„Szolnok városával az együttműködésünk hosszú évekre nyúlik vissza, ezzel a megállapodással pedig egy újabb, hatalmas lépést tettünk egy még fenntarthatóbb jövő felé. Ez a beruházás nemcsak azért különösen fontos számunkra, mert egy egyedülálló, előremutató közösségi megoldást valósítunk meg, hanem azért is, mert az önkormányzatban olyan partnerre leltünk, akik hozzánk hasonlóan aktívan tenni akarnak a klímaváltozás ellen és ebben élen járnak. Ezekért a közös sikerekért dolgozunk minden nap, és ebben szeretnénk példát mutatni másoknak is.”

Jamniczky Zsolt, vezérigazgató-helyettes

 

Cég neve:

E.ON Hungária Csoport

Megvalósítás éve:

2022. óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az energiaközösségek olyan magánszemélyekből, közintézményekből és gazdasági vállalkozásokból álló közösségi, nonprofit szervezetek, amelyek stabil és környezetkímélő megoldást kínálnak az energiaellátásban.

A Szolnok Intelligens Városi Energia Modell célja egy olyan komplex, energiahatékonyan működő innovatív energetikai rendszer kiépítése, mely képes az önkormányzati hálózatra kapcsolódó fogyasztók, termelők és a hálózat igényeinek egyidejű kielégítésére, valamint az egyes egységek között megvalósuló energiaelosztási és felhasználási folyamatok optimalizálására.

Az együttműködés keretében 6 helyszínen 9, összesen 330 kW teljesítményű napelemes erőművet hozunk létre a Szolnok energiaigényeinek kiszolgálására, és olyan energiaközösségeket alakítunk ki, melyek további segítséget nyújt az így megtermelt energia hatékony felhasználására. A beruházás környezettudatos és előremutató energiaellátási megoldást nyújt, segítve ezzel a költséghatékonyabb működést, energiakiadások csökkentését.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Önkormányzat intézményeinek épületkorszerűsítése jelentős hatással van az energiaigény csökkentésére, ezáltal a fenntartási költségeire. A projekt keretében ezért:

  • 3 társasházi, valamint 6 egyéb intézményi épületen (bölcsőde, óvodák, orvosi rendelő, bölcsődei igazgatóság) cserélünk homlokzati nyílászárót, valamint
  • homlokzati hőszigetelést végzünk mintegy 4883 m2 falfelületen és
  • födém hőszigetelést 3022 m2-en.

Ezekben az épületekben a fűtéskorszerűsítést is elvégezzük, amely mintegy 82 kazán cseréjét jelenti, új, korszerű, energiahatékony kondenzációs gázkazánra, az ezekhez tartozó kéményrestaurálással, illetve a radiátorok cseréjével.
Az energiaigények kielégítése érdekében új, decentrális napelemes rendszereket telepítünk 9 épület tetejére 331,75 kWp beépített teljesítménnyel, háztartási méretű kiserőművek formájában. Emellett innovatív napelemes fedett autóbeállót, úgynevezett „carport”-ot is létesítésünk, amely 15 autó számára nyújt fedett parkolóhelyet amellett, hogy villamosenergiát termel. A carport területén öt, egyenként 1×22 kW teljesítményű AC autótöltőt és egy 75 kW teljesítményű DC villámtöltőt is telepítünk. Ezáltal a lakosság elektromobilitási hozzáférését és fejlesztését is biztosítjuk.

A projekt keretében létrehozott energiahatékonysági és innovatív fejlesztések fenntartása és továbbfejlesztése mellett az önkormányzat és az E.ON is elkötelezett. Jelen fázisban a kijelölt épületek energiaközösségbe történő bevonása szerepel és a tagok fogyasztásának minél nagyobb arányú biztosítása a lokálisan megtermelt megújuló energiaforrásból. A jövőbeni tervek közt szerepel az önkormányzat többi épületének bevonása, valamint az önkormányzati bérlakásban élő fogyasztók energiaközösségbe történő bevonása. Ezen felül a fogyasztás folyamatos monitorozása lehetőséget ad a jövőben a fogyasztás és termelés kiegyenlítésére a tároló igénybevételével, amely további optimalizáció segítségével lehetőséget nyújt a lokális energiaellátás növelésére, ezáltal a költséghatékony fenntartásra.

A program hatása és eredménye:

A projekt kivitelezési fázisban van, így végleges eredmények nem állnak rendelkezésre. Számításaink alapján a közel 5000 m2 korszerű hőszigetelés beépítése és a nyílászárók cseréje jelentősen csökkenteni fogja az adott lakásokban élő fogyasztók fűtési igényét, a korszerű gázkazánok csökkenő gázköltséget, valamint csökkenő károsanyagkibocsátást eredményeznek. A telepítendő több, mint 330 kW teljesítményű napelemes rendszerek éves szinten legalább 400 MWh villamos energiát fognak termelni: ez közel 100 tonna CO2 megtakarítást jelent majd. A telepítendő 5 db gyors és 1 db villámtöltő jelentősen hozzájárul az e-mobilitás terjedésének támogatásához.

A projekt hatással van Szolnok teljes lakosságára, amely közel 70 000 ember elérését jelenti.

Kapcsolódó linkek:

Sajtóközlemény – Példaértékű energiaközösség Szolnokon

YouTube video a szolnoki energiaközösség kezdeményezésről

E.ON Hungária Csoport Fenntarthatósági Jelentés 2023

Kapcsolódó kulcsszavak:

energia közösségek, energiahatékonyság, energiaellátás, partnerség

 

„Az építőiparban sem feledkezhetünk meg arról, hogy az általunk felhasznált erőforrásokat a természettől kapjuk, amely otthon ad az évmilliók alatt kialakult élővilágnak. Küldetésünk, hogy ipari tevékenységünket ennek maximális figyelembevételével alakítsuk és a biodiverzitást üzleti stratégiánk egyik alappillérének tekintsük. Ezért indítottuk a pilisi dolomitbányánknál biodiverzitás programunkat, melynek fő célja, hogy élőhelyeket és életteret biztosítsunk az itt található értékes növény és állatfajoknak.”

