Kulcsfontosságú, hogy az egyre növekvő világnépesség egészséges módon táplálkozhasson anélkül, hogy azzal bolygónkat túlhasználnánk. Ezért a globális élelmiszerrendszer átalakítása megkerülhetetlen. A Lidl már évek óta elkötelezett abban, hogy hozzájáruljon ehhez a célhoz a Planetary Health Diet étrend tudományos elmélete alapján. Szakmai partnereinkkel együttműködve azt szeretnénk elérni, hogy vásárlóink egy folyamatosan bővülő, az egészségesebb táplálkozásba jól beilleszthető termékválasztékot találjanak meg üzleteinkben, mellyel szeretnénk segíteni ennek az átalakulásnak a felgyorsítását.

Szlavikovics Zita, az Igazgatóság elnöke

Cég neve:

Lidl Magyarország Bt.

Megvalósítás éve:

2025-től

Célterületek:

Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Etikus működés

A program célja:

Az olyan globális kihívások, mint az éghajlatváltozás, a biológiai sokféleség csökkenése és a táplálkozással összefüggő betegségek kezelése érdekében át kell alakítanunk az élelmiszerrendszerünket. A Lidl, felismerve ezeket a sürgető problémákat és a felelősségét, célokat tűz ki teljes értékláncában a globális élelmiszerrendszer átalakítása érdekében. A WWF szakértelmének támogatásával tovább erősíti elköteleződését a Tudatos Táplálkozás stratégiájának céljai mellett. Emellett bővíti jelenlegi növényi fehérjékre vonatkozó intézkedéseit, és ambiciózus célokat tűz ki a bolygóbarát egészséges étrenddel (PHD) összhangban.

A program intézkedései, vállalásai:

A Lidl tovább erősíti a tudatos táplálkozás iránti elkötelezettségét oly módon, hogy termékválasztékát 2050-ig még inkább az ún. Planetary Health Diet (PHD) bolygóbarát egészséges étrendhez igazítja. 2030-ig a Lidl termékválasztékában 20%-kal növeli az értékesített növényi alapú élelmiszerek, például a növényi fehérjeforrások, teljes kiőrlésű gabonafélék, gyümölcsök és zöldségek arányát a 2023-as évhez képest. A Lidl a termékkínálatában szereplő valamennyi élelmiszer-kategóriát átláthatóvá teszi mind a 31 országban, ahol áruházaival jelen van, és ehhez a WWF módszertanát alkalmazza. A Lidl így segíti vásárlóit abban, hogy környezettudatosabb és egészségesebb döntéseket hozhassanak, megtartva a termékválasztás szabadságát.

Célkitűzések:

  • Fehérjeforrások: 2022 óta a Lidl méri és elemzi a növényi eredetű fehérjeforrások arányát a termékkínálatában az állati eredetű fehérjeforrásokhoz képest. A Lidl Magyarország célja, hogy 2030-ra 15%-ra növelje a növényi alapú fehérjeforrások arányát az állati eredetű fehérjeforrásokhoz viszonyítva. Ez magában foglalja a hüvelyeseket, dióféléket és magvakat, hús-, tojás- és haltermékek vegán alternatíváit.
  • Teljes kiőrlésű gabonafélék: az élelmi rostok elengedhetetlenek a hosszú és egészséges élethez. A Lidl Magyarország célja, hogy 2030-ra a teljes kiőrlésű gabonafélék arányát 15%-ra növelje a teljes gabona termékkínálatában (2023-as évhez viszonyítva). A Lidl ezen kívül 2030-ig minden releváns termékkategóriában legalább egy teljes kiőrlésű gabonafélét kínál majd.
  • Gyümölcsök és zöldségek: a friss gyümölcsök és zöldségek a Lidl Tudatos Táplálkozás stratégiájának fontos részét képezik. A Lidl továbbra is minden nap friss termékek széles választékát kínálja vásárlóinak.

A program hatása és eredménye:

Először a 2023-as pénzügyi évünkről, 2024-től kezdődően a Lidl évente jelentést készít az ezen a téren elért eredményekről, és az adatokat nyilvánosan hozzáférhetővé teszi. Az élelmiszer-kiskereskedő a WWF módszertanát követi a tudatos és egészséges táplálkozás népszerűsítése érdekében.

Kapcsolódó linkek:

Lidl – Tudatos táplálkozás

Hír

Kapcsolódó kulcsszavak:

tudatos táplálkozás, bolygóbarát étrend

 

Hiszem, hogy a pénz nem mindenható, a profit maximalizálását fel kell váltania a valódi társadalmi felelősségvállalás, amit azonban mérni is kell. Éppen ezért alkottuk meg saját 18. SDG célkitűzésünket, mely ilyen mérőszámokat vezet be vállalati működésünkbe.

Nelson Mandelát idézve: Mindaddig lehetetlennek tűnik, amíg meg nem csinálod!

Handó János, alapító tulajdonos

Cég neve:

Katica Tanya

Megvalósítás éve:

2008 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Vízhasználat, Biodiverzitás, Körforgásos gazdaság, Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Etikus működés, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Katica Tanyát azért hoztuk létre, hogy Magyarország vezető, élményközpontú, a természetközeli és a hagyományos életmódot felelevenítő, az aktív pihenést elősegítő szolgáltatója legyen, amely csak olyan attrakciókat fejleszt, amelyek nem fogyasztanak energiát vagy ha igen akkor azt saját magunk állítjuk elő megújuló forrásból.

