„Az építőiparban sem feledkezhetünk meg arról, hogy az általunk felhasznált erőforrásokat a természettől kapjuk, amely otthon ad az évmilliók alatt kialakult élővilágnak. Küldetésünk, hogy ipari tevékenységünket ennek maximális figyelembevételével alakítsuk és a biodiverzitást üzleti stratégiánk egyik alappillérének tekintsük. Ezért indítottuk a pilisi dolomitbányánknál biodiverzitás programunkat, melynek fő célja, hogy élőhelyeket és életteret biztosítsunk az itt található értékes növény és állatfajoknak.”

Daniel Domini, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Saint Gobain

Megvalósítás éve:

2020-tól folyamatosan

Célterületek:

Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Saint-Gobain pilisvörösvári Weber üzemében található dolomitbánya már több, mint 120 éves múltra tekint vissza. A 2020 év végén, központi kezdeményezésre indított biodiverzitás programunk fő célja, hogy élőhelyeket és életteret biztosítsunk az itt található értékes növény és állatfajoknak, továbbá bebizonyítsuk, hogy bányászati tevékenység mellett is biztosítható és tovább növelhető a természeti sokszínűség.

A Saint-Gobain stratégiája, hogy a világszerte több, mint 650 üzeme közül az egyes célokra legnagyobb hatást gyakorolni tudó üzemeket helyezi fókuszba (pl. a CO2 kibocsátás 80%-áért az üzemek kb. 20%-a felelős ezért ezeket tekintik CO2 tekintetében fókusz üzemnek). Biodiverzitás szempontjából a bányaüzemek felé elvárás az aktív cselekvés, összhangban a 2030-as Európai Uniós stratégiával.

A program intézkedései, vállalásai:

A Pilis-hegységben – 11 hektáron – tevékenykedő építőipari vállalatként kiemelten fontos számunkra a környezetünk megóvása. Ahhoz, hogy emberek millióinak tudjunk vakolatot, csemperagasztót és egyéb műszaki habarcsot biztosítani, elengedhetetlen a bányászati tevékenység.
Biodiverzitás programunk a vállalati klímasemlegességi vállalásai kapcsán született. A Science Based Targets által validált net zero vállalások között a hulladékkal, CO2-vel, energiafogyasztással stb. kapcsolatos célok mellett megjelenik a biodiverzitás megóvása és helyreállítása.

Ennek érdekében biológus szakemberek segítségével térképeztük fel a flórát és faunát, mellyel osztozunk. Első lépésként egy addig nem létező állandó vizes élőhelyet hoztunk létre, legeltetéssel tartjuk karban és diverzifikáljuk a gyepfelületünket, denevérmenedékké alakítottuk a robbanóanyag raktárunkat, madárodúkat, fecskefészkeket és méhkaptárakat helyeztünk ki, valamint óvjuk védett növényeinket. Mindezt olyan rendszerszemlélettel igyekszünk megtervezni, hogy az élőhelyek létrehozásával egy önfenntartó ökoszisztéma alapjait teremtsük meg.

Ehhez, záportározó és szikkasztó medencénk helyén létrehoztunk egy közel 2000 m2-es vízfelületű állandó víztestet, amelybe nádat és gyékényt telepítettünk. Ezzel összeköttetésben kialakítottunk egy racka juhokkal legeltetett kb. 1 hektáros gyepes területet. Kihívás volt a természeti értékek megőrzése ipari környezetben, védett élőhelyek létrehozása az üzem területén. A legeltetéssel érintett terület és a víztest kialakítása során figyelembe kellett venni a természeti adottságokat, illetve a munkavégzéssel is össze kellett hangolni a megvalósítást.

Célunk az volt, hogy olyan formában folytassunk bányászati tevékenységet, amely pozitív hatással van a biodiverzitásra és ezt sikerült elérnünk.

A program hatása és eredménye:

A tó ökoszisztémája stabil, diverzitása folyamatosan növekszik, ahogy a gyep diverzitása is. 2022 nyarán a felmérés szerint az olasz és tarlósáska állomány a legeltetett területen kb. 20-30 példány/m2 volt. Denevér menedékünket használták áttelelésre. Védett madár populációnk növekedett. Fokozottan védett magyar gurgolya állományunk természetvédelmi értéke eléri az 500 millió forintot.

A fajok száma 154-ről 373-re nőtt 2024- re.
2023-ban elindítottuk a programot Halmajugrán a Rigips gyár területén is, és szeretnénk inspirálni minél több vállalatot a saját programjuk elindítására előadásokon, cikkeken, üzemlátogatáson keresztül.

Több mint 300 diáknak tudtunk kihelyezett természetismeret órát tartani és a biodiverzitás fontosságáról beszélni.

Számos előadáson, üzemlátogatáson tudtuk megmutatni a programot. A mi programunk mintájára a Szentkirályi Magyarország Kft. indított egy hasonlót, ugyanazzal a szakértővel, tehát terjeszteni tudtuk a jó gyakorlatot iparágak között is.

Programunkat felülvizsgáltatjuk a WWF Magyarországgal, az első szakértő bejárás megtörtént.

Kapcsolódó linkek:

A program részletes bemutatása a Lépések Magazinban (23. oldal)

Saint-Gobain: Fenntarthatósági kötelezettségeink

Saint-Gobain Biodiverzitás program

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás megóvása és helyreállítása, őshonos fajok, védett fajok

 

„A Gránit Pólus vezetése számára kiemelten fontos a fenntarthatóság és a jövőorientált tervezés, így a klímakockázatok felmérése is. Az épített környezetnek meghatározó szerepe van a klímaalkalmazkodásban, ehhez mind a természetalapú, mind pedig a technológiai eszközöket érdemes kiaknázni. Nem kell választani, hanem megtalálni a szinergiát és a lehetőségeket mindegyikben.

Gyertyánfy Miklós, vezérigazgató

 

Cég neve:

Gránit Pólus Csoport

Megvalósítás éve:

1999 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A Westend tetőkertje nemcsak közösségi, hanem környezeti szempontból is kiemelkedő. A zöldterületek hozzájárulnak a városi hőszigetelés csökkentéséhez, a levegő minőségének javításához és a biodiverzitás támogatásához a városi környezetben.