Daniel Domini, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Saint Gobain

Megvalósítás éve:

2020-tól folyamatosan

Célterületek:

Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Saint-Gobain pilisvörösvári Weber üzemében található dolomitbánya már több, mint 120 éves múltra tekint vissza. A 2020 év végén, központi kezdeményezésre indított biodiverzitás programunk fő célja, hogy élőhelyeket és életteret biztosítsunk az itt található értékes növény és állatfajoknak, továbbá bebizonyítsuk, hogy bányászati tevékenység mellett is biztosítható és tovább növelhető a természeti sokszínűség.

A Saint-Gobain stratégiája, hogy a világszerte több, mint 650 üzeme közül az egyes célokra legnagyobb hatást gyakorolni tudó üzemeket helyezi fókuszba (pl. a CO2 kibocsátás 80%-áért az üzemek kb. 20%-a felelős ezért ezeket tekintik CO2 tekintetében fókusz üzemnek). Biodiverzitás szempontjából a bányaüzemek felé elvárás az aktív cselekvés, összhangban a 2030-as Európai Uniós stratégiával.

A program intézkedései, vállalásai:

A Pilis-hegységben – 11 hektáron – tevékenykedő építőipari vállalatként kiemelten fontos számunkra a környezetünk megóvása. Ahhoz, hogy emberek millióinak tudjunk vakolatot, csemperagasztót és egyéb műszaki habarcsot biztosítani, elengedhetetlen a bányászati tevékenység.
Biodiverzitás programunk a vállalati klímasemlegességi vállalásai kapcsán született. A Science Based Targets által validált net zero vállalások között a hulladékkal, CO2-vel, energiafogyasztással stb. kapcsolatos célok mellett megjelenik a biodiverzitás megóvása és helyreállítása.

Ennek érdekében biológus szakemberek segítségével térképeztük fel a flórát és faunát, mellyel osztozunk. Első lépésként egy addig nem létező állandó vizes élőhelyet hoztunk létre, legeltetéssel tartjuk karban és diverzifikáljuk a gyepfelületünket, denevérmenedékké alakítottuk a robbanóanyag raktárunkat, madárodúkat, fecskefészkeket és méhkaptárakat helyeztünk ki, valamint óvjuk védett növényeinket. Mindezt olyan rendszerszemlélettel igyekszünk megtervezni, hogy az élőhelyek létrehozásával egy önfenntartó ökoszisztéma alapjait teremtsük meg.

Ehhez, záportározó és szikkasztó medencénk helyén létrehoztunk egy közel 2000 m2-es vízfelületű állandó víztestet, amelybe nádat és gyékényt telepítettünk. Ezzel összeköttetésben kialakítottunk egy racka juhokkal legeltetett kb. 1 hektáros gyepes területet. Kihívás volt a természeti értékek megőrzése ipari környezetben, védett élőhelyek létrehozása az üzem területén. A legeltetéssel érintett terület és a víztest kialakítása során figyelembe kellett venni a természeti adottságokat, illetve a munkavégzéssel is össze kellett hangolni a megvalósítást.

Célunk az volt, hogy olyan formában folytassunk bányászati tevékenységet, amely pozitív hatással van a biodiverzitásra és ezt sikerült elérnünk.

A program hatása és eredménye:

A tó ökoszisztémája stabil, diverzitása folyamatosan növekszik, ahogy a gyep diverzitása is. 2022 nyarán a felmérés szerint az olasz és tarlósáska állomány a legeltetett területen kb. 20-30 példány/m2 volt. Denevér menedékünket használták áttelelésre. Védett madár populációnk növekedett. Fokozottan védett magyar gurgolya állományunk természetvédelmi értéke eléri az 500 millió forintot.

A fajok száma 154-ről 240-re nőtt 2023-ra.
2023-ban elindítottuk a programot Halmajugrán a Rigips gyár területén is, és szeretnénk inspirálni minél több vállalatot a saját programjuk elindítására előadásokon, cikkeken, üzemlátogatáson keresztül.

Több mint 200 diáknak tudtunk kihelyezett természetismeret órát tartani és a biodiverzitás fontosságáról beszélni.

Számos előadáson, üzemlátogatáson tudtuk megmutatni a programot. A mi programunk mintájára a Szentkirályi Magyarország Kft. indított egy hasonlót, ugyanazzal a szakértővel, tehát terjeszteni tudtuk a jó gyakorlatot iparágak között is.

Programunkat felülvizsgáltatjuk a WWF Magyarországgal, az első szakértő bejárás megtörtént.

Kapcsolódó linkek:

A program részletes bemutatása a Lépések Magazinban (23. oldal)

Saint-Gobain: Fenntarthatósági kötelezettségeink

Saint-Gobain Biodiverzitás program

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás megóvása és helyreállítása, őshonos fajok, védett fajok

 

Tipikus női vállalatként erős küldetéstudattal rendelkezünk a kollégáink és vásárlóink nagy részét érintő menstruációs szegénység ügyének felkarolásában. Büszke vagyok rá, hogy az ország egyik legnagyobb munkaadójaként és kiskereskedőjeként úttörőként támogathatjuk a nőket abban, hogy megfizethetőbb áron jussanak hozzá az intim higiéniai termékekhez, melyek beszerzése hosszú távon rendszeres plusz kiadást jelent számukra. Partnerünkön keresztül egyúttal a rászoruló családok nőtagjait is segítjük termékadományokkal. Bízunk benne, hogy példánkat a jövőben minél több felelős vállalat követi majd.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató, Tesco Magyarország

 

Cég neve:

Tesco

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Tipikus női vállalatként külön felelősséget érzünk a nők támogatása iránt. Munkavállalóink közel 70%-a nő, visszatérő vásárlóink több mint felét is a nők képviselik. Meglévő, nőket segítő programjaink, így például a menopauza program vagy a családbarát intézkedések természetes folytatása, hogy keressük a lehetőségeket, hogy minél több nő felé nyissunk.
Az utóbbi időszak megélhetési válsága sokak anyagi körülményeit megnehezítette, és tovább növelte a támogatásra szorulók számát. Az érintettek közül a nők egy jelentős része még nehezebben tudja fedezni rendszeres kiadásait, havonta ugyanis mintegy kétezer forint költséget jelent számára az intim higiéniai termékek beszerzése. A Tesco számításai is megerősítik azokat a kalkulációkat, melyek szerint összesen 500 ciklussal számolva egy nő átlagosan mintegy 1 millió forintot költ élete során menstruációs termékekre. Sokoldalú kedvezményrendszerünkkel évek óta segítünk a spórolásban és a családi költségvetés minél praktikusabb beosztásában

