A DPD Hungary Kft. alapértéke a fenntartható és környezettudatos fejlődés. A folyamatos károsanyag kibocsátás csökkentése összhangban van a társadalmi elvárásokkal és ezen cél mellett közösen köteleződtünk el ügyfeleinkkel, partnereinkkel és munkatársainkkal. Rengeteg fejlesztés zajlik annak érdekében, hogy a fenntartható csomagszállítás nemzetközi referenciájává váljunk.”

Czifrik Szabolcs, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

DPD Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A Geopost vállalatcsoport – melynek a DPD Hungary Kft. is része – az első olyan globális csomagküldő vállalat, amelynek mind a rövid, mind a hosszú távú CO2-kibocsátás-csökkentési céljait jóváhagyta a Science Based Target Initiative (SBTi).

A tudományosan jóváhagyott cél – miszerint a Geopost 2040-re elérje a nettó zéró kibocsátást – a vállalatot egyértelmű útra tereli, hogy a fenntartható kézbesítés nemzetközi referenciájává váljon.

  • Rövid távú cél: a CO2-kibocsátás 43%-os csökkentése 2030-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Hosszú távú cél: a CO2-kibocsátás 90%-os csökkentése 2040-ig (a 2020-as bázisévhez képest)
  • Ambíció: 2040-re a nettó nulla kibocsátás elérése, a fennmaradó kibocsátás 10%-ának 2040-ig történő kompenzálásával

A program intézkedései, vállalásai:

2025-re 350 európai városban megvalósul az alacsony károsanyag-kibocsátású járművekkel történő kiszállítás, és 83 százalékkal csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása.

A kitűzött cél eléréséhez a logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot.

Célunk:

  • 2030-ra az energia 70%-a megújuló forrásokból származzon (100% 2035.)
  • A céges személygépkocsi-flottában az elektromos járművek arányát 90%-ra növeljük 2030-ra (2035-ben 100%)

A DPD Hungary Kft. is hozzájárul a vállalatcsoport céljához, annak érdekében, hogy a Geopost a fenntartható szállítás nemzetközi referenciája és az e-kereskedelem felgyorsításának vezető támogatója legyen.

A Geopost célja, hogy irányt mutasson az iparág szereplőinek. Nagy a piaci verseny a kiscsomagszállítási üzletágban Magyarországon, ezért az a célunk, hogy a magas szintű, ügyfélorientált szolgáltatásunk mellet, kiemelkedjünk a versenytársaink közül az egyedülállóan ambiciózus fenntarthatósági stratégiánk megvalósításával. Partnereink számára egyre fontosabb, hogy a mi kibocsátáscsökkentésünk nyomán az ő karbonlábnyomuk is csökken. Ezen eredményeink szemléltetése érdekében kifejlesztettünk egy eszközt, mellyel a „myDPD for business” fiókjukban naprakészen nyomon követhetik csomagjaik szállításához köthető ÜHG kibocsátásukat.

Mára már a közel 700 furgonból álló flottánk több mint 30%-a elektromos autókból áll, de év végéig még 15 autóval bővülünk, míg 2030-ra fokozatosan el nem érjük a 100%-ot. Jövő év elején 5, majd az év második felében újabb 5 új elektromos kamion érkezik a DPD flottájába, hogy az országon belüli gerincjáratok egy részében kiváltsa a hagyományos dízel kamionokat. Ezzel a lépéssel igen jelentős ÜHG kibocsátáscsökkenést érünk majd el.

A logisztikai telephelyek és irodák energiaellátását is fokozatosan megújuló energiaforrásokra állítjuk át, valamint fokozzuk az energiahatékonyságot. Jelenleg depóinkon összesen 400kW teljesítményű napelem üzemel.

A program hatása és eredménye:

• Az elmúlt években több mint 30%-ra nőtt az országos flottában az elektromos autók száma.
• Kecskemét, Pécs, Dombóvár, Komárom, Győr, Szolnok, Miskolc, Szeged, Debrecen – ezen városokban kizárólag elektromos autókkal történik a kiszállítás.
• 2023 év végéig 148 gyorstöltő, illetve 2 db villámtöltő került használatba az elektromos flottánk kiszolgálására, összesen 8 helyszínen.
Növeltük a napelemmel történő energiatermelésünk arányát, a bérelt depóink, valamint a budapesti csomagszortírozónk esetében is.
• A villamos energia felhasználásunk nagy részét megújuló forrásból vásároljuk.
• 2024 első negyedévében – 2023-hoz képest – 21%-os csomagszám emelkedést mértünk, viszont az ÜHG kibocsátásunk nem nőtt ebben az időszakban. Ez azt mutatja, hogy az egy csomagra vetített kibocsátásunk jelentősen csökkent az intézkedéseink és beruházásaink hatására.

Kapcsolódó linkek:

DPD fenntarthatósági aloldal

Geopost YT video a fenntarthatósági célokról

Kapcsolódó kulcsszavak:

fenntartható szállítmányozás, SBTi, klímavédelem, elektromos flotta, ÜHG kibocsátás

 

„Úgy gondoljuk, hogy a fenntartható fejlődésben nem hagyhatjuk magukra a vállalatokat. A kisebb cégeknek szükségük van egy gyors és egyszerű megoldásra, hogy ne újabb teherként lássák a piaci változásokat, hanem lehetőségként éljék meg azt. A doyourcarbon.hu segítségével a KKV cégek nem csak helytállhatnak a beszállítói láncokon belül folyó versenyben, hanem komoly versenyelőnyt is szerezhetnek. Noha a konkrét adatok kiszámítása a cégek elemi érdeke, a szolgáltatás egésze nemzetgazdasági szempontból is fontos lehet, a beszállítói láncok Uniós szintű várható átrendeződése miatt.”