Környezeti érték:

  • 15 000 m2 összefüggő zöld terület – a VI. kerület legnagyobb közparkja
  • 26 éves, gondozott, őshonos fafajokból álló faállomány, egyedülálló zöld sziget a belvárosban

Közösségi érték: nemcsak park, hanem élettér

  • pihenőhelyek, padok, sétányok
  • játszótér és edzőpontok
  • rendezvényhelyszín

A Westend tetőkertje egy kiemelkedő példa arra, hogyan lehet városi környezetben olyan zöldterületeket létrehozni, amelyek javítják az életminőséget és hozzájárulnak a fenntartható városfejlesztéshez.

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás hatásai mára már mindenki számára érzékelhetőek. A várható átlagos hőmérséklet-emelkedés, a csapadékmennyiségi változások jelentős negatív hatással vannak az élővilágra. A csökkenő növényi és állati életterek komolyan befolyásolják életünket, mindennapi komfort érzetünket. A természeti környezet, az élettér helyreállítás minden felelősen gondolkodó szervezet, legyen az vállalati vagy civil, fontos feladata. Az éghajlatváltozásra való felkészülés és az alkalmazkodó képesség javítása, a biodiverzitás helyreállítása már a városi környezetben is elengedhetetlen annak érdekében, hogy a jövő nemzedékei részére is élhető környezetet hagyjunk.

A Gránit Pólus Csoport portfóliójában zöld terület szempontjából kiemelkedő a Westend tetőkertje, mely Budapest egyik legnagyobb és legismertebb összefüggő zöld felülete, s amelyet a bevásárlóközpont épületének tetején alakítottunk ki több mint 25 évvel ezelőtt. Ennek koncepciója a városi környezetben élők számára készült annak érdekében, hogy egy olyan zöld oázist teremtsen, ahol a látogatók kikapcsolódhatnak és pihenhetnek a természet közelségében.

A tetőkert több mint tizenötezer négyzetméteren található változatos növényzettel, beleértve fákat, cserjéket, virágokat és egyéb dísznövényeket. A kertet úgy tervezték, hogy különféle növényi életterek fejlődjenek ki, például gyepes területek, virágágyások és sétányok.

Budapest egyik legszebb zöld parkja mindenki előtt nyitva áll, a főváros meghatározó közösségi tereként funkcionál: különféle pihenőhelyek, padok, játszótér és kültéri edzőhelyek állnak a látogatók rendelkezésére, amik ideálisak pihenésre, sportolásra, családi kikapcsolódásra, de olvasásra vagy akár piknikezésre is. A csodás környezet gondosan füvesített területei alkalmasak lehetnek gyermekjátékokhoz vagy egyszerűen csak napozáshoz.

A program hatása és eredménye:

A 15.000 négyzetméteren fekvő egybefüggő zöld terület jelentősen hozzájárul a következő fenntarthatósági szempontokhoz:

  • városi hősziget kialakulásának csökkentéséhez,
  • a levegő minőségének javításához és
  • a biodiverzitás támogatásához.

A következő lépés amit megfogalmaztunk és célul tűztünk ki, hogy a díszkertet a klímaviszonyokhoz igazodva fokozatosan átalakítjuk egy önfenntartó kertté. Új élettereket hozunk létre a madaraknak és a beporzó rovaroknak, illetve a vízmegtartást támogató átalakításokat is tervezünk.

Kapcsolódó linkek:

További információ a Gránit Pólus fenntarthatósági tevékenységéről

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaadaptáció, biodiverzitás, ökoszisztéma, városi zöldfelület, közösségi tér

 

Közfeladatot ellátó nagyvállalatként minden érintett területen a tervezéstől és a megvalósításig kiemelt célunk a klímaalkalmazkodás elérése. Ez különösen aktuális a főváros zöld felületei kapcsán, hiszen az aszályos, extrém vízhiányos időszakok egyre gyakoribbak. Büszkék vagyunk arra a páratlan összefogásra, amely az Önkéntes Vízadás kapcsán valósult meg a fiatal fák megmentése érdekében, bevonva a közösségeket is a közös cselekvésbe és megoldásba.”

Mészáros János, stratégiai és gazdasági vezérigazgató-helyettes

 

Cég neve:

BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt.

Megvalósítás éve:

2025

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

2025 nyarán nemzetközileg is páratlan összefogás indult Budapest zöld jövőjéért: az Önkéntes Vízadás kampány célja a főváros 5 évnél fiatalabb fáinak rendszeres öntözése önkormányzati és civil összefogásban egy startup segítségével. A program Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti Közművek FŐKERT Kertészeti Divíziója, a 10 millió Fa civil szervezet, valamint a Beeco ökoapplikáció fejlesztőinek együttműködésében valósul meg.

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás egyre nagyobb kihívás elé állítja városainkat: az újonnan ültetett fák számára az első 3–5 év kritikus időszak: ebben az időben még nem tudnak önállóan elegendő vizet felvenni a gyökereken keresztül, ezért különösen fontos számukra a rendszeres és bőséges öntözés – hetente legalább 50 liter vízzel.

A kampány célja, hogy a lakosságot is bevonja a fiatal fák öntözésébe. A 10 millió Fa civil szervezet vállalta a fák rendszeres locsolását egyrészt locsolóautókkal, másrészt a Beeco applikáción keresztül önkéntes vízadók hálózatát építi – legyenek azok kutyás sétáltatók, kismamák vagy elkötelezett zöld aktivisták. A térképes alkalmazás segítségével minden budapesti lakos egyszerűen megkeresheti a környezetében lévő „szomjas fákat” (sárgával vagy pirossal jelölve), majd az öntözést követően nyomon követheti a fa állapotát.

Az Önkéntes Vízadás programnak fontos eleme az edukáció, hogy megértsük azt, hogy a klímaváltozás hogyan alakítja át a zöldterületek szerepét és a városlakók felelősségét a gondozásukban. A váltakozó aszályos és özönvízszerű csapadékos időszakok már az elmúlt években is érintették Budapestet, miközben a Főváros vízháztartása jelentősen megváltozott a beépített területek növekedése miatt.

A csapadékvíz visszatartásában nagy szerephez jutnak a zöldfelületek is, ezért a Fővárosi Önkormányzat célja, hogy a közterek fásításával, árnyékolásával zöldebbé és élhetőbbé tegye a várost. A Budapesti Közművek FŐKERT Divíziója 2024-ben több mint 2100 fát ültetett el, 8000 erdészeti facsemete került a fővárosi erdőkbe, 7500 fa kapott ápolást és 12 500 évelőt ültettek el az évelőágyásokba. Fontos szemléletváltást jelent annak tudatosítása, hogy aszályos időszakban a városi növények is szomjaznak, és minden csepp vízért hálásak.