Az ENSZ 2015-ben kibocsátott fenntartható fejlődési céljait, valamint az ESG keretrendszer pontjait a saját működésünkben is alkalmazzuk. Sőt, egy 18. céllal ki is egészítettük, amely a pénzen kívüli alternatív mérőszámok megjelenésének fontosságát mutatja be.

Céljainkról és tevékenységeinkről Öko-tudat aloldalunkon nyilvánosan be is számolunk.

Három fejlesztési és működésialapelvet tartunk szem előtt:

  1. Csak olyan fejlesztést valósítunk meg, amely nem fogyaszt energiát, vagy ha használ, azt mi helyben, megújuló forrásból fedezzük.
  2. A (1) társadalmi értékesség és a (2) pénzügyi eredményesség egyenlő fontosságú mércék.
  3. Az élményt úgy maximalizáljuk, hogy a lehető legkevesebb fizikai / anyagi erőforrást használjuk. Nem ajánlunk hármat kettő áráért, amikor egy is elég!

A program intézkedései, vállalásai:

Működésünkben a fenntarthatóság és az ökológiai lábnyom csökkentése áll a fókuszban az utóbbi két évtizedben, ezért is csatlakoztunk az ENSZ nemzetközi fenntarthatósági irányelveihez, ami 17 célt fogalmazott meg az emberiség hosszútávú békében és jólétben fennmaradásához. Mi ezt kiegészítettük egy 18-dikkal, ami a pénz mindenhatóságát félretéve alternatív mércéket ajánl, amelyek a tevékenységünk környezeti hatásait hivatottak objektíven mérni.

Számunkra az üzleti tevékenységünk sikerének mérőszáma a „mosoly mennyisége”, azaz mennyi kellemes élményt tudtunk szerezni látogatóinknak, a pénzügyi eredményesség csak ezt követi.

Fontosnak tartjuk, hogy legyenek olyan mérőszámok, melyek az üzleti tevékenység környezeti hatásait mérik, így megalkottunk és folyamatosan mérünk ilyen adatokat, pl.:

  • felhasznált energia mennyisége típusonként látogatóra leosztva (energialábnyom),
  • felhasznált víz mennyisége típusonként látogatóra leosztva (vízlábnyom),
  • termelt szemét mennyisége látogatóra leosztva (szemétlábnyom).

2017-ben megalkottuk a Katica Tanya fenntarthatósági térképét is, amit azóta többször újraírtunk a környezettudatos megoldásaink folyamatos bevezetésével.

2025-ben megújítottuk Öko-tudat honlapoldalunkat, amely összefoglalja az elmúlt évtizedben a környezettudatos megoldásainkat a 17+1 SDG cél mentén.

Két módszert alkalmazunk arra, hogy folyamatosan fejlesszük a környezettudatos és fenntarthatósági megoldásainkat:

  1. az Ellátási Láncunk rendszeresen vizsgáljuk és megkérdőjelezzük a működési folyamatainkat, hogy a „a megszokás rút férgeitől” megszabadítsuk azokat, azaz a célunk, hogy folyamatosan megkérdőjelezzük azt, ahogy működünk, mert mindig van jobb, hatékonyabb és környezeti/társadalmi viszonylatokban előnyösebb megoldás.
  2. az Élettartam alapú költségszámítás elvét követve, egy beruházásnál nem csak az egyszeri bekerülési költséget nézzük (CAPEX) hanem a beruházási opciók üzemeltetési költségeit (OPEX) is figyelembe vesszük és ezen két szám alapján hozzuk meg a döntéseinket. A magasabb CAPEX alacsonyabb OPEX-et kell, hogy eredményezzen, ami alacsonyabb környezeti terhelést is jelent.

A program hatása és eredménye:

Büszkék vagyunk arra, hogy mind a 18 célkitűzéshez kapcsolódik konkrét megvalósított intézkedésünk, és arra is, hogy a folyamatos javulásra törekszünk.

  1. A szemét lábnyomunk: 37 kg/1000 látogató, azaz egy látogató 39 gramm újra nem hasznosítható szemetet hagy nálunk
  2. A vízlábnyomunk 3,5 m3/1000 látogató, azaz egy látogató 35 l vizet fogyaszt, ennek 10%-a esővíz
  3. A villamos energia lábnyomunk: 2573 kWh/1000 látogató, azaz egy látogatónk kiszolgálása 2,6 kWh áramot igényel (2025-ben 197 MWh áramot termeltünk és 180 MWh-t fogyasztottunk)

Kapcsolódó linkek:

Öko-Tudat

Hír

Linkedin

Kapcsolódó kulcsszavak:

SDG, fenntarthatósági célok

 

Az Auchan Magyarország felelősségteljes vállalatként hisz abban, hogy a jövő a tudatos döntésekben rejlik a miénkben és vásárlóinkéban egyaránt. Az ESG stratégiánk, hogy a legfenntarthatóbb kereskedelmi vállalatként működjünk. A klímavédelem, a biodiverzitás megőrzése és a helyi közösségek támogatása csak akkor lehet sikeres, ha mindezt egy fenntartható, átlátható ellátási lánc köti össze.

Ez a mi elsődleges célunk a „Gazdától az asztalig” programmal, amit 2013-ban kezdtünk el, hogy olyan rendszert építünk, ahol valóban a gazdától az asztalig minden lépés értéket, biztonságot és felelősséget jelent.

Vincze Géza, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2018 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Az Auchan Gazdától az Asztalig programja a fenntarthatóságot, a minőséget és a nyomon követhetőséget helyezi a középpontba, biztosítva a vásárlók számára, hogy megbízható forrásból származó, jó minőségű élelmiszereket fogyaszthassanak.