Dr. Csorbai Hajnalka, stratégiai vezető

 

Cég neve:

OPTEN Kft.

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

2025-től KKV-k tízezreit érinti majd a karbonlábnyom számítás feladata, ugyanis a nagyvállalati vevőiknek összetett jelentéstételi kötelezettségük lesz az ellátási lánc átvilágításával együtt, ami hatalmas adminisztrációs kihívást jelent a KKV-nak.

Erre megoldásul fejlesztette az OPTEN és a Mastercard a Do Your Carbon szolgáltatásokat, amelynek célja, hogy innovatív digitális megoldást nyújtson azon cégek számára, akiknek jelenleg a karbonlábnyomuk megbecslése egy idő- és erőforrás intenzív, de annál fontosabb feladat.

A szolgáltatások lényege a költés alapú karbonlábnyom számítás, amely eredményeként a cég CO2e kibocsátása több hónapos munka helyett már pár perc alatt előállítható, ezzel a KKV szektor nem csak időt, hanem jelentős költséget is megtakaríthat.

A program intézkedései, vállalásai:

A kkv szektornak érdemes felismernie, hogy a fenntarthatósági kezdeményezések bevezetése nem csak a jogszabályi megfelelést segíti, hanem új üzleti lehetőségeket is teremthet.

A CSRD hatálya alatti nagyvállalatok 2024-től a teljes ellátási láncukra kiterjedő vizsgálatot és mérést kötelesek elvégezni.

Vagyis nem csupán a saját kibocsátásukat kell mérniük, hanem a beszállítójukét is, illetve felügyelniük kell a termék utóéletét:

  • ez az ún. Scope 3 vizsgálat jelentős hatással lesz a hazai KKV-kra is,
  • a szolgáltatás által a KKV szektor nem csak időt, hanem költséget is megtakaríthat,
  • a folyamat végén a felhasználó Karbonlábnyom Oklevél vagy Badge formájában kapja kézhez az éves CO2e kibocsátását.

A platform az innovatív open banking technológiát használja, a Nyíltbankolás Zrt.-vel együttműködve. A karbonlábnyom kalkuláció költés alapon működik, melynek előfeltétele az elmúlt 3 havi bankszámlatörténet megosztása, az egyes szolgáltatók, beszállító partnerek felé intézett kifizetések figyelembevételéhez. A fentiek biztosítják, hogy a folyamat automatizáltan, percek alatt lezajlik, külső szakértőre pedig nincs szükség. Percek alatt elkészülnek a karbonlábnyom termékeink:

  1. Karbon oklevél:

online vagy offline is használható oklevél

  1. Karbon badge:

online, weboldalon, social felületeken használható badge/ikon a cég adott havi és kumulált karbonlábnyomáról – folyamatosan frissül

  1. ESG riport:

a cég karbonlábnyomán felül tartalmazza a törekvéseiket, együttműködéseiket, környezeti, társadalmi és vállalatirányítási aspektusból.

Az automatizált adatfeldolgozás biztosítja:

  • a gyors és pontos eredményeket,
  • az adminisztratív terhek és a költségek csökkentését,
  • hibalehetőségek kiküszöbölését.

A jövőben tervezett lépések között a szolgáltatás kibővítése és a folyamat további egyszerűsítése is szerepel.

A program hatása és eredménye:

A célkitűzéseink egyik legfontosabb eleme – a digitális megoldás nyújtásán túl – a KKV szektor edukálása és szemléletformálása a téma erősítése érdekében, ennek része a fenntarthatóság és az open banking technológia közelebb hozása a kisebb cégek körében is.

Ez egy hosszadalmas, sok odafigyelést igénylő folyamat, melynek jelenleg az elején járunk. Az eredmények azonban kétségkívül pozitívak, a közelmúltban ugyanis számos KKV képviselőjével folytattunk beszélgetést arról, hogy:

  • miért hasznos nekik, ha tisztában vannak ezekkel az adatokkal,
  • milyen típusú adatszolgáltatást várhat el tőlük az üzleti partnerük, valamint
  • milyen szervezeten belüli, hosszabb távon akár költségcsökkentő hatású fejlesztéseket segíthet elő, ha figyelemmel kísérik a kibocsátásaikat.

Úgy gondoljuk, hogy ezek a lépések kiemelt jelentőséggel bírnak a fenntarthatóbb működésre és gazdaságra való transzformáció során.

Kapcsolódó linkek:

Do your carbon oldal és további információ

Trend FM interjú Dr. Csorbai Hajnalkával (stratégiai vezető, Opten)

Piac és Profit – Villámgyorsan kiszámolható egy vállalkozás karbonlábnyoma

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, beszállítói lánc, scope3, open banking technológia, ESG, gazdasági transzformáció

 

„Mi a Tesco-nál elkötelezettek vagyunk a klímaváltozás gyors és hatékony visszaszorításában, ezért tűztük ki azt a célt, hogy 2050-re globális szinten elérjük a karbonsemlegességet a teljes értékláncban. Már most jelentős lépéseket tettünk a saját működésünk optimalizálása kapcsán. Nagy változást akarunk elérni és egyedülálló helyzetben vagyunk, hogy az átalakulást nem csak a belső működésünkben, hanem az egész ellátási láncban véghezvigyük.”