A Tescónál régóta fókuszálunk a nők támogatására, ezért sokszínűségi és befogadási stratégiánk részeként kiemelten foglalkozunk többek között a nemek közötti összkereset-különbség kiegyenlítésével, a női kollégák karriertámogatásával vagy a különféle juttatások, köztük például a rugalmas foglalkoztatási formák vagy a gyermeket nevelőknek és azt tervezőknek járó extra szabadságok biztosításával. Fontosnak tartjuk, hogy olyan kényes témákat is napirendre tűzzünk, mint a menstruációs szegénység, amelynek komoly pszichológiai, fizikai, társadalmi és anyagi hatásai lehetnek a nők életére. 2023 októbere óta ingyenes menstruációs termékek érhetők el a mosdókban az áruházainkban, központi irodánkban és disztribúciós központjainkban dolgozó nők számára. A pozitív fogadtatást látva úgy döntöttünk, hogy tartósan csökkentjük sajátmárkás menstruációs termékeink árát azáltal, hogy elengedjük az áfatartalmukat. Ezzel más piaci szereplőket is szeretnénk hasonló kezdeményezésre ösztönözni.

A program intézkedései, vállalásai:

2017-ben a brit Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat a szigetországban, amely átvállalta a menstruációs termékekre kiszabott ÁFA fizetési kötelezettségét a vásárlóktól, majd 2023-ban a menstruációs bugyik kapcsán vágott bele hasonló kezdeményezésbe. Ugyanebben az évben indította el kampányát, melynek keretében szerte az országban női mosdókban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Tesco ügyfélszolgálati pultjánál a „fehér boríték” jelszó bemondásával kérhetők ingyenes intim higiéniai termékek anélkül, hogy bármilyen magyarázatra szükség lenne.
A május 28-i Menstruációs higiénia világnapjához kapcsolódva jelentettük be, hogy 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai termékünk árából elengedjük az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarországi kiskereskedőként is úttörők vagyunk a területen, és bízunk benne, hogy a példánkat minél többen követik majd, ezáltal pedig még több figyelmet tudunk irányítani a menstruációs szegénység problémájára, annak megoldására és a felelős marketingtevékenységre.

Május 21-én sajtóbeszélgetést tartottunk a menstruációs szegénységről és annak társadalmi hatásairól, ahol beszámoltunk a kezdeményezésről, melyről két sajtóközleményt is kiadtunk. A Tesco vállalati weboldalán pedig külön aloldalt szenteltünk a témának. Közösségimédia-felületeinken, hírlevelekben, eladáshelyi eszközökön és Clubcard alkalmazásunkban is tájékoztattuk követőinket, illetve vásárlóinkat az egyedülálló akcióról.

A téma iránti figyelmet a jövőben is szeretnénk fenntartani, így szakmai rendezvényeken is rendszeresen megszólalunk az ügyben és bemutatjuk jó gyakorlatainkat. Ezenkívül pedig átfogó vásárlói kutatást indítottunk, hogy felmérjük a menstruációs szegénységgel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat.

Közel 15 éve tart partnerkapcsolatunk a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, melynek során vásárlóink és munkatársaink rendszeresen támogatják munkájukat adománykuponok értékesítésével, illetve vásárlásával, valamint jótékony célra felajánlott termékekkel. A menstruációs szegénység elleni küzdelemhez is hozzájárulva a tartós árcsökkentéssel egyidejűleg termékadományokat juttattunk el stratégiai partnerünk számára. A felajánlás olyan nehéz sorsú nőknek és lányaiknak szólt, akik a Segélyszervezet valamelyik otthonában élnek, és bevételeik nem fedezik a megélhetési költségeiket, így az intim higiéniai termékek ára sokszor meghaladja a lehetőségeiket. Számukra ajánlottunk fel egy évre elegendő menstruációs terméket, termékkategóriánként 2400 darab Tesco sajátmárkás nappali és éjszakai betétet, tisztasági betétet, tampont, illetve intim törlőkendőt.

Elkötelezettek vagyunk a menstruációs szegénység elleni küzdelem és a nők támogatása terén, ezért a tartós árcsökkentés mellett a fogyasztói és társadalmi edukáció részeként hosszabb távon is porondon tartjuk a témát. Jelenleg zajlik egy 1000 fős, reprezentatív fókuszcsoportos vizsgálat, illetve kérdőíves felmérés a menstruációs termékekkel, menstruációs szegénységgel kapcsolatban, melynek eredménye és kommunikációja őszre várható. Továbbá TikTok videókban az „utca emberét” is szeretnénk megszólaltatni, hogy rávilágítsunk az egyéni történetekre és vélekedésekre. Szakmai rendezvényeken és csoportokban pedig a kiskereskedelmi szereplők összefogására és a Tescóéhoz hasonló gyakorlatok bevezetésére ösztönözzük az intim higiéniai termékeket forgalmazó vállalatokat.

A program hatása és eredménye:

A bejelentés óta eltelt időszakban közel 30%-kal nőtt meg a sajátmárkás női higiénés termékek forgalma.
A bejelentő sajtóközleményből több mint 60 megjelenés született közel 25 millió forint hirdetési értékben. A témával olyan fontos orgánumok is foglalkoztak, mint az Index, a Képmás, a Szeretlek Magyarország, a Szoljon hírportál vagy az Éva Magazin. A Tesco Magyarország LinkedIn-oldalán a témában megosztott tartalmak mintegy 30.000 megjelenést és több mint 18.500 egyedi megtekintést generáltak. A kezdeményezésről beszámoltak olyan véleményvezérek, mint Orosz Barbara televíziós műsorvezető, Rácz Zsuzsa író vagy Mirelle, életmódblogger. A TV2 Mokka és a Manna FM Valódi Nők műsorában élőben is nyilatkoztunk az akcióról. A Tesco Facebook és Instagram oldalán közzétett posztok 167 ezer megjelenítést,160 ezer egyedi megtekintést és közel 2500 felhasználói interakciót hoztak. Az árcsökkentést kommunikáló bannert tartalmazó két vásárlói hírlevelet összesen 316 ezer alkalommal nyitották meg.
A kommunikációs kampány hatására a Szabad a Hang kampányt indított arra kérve más áruházláncok vezetőit, hogy kövessék a Tesco példáját és vezessenek be hasonló tartós árcsökkentés.