A program hatása és eredménye:

A kampány 2025. júniusi indulása óta 17.000 ezer felhasználó töltötte le az applikációt, ebből 1500 felhasználó aktív, vagyis rögzíti rendszeresen a locsolásokat. A három hónapos időszak során az applikációban elérhető 9.300 fából 7.000-et legalább egyszer meglocsoltak, a felhasználók bejegyzése szerint összesen 400.000 liter vizet kaptak a fák összesen.

A rendszeresen szervezett „Locsolakomák” a közösségépítést és az edukációt szolgálták, amelynek keretében a résztvevők együtt öntözték a fákat, tapasztalatot cseréltek és minőségi időt töltöttek a természeti környezetben.

Kapcsolódó linkek:

További információk a kezdeményezésről

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaadaptáció, vízhiány, öntözés, biodiverzitás, ökoszisztéma, közösségépítés

 

„A klímaváltozás vízgazdálkodási kihívásaira és az alkalmazkodásra a vállalatoknak is fel kell készülniük, sőt, aktív szerepet kell vállalniuk. Ez nemcsak felelősség, hanem hosszú távú üzleti érdek is. A fenntartható vízhasználat és a vizek védelme nemcsak környezeti, hanem gazdasági kérdés is: a működés biztonsága, a versenyképesség és a jövőállóság múlik rajta.”

Dr. Kovács Károly, ügyvezető igazgató, Pureco Kft.; elnök, MaSzeSZ

 

Cég neve:

Pureco Kft.

Megvalósítás éve:

Folyamatos

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Pureco Kft. 100%-ban magyar tulajdonú nemzetközi vállalat több, mint 10 leányvállalatával fejleszti, gyártja és értékesíti a fenntartható és megfizethető vízgazdálkodási megoldásait, termékeit és technológiáit több, mint 20 országban és 4 kontinensen. Emellett több teljeskörű víz és környezetgazdálkodási projektet irányítunk a tervezési szakasztól a megvalósításig. Főként saját fejlesztésű, részben szabadalmaztatott termékekkel és szolgáltatásokkal gondoskodunk a környezet védelméről.
Megoldásaink az esővízgyűjtés, kezelés, tárolás és visszaforgatás valamint ivóvíz és szennyvíztisztítási rendszerek létrehozására is kiterjednek.

A program intézkedései, vállalásai:

Az éghajlatváltozás jelentős mértékben érinti a vízgazdálkodást Magyarországon. A csapadék mennyiségének és eloszlásának változása, valamint a hőmérséklet emelkedése számos kihívást teremt a vízkészletek megőrzése és fenntartható használata terén. Az infrastruktúra sincs felkészülve az ilyen mértékű, hirtelen lezúduló csapadékra.  Heves csapadékesemények során a rendszerek könnyen túlterhelődnek, záporidei túlfolyásokat, városi villámárvizeket és szennyvíztelepi túlterhelést okozva.

Az elmúlt években a Magyarországot érintő árvizek is komoly kihívásokat hoztak magukkal, melyek részben az éghajlatváltozás következtében gyakoribbak és intenzívebbek lettek, sőt, hosszú távon ez a tendencia még fokozódhat is.

Az árvíz mellett a belvíz is jelentős problémát okoz hazánkban. A csapadékvíz azonban fontos erőforrást jelent a mezőgazdaságban az éghajlatváltozás hatásainak enyhítéséhez. Nem problémaként, hanem hasznosítható vízkészletként kellene rá tekinteni. A klímaadaptáció egyik nagyon fontos eleme a vízvisszatartás, amelyben nagy szerep jut a természetalapú és ipari megoldásoknak is.

Esővízgyűjtés

Az esővíz az egyik legfontosabb természeti kincsünk, a lehullott csapadékvíz gyűjtése, tisztítása, tárolása, felhasználása hozzájárul legfontosabb célkitűzésünkhöz: a vizek mennyiségi és minőségi védelméhez. Alapvető feladatunk ezért,a csapadékvíz összegyűjtése és tisztítása,újrafelhasználása és a természetes környezet állapotának megőrzése, mely csak komplex megoldásokkal valósulhat meg.

Ivóvíztisztítás

A meglévő vízkészletek védelmére és megőrzésére, valamint az ivóvíz biztosítására többféle módszer létezik. Mérnöki szempontból ez a feladat elsősorban a fenntartható, hatékony és környezetbarát vízgazdálkodási tervek, technológiák és megoldások kidolgozásáról szól.

Szennyvíztisztítás

Az elavult szennyvíztisztító telepek rekonstrukciója vagy új rendszerek kiépítése is nagyban hozzájárul a vízkészletek fenntarthatóságához, legyen szó a csatornahálózaton keresztül érkező vagy a szippantottszennyvíz megtisztítását végző rendszerekről. A települési szennyvíztisztítási technológiák körében mechanikus tisztítást, biológiai tisztítást (aktív iszap technológia, SBR, rögzített fólia rendszerek, membrán bioreaktorok), harmadlagos tisztítást, a felesleges mennyiségű aerob iszap kezelését is el tudjuk végezni.

A program hatása és eredménye:

A vízkészletek megóvására irányuló erőfeszítéseknek és együttműködéseknek számtalan hazai példája van települési, térségi és vállalati szinten is, pl:

  • csapadékvíz-szikkasztási rendszerek
  • csapadékvíz-tározási projektek
  • csapadékvíz-elvezetési megoldások
  • csapadékvíz-tisztítást végző berendezések
  • szennyvíztisztítási fejlesztések

Eredmények, amire büszkék vagyunk:

  • több százezer köbméter csapadékvíz-tározó és esővíz-szikkasztó rendszer,
  • több száz kilométer csapadékvíz-elvezető egység,
  • naponta több mint 40 ezer köbméter tisztított szennyvíz.

A konkrét hazai és nemzetközi megoldások a részletekkel és a kapcsolódó fotókkal itt érhetők el: https://purecoreferences.com/

Kapcsolódó linkek:

Tájékoztató filmek a víz kapcsán:

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaadaptáció, vízmegtartás, víztisztítás, esővíz, biodiverzitás, ökoszisztéma, szennyvíz

 

„A Nestlé 2025-re kulcsfontosságú nyersanyagai ötödét olyan területekről fogja beszerezni, amelyeket talajmegújító módszerekkel művelnek meg. A LENS program lényege, hogy a mára már világszinten elterjedt nagyüzemi mezőgazdasági termelés negatív hatásait kiküszöbölje, és az ennek kitett termőtalajt újra olyan állapotba hozza, amelynek révén a föld hosszútávon megőrizheti termőképességét.”