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

Cég neve:

Tesco Global Zrt.

Megvalósítás éve:

2009 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

Fenntarthatósági szemléletünk középpontjában azok a területek állnak, ahol a legnagyobb változást érhetjük el a vásárlóink, a közösségeink és a bolygónk érdekében. Mindezt erős keretrendszerrel támogatjuk. Azokkal foglalkozunk kiemelt területekként, amelyek a leginkább befolyásolhatják üzleti teljesítményünket és ahol a legjelentősebb pozitív hatást érhetjük el. Az egyik ilyen kiemelt terület a Klímaváltozás.

A klímaváltozás kapcsán megfogalmazott célunk, hogy:

  • 2035-re saját működésünkben karbonsemlegesek legyünk
  • 2050-re a teljes ellátási láncban szeretnénk elérni a nettó zéró kibocsátást, ami összhangban áll az ENSZ által megfogalmazott céllal, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásával

A program intézkedései, vállalásai:

A klímaváltozás a bolygónk előtt álló legnagyobb kihívások egyike. Ennek megfelelően számunkra is ez az egyik legfontosabb megoldandó probléma. A jelenlegi úton haladva bolygónk hőmérséklete az évszázad végére közel három fokkal emelkedhet, ami súlyos következményekkel jár az emberiségre nézve.

A klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik:

  • saját működésünket,
  • szállítóink üzleti tevékenységét, valamint
  • az ellátási láncunkhoz tartozó mezőgazdasági termelők és munkavállalók megélhetését, emellett
  • megváltoztathatják a vásárlók vásárlási és étkezési szokásait is.

Mérföldkövek és kezdeményezések:

  • 2009 óta azon dolgozunk, hogy felmérjük és egyben csökkentsük közvetlen károsanyag-kibocsátásunkat.
  • 2020-ban tanúsítványainkon keresztül minden áruházunkban átálltunk a 100%-ban megújuló villamos energia használatára.
  • 2021-ben új lendületet adtunk annak, hogy a saját működésünkben és az ellátási láncunkban is elérjük a karbonsemleges működést.
  • 2022-ben további lépéseket tettünk a kibocsátásunk csökkentésére, beleértve olyan energiatakarékossági intézkedéseket, mint:
    • a hűtőberendezések ajtókkal történő felszerelése, illetve
    • az alacsony kibocsátású hűtőközegekre történő átállás.
  • Emellett korszerű járművekbe, sofőrjeink képzésébe és egyéb technológiai megoldásokba is befektettünk, hogy a szállítmányozásból eredő kibocsátást is csökkenthessük.
  • Disztribúciós központunkból két teljesen elektromos kamion is szállít már árut az áruházainkba, emellett pedig a budapesti online rendelések házhozszállításához is használunk elektromos furgonokat. A környezetbarát autókban a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így tovább tudjuk csökkenteni a kibocsátásunkat.
  • A Shellel kötött együttműködésünk keretében 2025-re több mint 100 Tesco áruház parkolójába telepítünk további elektromos töltőket, ezzel is támogatva a fenntartható magáncélú közlekedést.
  • Szorosan együttműködünk a szállítóinkkal az értékláncunkban keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, és a WWF-fel közösen segítséget nyújtunk nekik a fenntartható gyártási folyamatokra történő átállásban.
  • A vásárlóinknak pedig segítünk olyan étrendet kialakítani, amely összhangban van a globális klímaváltozási célkitűzésekkel.

A program hatása és eredménye:

  • 63%-kal csökkent a Tesco Magyarország Scope1 és 2 üvegházhatásúgáz-kibocsátása (2016/17-es bázisévhez képest)
  • 100%-ban megújuló energiát használunk áruházainkban tanúsítványokon keresztül
  • 100%-ban elektromos járművekkel bővítettük flottánkat, hogy csökkentsük karbonlábnyomunkat a házhozszállításban
  • Több mint 3200 tonnával csökkent CO2 kibocsátásunk 9,7 millió újrafelhasználható rekesz használatával

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatósági Tanösvény: felelős működésünk a gyakorlatban

Kapcsolódó kulcsszavak:

klímaváltozás, klímavédelem, karbonlábnyom, teljes értéklánc, megújuló energia

 

„Hosszú évek óta dolgozunk nem csak a vállalat, de az egész iparág környezettudatos működéséért. Fenntarthatósági stratégiánkban kiemelt szerepet kap a biodiverzitás védelme és helyreállítása, amely a Kékkúti üzemünk területén egy átfogó Zöld Gyár program keretében tavaly külső szakértő bevonásával intenzíven elindult. Ezt szeretnénk kiterjeszteni más üzemünkre is, de hátha inspirációt adhat más vállalatoknak iparágon belül és kívül egyaránt. Tudatos tervezéssel és odafigyeléssel sokat tehetünk a természeti környezetért.”