A Gazdától az Asztalig termékkör egyik csoportja speciális, Kék Fehér Szív logót visel, ami azt jelenti, hogy felelős és környezetkímélő állattartásból származik a termék.

A program intézkedései, vállalásai:

2019 óta dolgozunk együtt a Kék Fehér Szív egyesülettel, aki több mint 25 éve kutatja a takarmányozás állati és human egészségre és környezetre gyakorolt hatásait. Speciális takarmányozási módszertanuknak köszönhetően beállítják az állatok szervezetében az Omega-6/Omega-3 zsírsavak kiegyensúlyozott arányát. Ennek köszönhetően javul az állatok emésztési folyamata, ami kedvező hatást gyakorol a tej- és hústermelésre, míg az állatok egészségének és szaporodásának javítása a termelékenység javulását, alacsonyabb állatorvosi költségeket, az általános kép javulását eredményezi. A kedvező zsírsav összetétel miatt a végtermék is sokkal kedvezőbb tápanyag összetétel mutatókkal rendelkezik. A takarmányozás által jelentősen mérséklődik az állatok metántermelése. Továbbá a takarmány összetevőit lokálisan szerzik be, ezzel még tovább csökkentve a széndioxid kibocsátást. Az egyesület Eco-Metán programján keresztül nemzetközi szinten több országban is küzd a csökkentett környezeti lábnyommal járó állattartásért és tejtermelésért.

A Kék Fehér Szív folyamatosan laboratóriumban ellenőrzi az élelmiszerek minőségét és nyomon követi a metán és széndioxid csökkenés mértékét.

Ezzel párhuzamosan a takarmányelőállítás nyersanyagait adó gabonatermesztést polikultúrás irányban támogatják, amellyel mezőgazdasági szemszögből pozitívan hatnak a biológiai sokféleségre és a talaj fenntartható minőségére.

Elmondható, hogy a Kék Fehér Szív egyesület több oldalról is támogatja a környezetkímélő élelmiszertermelést. Az Auchan számára pedig fontos, hogy egy nemzetközi elismerésekkel rendelkező egyesület szakértelme nem csak garantálni tudja a magas termékminőséget, de aktívan hozzá tud járulni az állatok, emberek és a környezet egészségéhez is.

A program hatása és eredménye:

Az Auchan stratégiájának központi eleme a széles és megkülönböztető termékválaszték. Célunk, hogy minden vásárlói igényt ki tudjunk elégíteni. Az a fogyasztó, aki érdeklődik a klímatudatos, fenntarthatóbb forrásból származó termékek iránt, az Auchan kínálatában többféle termékkörből válogathat. Időről időre áruházi kiemeléseket is szervezünk ezeknek a termékeknek, újságban és social felületeken is megjelenítjük őket, valamint a Kék Fehér Szív tejtermékeket az MDOSZ dietetikusai segítségével tanácsadás keretén belül meg is kóstolhatják a fogyasztóink az áruházakban.

Három éve működünk együtt a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségével és a Kék Fehér Szívvel, hogy népszerűsítsük a csökkentett környezeti terhelésből származó megfelelő omega zsírsav aránnyal rendelkező termékeket a fogyasztók között.

Kapcsolódó linkek:

A Gazdától az asztalig

https://kek-feher-sziv.org

Kapcsolódó kulcsszavak:

felelős termelés, felelős ellátási lánc, kisebb környezeti lábnyommal rendelkező tejtermelés

 

Az Auchan Magyarország felelősségteljes vállalatként hisz abban, hogy a jövő a tudatos döntésekben rejlik a miénkben és vásárlóinkéban egyaránt. Az ESG stratégiánk, hogy a legfenntarthatóbb kereskedelmi vállalatként működjünk. A klímavédelem, a biodiverzitás megőrzése és a helyi közösségek támogatása csak akkor lehet sikeres, ha mindezt egy fenntartható, átlátható ellátási lánc köti össze.

Ez a mi elsődleges célunk a „Gazdától az asztalig” programmal, amit 2013-ban kezdtünk el, hogy olyan rendszert építünk, ahol valóban a gazdától az asztalig minden lépés értéket, biztonságot és felelősséget jelent.

Vincze Géza, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2018 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Az Auchan „Gazdától az Asztalig” programja a minőséget, a nyomon követhetőséget és a fenntarthatóságot helyezi a középpontba, biztosítva a vásárlók számára, hogy megbízható forrásból származó, jó minőségű élelmiszereket fogyaszthassanak.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Auchan a felelős termelőkkel való kapcsolatra alapozva hozta létre a Gazdától az Asztalig programját. A programba bekerülő partnereknek egyszerre több kritériumnak kell megfelelniük, az állati takarmányozási módszerektől kezdve, a növényvédőszer és antibiotikum használaton keresztül a víz- és energiagazdálkodásig.

A program főbb jellemzői:

  • Teljes termékpálya ellenőrzése: A programban részt vevő termékek előállítási folyamatának ellenőrzése a termőföldtől az asztalig.
  • Nyomon követhetőség: A termékek pontosan nyomon követhetőek, így ismert forrásból származó élelmiszert biztosítanak a vásárlók számára.
  • Környezetkímélő gazdálkodás: A programban résztvevő gazdák környezetkímélő technológiákat alkalmaznak, csökkentve a környezeti terhelést.
  • Minőségi termékek: A program célja, hogy kiváló minőségű, ellenőrzött forrásból származó termékeket kínáljon a vásárlóknak.