Noszek Péter, ügyvezető igazgató


Cég neve:

Nestlé Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2021-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A Nestlé 2025-re kulcsfontosságú nyersanyagai ötödét olyan területekről fogja beszerezni, amelyeket talajmegújító módszerekkel művelnek meg. 2030-ra pedig 50%-át talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatokat alkalmazó termelőktől vásárolják.

A Nestlé büki talajmegújító mezőgazdasági programjának lényege, hogy:

  • a mára már világszinten elterjedt nagyüzemi mezőgazdasági termelés negatív hatásait kiküszöbölje, és
  • az ennek kitett termőtalajt újra olyan állapotba hozza, amelynek révén a föld hosszú távon megőrizheti termőképességét.

A program keretében a Nestlé Purina a talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatokra történő átállást igyekszik előmozdítani beszállítói körében, hogy:

  • javítsa ellátási láncának ellenálló-képességét, valamint
  • hozzájáruljon a vállalat nettó nulla kibocsátási céljához.

A program intézkedései, vállalásai:

A talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatok szélesebb körben történő elterjesztése az ellátásbiztonság elősegítése mellett:

  • alkalmas nagymértékű szénmegkötésre és kibocsátáscsökkentésre is,
  • növeli a talaj vízmegtartó képességét, így javítva a vízkészletek minőségét,
  • növeli a biodiverzitást,
  • csökkentik a gazdaságok kitettségét,
  • alkalmas haszonállatok legeltetésének bevonására,
  • nem utolsósorban hosszú távú biztonságot jelent a gazdálkodók számára is.

A Landscape Enterprise Networks (LENs) a magánszektor ökoszisztéma-szolgáltatási piactereinek egy adott területen történő fejlesztésére szolgáló program. A 3Keel brit fenntarthatósági tanácsadó cég által kidolgozott program számos európai országban fut, és gondozását – a LENs alapelveivel és iránymutatásaival összhangban – a jobb földgazdálkodást és üzleti gyakorlatokat támogató Preferred by Nature nemzetközi nonprofit szervezet végzi.

A LENs program kezdeményezője Magyarországon 2021-ben a Nestlé Hungária Purina állateledel-üzletága volt a nyugat-dunántúli régióban. A Nestlé Purina büki állateledelgyárába évente beszállított alapanyag jelentős részét magyar gazdáktól vásárolt gabona teszi ki.

A LENs módszertan egy olyan független, ökológiai szolgáltatásokon alapuló mechanizmus, melynek keretében azok a vállalkozások, melyeknek közös érdeke egy adott régióban a természeti értékek és funkciók védelme és javítása, a kitűzött célok érdekében együttműködve közösen finanszírozzák a meghatározott gyakorlatokat és intézkedéseket.

A Bükön 2021 nyarán megkezdődött program a Nestlé Purina Petcare finanszírozásában valósul meg, a Preferred by Nature szakmai támogatásával. A jövőben a LENs Magyarországarra törekszik, hogy további társfinanszírozókat, magán- vagy állami szerveket, civileket vonjon be a programba. Ezek a partnerségek lehetővé tehetik, hogy a LENs Magyarország hálózata minél nagyobb területen biztosítsa a természetes erőforrásokra, az ökoszisztéma-szolgáltatásokra és az ellátásilánc-biztonságra gyakorolt jótékony hatását.

A program hatása és eredménye:

2025-ben több mint 13 000 hektáron folyik talajmegújító mezőgazdálkodás Magyarországon 25 gazda részvételével a LENs program keretében, a Nestlé Purina finanszírozásában.

Kapcsolódó linkek:

Talajmegújító mezőgazdaság a Nestlénél 

Talajmegújító mezőgazdaság – tájékoztató füzet

YouTube video: Regenerative agriculture and landscape resilience in Hungary

About LENs Hungary

Kapcsolódó kulcsszavak:

regeneratív mezőgazdaság, talajmegújító mezőgazdaság, biodiverzitás helyreállítás, klímavédelem, élelmiszerbiztonság, ellátási lánc

A fenntarthatóság mindig a Grundfos szívügye volt, és egyben alapértékünk. Ezért törekszünk arra, hogy úttörő módon megoldásokat találjunk a világ vízügyi és éghajlati kihívásaira, és javítsuk az emberek életminőségét és ez a vállalati cél mindennapi működésünk része legyen. A székesfehérvári telephelyünkön megvalósított erdőtelepítési projekt is ezeket a célokat szolgálja, és a „gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” irányelvet követve helyben, az itteni lehetőségekre és igényekre építve szeretnénk minél többet tenni a fenntarthatóságért.

Szundy Olivér, country director / Udvar Csaba, a székesfehérvári gyáregység ügyvezetője

Cég neve:

Grundfos Magyarország Gyártó Kft.

Megvalósítás éve:

2022-2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Légszennyezés csökkentése, Biodiverzitás, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A 4000 m2-en megvalósított erdősítési projekt elsődleges célja a kibocsátott CO2 csökkentése helyben, a kibocsátás közvetlen környezetében. Szakértői becslések szerint 20 év után kb. 25t CO2 megtakarítást tudunk elérni. Emellett az ipari parki környezet levegőjének minőségi javítása, valamint a biodiverzitás növelése is célként szerepel.

További célkitűzések:

  • a közúti közlekedés zaj- és szennyezéscsökkentése,
  • az észak-északnyugati irányú szelek mérséklése,
  • egy kis szeletet visszaadni a természetnek abból, amit a gyár területe elfoglal.

A program intézkedései, vállalásai:

A Grundfos 2022-ben indította el a székesfehérvári üzem területén a biodiverzitás programot, amely majd 2024-ben zárul. Fontos célként fogalmazódott meg, hogy visszaadjunk a természetnek egy szeletet abból, amit a gyár területe elfoglal. A biodiverzitás megőrzése és növelése mellett kiemelt fenntarthatósági cél a CO2 kibocsátás csökkentése, amelyhez az erdősítés jelentős mértékben hozzájárul, amely 4000 m2 területen valósul meg. Érdemes hangsúlyozni, hogy nem pusztán faültetés történt, hanem komplex módon egy új ökoszisztéma megalapozása, amely hosszú távon önfenntartóvá válik, nem igényel külön gondozást, beavatkozást, ezt a funkciót visszaadjuk a természetnek.