Buzási Dániel, ügyvezető

 

Cég neve:

Szentkirályi Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2023-tól

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Vízhasználat, Biodiverzitás, Érintett felek, helyi közösségek

A program célja:

A Kékkúti ásványvíz palackozó üzem nem csupán azt tűzte ki célul, hogy jobb erőforrás-kihasználással minimalizálja negatív hatását a természetre, de a gyár kapuin túl is gondoskodni szeretne a környezetéről. Célunk, hogy a körülöttünk lévő természettel teljes harmóniában működjünk.

A Balaton-Felvidéki Nemzeti Park területére beágyazódva, számos karbon csökkenést célzó programunk mellett, szeretnénk a természetnek visszaadva hozzájárulni a környék biodiverzitásának megőrzéséhez.

Ennek érdekében 11 focipályányi területen indítottunk természeti sokszínűséget megőrző és helyreállító átfogó projektet, azonban a kezdeményezések pozitív hatást gyakorolnak a Káli-medence teljes területére.

A program intézkedései, vállalásai:

Számos faj számára új életteret alakítunk ki, ezzel is elősegítve a természeti sokszínűség további erősödését. A folyamatot a kezdetektől egy szakértő bevonásával végezzük, az ő javaslatára készült el a fejlesztési terv és az egyes elemek, továbbá részt vesz az intenzív és folyamatos monitorozásban.

A Kékkúti Zöld Gyár biodiverzitás program főbb elemei:

  • Mesterséges tó: 2023 novemberben létrehozott tó sarkában a fecskék és a rovarok részére sározó és itató került kialakításra, a többi részébe az őshonos vízi világ fajait telepítettük
  • Fecske Hotel és Rovarszálló: egy kis épületet építettünk, körbe eresszel, ahol a fecskék tudnak fészket rakni, az ablakok helyén rovarszállások vannak, amelyek segíti a hideg hónapokban az áttelelésüket
  • Madárodúk: 2023 novemberében 28 madárodút helyeztünk ki a fákra, folyamatosan figyeljük, hogy melyekbe költöznek madarak, ha szükséges, bővítjük a számukat
  • Denevérmenedék: a denevérek részére is kihelyeztünk olyan lakóhelyeket, ahol napközben elbújhatnak, illetve az utódgondozást is segíti

A gyár közvetlen közelében az elmúlt kb. 40 év során 540 fát ültettünk, amelyek sokat fejlődtek a folyamatos gondoskodásnak köszönhetően. A természet hosszú távú fejlődését segítve az invazív fajok jelentős részét kiirtottuk, hogy helyére őshonos növények kerüljenek.

A biodiverzitás projekt egy jó példa arra, hogy iparágtól és tevékenységtől függetlenül lehet tudatos, hosszú távon fenntartható kezdeményezéseket indítani, ehhez érdemes egy jó és elkötelezett szakértőt bevonni, vagy más vállalatokkal együttműködni.

A Kékkúti Zöld Gyár kezdeményezéshez az inspirációt részben a Saint-Gobain pilisvörösvári biodiverzitás programja adta, ők ajánlották a szakértőt is, akivel végül ez a projekt is megvalósul.

A fecske hotel építéséhez pedig az anyagokat a Saint-Gobain térítésmentesen biztosította.

Az új kezdeményezések bemutatása is kiemelt figyelmet kap, a hamarosan megújuló Theodora tanösvény is kibővül ezekkel a látnivalókkal, ezáltal is elősegítve a szemléletformálást és edukációt.

A program hatása és eredménye:

A 11 focipályányi területen elindított projekt megvalósítása jól halad, elkészült a tó, a madárház és az odúk kihelyezésre kerültek, benépesültek az új lakóhelyek, a tóban már vízisikló is lett, a természet visszavette az uralmat a területen.

A monitoring rendszer kiépítése és megvalósítása is jó úton halad, amelyben a gyár vezetése is aktívan részt vesz.

Hosszú távon azzal tervezünk, hogy a kezdeti beruházás és odafigyelés után a biodiverzitás projektünk kevesebb foglalkozást igényel majd, visszaadjuk a területet a természetnek és hagyjuk érvényesülni.

Kapcsolódó linkek:

Kékkúti Zöld Gyár program video

Bővebben a Szentkirályiról 

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, természeti sokszínűség, őshonos fajok, fecskehotel, rovarszálló, denevérodú, madárodú

 

„A MyCarbonFootprint alkalmazást azért fejlesztettük, hogy megteremtsük azt az átláthatóságot, amelyre ügyfeleinknek szükségük van CO2-kibocsátás-csökkentési céljaik eléréséhez és a legjobb termékváltozatok kiválasztásához a BASF portfóliójából, összhangban a fenntarthatósági törekvéseikkel. Örülünk, hogy ez az alkalmazás a hazai vevőinket is segíti validált adatokkal és tanúsítványokkal alátámasztva, tudományosan megalapozott módon.”

Dr. Thomas Narbeshuber, vezérigazgató

 

Cég neve:

BASF Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Érintett felek, helyi közösségek, Fenntartható ellátási lánc

A program célja:

A BASF által bevezetett MyCarbonFootprint digitális alkalmazás célja, hogy az üzleti partnerek, vevők megfelelő információt kapjanak a BASF-től vásárolt termékportfólió fenntarthatósági paramétereiről.

Segíti az ügyfeleket abban is, hogy megtalálják a legjobb BASF-megoldásokat ahhoz, hogy:

  • elérjék fenntarthatósági céljaikat a CO2-csökkentés és
  • a megújuló nyersanyagok felhasználása terén.