Az Auchan olyan külsős egyesületekkel is együtt dolgozik, mint például a Kék Fehér Szív egyesület vagy a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, akik különböző területek szaktudásával szakmai kiválóságot és garanciát biztosítanak mind a termékfejlesztésekhez, mind pedig a kiemelkedő tápérték tulajdonságok fogyasztók számára biztosított kommunikációjához.

A program hatása és eredménye:

Büszkék vagyunk arra, hogy a programunkban évről évre egyre több termelő partner vesz részt.

A Gazdától az Asztalig programban jelenleg 120 termékreferencia található, ennek 20%-a Kék Fehér Szív logóval rendelkezik. Három éve tartunk extrakihelyezéseket és dietetikusi tanácsadással kiegészített kóstoltatásokat.

Kapcsolódó linkek:

A Gazdától az asztalig

https://kek-feher-sziv.org

Kapcsolódó kulcsszavak:

felelős termelés, felelős ellátási lánc

 

Magyarország egyik vezető élelmiszeripari vállalataként a Nestlé Hungária elkötelezett amellett, hogy – iparági és egészségügyi szervezetekkel összefogva – javítson a magyar lakosság helytelen táplálkozási és életmódbeli szokásain, kiemelt figyelmet szentelve a gyerekeknek.

Noszek Péter, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Nestlé Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2021 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Vízhasználat, Biodiverzitás, Körforgásos gazdaság, Oktatás és képzés, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Nestlé elhivatottan dolgozik azon, hogy világszerte fenntartható, kiegyensúlyozott és megfizethető élelmiszereket biztosítson fogyasztói számára. Kiemelt figyelmet fordít az edukációra, a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatokra, valamint a karbonlábnyom csökkentésére.

A Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos Doboz hiánypótló közös egészségnevelési kezdeményezése, az Etesd az Eszed program 2021 óta segíti a gyerekeket abban, hogy játékos, élményalapú tartalmakkal sajátíthassák el az egészséges és fenntartható életmód alapjait.

A program intézkedései, vállalásai:

A 2021-ben elindított, és azóta egyre bővülő Etesd az Eszed kezdeményezés az általános iskolás korú gyermekek helyes táplálkozási szokásokról, fenntartható életmódról és mozgásról való ismereteit kívánja bővíteni. Az oktatóprogram eredeti célja, hogy felhívja a gyerekek figyelmét a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságára.

A Nestlé Hungária az Okos Dobozzal összefogva valósítja meg a programot, akik 2011 óta foglalkoznak úttörő, digitális oktatásra épülő tartalmak fejlesztésével.

A programhoz vállalati és intézményi partnerek is csatlakozhatnak, 2024-ben például az Auchan Alapítvány és az ALTEO jóvoltából fenntarthatósági témakörökkel bővült a már meglévő táplálkozási tudáscsomag.

A programban egész évben elérhető online feladatok és animációk játékosan vezetik be a gyerekeket az egészséges és fenntartható életmód, valamint a tudatos táplálkozás világába az Okos Doboz felületén. Ezekre a tartalmakra építve indulnak ősszel és tavasszal a Kihívások, azok a tematikus online versenyek, amelyekben a gyerekek értékes nyereményekért vetélkedve mérik össze és mélyítik el tudásukat. Kiemelt szerepet kapnak a program megvalósításában a Bázis Iskolák, vagyis azok az intézmények, ahová személyes, interaktív egészségnapokkal látogatunk el, a közösségi élmény növelése mellett erősítve ezzel a gyerekek és tanáraik bevonódását. Az online tanulás, a szezonális kihívások és a személyes iskolai látogatások együttesen erősítik egymást és hatékony tudásátadást tesznek lehetővé, mely hozzájárul a gyermekek táplálkozással kapcsolatos ismereteinek fejlődéséhez.

A program hatása és eredménye:

2021 és 2025 között több mint 25 ezer tanuló vett részt a jelenleg 75db egyedi, 2-3 perc hosszúságú animációra és 311 digitális feladatra épülő programban. Az elért gyerekek számánál azonban még fontosabb, hogy az évek során a program elvégzett bemeneti és kimeneti tudásszintfelmérők eredményei alapján elmondhatjuk, hogy a résztvevő diákok tudásszintje átlagosan 10%-al emelkedett.

Kapcsolódó linkek:

Etesd az Eszed

2025-ös beszámoló

https://youtu.be/W3oTC2AI0oI

Kapcsolódó kulcsszavak:

egészséges életmód, szemléletformálás, gyerekedukáció, kiegyensúlyozott táplálkozás, fenntartható életmód

 

„A SPAR Magyarország számára a vállalati kultúra fontos része a társadalmi ügyek támogatása. Ebben csaknem 30 esztendeje stratégiai partnerünk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amellyel közösen napjainkban már nem csak ünnepek idején, hanem az év minden hónapjában tudunk saját felajánlásaink által és a vásárlóink közreműködésével is segítséget nyújtani.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

SPAR Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

1997 óta

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A SPAR hazai piacra lépése óta összefogásra buzdít azokért az emberekért, akik nélkülözésben élik az életüket, őket közel 30 éve támogatja a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal való stratégiai együttműködésen keresztül.

A cégcsoport a vásárlókat is igyekszik bevonni olyan programokba, melyek keretében ők maguk is segíthetnek a rászorulókon.

