„A tavalyi évben jelentős lépéseket tettünk az élelmiszer-pazarlás visszaszorításáért, ennek egyik kiemelt kezdeményezése a Munch ételmentő platformmal kötött stratégia partnerség. Ezzel sokat tehetünk a bolygónk megóvásáért, hiszen megakadályozzuk, hogy a fogyasztásra alkalmas élelmiszerek hulladékká váljanak, ráadásul jelentős lépés ez a fogyasztói szemléletformálás terén is.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető

 

Cég neve:

Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

Megvalósítás éve:

2022. novembertől

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

A világon előállított élelmiszerek egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, s ez csak Európában évente közel 90 millió tonna kidobott élelmet jelent, Az élelmiszerhulladékoknak csupán 5%-a keletkezik a kereskedelemben, a SPAR Magyarország ennek csökkentését is fenntarthatósági programja fontos részeként kezeli, ezért is csatlakozott a Munch élelmiszermentő kezdeményezéshez. A Munch, hazánk egyik leginnovatívabb élelmiszermentő vállalkozása 2022 novembere óta stratégiai partnere a SPAR Magyarországnak. A kezdeményezés, amely applikáción és weboldalon keresztül is elérhető, gyors és kényelmes eszközt kínál az élelmiszermentéshez, amely 2023 júniusa óta minden SPAR és INTERSPAR üzletben elérhető.

A program intézkedései, vállalásai:

A SPAR Magyarország tisztában van a felelősségével, így aktívan és több platformot is alkalmazva tesz azért, hogy saját működésében minimalizálja az élelmiszerpazarlást, fogyasztói edukációs programokkal pedig hozzájáruljon a felelős szemlélet kialakításához.

Az élelmiszer-hulladék visszaszorítása érdekében végzett logisztikai fejlesztések, és az állatmenhelyek számára átadott rendszeres adományok mellett a SPAR a vásárlók bevonására is kezdeményezéseket indított.

A Munch platformon keresztül a vásárlók négy csomag közül választhatnak, melyek a következők:

  • pékáruk,
  • gyümölcsök és zöldségek,
  • hűtést nem igénylő és
  • hűtött áruk.

A lefoglalt csomagokat a mobilapplikációban vagy a weboldalon történő fizetés után vehetik át a SPAR üzleteiben, az eredeti ár közel harmadáért, vagyis akár 66%-os kedvezménnyel.

2022 novemberétől 21 tesztüzlettel indult el az együttműködés az ételpazarlás ellen. A tesztidőszak bebizonyította az akció sikerességét: hat hónap alatt a kezdeményezésbe bevont üzletekben több mint 26 ezer csomag talált gazdára, amely közel 26 tonna élelmiszer megmentését tette lehetővé.

A program hatása és eredménye:

A SPAR-MUNCH partnerség főbb eredményei (2022. november – 2023. március):

  • Vásárlók száma: legalább 12.000
  • Megmentett csomag: 21.862 db
  • Megmentett élelmiszer: 29.774 kg

Kapcsolódó linkek:

https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

ételmentés, élelmiszerpazarlás elleni küzdelem, fogyasztói szemléletformálás, edukáció