A MyCarbonFootprint alkalmazás több mint 700 BASF-termékről tartalmaz adatokat, és egy regisztrációt követően bármelyik aktív vevő számára elérhető a platform, ezzel is segítve az ő céljaikat és az értéklánc fenntarthatóságát.

A program intézkedései, vállalásai:

A MyCarbonFootprint alkalmazás:

  • személyre szabott áttekintést nyújt minden ügyfél számára az általuk megvásárolt BASF termékek egyedi, „bölcsőtől kapuig” tartó karbonlábnyomáról,
  • tájékoztatást ad a megújuló nyersanyagok arányáról ezeknek a termékeknek a gyártása során.

Az adatok vevőnként személyre szabottan jelennek meg, az alkalmazás a kiválasztott termék vásárolt mennyiségétől függően kiszámítja a fentiek arányát az adott ügyfél BASF-nél történő beszerzési portfóliója szerint.

A MyCarbonFootprint segítségével az ügyfelek meghatározhatják, hogy a beszerzési portfóliójuk módosításai hogyan befolyásolják fenntarthatósági teljesítményüket a CO2-kibocsátás és a megújuló nyersanyagok felhasználása tekintetében. Például az alkalmazás kiszámítja a CO2-kibocsátás lehetséges csökkenését, ha a korábban megvásárolt termék helyett egy alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkező termékváltozatot választanak. A MyCarbonFootprint emellett a BASF ügyfelei számára különféle alternatívákat mutat be, amelyekkel a megfelelő termékváltozat kiválasztásával növelhetik a megújuló nyersanyagok arányát az értékláncban.

Az alacsony karbonlábnyommal rendelkező termékeket tartalmazó portfólió többek között bioalapú vagy biomassza-kiegyensúlyozott termékeket tartalmaz, amelyek segítségével a vásárlók a fosszilis szabványos termékekhez képest csökkenthetik a CO2-kibocsátást. Egyes esetekben a BASF emellett nettó nulla termékeket kínál, amelyek karbonlábnyomának értéke nulla vagy nullánál kisebb.

A BASF termék karbonlábnyomát az életciklus-értékelésre (ISO 14044) és a termékek szénlábnyomára (ISO 14067) vonatkozó általános szabványok, valamint az üvegházhatású gázokra vonatkozó protokoll (GHG Protocol) szerint számítják ki.

A program hatása és eredménye:

A jelenleg 700 terméket tartalmazó eszköz a BASF vevőit személyre szabottan tudja segíteni a saját fenntarthatósági céljaik elérésében, legyen szó a CO2 kibocsátás csökkentéséről vagy az újrahasznosított anyagok arányának növeléséről. A kezdeményezés abban is segít, hogy a teljes értéklánc klímavállalásai és céljai érdemben tudjanak javulni, jelentős lépést téve iparági szinten.

Kapcsolódó linkek:

Video a MyCarbonFooprint alkalmazás bemutatásáról (angolul)

MyCarbonFootprint platform elérése (angolul)

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, értéklánc, fenntartható beszerzés

„A körforgásos gyárbővítési projektünk Nyírbátorban azért különleges, mert tagadhatatlan a gyártási tevékenységünk környezeti lábnyoma, így a gazdasági növekedés mellett kiemelt figyelmet kell arra is fordítanunk, hogy számos környezetvédelmi innovációt vezessünk be, mellyel ezt a lábnyomot mérsékelhetjük, vagy akár semlegesíthetjük.”

Ács Tamás, ügyvezető igazgató

Cég neve:

Unilever Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2021 – 2023

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Vízhasználat

A program célja:

2021-2023 között zajlott le a nyírbátori háztartásvegyipari gyárunk 15 milliárd forintos bővítése, melynél a technológiai korszerűsítés mellett a környezetvédelmi innovációk és körforgásos ipari megoldások előtérbe helyezése is rendkívüli hangsúlyt kapott.

A nyírbátori egységünk a vállalatcsoport legnagyobb hatékonysággal működő háztartásvegyipari gyára Európában, amely ráadásul a kelet-európai régió piacainak 2/3-át fedi le az itt gyártott termékekkel. A körforgásos megoldásokat az Unilever csoport fenntarthatósági törekvései inspirálták. Ez sokat segített a tervezés, megvalósítás, belső reporting és hatásmérés elvégzésében, hiszen az ambíciózus zöld megoldásokra való törekvés még egy hozzánk hasonló kis ország számára sem volt ismeretlen és ezáltal a vezetőség támogatása is adott volt hozzá.

A program intézkedései, vállalásai:

A gyárban már ma is számos környezetbarát megoldás működik, mint pl, hogy az itt előállított csomagolóanyagok körülbelül 70%-a újrahasznosított műanyagból készül, az itt keletkező szennyvíz több, mint 30%-át újra felhasználják házon belül, a maradékot pedig teljes mértékben a gyárban szűrik és tisztítják, mielőtt visszaengednék a környezetbe, vagy hogy a hálózati villamos energiát 2021-től 100%-ban megújuló energia forrásból nyerik, illetve a teljes gyártási tevékenységük már 75%-ban karbonsemleges 2024-től. A legutóbbi gyárbővítéssel és automatizált magasraktár építéssel azonban még egy szinttel magasabbra emelték a körforgásos gazdaság gyakorlatba való átültetését. Semmilyen hulladék nem került lerakóba a bontások vagy az építkezések során, hiszen azt vagy teljes egészében a helyszínen újrahasznosították, vagy szakértő partnereik révén újrahasznosíttatták. Az Unilever úgynevezett ”zero waste to landfill” stratégiája nagyon sok innovatív hulladék kezelési megoldásra sarkallotta már a múltban minket, azonban a nyírbátori példára vagyunk jelenleg a legbüszkébbek.