Több tízezer nehéz sorsú ember támogatása valósul meg a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és SPAR Magyarország együttműködése révén. A karácsonyi Adni Öröm! tartós élelmiszergyűjtő és az augusztusi tanszergyűjtő akciók mellett az év minden hónapjában rendszeres támogatásokkal segíti az üzletlánc a kiemelten közhasznú szervezet munkáját.

A program intézkedései, vállalásai:

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország az Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akciót már 29 éve szervezi meg. Ennek keretében a SPAR kijelölt üzleteiben önkéntesek fogadják a helyben vásárolt tartós élelmiszereket és a gyerekeknek szánt édességeket.

A SPAR és INTERSPAR üzletekben egész évben megvásárolhatóak a Magyar Máltai Szeretetszolgálat 200 és 500 Ft-os adománykártyái. Emellett minden egyes SPAR és INTERSPAR áruházban a megvásárolt ingvállas lebomló szatyor árából a vállalat 1 forintot továbbít a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Máltai Manufaktúra nevű társadalmi vállalkozása a SPAR Magyarország támogatásával erősödhetett meg, és léphetett ki a piacra. Ezek az üzemek ma már nemcsak kiváló minőségű termékeket nyújtanak a vásárlóknak, de számos hátrányos helyzetű családnak jelentenek megélhetési lehetőséget. 2019 óta például vászon bevásárlótáskákat, valamint élelmiszertermékeket állítanak elő a SPAR országos hálózata számára.

A SPAR Magyarország célja, hogy a jövőben tovább erősítse ezt a típusú együttműködést a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal. Terveik között szerepel a választékbővítés annak érdekében, hogy az érintett társadalmi vállalkozásokat hosszú távon fenntarthatóvá tegyék.

A program hatása és eredménye:

  • Több mint 50 SPAR áruházból közvetlen adományozással napi szinten zöldség-gyümölcs, pékáru, valamint tartós élelmiszer adományok jutnak el a szervezethez.
  • A karácsony előtti akcióban évente átlagosan közel 200 tonna élelmiszer gyűlik össze, amely több tízezer család megajándékozását teszi lehetővé évről évre.
  • Az iskolakezdés előttre időzített tanszergyűjtő akció során pedig összesen közel 250 ezer tanszerrel segítették nehéz sorsú családok iskolakezdését a vásárlók.
  • 2019 és 2024 között több mint 30 ezer darab terméket vásároltak meg a Máltai Manufaktúra termékei közül.

Kapcsolódó linkek:

Hír

Kapcsolódó kulcsszavak:

stratégiai együttműködés

 

„Hiszek abban, hogy a legnagyobb változások helyi szinten kezdődnek. A Wellagora azért jött létre, hogy ezeket a kezdeményezéseket összekössük, erősítsük és láthatóvá tegyük – mert a valódi hatás közösségekben születik.”

Kelemen Attila, vezérigazgató

 

Cég neve:

ProSelf Zrt.

Megvalósítás éve:

2025

Célterületek:

Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Wellagora digitális platform küldetése, hogy a fenntarthatóságot közösségi élménnyé és mérhető hatássá alakítsa. 2025-ben indulva célunk, hogy 2027 végére legalább 50 közösségi kezdeményezést koordináljunk és támogassunk platformunkon keresztül.

Hiszünk abban, hogy az egyéni cselekvések összessége jelentős változásokat eredményezhet. A Wellagora összekötő kapocs a fenntarthatóságot szem előtt tartó vállalatok, szervezetek, közösségek és magánszemélyek között, hogy együttműködjenek egy élhető jövő megteremtésében. Küldetésünk, hogy az innováció, az edukáció és a közösségi szerepvállalás révén a fenntarthatóságot hatásossá, mérhetővé és vonzóvá tegyük minden érintett számára.

A program intézkedései, vállalásai:

A Wellagora 2025-ben indult azzal a céllal, hogy interaktív digitális térként szolgáljon, ahol vállalatok, civil szervezetek és magánszemélyek bemutathatják fenntarthatósági kezdeményezéseiket, megoszthatják tapasztalataikat és kapcsolatot teremthetnek hasonlóan gondolkodó partnerekkel.

Értékek, amiben hiszünk:

  • Közösség: Hiszünk a támogató, elkötelezett közösség erejében, amely jelentős és mérhető változásokat eredményezhet.
  • Innováció: Arra törekszünk, hogy kreativitásra ösztönözzünk és előremutató, digitális megoldásokat alkalmazzunk a legsürgetőbb fenntarthatósági kihívások kezelésére.
  • Fenntarthatóság: A fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk vezérli minden cselekedetünket, hogy olyan jövőt teremtsünk, amelyben az emberek és a bolygó jólléte egyaránt megvalósul.
  • Mérhetőség: Minden kezdeményezés hatását nyomon követjük, hogy valós eredményeket mutathassunk fel.

Első pilot projektünk a Szobi József Attila Művelődési Ház és Szabadidő Központtal együttműködésben valósult meg 2025 első félévében. A két partner együtt dolgozik azon, hogy a fenntarthatóság, az élményalapú tanulás és az értékmegőrzés ne csak fogalmak maradjanak, hanem a hétköznapi élet részeivé váljanak.