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatóság: Küzdelem a menstruációs szegénység ellen

Menstruációs termékek áfáelengedésével és adományozásával támogatja a Tesco a nők extra kiadásainak csökkentését

Valódi Nők-Manna FM: Beszélgetés a menstruáció szegénységről

Kapcsolódó kulcsszavak:

nők támogatása, menstruációs szegénység, partnerség

 

A Roche elkötelezett a magyar egészségügy támogatása mellett. Az általunk fejlesztett Digitális Betegútmenedzsment Webapplikációt adományoztuk Magyarországnak, amely fontos része már hazánk e-egészségügyi rendszerének. Az applikáció olyan átfogó és integrált megoldást kínál, mely végigkíséri a pácienst a teljes betegútján: korai kezelés lehetőségét nyújtja, lehetővé teszi a megelőzést, segít elkerülni a szükségtelen terápiákat és folyamatosan értékelni az elvégzett kezelések hatékonyságát.

Raffaella Bondi, ügyvezető igazgató

 

 

Cég neve:

Roche Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2021 óta

Célterületek:

Érintett felek, helyi közösségek, Munkaegészség és -biztonság (Health and Safety

A program célja:

 

A több mint 125 éves Roche elkötelezett a magyar egészségügy támogatása mellett, felajánlja nemzetközi tapasztalatait, innovatív megoldásait a fenntartható, értékalapú egészségügyi modell létrehozásához.

A vállalat immár a magyar kormány stratégiai partnereként egy újfajta szerepet tölt be a hazai egészségügyi rendszerben. A Digitális Betegútmenedzsment Webapplikáció olyan átfogó és integrált megoldást kínál, mely végigkíséri a pácienst a teljes betegútján: korai kezelés lehetőségét nyújtja, lehetővé teszi a megelőzést, segít elkerülni a szükségtelen terápiákat és folyamatosan értékelni az elvégzett kezelések hatékonyságát.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Mint az innovatív egészségipar meghatározó szereplője, a Roche keresi és támogatja azokat a magyar kezdeményezéseket, amelyek segítik a modern, személyre szabott terápiák hozzáférhetővé tételét, úgy, hogy azok társadalmi költségei csökkenjenek. A Roche 2030-ig szeretné elérni, hogy a jelenlegihez képest háromszor-ötször több innovatív megoldás jusson el a betegekhez, 50 százalékkal alacsonyabb költségen.

A Digitális Betegútmenedzsment Webapplikáció (Dr. BetMen) arra kínál megoldást, hogy tervezhető legyen a betegellátás az alapellátástól a szakorvosi kezeléseken át az utógondozásig, illetve a terápiák elemzéséig.

A platform kezelési tervet, időpontfoglalási rendszert, konzultációs lehetőséget kínál a felhasználóknak, a háziorvosnak, a szakorvosnak, az ellátásszervezőnek és a páciensnek, mindezt úgy, hogy az a beteg minél gyorsabb gyógyulását szolgálja a lehető legkisebb klinikai terheléssel. A kezelési tervvel, a terápiákkal kapcsolatos tapasztalatok alapján az interaktív megoldásoknak köszönhetően a kezelések közben is módosíthatók, személyre szabhatók a terápiás eljárások, a páciens folyamatos visszajelzései irányt mutathatnak a háziorvos és a szakorvos számára is.

A webapplikáció segítségével a finanszírozó vagy ellátó előre tervezheti a kapacitásokat, nyomon követheti a betegutakat, szükség esetén beavatkozhat. Értékalapú kimutatások készíthetők intézményenként, orvosonként. A statisztikák pontos képet adnak a kezelések hatékonyságáról, a források felhasználásáról, az egyedi „jó gyakorlatok” kidolgozásáról, megvalósításáról.

Az applikáció beépül Magyarország e-egészségügyi rendszerébe, az EESZT-be. A Roche alapítványa térítésmentesen adta át az applikációt az Országos Kórházi Főigazgatóságnak.

 

A program hatása és eredménye:

 

Kiemelt eredménynek tekintjük, hogy a jövőben újabb kórházak, az orvosok és a páciensek bevonásával, több betegségtípusra kiterjesztve fejlesztjük tovább a rendszert.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Új betegútmenedzsment applikációt adományoz hazánknak a Roche Magyarország Kft. alapítványa

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

egészségügy, applikáció

 

„A Syngenta a világ vezető agrárvállalata, amely hatékony növényvédelmi termékekkel és magas hozamokat biztosító vetőmagokkal látja el gazdálkodók millióit világszerte. Ez nem csak lehetőség, hanem felelősség is számunkra, hogy érdemi lépéseket tegyünk a fenntartható, a természeti sokszínűséget támogató megoldások mellett. Stratégiánkban ezért is jelenik meg hangsúlyosan és konkrét vállalásokkal a biodiverzitás és klímavédelem témája, és bízunk benne, hogy más vállalatoknak, továbbá iparági szinten is követendő példát mutathatunk.”

Pogány Éda, fenntarthatósági vezető, Syngenta Europe

 

Cég neve:

Syngenta Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Célunk, hogy 2030-ra a saját működésből származó kibocsátásunk és energiafelhasználásunk mértékét 38%-kal csökkentsük a 2022-es szinthez képest. Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat.

Naponta 8 milliárd ember élelmezéséhez elegendő, biztonságos élelmiszert kell előállítani világszinten, ezzel együtt csökkenteni kell az ágazat környezetre gyakorolt hatását és ellensúlyozni a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait.

Egyszerre kell tehát törekedni:

  • az ágazat kedvezőtlen környezeti és társadalmi hatásainak csökkentésére,
  • a természeti erőforrások és a talaj egészségének helyreállítására, és
  • a biológiai sokféleség növelésére, továbbá
  • a megnövekedett élelmiszerigény kielégítésére.