Hogy mennyire fenntartható a megoldásunk? Az ipari hulladékok hatékonytalan kezelése, esetleges lerakóba szállítása elavult és környezet szennyező módszer, pedig létezik rá alternatíva. Ezen felül gondoljunk csak az egyre szigorodó szabályozói környezetre (akár EU, akár helyi szinten), a növekvő szállítmányozási költségekre, a dráguló alapanyagárakra, melyek egyértelműen a nyersanyagok túlzott igénybevételét indikálják, valamint azt, hogy a föld erőforrásait felelőtlenül és sok esetben pazarlóan hasznosítjuk. Ezek mellett azt gondoljuk, nem csak hogy fenntartható a mi megoldásunk, de a közel jövőben az egyetlen járható út is lesz minden ipari szereplő számára, aki a különböző gazdasági és környezeti anomáliákkal szemben reziliens akar maradni.

A program hatása és eredménye:

A gyárbővítés miatt 54 korszerűtlen ipari silót és épületet bontottunk le a kezdetekkor, melyek maradványait a következő módon hasznosítottuk újra: A beton törmelék (13.000m3) a helyszínen ledarálásra került, majd az új csarnok épület alapjához használtuk fel. A téglahulladékot (6000m3) egy Nyírbátor környéki napelempark stabilizált talajához használták fel partnereink, illetve belső utak stabilizációjához használtuk fel telephelyen belül. A vashulladékot (3000tonna) autóipari célokra vásárolták fel tőlünk.

Kapcsolódó linkek:

Kategóriagyőztesként végeztünk a Greengage fenntarthatósági versenyen | Unilever

Hatalmas gyárbővítés Nyírbátorban a Domestosnál – Világgazdaság (vg.hu)

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gyárfelújítás

A fenntartható, környezettudatos működés kiemelten fontos eleme a stratégiánknak és a hosszútávú üzleti terveinknek. ESG tudatos nagyvállalatként külön büszkeség, hogy a magyar építőiparban elsőként hoztunk létre egy körforgásos gazdálkodást megvalósító programot. Mindemellett a gyárainkban szinte teljesen hulladékmentes gyártási technológiákat és tudatos energiagazdálkodást alkalmazunk, amellyel tovább tudjuk csökkenteni a vállalat környezet terhelését.”

Tibor Dávid, elnök-vezérigazgató

Cég neve:

Masterplast Nyrt.

Megvalósítás éve:

2020

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

Mint a Hungarocell hőszigetelő anyag gyártója és forgalmazója, a célunk az, hogy a felhasználás során keletkezett hulladékot minél nagyobb arányban újrahasznosítsuk. A Hungarocell Zöld Programunk során a körforgási folyamatban újból hőszigetelő anyagot állítunk elő, úgynevezett Thermobetont. A program tehát oly módon valósítja meg a körforgásos gazdaságot, hogy az általunk forgalmazott építőipari anyag felhasználása során keletkezett hulladék mennyiségét nem csak csökkentjük, de egy új, energiatakarékos anyagot is teremtünk, így a szén-dioxid terhelést is redukálja. A Masterplast célkitűzése évente 10.000 m3 vágási maradék polisztirol újrahasznosítása.

A program intézkedései, vállalásai:

Programunk lényege minden esetben az, hogy az általunk gyártott és forgalmazott termékek megfeleljenek az értéknek, amit cégünk képvisel, és ezek között megtalálható a környezettudatosság. Innovatív programunkat elsőként és egyedülállóan fejlesztettük ki, lépései pedig egyszerűek: a fogyasztó megvásárolja a polisztirolt, ezután a vágási maradékot összegyűjti a korábban megvásárolt zsákba. Ezután leadja az országos Öko-pont hálózat egyikén partnereinknél, amit a Masterplast onnan visszaszállít. Létrehozza az újrahasznosított terméket, a Thermobetont, melyet a fogyasztó szintén megvásárolhat a korábban említett Öko-pontokon. Összegezve tehát, a termék teljes életciklusában hozzájárul az épületek karbon kibocsátásának redukálásához. Kicsiben kezdtük, és mára már az egész ország területén, több, mint 100 Öko-ponton van lehetőség csatlakozni hozzánk. Amellett, hogy egy környezettudatos megoldást biztosít, amellett egyértelműen költségcsökkentő lehetőség is, mert a fogyaszótk mentesülnek a polisztirol hulladék kezelésének díjától. Tehát, ha partnereinknél leadják a fel nem használt polisztirolt, azzal mi egy új, kiváló hőszigetelő anyagot tudunk előállítani. Így nem csak újrahasznosítunk egy anyagot, ami hulladékká vált volna, de hosszú távon is jót cselekszünk: a Thermobetonnak köszönhetően sokkal energiatakarékosabbak lesznek a felépített épületek.