A projekt konkrét elemei:

  • Helyi fenntarthatósági kezdeményezések digitális térképezése és bemutatása
  • Közösségi események szervezése és dokumentálása a platformon keresztül
  • Oktatási tartalmak fejlesztése helyi példák alapján
  • Gamifikált kihívások indítása a közösség aktivizálására

A projekt modellértékű lehet vállalati, civil és közszféra együttműködések számára is, hiszen:

  • A kulturális intézmény biztosítja a helyi közösségekhez való autentikus kapcsolódást és a fizikai teret;
  • A digitális platform eszközt ad a kezünkbe a tanulásra, érzékenyítésre és az elérés kiterjesztésére;
  • A lakosság nem passzív célcsoport, hanem aktív, cselekvő részese a digitális közösségformálásnak és a változás megteremtésének;
  • A vállalati szektor szakértelmet, technológiát és fenntartható működési modellt biztosít.

2026-os tervek:

  • További 5-8 közösségi partner bevonása különböző régiókból
  • Vállalati CSR programok integrálása a platformba
  • Oktatási intézményekkel való együttműködések kiépítése
  • Hatásmérési dashboard fejlesztése átlátható eredménykommunikációhoz

A program hatása és eredménye:

Kezdeményezésünk valós példát mutat arra, hogyan lehet a technológiát az emberi kapcsolatok és a közjó szolgálatába állítani. A Wellagora demonstrálja, hogyan válhat a közösségi szerepvállalás élményalapúvá, személyessé és hosszú távon is fenntarthatóvá.

Eddigi eredmények (2025 Q1-Q2):

  • 1 pilot közösség (Szob) aktív bevonása, 250+ aktív helyi résztvevő
  • helyi fenntarthatósági kezdeményezések dokumentálása és támogatása
  • közösségi esemény megszervezése 180+ résztvevővel
  • Mérési keretrendszer kialakítása a környezeti és társadalmi hatások nyomon követésére

A platform azt mutatja meg, hogy miként lehet a helyi értékekre építeni egy új, jövőálló társadalmi működésmódot – amit érdemes nemcsak figyelni, hanem tanulni és adaptálni is belőle más közösségek számára.

Kapcsolódó linkek:

A célkitűzésekhez, illetve az egyes célokhoz, üzleti megoldásokhoz kapcsolódó linkek, beleértve a fenntarthatósági/integrált jelentések elérhetőségét:

  • https://wellagora.org/
  • https://szob.pulseofgreen.com/

Kapcsolódó kulcsszavak:

digitális platform, innováció, közösség, fenntarthatóság, mérhetőség, helyi kezdeményezések, közösségi szerepvállalás, ESG, társadalmi hatás

 

„A banki működés mellett kötelességünk a közösség és a környezet iránt is felelősen gondolkodni és cselekedni. A belvárosi irodaházunkban az esővízgyűjtés  egy jelentős és fontos lépés abban, hogy erőforrásainkat tudatosan használjuk, és ezzel példát mutassunk ügyfeleinknek, partnereinknek, más vállalatoknak. A klímaadaptáció, a természeti sokszínűség nem iparágfüggő, mindenkinek ott kell tennie, ahol lehetősége van rá. Büszkék vagyunk rá, hogy az önkormányzattal együttműködésben ez megvalósulhatott.”

Tóth Balázs, elnök-vezérigazgató

 

Cég neve:

UniCredit Bank

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

Mindent megteszünk közösségeink támogatásáért a rendelkezésünkre álló eszközökkel. A Szabadság téri központi irodaházunk környékén lévő fák öntözéséről kezdtünk gondoskodni. A Budapest Belváros-Lipótváros Önkormányzattal együttműködésben – a kerület Arany János utcai, átfogó felújítási projektjének keretében – az épületünk tetején összegyűjtjük az oda érkező esővizet, és az Arany János utcai, járószint alatti ciszternába vezetjük, ahonnan a környék fáinak öntözése történik. A beruházással összesen mintegy 200 környékbeli fa vízellátását tudjuk biztosítani csapadékos idő esetén.

A program intézkedései, vállalásai:

Hazánk kifejezetten érintett a vízválságban. Az előrejelzések szerint a 2040-es évtizedtől jelentősen, 18-23%-kal megnő az esélye annak, hogy a 2022-es évhez hasonló extrém száraz időszakok száma megduplázódjon, sőt az évszázad utolsó három évtizedében meg is négyszereződhet. A hazánkban képződő vízkészlet a második legkisebb az EU-ban. Az átfolyó vizeinkkel, a szennyvizeinkkel nem jól gazdálkodunk, a csapadékvíz mint erőforrás kihasználatlan. Csak Budapest területéről évente 100 millió m3 csapadékvíz tűnik el így – ez három Velencei-tó vízmennyiségének felel meg. (Egyensúly Intézet, 2024)

Az elmúlt években egyre többször találkoztunk itthon is villámárvizekkel. Ez összefüggésben van azzal, hogy a klímaváltozás már ma is érezhető hatásai nyomán a csapadék eloszlása rapszodikussá vált, gyakran annyi csapadék zúdul le néhány óra alatt, amennyi máskor hetek alatt.

Magyarország első klímatudatos utcája a budapesti Arany János utca. A belvárosi utcát 2023 nyarán adták át a megújult formájában, melyben kiemelték a víztakarékos öntözőrendszert, a közel 100 új fát, a zöld buszmegállókat, valamint az esővízgyűjtő ciszternát.

Az Önkormányzat az UniCredittel történő együttműködésének keretében megvalósított esővízgyűjtő projekt során:

  • a fák városi környezethez való alkalmazkodását támogató ültetési rendszer​t épített,
  • gyökércellarendszer került kialakításra, ezáltal a csapadékvíz behatolhat a fák gyökérzónájába, és ott el is tárolódhat.