A program intézkedései, vállalásai:

A termelőkkel és más érintettekkel együttműködve a közelmúltban négy fenntarthatósági prioritást fogalmaztunk meg:

1.Magasabb hozam, kisebb környezeti hatással

A világ folyamatosan növekvő népességének ellátása érdekében terméshozam növekedést érünk el úgy, hogy folyamatos innovációval és fenntartható technológiák alkalmazásával csökkentjük a mezőgazdaság környezeti hatásait.

Olyan fenntartható, innovatív megoldásokat fejlesztünk és teszünk széles körben elérhetővé, amelyek hatékonyabbak, célzottan alkalmazhatók, és előnyöket biztosítanak a természet, a termelők és a fogyasztók számára egyaránt.

 

2.A talaj és a természet megújítása

A regeneratív mezőgazdasági gyakorlatok bevezetésének elősegítése

A regeneratív mezőgazdasági technikák alkalmazásával, illetve a tápanyagok és növényvédőszerek precíziós használatával hatékonyan javítható a talaj egészsége és növelhető a biodiverzitás. Kutatásaink e területen arra irányulnak, hogy tudományos módszerekkel kimutassuk, hogyan lehet a regeneratív gyakorlatot hatékonyan alkalmazni változó agroklimatikus körülmények között.

 

3.A termelők jóllétének javítása

A kistermelők jövedelmezőségének javítása, a vetőmagokhoz, növényvédelemhez, finanszírozáshoz, piacokhoz és a szükséges ismeretekhez való hozzáférés biztosításával

A Syngenta szakemberei folyamatosan képzik magukat az agronómia legfontosabb és gyorsan változó területein, és naprakészek a digitális, internet– illetve MI-alapú megoldások terén is, hogy nap mint nap személyreszabott tanáccsal tudják ellátni a kistermelőket is.

 

4.Fenntartható vállalati működés

Saját vállalatunk működése és ellátási lánca környezeti hatásainak csökkentése, a sokszínű és befogadó vállalti kultúra erősítése, munkatársaink egészsége és a biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosítása

Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat. A munkahelyi biztonság mindig a legfontosabb számunkra, és folyamatosan dolgozunk a sokszínű és befogadó üzleti kultúránk megtartása és fejlesztése érdekében.

A program hatása és eredménye:

Az egyik legfontosabb feladat a célok teljesítése kapcsán a gazdák megnyerése és bevonása. Munkatársaink minden nap ott állnak a termelők mellett a földeken. Ismerik őket, és segítenek a regeneratív átállásban, biológiai növényvédelemmel, digitális megoldásokkal, szaktanácsadással, mérésekkel, kutatással és fejlesztéssel, környezeti, agronómiai és gazdasági kimenetelek modellezésével, betegségeknek ellenálló, jó vízgazdálkodású, extrém időjárási viszonyok közt is a helyüket megálló növények fejlesztésével.

Kapcsolódó linkek:

Syngenta Fenntarthatósági Prioritások részletes bemutatása

Syngenta Agcelerators – a Syngenta és partnerei az innováció felgyorsításáról a mezőgazdaságban, fenntartható megoldások

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, talajmegújító mezőgazdaság, értéklánc, klímavédelem, karbonsemlegesítés

 

Hálás vagyok munkatársaimnak, akik lehetővé teszik, hogy minden hónapban olykor reménytelennek tűnő sorsok forduljanak jobbra önzetlenség és közösségi összefogás révén. Sajnos bárki kerülhet váratlan helyzetbe, amikor szüksége van a segítségre. A Tesco Angyal öt éve bizonyítja, hogy a Tesco jóval több, mint munkahely. Egy erős és összetartó közösség ölt testet általa, amely nem hagyja cserben nehéz helyzetbe került tagjait. Büszkék vagyunk arra, hogy a Tesco Angyal minden apró szárnyrebbenésében, valamennyi megmozdulásában igazolást nyer hitvallása: A legkisebb figyelmesség is csodákra képes.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Megvalósítás éve:

2019 óta

Célterületek:

Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

 

A Tesco csoporton belül Szlovákiában indult el a program 2013-ban, amikor a kollégák elkezdtek adományokat gyűjteni egy komoly műtétre szoruló társuknak.

Hazánkban is több kérelem érkezik a HR/PR osztályra egy-egy krízishelyzet anyagi támogatása kapcsán. A szlovákiai jó tapasztalatok és a kollégák igényei alapján döntöttünk úgy 5 évvel ezelőtt, hogy hazánkban is elindítjuk a Tesco Angyal Alapítványt.

Célunk, hogy a közösség erejével évről évre több kollégát tudjunk bevonni az állandó támogatói körbe és évről évre több kollégát segítsünk.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A Tesco Angyal Alapítvány 2019 tavaszán, a Tesco munkavállalóinak és hozzátartozóinak megsegítésére jött létre.

Célunk, hogy a rászoruló, nehéz helyzetbe került, vagy hátrányos helyzetű kollégák részére szociális segítséget nyújtsunk, és más módokon is támogassuk őket és gyermekeiket is. Emellett feladatunknak tekintjük az egészségügyi krízishelyzetbe került dolgozók támogatását, illetve a munkavállalóinkat ért vagy környezetükben történt súlyos családi események, tartós betegség vagy haláleset, természeti katasztrófák alkalmával keletkező anyagi terhek mérséklését, és kollégáink rehabilitációjának elősegítését.

Bevételeink munkatársaink rendszeres vagy eseti adományaiból, illetve sütivásárokon, egyéb karitatív gyűjtésekből származó felajánlásokból állnak össze. Továbbá az adó 1%-át is felajánlhatják kollégáink az Alapítványnak. Az így befolyt összeget pedig a Tesco minden hónapban megduplázza.

A Tesco Angyal nemcsak rendkívüli nehézség esetén segít. Akár egy egész éven át támogatjuk kollégáink kimagasló tehetségű gyermekeit, emellett jelentős összegeket fordítunk tescós gyerekek nyári táboroztatására, a rászoruló kollégák húsvéti és karácsonyi nagybevásárlására és további 200 munkatársunk extra támogatására.

Kihívásunk, hogy hogyan tudjuk kollégáinkat rendszeres, akár magasabb összegű adományozásra ösztönözni, kialakítani azt a pszichológiai biztonságot, ahol a munkatársak meg merik osztani történetüket, és mernek segítséget kérni.