Lépések és mérföldkövek:

  1. Első lépés a terület kiválasztása volt, a gyár zöld felületeiből meghatározott vagy kivett rész, ezt tudtuk a projekthez felhasználni.
  2. A projekt létrehozását egy diverz szakértői csapat támogatta, a létesítményüzemeltetéstől (Facility), az Environment, Health and Safety kollégákon át a HR bevonásáig, hogy minden szükséges szempont beépüljön és érvényesüljön a program kialakítása és működtetése során.
  3. A kollégák mellett fontos volt a külső szakértők bevonása is, így a székesfehérvári Városgondoksággal, a Vadex Mezőföldi Erdő- és Vadgazdálkodási Zrt.-vel, továbbá a Nyugati Magyarországi Egyetemmel közös partnerségben történt az együttműködés.
  4. A projektkoncepció kialakítása, majd az árajánlatok bekérése után a projekt engedélyeztetése következett helyi és globális szinten egyaránt.
  5. A beszerzést követően megtörténtek a talajvizsgálatok és a löszös talaj előkészítése. Kulcsfontosságú volt az erdészek szakértelme, hogy milyen fajtákat javasolnak az adott területre, ilyen klimatikus viszonyok között. Végül mintegy 3000 tő növény lett elültetve; köztük mezei juhar, turkesztáni szil, vadkörte, kocsányos tölgy, csertölgy és az erdőszegélyre a hazai cserjék közül a galagonya került a talajba.

Az utógondozás is kulcsfontosságú, 3 éves keretszerződéssel ezt a helyi erdészet szakértői végzik.

A későbbiekben tervezünk egy rekreációs park, közösségi tér kialakítását is a területen a gyárban dolgozók és a cég partnerei számára, ezzel is segítve a természethez való kapcsolódás lehetőségét.

A program hatása és eredménye:

Főbb eredmények:

  • a kibocsátott CO2 helyi szinten történő megkötése egy 4000 m2 nagyságú területen
  • biodiverzitás megőrzése és növelése 5 féle különböző fafaj elültetésével és telepítésével
  • fűnyírási tevékenység és műtrágya használatának elkerülése a talaj megóvása miatt
  • klímaadaptáció – alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz (levegőtisztító és hűsítő hatása az erdőnek)

Kapcsolódó linkek:

https://www.grundfos.com/media/reports/sustainability-report-2022

 IDC Manufacturing Forum 2022 (szinopszis)

https://www.idc.com/eu/events/69425-idc-manufacturing-forum?g_clang=HUN#category_10

Smart factory 2023 (videók)

https://vimeo.com/845944205/b8f1152c2a?share=copy

https://drive.google.com/file/d/10UCV83fVGBGo5N2Ryl6VDvyIKEAmHUS4/view?usp=sharing

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, CO2, net zero, erdő, Grundfos, climate change, éghajlatváltozás

 

„Szolnok városával az együttműködésünk hosszú évekre nyúlik vissza, ezzel a megállapodással pedig egy újabb, hatalmas lépést tettünk egy még fenntarthatóbb jövő felé. Ez a beruházás nemcsak azért különösen fontos számunkra, mert egy egyedülálló, előremutató közösségi megoldást valósítunk meg, hanem azért is, mert az önkormányzatban olyan partnerre leltünk, akik hozzánk hasonlóan aktívan tenni akarnak a klímaváltozás ellen és ebben élen járnak. Ezekért a közös sikerekért dolgozunk minden nap, és ebben szeretnénk példát mutatni másoknak is.”

Jamniczky Zsolt, vezérigazgató-helyettes

 

Cég neve:

E.ON Hungária Csoport

Megvalósítás éve:

2022. óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az energiaközösségek olyan magánszemélyekből, közintézményekből és gazdasági vállalkozásokból álló közösségi, nonprofit szervezetek, amelyek stabil és környezetkímélő megoldást kínálnak az energiaellátásban.

A Szolnok Intelligens Városi Energia Modell célja egy olyan komplex, energiahatékonyan működő innovatív energetikai rendszer kiépítése, mely képes az önkormányzati hálózatra kapcsolódó fogyasztók, termelők és a hálózat igényeinek egyidejű kielégítésére, valamint az egyes egységek között megvalósuló energiaelosztási és felhasználási folyamatok optimalizálására.

Az együttműködés keretében 6 helyszínen 9, összesen 330 kW teljesítményű napelemes erőművet hozunk létre a Szolnok energiaigényeinek kiszolgálására, és olyan energiaközösségeket alakítunk ki, melyek további segítséget nyújt az így megtermelt energia hatékony felhasználására. A beruházás környezettudatos és előremutató energiaellátási megoldást nyújt, segítve ezzel a költséghatékonyabb működést, energiakiadások csökkentését.

A program intézkedései, vállalásai:

Az Önkormányzat intézményeinek épületkorszerűsítése jelentős hatással van az energiaigény csökkentésére, ezáltal a fenntartási költségeire. A projekt keretében ezért:

  • 3 társasházi, valamint 6 egyéb intézményi épületen (bölcsőde, óvodák, orvosi rendelő, bölcsődei igazgatóság) cserélünk homlokzati nyílászárót, valamint
  • homlokzati hőszigetelést végzünk mintegy 4883 m2 falfelületen és
  • födém hőszigetelést 3022 m2-en.

Ezekben az épületekben a fűtéskorszerűsítést is elvégezzük, amely mintegy 82 kazán cseréjét jelenti, új, korszerű, energiahatékony kondenzációs gázkazánra, az ezekhez tartozó kéményrestaurálással, illetve a radiátorok cseréjével.
Az energiaigények kielégítése érdekében új, decentrális napelemes rendszereket telepítünk 9 épület tetejére 331,75 kWp beépített teljesítménnyel, háztartási méretű kiserőművek formájában. Emellett innovatív napelemes fedett autóbeállót, úgynevezett „carport”-ot is létesítésünk, amely 15 autó számára nyújt fedett parkolóhelyet amellett, hogy villamosenergiát termel. A carport területén öt, egyenként 1×22 kW teljesítményű AC autótöltőt és egy 75 kW teljesítményű DC villámtöltőt is telepítünk. Ezáltal a lakosság elektromobilitási hozzáférését és fejlesztését is biztosítjuk.

