunk ezt a célt fenntartható módon támogatja, emellett szemléletformálást is jelent.”

Barbora Kotoun, Country Sustainability Manager

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2020 júniusától

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az IKEA 2022 júniusában hívta életre a Bútorok második élete szolgáltatást, amely úgy nyújt fenntartható lehetőséget vásárlóiknak, hogy a már használt, azonban az otthonokban feleslegessé vált IKEA bútorokat visszavásárolja tulajdonosaiktól, hogy azok második esélyt kaphassanak egy új otthonban. A visszavásárlást követően és gondos ellenőrzés után az új tulajdonost kereső termékek a Bútormentő pontra kerülnek, ahonnan bárki megvásárolhatja őket azon az áron, amelyen az IKEA visszavásárolta azokat.

A szolgáltatás segíti az IKEA 2030-ra kitűzött célját, hogy teljesen körforgásossá váljon, továbbá megoldási opciót kínál vásárlóik számára abban, hogy környezeti szempontból fenntarthatóbb, tudatosabb döntést hozhassanak vásárlásaik, bútorcseréik során.

A program intézkedései, vállalásai:

Az IKEA célja, hogy segítse a használt IKEA-s bútorok eljuttatását új tulajdonosokhoz, ezzel is hozzájárulva a vállalat működése során keletkező bútorhulladék mennyiségének csökkentéséhez. Emellett a cégcsoport kitűzött célja, hogy 2030-ra körforgásossá váljon, így a Bútorok második élete kezdeményezés szorosan illeszkedik ebbe.

A program célja, hogy a szolgáltatás segítségével:

  • meghosszabbítsák termékeik életciklusát,
  • segítsék vásárlóikat, hogy fenntarthatóbb életet élhessenek és tudatosabb döntéseket hozhassanak, illetve
  • megfizethetőbbé tegyék kínálatukat mindenki számára.

Az IKEA belső kutatásaiból kiderül, hogy évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, melynek leggyakoribb oka az, hogy:

  • a bútorokat újakra cserélték (32,7%),
  • a bútorok elöregedtek (31,9%), vagy
  • megsérültek (25,8%).

Ez az adat rávilágít arra, hogy az IKEA bútorok életciklusuk végén nem biztos, hogy azért kerülnek kidobásra, mert elhasználódnak. Ezen termékek körforgásban tartásukkal az IKEA ökológiai lábnyoma (scope 3) és vásárlóik igénye arra vonatkozóan, hogy környezetükre pozitív hatást gyakoroljanak is megvalósítható.

A szolgáltatás keretében a már nem használt vagy megunt, de még funkciójukat biztonságosan ellátó IKEA bútorokat a vásárlók eladásra kínálhatják az erre a célra fejlesztett weboldalon, a bútorról készült fényképek és termékleírás feltöltésével. Csak IKEA bútorokat visszavásárlása lehetséges, ezáltal tudják garantálni vásárlóik számára, hogy a termékek biztonságosak. Fontos, hogy olyan IKEA bútorok is eladhatóak, amelyek már nem találhatóak meg az aktuális kínálatban.

A visszavásárolt termékek az átvételt, és szükség esetén a kisebb javítási munkálatokat követően az áruházak Bútormentő pontjaira kerülnek. Az IKEA az új tulajdonosnak egy éves garanciát is biztosít a termékekre, ez alól az a sérülés kivétel, ami az újraértékesítés pillanatában már ismert volt.

A program hatása és eredménye:

Az IKEA a Bútorok második élete szolgáltatást 2020-ban indította el, a használt IKEA bútorok visszavásárlása és újra értékesítése 2022 óta pedig már online is elérhető. A vásárlók kiválaszthatják és lefoglalhatják kedvenc termékeiket az IKEA weboldalán, Magyarországon csak 2022-ben 2993 IKEA termék kapott esélyt a második életre.

A 2023-as pénzügyi évben 130%-kal nőtt az értékesített használt bútorok mennyisége a 2022-es évhez képest, 2021-es pénzügyi évhez képest pedig 220%-kal. Átlagosan a visszavásárolt bútorokat 1,5 nap alatt értékesítik újra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.ikeahasznaltbutor.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

hulladékcsökkentés, körforgásos gazdaság, fogyasztói szemléletformálás