A program hatása és eredménye:

Korábbi célkitűzésünk volt, hogy évente 10.000 m3 anyagot mentsünk meg attól, hogy hulladékká váljon, hiszen a gyártási folyamat során az anyag 100%-a újrahasznosítható. Jelenleg ez a szám 6000 m3-nél jár. A Masterplast termékeivel és szigetelési technikáival akár 50%-os energiahatékonyság növelés és ezzel arányos kibocsátás csökkentés is elérhető átlagosan egy-egy épület esetében. Nagy hangsúlyt fektetünk a Program népszerűsítésére, így a különböző kommunikációs csatornákat összegezve (televízió, weboldal cikkek, hirdetések, szakmai rendezvények), már több százezer embert elért.

Kapcsolódó linkek:

http://masterplastfenntarthatosag.hu/hungarocell-zold-program

https://www.masterplastfenntarthatosag.hu/files/masterplast_esg_2023-teljes.pdf

https://youtu.be/CrQEosAsipA?si=2FIth0oQDBwupZrB

https://youtu.be/VKIFUvR4pMQ?si=PffpGnVhatpd8jqI

Kapcsolódó kulcsszavak:

hungarocell, újrahasznosítás, körforgásos gazdálkodás, hőszigetelés, energiamegtakarítás, karbonkibocsátás csökkentés

„A Daikinnál elkötelezettek vagyunk amellett, hogy aktív szerepet vállaljunk a globális felmelegedéshez kapcsolódó sürgős társadalmi problémák megoldásában. Ennek érdekében befektetünk az innovációba és a helyi gyártókapacitások fejlesztésébe Európában, hogy megbízható, intelligens és energiahatékony hőszivattyúkat szállítsunk, amelyek segíthetnek nekünk a karbonsemleges társadalomra való átállásban.”

Zuggó Balázs, ügyvezető igazgató

Cég neve:

Daikin Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2020

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Körforgásos gazdaság

A program célja:

A Daikin azt a célt tűzte maga elé – támogatva az Európai Unió széndioxid-csökkentésre tett erőfeszítéseit -, hogy 2050-re karbonsemleges vállalatként fog működni. A cégcsoport meggyőződése, hogy ez csak összefogással, az összes érintett fél együttműködésével sikerülhet.

A szektor által gyártott berendezések számának emelkedése miatti hűtőközeg-felhasználás növekedése azonban aggodalmat okoz a környezeti hatások, kiemelten az éghajlatváltozás miatt.

A Loop by Daikin projektkezdeményezés a Daikin Central Europe, a Daikin Europe és a Daikin partnereinek együttes fellépése a hűtőközegek körforgásos gazdaságának megteremtésért.

 

A program intézkedései, vállalásai:

A Loop by Daikin projektkezdeményezés a Daikin Central Europe, a Daikin Europe és a Daikin partnereinek együttes fellépése a hűtőközegek körforgásos gazdaságának megteremtésért.

A program alapelve egyszerű: beruházó ügyfelekkel kötött megállapodás alapján a szerviz- és hűtőközeg-forgalmazó partneri hálózat támogatásával a használt hűtőközeget visszanyerik a már meglévő rendszerekből, visszaállítják az új hűtőközeggel azonos minőséget, majd az így regenerált hűtőközeget felhasználják az Európában gyártott és értékesített új VRV egységekhez. A program a körforgásos gazdaság működésére egy remek példa, hiszen átfogja a Daikin teljes értékláncát, emellett lehetőséget ad üzletfeleknek is a csatlakozásra. Magyarországon is van már a programhoz csatlakozott ügyfelünk.

A regenerált hűtőközeg felhasználása segíti az F-gáz szabályozás teljesülését is, hiszen a használt hűtőközegek nem esnek hűtőközeg-kvótacsökkentés hatálya alá, így fenntartható módon támogatják a HVAC-R szektor növekedését. Audit garantálja, hogy a regenerált hűtőközeg minősége megegyezik az új hűtőközegével. A független ellenőrzési folyamat azt is biztosítja, hogy a visszanyert hűtőközeget csak a Loop by Daikin védjeggyel ellátott VRV egységek gyári töltéséhez használják fel.

A program hatása és eredménye:

A LooP by Daikin program az egyik legtöbbet használt hűtőközeg, az R-410A újrafelhasználásával indult, egyes kiválasztott Daikin VRV modellekre szabva. Sikerének köszönhetően a vállalat úgy döntött, hogy 2020 novemberétől kiterjeszti azt az összes, Európában gyártott és értékesített VRV egységre; illetve újabb hűtőközegekre is (pl. R32, R134a) és más termékcsoportokra is (pl. folyadékhűtők). A programmal jelenleg 400 ezer kg (3590 tonna CO2 eq kibocsátás) új hűtőközeg előállítása kerülhető el. Eddig több mint 20 ezer Loop egységet értékesítettek, így például a Daikin központjaként szolgáló irodaházon is Loop VRV egységek vannak,  és szeretnék tovább bővíteni a programot.

Kapcsolódó linkek:

Loop by Daikin – A hűtőközegek körforgásos modellje | Daikin

Kapcsolódó kulcsszavak:

hűtőközegek körforgása

 

„A fenntarthatóság számunkra nemcsak jelszó, divat, hanem évek óta tartó üzleti koncepció és termék stratégia: az Essity korábbi anyacége, az SCA svéd erdészeti vállalat Európa legnagyobb erdő-magántulajdonosaként a kezdetektől fontosnak tartja a fenntartható gazdálkodást. Számomra családapaként is fontos, hogy a bolygót megőrizzük a következő generációnak, és a gyerekeim számon is kérik rajtam, hogy munkám során mit teszek a környezetért.”