A projekt keretében létrehozott energiahatékonysági és innovatív fejlesztések fenntartása és továbbfejlesztése mellett az önkormányzat és az E.ON is elkötelezett. Jelen fázisban a kijelölt épületek energiaközösségbe történő bevonása szerepel és a tagok fogyasztásának minél nagyobb arányú biztosítása a lokálisan megtermelt megújuló energiaforrásból. A jövőbeni tervek közt szerepel az önkormányzat többi épületének bevonása, valamint az önkormányzati bérlakásban élő fogyasztók energiaközösségbe történő bevonása. Ezen felül a fogyasztás folyamatos monitorozása lehetőséget ad a jövőben a fogyasztás és termelés kiegyenlítésére a tároló igénybevételével, amely további optimalizáció segítségével lehetőséget nyújt a lokális energiaellátás növelésére, ezáltal a költséghatékony fenntartásra.

A program hatása és eredménye:

A projekt kivitelezési fázisban van, így végleges eredmények nem állnak rendelkezésre. Számításaink alapján a közel 5000 m2 korszerű hőszigetelés beépítése és a nyílászárók cseréje jelentősen csökkenteni fogja az adott lakásokban élő fogyasztók fűtési igényét, a korszerű gázkazánok csökkenő gázköltséget, valamint csökkenő károsanyagkibocsátást eredményeznek. A telepítendő több, mint 330 kW teljesítményű napelemes rendszerek éves szinten legalább 400 MWh villamos energiát fognak termelni: ez közel 100 tonna CO2 megtakarítást jelent majd. A telepítendő 5 db gyors és 1 db villámtöltő jelentősen hozzájárul az e-mobilitás terjedésének támogatásához.

A projekt hatással van Szolnok teljes lakosságára, amely közel 70 000 ember elérését jelenti.

Kapcsolódó linkek:

Sajtóközlemény – Példaértékű energiaközösség Szolnokon

YouTube video a szolnoki energiaközösség kezdeményezésről

E.ON Hungária Csoport Fenntarthatósági Jelentés 2023

Kapcsolódó kulcsszavak:

energia közösségek, energiahatékonyság, energiaellátás, partnerség

 

Tipikus női vállalatként erős küldetéstudattal rendelkezünk a kollégáink és vásárlóink nagy részét érintő menstruációs szegénység ügyének felkarolásában. Büszke vagyok rá, hogy az ország egyik legnagyobb munkaadójaként és kiskereskedőjeként úttörőként támogathatjuk a nőket abban, hogy megfizethetőbb áron jussanak hozzá az intim higiéniai termékekhez, melyek beszerzése hosszú távon rendszeres plusz kiadást jelent számukra. Partnerünkön keresztül egyúttal a rászoruló családok nőtagjait is segítjük termékadományokkal. Bízunk benne, hogy példánkat a jövőben minél több felelős vállalat követi majd.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató, Tesco Magyarország

 

Cég neve:

Tesco

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Tipikus női vállalatként külön felelősséget érzünk a nők támogatása iránt. Munkavállalóink közel 70%-a nő, visszatérő vásárlóink több mint felét is a nők képviselik. Meglévő, nőket segítő programjaink, így például a menopauza program vagy a családbarát intézkedések természetes folytatása, hogy keressük a lehetőségeket, hogy minél több nő felé nyissunk.
Az utóbbi időszak megélhetési válsága sokak anyagi körülményeit megnehezítette, és tovább növelte a támogatásra szorulók számát. Az érintettek közül a nők egy jelentős része még nehezebben tudja fedezni rendszeres kiadásait, havonta ugyanis mintegy kétezer forint költséget jelent számára az intim higiéniai termékek beszerzése. A Tesco számításai is megerősítik azokat a kalkulációkat, melyek szerint összesen 500 ciklussal számolva egy nő átlagosan mintegy 1 millió forintot költ élete során menstruációs termékekre. Sokoldalú kedvezményrendszerünkkel évek óta segítünk a spórolásban és a családi költségvetés minél praktikusabb beosztásában

A Tescónál régóta fókuszálunk a nők támogatására, ezért sokszínűségi és befogadási stratégiánk részeként kiemelten foglalkozunk többek között a nemek közötti összkereset-különbség kiegyenlítésével, a női kollégák karriertámogatásával vagy a különféle juttatások, köztük például a rugalmas foglalkoztatási formák vagy a gyermeket nevelőknek és azt tervezőknek járó extra szabadságok biztosításával. Fontosnak tartjuk, hogy olyan kényes témákat is napirendre tűzzünk, mint a menstruációs szegénység, amelynek komoly pszichológiai, fizikai, társadalmi és anyagi hatásai lehetnek a nők életére. 2023 októbere óta ingyenes menstruációs termékek érhetők el a mosdókban az áruházainkban, központi irodánkban és disztribúciós központjainkban dolgozó nők számára. A pozitív fogadtatást látva úgy döntöttünk, hogy tartósan csökkentjük sajátmárkás menstruációs termékeink árát azáltal, hogy elengedjük az áfatartalmukat. Ezzel más piaci szereplőket is szeretnénk hasonló kezdeményezésre ösztönözni.

A program intézkedései, vállalásai:

2017-ben a brit Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat a szigetországban, amely átvállalta a menstruációs termékekre kiszabott ÁFA fizetési kötelezettségét a vásárlóktól, majd 2023-ban a menstruációs bugyik kapcsán vágott bele hasonló kezdeményezésbe. Ugyanebben az évben indította el kampányát, melynek keretében szerte az országban női mosdókban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Tesco ügyfélszolgálati pultjánál a „fehér boríték” jelszó bemondásával kérhetők ingyenes intim higiéniai termékek anélkül, hogy bármilyen magyarázatra szükség lenne.
A május 28-i Menstruációs higiénia világnapjához kapcsolódva jelentettük be, hogy 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai termékünk árából elengedjük az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarországi kiskereskedőként is úttörők vagyunk a területen, és bízunk benne, hogy a példánkat minél többen követik majd, ezáltal pedig még több figyelmet tudunk irányítani a menstruációs szegénység problémájára, annak megoldására és a felelős marketingtevékenységre.

Május 21-én sajtóbeszélgetést tartottunk a menstruációs szegénységről és annak társadalmi hatásairól, ahol beszámoltunk a kezdeményezésről, melyről két sajtóközleményt is kiadtunk. A Tesco vállalati weboldalán pedig külön aloldalt szenteltünk a témának. Közösségimédia-felületeinken, hírlevelekben, eladáshelyi eszközökön és Clubcard alkalmazásunkban is tájékoztattuk követőinket, illetve vásárlóinkat az egyedülálló akcióról.