 

A program hatása és eredménye:

 

  • Az elmúlt 5 évben összesen 116,2 millió Ft adomány gyűlt össze.
  • A rendszeres adományozók száma évről évre növekszik, 1037 főről 2097 főre emelkedett 2019 óta.
  • Minden évben egyre több kollégát tudunk támogatni: eddig 1306 fő kapott támogatást, ami az igénylők 97%-a.
  • 2023-ban 11,2 millió Ft extra karácsonyi ajándékot tudtunk kollégáinknak adni.
  • 484 gyerek táborozását támogattuk az elmúlt években.
  • Az adó 1%-ából 2022-ben először közel 3,5 millió Ft folyt be, mely 2023-ra 3 675 268 Ft-ra emelkedett.
  • Évente növekszik azon aktivitások száma, melyeken adományoznak kollégáink.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Tesco Angyal (videó a Fenntartható jövőért díj pályázati anyagához)

Tesco Angyal

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

támogatás, jóllét

 

Büszke vagyok arra, hogy az emberközpontú munkakörnyezeten túl szervezetünk elkötelezett híve munkatársaink szakmai és mentális fejlesztésének. Támogatjuk és biztosítjuk a legkorszerűbb tudás elsajátítását, az új ötletek megvalósítását, valamint a mentális egészség ápolását. A sokféleséget tiszteletben tartjuk, elismerjük és megbecsüljük, vállalatként pedig hiszünk benne, hogy a munkatársainkban rejlő lehetőségeket csak akkor tudjuk felszínre hozni és kiaknázni, ha szervezeti kultúránkban, mint fontos alapérték, hangsúlyt kap a felhatalmazás, az esélyegyenlőség, a befogadás és a sokszínűség.

Erdős Mihály, elnök-vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Generali Biztosító Zrt.

Megvalósítás éve:

2019-2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Oktatás és képzés, Emberi jogok, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

 

A fenntartható szervezeteknek hosszú távon egészséges, energikus, szenvedélyes munkatársakra és vezetőkre van szüksége.

A tudatos jelenlét, a saját magunkra való odafigyelés az elmúlt évekhez képest eddig nem látott fontossággal bír. Ahogy egyre inkább előtérbe kerül az innováció, a digitalizáció által felgyorsult információáramlás, egyre fontosabb figyelni az emberre, mint élő organikus szervezetre.

A mentális egészség megtartására egyre nagyobb fókusz helyeződik. A szervezetünknek kiemelten kell vigyázni a kollégákra, így a HR care aktivitásokban, de a vezetői és munkatársi képzéseinkben is a fizikai és mentális egészséget, mindfulness-t támogató programok kiemelt fókuszt kapnak.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A Generali Group Next Normal programjának köszönhetően 2023-tól vállalatunk 100%-a a globális alapelvek által inspirált hibrid munkamodelleket alkalmazza. Ennek segítségével megőrizzük és erősítjük alkalmazkodási és fejlődési képességünket, további kompetenciafejlesztéssel fokozzuk az emberekben rejlő potenciálokat.

A kompetenciafejlesztés a fenntartható szervezetért több területen zajlik.

  • Globális és lokális Future Leader vezetőképző programunk fejleszti vezetőink stratégiai készségeit, bővíti digitalizációs, AI ismereteiket, legmodernebb trendek mellett egészségmegőrző gyakorlatokat ismertet.
  • 2022 óta Woman Leader Programunk segíti női vezetőinket többféle női szerepük egyensúlyának megteremtésében, családanya szerepük és karrierjük egymás melletti működtetésében.
  • Mobility és rotációs programunk célja a vezetők People menedzsment kompetenciáinak erősítése, üzleti területek hatékonyabb együttműködésének növelése, szervezeti egységek közötti silók lebontása.
  • Támogatjuk megváltozott munkaképességű munkavállalóinkat, hogy felvállalják, ha betegséggel küzdenek, és tájékoztatást, segítséget adunk az őket megillető extra juttatásokról, lehetőségekről. Megszólítunk leendő MMK kollégákat, elsősorban call centeres pozíciókkal.
  • GeNext tehetség program: friss diplomások egyéves rotációban megismerik vállalatunk működését, és a program végén készen állnak junior szakértői pozíció betöltésére.
  • Munkavállalóink mentális jólétét fejleszti HR Care kezdeményezésünk.
  • Önkéntes programokkal erősítjük a vállalati CSR programokhoz való kapcsolódást.

Programjaink tanulsága, hogy folytatni kell a jövőre felkészítő kompetenciáik fejlesztése mellett az emberi egészség hosszútávú fenntarthatóságára fókuszáló képzési programokat. A női vezetőképzések mellett érdemes női vezető klubot is működtetni. HR Care programunk iránti érdeklődés nagy, cél ezen események kapacitásának bővítése, a személyes jelenlétet igénylő egyéni és kiscsoportos alkalmak még szélesebb körben hozzáférhetővé tétele.

 

A program hatása és eredménye:

 

Vezetőképző programunk sikere évek óta töretlen: a generációk közti tapasztalatcsere, kezdeményező attitűd, kapcsolódási pontok tudatos kialakítása mindennapi kultúránk szerves részévé vált.

Megváltozott munkaképességű új kollégák bevonására irányuló kezdeményezésünkkel egy hónap alatt 43 jelöltet értünk el.

Lokális tehetségprogramjainkon 2021-2023 között 30 fő átfogó képzését biztosítottuk (2-2,5 éves programok).

HR Care programunkban a legtöbb előadás, beszélgetés vállalati Facebook csoportunkban is megosztásra kerül, így kollégáink országszerte vissza tudják nézni.

 

Kapcsolódó linkek:

 

The power of community

Sportoltak, rekordot állítottak és jótékonykodtak munkatársaink

GeNext jövőépítő tehetségprogram

Képzési programjaink

Generali Wellbeing nap

Rólunk

Generali előrelátók

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

fizikai jóllét, mentális jóllét

 

A Tescónál hisszük, hogy egy kis figyelmesség csodákra képes. Társadalmi felelősségvállalási programunk jól bizonyítja, hogy akár egy kisebb összegű anyagi támogatás is fenntartható pozitív változást hozhat egy-egy közösség számára. Az „Ön választ, mi segítünk” pályázati kezdeményezéssel hosszú távon tudunk visszaadni azoknak a közösségeknek, ahol vásárlóink és munkatársaink élnek, a felkarolt ügyek eredményességét pedig nyomon tudjuk követni. Büszke vagyok az évek alatt országszerte megvalósult több ezer projektre és arra az előrelépésre, amelyet ezek jelentenek a helyi közösségi életben.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Megvalósítás éve:

2016 óta

Célterületek:

Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

 

A Tescónál fontos számunkra, hogy pozitív változást hozzunk azokban a helyi közösségekben, melyek fontosak munkatársaink és vásárlóink számára.