Az összefogás eredményeként ökonomikus öntözés valósult meg:

  1. az épületünk tetejének hatalmas felületét kihasználva összegyűjtjük az oda érkező esővizet​,
  2. járószint alatt láthatatlanul megbújó ciszternába vezetjük,​
  3. mintegy 200 környékbeli fa vízellátását tudjuk biztosítani csapadékos idő esetén a 12-15m3/óra áteresztőképességű rendszerrel​
  4. a ciszternát esőmentes időszakokban a fúrt kút szolgálja ki talajvízzel, amit a Duna táplál​.

A program hatása és eredménye:

Az ökonomikus öntözés során mintegy 200 környékbeli fa vízellátását lehet biztosítani csapadékos idő esetén a 12-15 m3/óra áteresztőképességű rendszerrel. Az esővízgyűjtő rendszer kialakítása hatékony megoldást jelent a villámárvizekkel szemben is, amely nagy terhelést jelent a városi infrastruktúrára.

Kapcsolódó linkek:

Video a kezdeményezésről: https://youtu.be/VM7aXEmJA-Y

Fenntarthatóság az UniCredit magyarországi vállalatcsoportnál

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaadaptáció, esővíz, villámárvíz, öntözés, biodiverzitás, ökoszisztéma

„Az építőiparban sem feledkezhetünk meg arról, hogy az általunk felhasznált erőforrásokat a természettől kapjuk, amely otthon ad az évmilliók alatt kialakult élővilágnak. Küldetésünk, hogy ipari tevékenységünket ennek maximális figyelembevételével alakítsuk és a biodiverzitást üzleti stratégiánk egyik alappillérének tekintsük. Ezért indítottuk a pilisi dolomitbányánknál biodiverzitás programunkat, melynek fő célja, hogy élőhelyeket és életteret biztosítsunk az itt található értékes növény és állatfajoknak.”

Daniel Domini, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Saint Gobain

Megvalósítás éve:

2020-tól folyamatosan

Célterületek:

Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Saint-Gobain pilisvörösvári Weber üzemében található dolomitbánya már több, mint 120 éves múltra tekint vissza. A 2020 év végén, központi kezdeményezésre indított biodiverzitás programunk fő célja, hogy élőhelyeket és életteret biztosítsunk az itt található értékes növény és állatfajoknak, továbbá bebizonyítsuk, hogy bányászati tevékenység mellett is biztosítható és tovább növelhető a természeti sokszínűség.

A Saint-Gobain stratégiája, hogy a világszerte több, mint 650 üzeme közül az egyes célokra legnagyobb hatást gyakorolni tudó üzemeket helyezi fókuszba (pl. a CO2 kibocsátás 80%-áért az üzemek kb. 20%-a felelős ezért ezeket tekintik CO2 tekintetében fókusz üzemnek). Biodiverzitás szempontjából a bányaüzemek felé elvárás az aktív cselekvés, összhangban a 2030-as Európai Uniós stratégiával.

A program intézkedései, vállalásai:

A Pilis-hegységben – 11 hektáron – tevékenykedő építőipari vállalatként kiemelten fontos számunkra a környezetünk megóvása. Ahhoz, hogy emberek millióinak tudjunk vakolatot, csemperagasztót és egyéb műszaki habarcsot biztosítani, elengedhetetlen a bányászati tevékenység.
Biodiverzitás programunk a vállalati klímasemlegességi vállalásai kapcsán született. A Science Based Targets által validált net zero vállalások között a hulladékkal, CO2-vel, energiafogyasztással stb. kapcsolatos célok mellett megjelenik a biodiverzitás megóvása és helyreállítása.

Ennek érdekében biológus szakemberek segítségével térképeztük fel a flórát és faunát, mellyel osztozunk. Első lépésként egy addig nem létező állandó vizes élőhelyet hoztunk létre, legeltetéssel tartjuk karban és diverzifikáljuk a gyepfelületünket, denevérmenedékké alakítottuk a robbanóanyag raktárunkat, madárodúkat, fecskefészkeket és méhkaptárakat helyeztünk ki, valamint óvjuk védett növényeinket. Mindezt olyan rendszerszemlélettel igyekszünk megtervezni, hogy az élőhelyek létrehozásával egy önfenntartó ökoszisztéma alapjait teremtsük meg.

Ehhez, záportározó és szikkasztó medencénk helyén létrehoztunk egy közel 2000 m2-es vízfelületű állandó víztestet, amelybe nádat és gyékényt telepítettünk. Ezzel összeköttetésben kialakítottunk egy racka juhokkal legeltetett kb. 1 hektáros gyepes területet. Kihívás volt a természeti értékek megőrzése ipari környezetben, védett élőhelyek létrehozása az üzem területén. A legeltetéssel érintett terület és a víztest kialakítása során figyelembe kellett venni a természeti adottságokat, illetve a munkavégzéssel is össze kellett hangolni a megvalósítást.

Célunk az volt, hogy olyan formában folytassunk bányászati tevékenységet, amely pozitív hatással van a biodiverzitásra és ezt sikerült elérnünk.

A program hatása és eredménye:

A tó ökoszisztémája stabil, diverzitása folyamatosan növekszik, ahogy a gyep diverzitása is. 2022 nyarán a felmérés szerint az olasz és tarlósáska állomány a legeltetett területen kb. 20-30 példány/m2 volt. Denevér menedékünket használták áttelelésre. Védett madár populációnk növekedett. Fokozottan védett magyar gurgolya állományunk természetvédelmi értéke eléri az 500 millió forintot.