A téma iránti figyelmet a jövőben is szeretnénk fenntartani, így szakmai rendezvényeken is rendszeresen megszólalunk az ügyben és bemutatjuk jó gyakorlatainkat. Ezenkívül pedig átfogó vásárlói kutatást indítottunk, hogy felmérjük a menstruációs szegénységgel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat.

Közel 15 éve tart partnerkapcsolatunk a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, melynek során vásárlóink és munkatársaink rendszeresen támogatják munkájukat adománykuponok értékesítésével, illetve vásárlásával, valamint jótékony célra felajánlott termékekkel. A menstruációs szegénység elleni küzdelemhez is hozzájárulva a tartós árcsökkentéssel egyidejűleg termékadományokat juttattunk el stratégiai partnerünk számára. A felajánlás olyan nehéz sorsú nőknek és lányaiknak szólt, akik a Segélyszervezet valamelyik otthonában élnek, és bevételeik nem fedezik a megélhetési költségeiket, így az intim higiéniai termékek ára sokszor meghaladja a lehetőségeiket. Számukra ajánlottunk fel egy évre elegendő menstruációs terméket, termékkategóriánként 2400 darab Tesco sajátmárkás nappali és éjszakai betétet, tisztasági betétet, tampont, illetve intim törlőkendőt.

Elkötelezettek vagyunk a menstruációs szegénység elleni küzdelem és a nők támogatása terén, ezért a tartós árcsökkentés mellett a fogyasztói és társadalmi edukáció részeként hosszabb távon is porondon tartjuk a témát. Jelenleg zajlik egy 1000 fős, reprezentatív fókuszcsoportos vizsgálat, illetve kérdőíves felmérés a menstruációs termékekkel, menstruációs szegénységgel kapcsolatban, melynek eredménye és kommunikációja őszre várható. Továbbá TikTok videókban az „utca emberét” is szeretnénk megszólaltatni, hogy rávilágítsunk az egyéni történetekre és vélekedésekre. Szakmai rendezvényeken és csoportokban pedig a kiskereskedelmi szereplők összefogására és a Tescóéhoz hasonló gyakorlatok bevezetésére ösztönözzük az intim higiéniai termékeket forgalmazó vállalatokat.

A program hatása és eredménye:

A bejelentés óta eltelt időszakban közel 30%-kal nőtt meg a sajátmárkás női higiénés termékek forgalma.
A bejelentő sajtóközleményből több mint 60 megjelenés született közel 25 millió forint hirdetési értékben. A témával olyan fontos orgánumok is foglalkoztak, mint az Index, a Képmás, a Szeretlek Magyarország, a Szoljon hírportál vagy az Éva Magazin. A Tesco Magyarország LinkedIn-oldalán a témában megosztott tartalmak mintegy 30.000 megjelenést és több mint 18.500 egyedi megtekintést generáltak. A kezdeményezésről beszámoltak olyan véleményvezérek, mint Orosz Barbara televíziós műsorvezető, Rácz Zsuzsa író vagy Mirelle, életmódblogger. A TV2 Mokka és a Manna FM Valódi Nők műsorában élőben is nyilatkoztunk az akcióról. A Tesco Facebook és Instagram oldalán közzétett posztok 167 ezer megjelenítést,160 ezer egyedi megtekintést és közel 2500 felhasználói interakciót hoztak. Az árcsökkentést kommunikáló bannert tartalmazó két vásárlói hírlevelet összesen 316 ezer alkalommal nyitották meg.
A kommunikációs kampány hatására a Szabad a Hang kampányt indított arra kérve más áruházláncok vezetőit, hogy kövessék a Tesco példáját és vezessenek be hasonló tartós árcsökkentés.

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatóság: Küzdelem a menstruációs szegénység ellen

Menstruációs termékek áfáelengedésével és adományozásával támogatja a Tesco a nők extra kiadásainak csökkentését

Valódi Nők-Manna FM: Beszélgetés a menstruáció szegénységről

Kapcsolódó kulcsszavak:

nők támogatása, menstruációs szegénység, partnerség

 

A Roche elkötelezett a magyar egészségügy támogatása mellett. Az általunk fejlesztett Digitális Betegútmenedzsment Webapplikációt adományoztuk Magyarországnak, amely fontos része már hazánk e-egészségügyi rendszerének. Az applikáció olyan átfogó és integrált megoldást kínál, mely végigkíséri a pácienst a teljes betegútján: korai kezelés lehetőségét nyújtja, lehetővé teszi a megelőzést, segít elkerülni a szükségtelen terápiákat és folyamatosan értékelni az elvégzett kezelések hatékonyságát.

Raffaella Bondi, ügyvezető igazgató

 

 

Cég neve:

Roche Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2021 óta

Célterületek:

Érintett felek, helyi közösségek, Munkaegészség és -biztonság (Health and Safety

A program célja:

 

A több mint 125 éves Roche elkötelezett a magyar egészségügy támogatása mellett, felajánlja nemzetközi tapasztalatait, innovatív megoldásait a fenntartható, értékalapú egészségügyi modell létrehozásához.

A vállalat immár a magyar kormány stratégiai partnereként egy újfajta szerepet tölt be a hazai egészségügyi rendszerben. A Digitális Betegútmenedzsment Webapplikáció olyan átfogó és integrált megoldást kínál, mely végigkíséri a pácienst a teljes betegútján: korai kezelés lehetőségét nyújtja, lehetővé teszi a megelőzést, segít elkerülni a szükségtelen terápiákat és folyamatosan értékelni az elvégzett kezelések hatékonyságát.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Mint az innovatív egészségipar meghatározó szereplője, a Roche keresi és támogatja azokat a magyar kezdeményezéseket, amelyek segítik a modern, személyre szabott terápiák hozzáférhetővé tételét, úgy, hogy azok társadalmi költségei csökkenjenek. A Roche 2030-ig szeretné elérni, hogy a jelenlegihez képest háromszor-ötször több innovatív megoldás jusson el a betegekhez, 50 százalékkal alacsonyabb költségen.

A Digitális Betegútmenedzsment Webapplikáció (Dr. BetMen) arra kínál megoldást, hogy tervezhető legyen a betegellátás az alapellátástól a szakorvosi kezeléseken át az utógondozásig, illetve a terápiák elemzéséig.