2016-ban indítottuk „Ön választ, mi segítünk” programunkat az áruházaink környezetében élő közösségek támogatására, melynek 2024 nyaráig 15 fordulója valósult meg. Pályázati programunk célja, hogy országszerte minél több helyi közösségnek biztosítsunk anyagi hozzájárulást az ott élők számára fontos kezdeményezések megvalósításához.

A program különlegessége, hogy az aktuális fordulóban rendelkezésre álló pénzügyi keret elosztását a helyben élő vásárlókra bízzuk.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

2016-ban indult el „Ön választ, mi segítünk” pályázati programunk azzal a céllal, hogy a kicsi, helyi szinten fontos ügyeket, programokat és az ezeket megvalósító szervezeteket támogassuk. A pályázatra a lakókörnyezet szépítését és a helyi közösségi életet fellendítő, egészségmegőrzést, egészséges életmódot, valamint oktatást és képességfejlesztést támogató kezdeményezésekkel jelentkezhetnek az érdeklődők.

Az évente kétszer kiírt program minden fordulójában 150-200 pályázót támogatunk, a 7. forduló óta a legkreatívabb, leginnovatívabb pályázatot különdíjjal is jutalmazzuk.

Az áruházak elhelyezkedését, valamint a vásárlói mozgásokat is figyelembe véve körzetekre osztottuk az országot. Minden áruházban olyan pályázatokra tudnak voksolni a vásárlók, amelyeket saját közösségükben kiviteleznének a pályázók.

A jelentkezési adatlap kitöltésével a rendszer automatikusan besorolja a pályamunkát benyújtó szervezetet a megfelelő körzethez. A beérkező pályázatokat az Effekteam Egyesület független szakértői bírálják el, és ők választják ki körzetenként azt a max. 3 pályázatot, amelyek továbbjutnak az áruházi szavazási szakaszba. Szavazni a vásárlásnál kapott zsetonokkal lehet, amelyet az áruházakban kihelyezett gyűjtőkbe kell bedobni a számukra legszimpatikusabb projekt mellé.

A szavazási szakaszba jutott szervezetek a szavazatok számának függvényében nettó 400.000, 200.000, illetve 100.000 forintot nyerhetnek. A szavazatok aktuális állása, valamint a nyertes szervezetek listája a www.tesco.hu/kozosseg oldalon nyomon követhető.

A támogatást elnyerő szervezetek meghatározott időintervallumon belül kötelesek megvalósítani programjukat és beszámolni.

A program szakmai partnere az Effekteam Egyesület, a Tesco munkatársai is segítenek a lebonyolításban.

 

A program hatása és eredménye:

 

A program 9. éve fut sikeresen, és folyamatosan fejlesztjük, finomhangoljuk.

A Tesco az eddigi 15 forduló során több mint 2200 helyi közösségi projekt kivitelezését támogatta összesen közel 570 millió forinttal. A beérkezett pályázatok több mint 40%-át díjaztuk is. Több egyedi, kreatív pályázat érkezik be hozzánk, melyek közül 27-et különdíjjal is jutalmaztunk. Ugyanígy számos visszatérő pályázó is van, akiknek az egyik fő finanszírozási formát a Tesco által biztosított támogatás nyújtja. Az első 14 forduló során a vásárlók több mint 31,6 millió szavazatot adtak le

 

Kapcsolódó linkek:

 

Akár éves bevételüknek megfelelő támogatást is nyerhetnek a helyi szervezetek a Tesco 15. alkalommal kiírt pályázatán

Milliók dönthetnek milliókról akár egy mozdulattal

Több mint fél milliárd forint tescós támogatás országszerte a közösségi élet fejlesztésére

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

bevonás, helyi közösségek

 

„A klímaváltozás és az emberi tevékenység gyors ütemben formálja át a természetes élőhelyeket, ezért bolygónk jelentős részén súlyos ökológiai válsággal szembesülünk. A sokszínű ökoszisztémák a klímaváltozás hatásait enyhítve a természeti katasztrófák mérséklésében is fontos szerepet töltenek be. Ezt szem előtt tartva a biodiverzitás védelmét fenntarthatósági stratégiánk részévé tettük, ennek egyik zászlóshajó projektje a Zöldfolyosó-kezelési programunk.”

Katona Ádám, vezérigazgató-helyettes

 

Cég neve:

E.ON Hungária Csoport

Megvalósítás éve:

2022-től

Célterületek:

Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

Az ún. Zöldfolyosó (Ecological Corridor Management – ECM) projek célja, hogy olyan kezelési módot alakítsunk ki nagyfeszültségű vezetékhálózatunk (NAF) alatt biológusok és természetvédelmi szakértők segítségével, mely a szokásos teljes növényzetirtás, szárzúzás helyett kisebb beavatkozásokkal jár. A nemzetközi E.ON csoport Európa-szerte mintegy 70 ezer hektárnyi területet von be a projektbe, melynek részeként az E.ON Hungária vállalatcsoport is legalább 646 hektáron alakít ki zöldfolyosókat hazánkban.

A program intézkedései, vállalásai:

A minket körülvevő természeti környezet jelentősen meghatározza hétköznapi életkörülményeinket. Hatással vagyunk a minket körülvevő környezetre, és szerepünk van az egészséges természeti környezet és a biológiai sokféleség megőrzésében. Ennek mentén alakítottuk ki és működtetjük két zászlóshajó projektünket: a több mint egy évtizedre visszatekintő madárvédelmi programunkat, illetve a Zöldfolyosó-kezelési kezdeményezésünket.