A fajok száma 154-ről 373-re nőtt 2024- re.
2023-ban elindítottuk a programot Halmajugrán a Rigips gyár területén is, és szeretnénk inspirálni minél több vállalatot a saját programjuk elindítására előadásokon, cikkeken, üzemlátogatáson keresztül.

Több mint 300 diáknak tudtunk kihelyezett természetismeret órát tartani és a biodiverzitás fontosságáról beszélni.

Számos előadáson, üzemlátogatáson tudtuk megmutatni a programot. A mi programunk mintájára a Szentkirályi Magyarország Kft. indított egy hasonlót, ugyanazzal a szakértővel, tehát terjeszteni tudtuk a jó gyakorlatot iparágak között is.

Programunkat felülvizsgáltatjuk a WWF Magyarországgal, az első szakértő bejárás megtörtént.

Kapcsolódó linkek:

A program részletes bemutatása a Lépések Magazinban (23. oldal)

Saint-Gobain: Fenntarthatósági kötelezettségeink

Saint-Gobain Biodiverzitás program

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás megóvása és helyreállítása, őshonos fajok, védett fajok

 

„A Gránit Pólus vezetése számára kiemelten fontos a fenntarthatóság és a jövőorientált tervezés, így a klímakockázatok felmérése is. Az épített környezetnek meghatározó szerepe van a klímaalkalmazkodásban, ehhez mind a természetalapú, mind pedig a technológiai eszközöket érdemes kiaknázni. Nem kell választani, hanem megtalálni a szinergiát és a lehetőségeket mindegyikben.

Gyertyánfy Miklós, vezérigazgató

 

Cég neve:

Gránit Pólus Csoport

Megvalósítás éve:

1999 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A Westend tetőkertje nemcsak közösségi, hanem környezeti szempontból is kiemelkedő. A zöldterületek hozzájárulnak a városi hőszigetelés csökkentéséhez, a levegő minőségének javításához és a biodiverzitás támogatásához a városi környezetben.

Környezeti érték:

  • 15 000 m2 összefüggő zöld terület – a VI. kerület legnagyobb közparkja
  • 26 éves, gondozott, őshonos fafajokból álló faállomány, egyedülálló zöld sziget a belvárosban

Közösségi érték: nemcsak park, hanem élettér

  • pihenőhelyek, padok, sétányok
  • játszótér és edzőpontok
  • rendezvényhelyszín

A Westend tetőkertje egy kiemelkedő példa arra, hogyan lehet városi környezetben olyan zöldterületeket létrehozni, amelyek javítják az életminőséget és hozzájárulnak a fenntartható városfejlesztéshez.

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás hatásai mára már mindenki számára érzékelhetőek. A várható átlagos hőmérséklet-emelkedés, a csapadékmennyiségi változások jelentős negatív hatással vannak az élővilágra. A csökkenő növényi és állati életterek komolyan befolyásolják életünket, mindennapi komfort érzetünket. A természeti környezet, az élettér helyreállítás minden felelősen gondolkodó szervezet, legyen az vállalati vagy civil, fontos feladata. Az éghajlatváltozásra való felkészülés és az alkalmazkodó képesség javítása, a biodiverzitás helyreállítása már a városi környezetben is elengedhetetlen annak érdekében, hogy a jövő nemzedékei részére is élhető környezetet hagyjunk.

A Gránit Pólus Csoport portfóliójában zöld terület szempontjából kiemelkedő a Westend tetőkertje, mely Budapest egyik legnagyobb és legismertebb összefüggő zöld felülete, s amelyet a bevásárlóközpont épületének tetején alakítottunk ki több mint 25 évvel ezelőtt. Ennek koncepciója a városi környezetben élők számára készült annak érdekében, hogy egy olyan zöld oázist teremtsen, ahol a látogatók kikapcsolódhatnak és pihenhetnek a természet közelségében.

A tetőkert több mint tizenötezer négyzetméteren található változatos növényzettel, beleértve fákat, cserjéket, virágokat és egyéb dísznövényeket. A kertet úgy tervezték, hogy különféle növényi életterek fejlődjenek ki, például gyepes területek, virágágyások és sétányok.

Budapest egyik legszebb zöld parkja mindenki előtt nyitva áll, a főváros meghatározó közösségi tereként funkcionál: különféle pihenőhelyek, padok, játszótér és kültéri edzőhelyek állnak a látogatók rendelkezésére, amik ideálisak pihenésre, sportolásra, családi kikapcsolódásra, de olvasásra vagy akár piknikezésre is. A csodás környezet gondosan füvesített területei alkalmasak lehetnek gyermekjátékokhoz vagy egyszerűen csak napozáshoz.

A program hatása és eredménye:

A 15.000 négyzetméteren fekvő egybefüggő zöld terület jelentősen hozzájárul a következő fenntarthatósági szempontokhoz:

  • városi hősziget kialakulásának csökkentéséhez,
  • a levegő minőségének javításához és
  • a biodiverzitás támogatásához.

A következő lépés amit megfogalmaztunk és célul tűztünk ki, hogy a díszkertet a klímaviszonyokhoz igazodva fokozatosan átalakítjuk egy önfenntartó kertté. Új élettereket hozunk létre a madaraknak és a beporzó rovaroknak, illetve a vízmegtartást támogató átalakításokat is tervezünk.

Kapcsolódó linkek:

További információ a Gránit Pólus fenntarthatósági tevékenységéről

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaadaptáció, biodiverzitás, ökoszisztéma, városi zöldfelület, közösségi tér