A platform kezelési tervet, időpontfoglalási rendszert, konzultációs lehetőséget kínál a felhasználóknak, a háziorvosnak, a szakorvosnak, az ellátásszervezőnek és a páciensnek, mindezt úgy, hogy az a beteg minél gyorsabb gyógyulását szolgálja a lehető legkisebb klinikai terheléssel. A kezelési tervvel, a terápiákkal kapcsolatos tapasztalatok alapján az interaktív megoldásoknak köszönhetően a kezelések közben is módosíthatók, személyre szabhatók a terápiás eljárások, a páciens folyamatos visszajelzései irányt mutathatnak a háziorvos és a szakorvos számára is.

A webapplikáció segítségével a finanszírozó vagy ellátó előre tervezheti a kapacitásokat, nyomon követheti a betegutakat, szükség esetén beavatkozhat. Értékalapú kimutatások készíthetők intézményenként, orvosonként. A statisztikák pontos képet adnak a kezelések hatékonyságáról, a források felhasználásáról, az egyedi „jó gyakorlatok” kidolgozásáról, megvalósításáról.

Az applikáció beépül Magyarország e-egészségügyi rendszerébe, az EESZT-be. A Roche alapítványa térítésmentesen adta át az applikációt az Országos Kórházi Főigazgatóságnak.

 

A program hatása és eredménye:

 

Kiemelt eredménynek tekintjük, hogy a jövőben újabb kórházak, az orvosok és a páciensek bevonásával, több betegségtípusra kiterjesztve fejlesztjük tovább a rendszert.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Új betegútmenedzsment applikációt adományoz hazánknak a Roche Magyarország Kft. alapítványa

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

egészségügy, applikáció

 

„A Syngenta a világ vezető agrárvállalata, amely hatékony növényvédelmi termékekkel és magas hozamokat biztosító vetőmagokkal látja el gazdálkodók millióit világszerte. Ez nem csak lehetőség, hanem felelősség is számunkra, hogy érdemi lépéseket tegyünk a fenntartható, a természeti sokszínűséget támogató megoldások mellett. Stratégiánkban ezért is jelenik meg hangsúlyosan és konkrét vállalásokkal a biodiverzitás és klímavédelem témája, és bízunk benne, hogy más vállalatoknak, továbbá iparági szinten is követendő példát mutathatunk.”

Pogány Éda, fenntarthatósági vezető, Syngenta Europe

 

Cég neve:

Syngenta Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022-től

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Célunk, hogy 2030-ra a saját működésből származó kibocsátásunk és energiafelhasználásunk mértékét 38%-kal csökkentsük a 2022-es szinthez képest. Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat.

Naponta 8 milliárd ember élelmezéséhez elegendő, biztonságos élelmiszert kell előállítani világszinten, ezzel együtt csökkenteni kell az ágazat környezetre gyakorolt hatását és ellensúlyozni a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait.

Egyszerre kell tehát törekedni:

  • az ágazat kedvezőtlen környezeti és társadalmi hatásainak csökkentésére,
  • a természeti erőforrások és a talaj egészségének helyreállítására, és
  • a biológiai sokféleség növelésére, továbbá
  • a megnövekedett élelmiszerigény kielégítésére.

A program intézkedései, vállalásai:

A termelőkkel és más érintettekkel együttműködve a közelmúltban négy fenntarthatósági prioritást fogalmaztunk meg:

1.Magasabb hozam, kisebb környezeti hatással

A világ folyamatosan növekvő népességének ellátása érdekében terméshozam növekedést érünk el úgy, hogy folyamatos innovációval és fenntartható technológiák alkalmazásával csökkentjük a mezőgazdaság környezeti hatásait.

Olyan fenntartható, innovatív megoldásokat fejlesztünk és teszünk széles körben elérhetővé, amelyek hatékonyabbak, célzottan alkalmazhatók, és előnyöket biztosítanak a természet, a termelők és a fogyasztók számára egyaránt.

 

2.A talaj és a természet megújítása

A regeneratív mezőgazdasági gyakorlatok bevezetésének elősegítése

A regeneratív mezőgazdasági technikák alkalmazásával, illetve a tápanyagok és növényvédőszerek precíziós használatával hatékonyan javítható a talaj egészsége és növelhető a biodiverzitás. Kutatásaink e területen arra irányulnak, hogy tudományos módszerekkel kimutassuk, hogyan lehet a regeneratív gyakorlatot hatékonyan alkalmazni változó agroklimatikus körülmények között.

 

3.A termelők jóllétének javítása

A kistermelők jövedelmezőségének javítása, a vetőmagokhoz, növényvédelemhez, finanszírozáshoz, piacokhoz és a szükséges ismeretekhez való hozzáférés biztosításával

A Syngenta szakemberei folyamatosan képzik magukat az agronómia legfontosabb és gyorsan változó területein, és naprakészek a digitális, internet– illetve MI-alapú megoldások terén is, hogy nap mint nap személyreszabott tanáccsal tudják ellátni a kistermelőket is.

 

4.Fenntartható vállalati működés

Saját vállalatunk működése és ellátási lánca környezeti hatásainak csökkentése, a sokszínű és befogadó vállalti kultúra erősítése, munkatársaink egészsége és a biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosítása

Mivel szénlábnyomunk nagy részét a beszállítói láncunk teszi ki, így velük együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a gyártási folyamatokat és feltérképezzük a karbonsemlegességhez vezető legjobb utat. A munkahelyi biztonság mindig a legfontosabb számunkra, és folyamatosan dolgozunk a sokszínű és befogadó üzleti kultúránk megtartása és fejlesztése érdekében.

A program hatása és eredménye:

Az egyik legfontosabb feladat a célok teljesítése kapcsán a gazdák megnyerése és bevonása. Munkatársaink minden nap ott állnak a termelők mellett a földeken. Ismerik őket, és segítenek a regeneratív átállásban, biológiai növényvédelemmel, digitális megoldásokkal, szaktanácsadással, mérésekkel, kutatással és fejlesztéssel, környezeti, agronómiai és gazdasági kimenetelek modellezésével, betegségeknek ellenálló, jó vízgazdálkodású, extrém időjárási viszonyok közt is a helyüket megálló növények fejlesztésével.

Kapcsolódó linkek:

Syngenta Fenntarthatósági Prioritások részletes bemutatása

Syngenta Agcelerators – a Syngenta és partnerei az innováció felgyorsításáról a mezőgazdaságban, fenntartható megoldások

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, talajmegújító mezőgazdaság, értéklánc, klímavédelem, karbonsemlegesítés