A Zöldfolyosó esetén az erdős területeken átmenő nagyfeszültségű vezetékeink alatti területek kezelésének alapelveit gondoljuk újra, felhasználva a nemzetközi E.ON csoporttól érkező jó gyakorlatokat. Ennek keretében a fás, erdős környezetben futó nagyfeszültségű vezetékhálózataink alatt szeretnénk egy biológiai sokféleség szempontjából jóval aktívabb területet létrehozni és fenntartani.

Mérföldek:

  • 2022-ben a projekt előkészítése zajlott: a magyar műholdas rendszerből azonosítottuk a környezeti zónabesorolásban növényzettel érintett sávokat, melyek nyiladékot vagy növényzettel érintett – nem városi és nem szántóföldi – területeket jelentenek.
  • 2024-ben kezdődött az ECM megvalósítása, amely terveink szerint 2030-ig fejeződik be.

A program hatása és eredménye:

A nemzetközi E.ON csoport Európa-szerte mintegy 70 ezer hektárnyi területet von be a projektbe, melynek részeként az E.ON Hungária vállalatcsoport is legalább 646 hektáron alakít ki zöldfolyosókat hazánkban. 2024-ben indult a projekt megvalósítása, amely várhatóan 2030-ig valósul meg.

Kapcsolódó linkek:

E.ON Hungária Csoport Fenntarthatósági Jelentés 2023

E.ON Hungária honlap Fenntarthatóság menüpont

Kapcsolódó kulcsszavak:

zöldfolyosó, Ecological Corridor Management, biológiai sokféleség

 

„Hosszú évek óta dolgozunk nem csak a vállalat, de az egész iparág környezettudatos működéséért. Fenntarthatósági stratégiánkban kiemelt szerepet kap a biodiverzitás védelme és helyreállítása, amely a Kékkúti üzemünk területén egy átfogó Zöld Gyár program keretében tavaly külső szakértő bevonásával intenzíven elindult. Ezt szeretnénk kiterjeszteni más üzemünkre is, de hátha inspirációt adhat más vállalatoknak iparágon belül és kívül egyaránt. Tudatos tervezéssel és odafigyeléssel sokat tehetünk a természeti környezetért.”

Buzási Dániel, ügyvezető

 

Cég neve:

Szentkirályi Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2023-tól

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Kékkúti ásványvíz palackozó üzem nem csupán azt tűzte ki célul, hogy jobb erőforrás-kihasználással minimalizálja negatív hatását a természetre, de a gyár kapuin túl is gondoskodni szeretne a környezetéről. Célunk, hogy a körülöttünk lévő természettel teljes harmóniában működjünk.

A Balaton-Felvidéki Nemzeti Park területére beágyazódva, számos karbon csökkenést célzó programunk mellett, szeretnénk a természetnek visszaadva hozzájárulni a környék biodiverzitásának megőrzéséhez.

Ennek érdekében 11 focipályányi területen indítottunk természeti sokszínűséget megőrző és helyreállító átfogó projektet, azonban a kezdeményezések pozitív hatást gyakorolnak a Káli-medence teljes területére.

A program intézkedései, vállalásai:

Számos faj számára új életteret alakítunk ki, ezzel is elősegítve a természeti sokszínűség további erősödését. A folyamatot a kezdetektől egy szakértő bevonásával végezzük, az ő javaslatára készült el a fejlesztési terv és az egyes elemek, továbbá részt vesz az intenzív és folyamatos monitorozásban.

A Kékkúti Zöld Gyár biodiverzitás program főbb elemei:

  • Mesterséges tó: 2023 novemberben létrehozott tó sarkában a fecskék és a rovarok részére sározó és itató került kialakításra, a többi részébe az őshonos vízi világ fajait telepítettük
  • Fecske Hotel és Rovarszálló: egy kis épületet építettünk, körbe eresszel, ahol a fecskék tudnak fészket rakni, az ablakok helyén rovarszállások vannak, amelyek segíti a hideg hónapokban az áttelelésüket
  • Madárodúk: 2023 novemberében 28 madárodút helyeztünk ki a fákra, folyamatosan figyeljük, hogy melyekbe költöznek madarak, ha szükséges, bővítjük a számukat
  • Denevérmenedék: a denevérek részére is kihelyeztünk olyan lakóhelyeket, ahol napközben elbújhatnak, illetve az utódgondozást is segíti

A gyár közvetlen közelében az elmúlt kb. 40 év során 540 fát ültettünk, amelyek sokat fejlődtek a folyamatos gondoskodásnak köszönhetően. A természet hosszú távú fejlődését segítve az invazív fajok jelentős részét kiirtottuk, hogy helyére őshonos növények kerüljenek.

A biodiverzitás projekt egy jó példa arra, hogy iparágtól és tevékenységtől függetlenül lehet tudatos, hosszú távon fenntartható kezdeményezéseket indítani, ehhez érdemes egy jó és elkötelezett szakértőt bevonni, vagy más vállalatokkal együttműködni.

A Kékkúti Zöld Gyár kezdeményezéshez az inspirációt részben a Saint-Gobain pilisvörösvári biodiverzitás programja adta, ők ajánlották a szakértőt is, akivel végül ez a projekt is megvalósul.

A fecske hotel építéséhez pedig az anyagokat a Saint-Gobain térítésmentesen biztosította.

Az új kezdeményezések bemutatása is kiemelt figyelmet kap, a hamarosan megújuló Theodora tanösvény is kibővül ezekkel a látnivalókkal, ezáltal is elősegítve a szemléletformálást és edukációt.

A program hatása és eredménye:

A 11 focipályányi területen elindított projekt megvalósítása jól halad, elkészült a tó, a madárház és az odúk kihelyezésre kerültek, benépesültek az új lakóhelyek, a tóban már vízisikló is lett, a természet visszavette az uralmat a területen.

A monitoring rendszer kiépítése és megvalósítása is jó úton halad, amelyben a gyár vezetése is aktívan részt vesz.

Hosszú távon azzal tervezünk, hogy a kezdeti beruházás és odafigyelés után a biodiverzitás projektünk kevesebb foglalkozást igényel majd, visszaadjuk a területet a természetnek és hagyjuk érvényesülni.

Kapcsolódó linkek:

Kékkúti Zöld Gyár program video

Bővebben a Szentkirályiról 

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, természeti sokszínűség, őshonos fajok, fecskehotel, rovarszálló, denevérodú, madárodú