Venter Zoltán, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Essity Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2018

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság

A program célja:

2050-ig vállaltuk, hogy elérjük a nettó zéró üvegház hatású gáz kibocsátást. Rövid távon pedig a gyártásból és alapanyag felhasználásból eredő kibocsátásunk 35%-os csökkentését vállaltuk 2030-ig. A nettó zéró kibocsátás eléréséhez egy nyolc cselekvési területet összefogó klímatervet dolgoztunk ki, amely többek között az energia- és erőforrás-hatékonyságot javító technológiákba történő beruházásokat is tartalmaz, emellett pedig a hulladékcsökkentést célzó és a fenntartható megoldásokra fókuszálja innovációs kompetenciánkat. Olyan szolgáltatásokat és termékeket kínálunk, melyek beleillenek a körforgásos rendszerbe.

 

A program intézkedései, vállalásai:

Papírtermékeket előállító felelős vállalatként fontos, hogy olyan üzleti modelleket működtessünk, amelyek magukban foglalják a használt termékek hatékony visszagyűjtését és olyan technológiákat alkalmazzunk, melyek képesek a kifogástalan minőségű újrahasznosított termékek előállítására.

Folyamatos innovációkkal igyekszünk ezt megvalósítani, így 2018-ban új és nagyratörő célokat tűztünk ki a hulladék csökkentésére – elindítottuk a világ első kéztörlő papírok újrahasznosítására irányuló rendszerét, a PaperCircle programot. Európa szerte 15 országban elérhető programunk lényege, hogy a mosdólátogatók kézszárítást követően külön gyűjtőedénybe dobják a papír kéztörlőket, melyet a takarítók a szemét ürítése során a különválasztanak. Ezt követően újrahasznosító partnerünk összegyűjti és elszállítja a visszagyűjtött kéztörlőket az Essity legközelebbi gyárába. A visszagyűjtött kéztörlőkből az Essity új papír termékeket készít, így a körforgás folytatódik és az új termékek ismét vevőinkhez kerülnek.

További fontos mérföldkövünk az alternatív alapanyagok felhasználása, mint pl. búzaszalma, mely a búza learatása után megmaradt növényi rost. Jelenleg a világon található búzaszalma közel fele hulladéknak minősül, melyből azonban érték teremthető. Gyártási folyamatunk során olyan pépet állítunk elő belőle, amely a friss farostból előállított péphez hasonlóan puha, fényes és erős. Ezt vállalatunk több üzletága is hasznosítja higiéniai termékek előállítására. Körforgásos újításunk révén csökkentjük termékeink környezeti terhelését, mivel ezen alapanyag újrahasznosítható, továbbá kisebb víz- és energiaigényű az előállítása.

A program hatása és eredménye:

Számításaink szerint PaperCircle programunk révén legalább 20%-kal csökkenthető a kidobásra ítélt hulladék mennyisége, és akár 40%-kal javítható a felhasználás helyének karbonlábnyoma. Egy ötven fős iroda például a szolgáltatás használatával csaknem 12 kg-al csökkentheti havi széndioxid kibocsájtását. Létrehoztunk egy kalkulátort is, melyen bárki kiszámolhatja, hogy a vállalat, iroda vagy intézmény, ahol dolgozik mennyivel járulhatna hozzá éves szinten a széndioxid kibocsátás csökkenéséhez akkor, ha csatlakoznának a vállalat Tork PaperCircle programjához.

Kapcsolódó linkek:

Tork PaperCircle – a világ első, papír kéztörlőkhöz nyújtott újrahasznosítási szolgáltatása. | Tork HU

Kapcsolódó kulcsszavak:

higiéniai termékek újrahasznosítása

 

„Fejlesztésünk egy komposztáló rendszer, amely a környezeti nevelésben és a szemléletformálás kialakításában nyújt aktív segítséget. Megoldásunkkal minden közösség aktívan hozzájárulhat az élhetőbb és zöldebb városi környezet megteremtéséhez játékos módon.”

Pancsa Emese, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Compocity Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A Compocity Kft. egy 2020 óta működő fenntarthatósági szolgáltatást nyújtó startup, amely egy okos komposztáló szolgáltatással támogatja a körforgásos gazdasági kihívásokat városi környezetben. Tevékenységükkel az okos városok fenntartható gyakorlatain keresztül – a talajok egészségének javításáig úgy lépnek fel a klímaváltozás hatásai ellen a munkavállalók, hogy mindezt maga a közösségi összefogás hajtja és működteti. Egy okoskomposztáló berendezés és a hozzá kapcsolódó játékosan edukatív applikácó annak nyomonkövetési megoldásával az almacsutkától a boldog városi növényzetig egy kézben tartják az értékláncot. A munkavállalók így kapcsolódhatnak egyéni és közösségi szinten az ESG célok eléréséhez.

A program intézkedései, vállalásai:

Az ENSZ szerint 2050-re népesség hetven százaléka városokban él majd, jelentős részük pedig irodai környezetben dolgozik. Az irodai hulladék harminc százalékát az organikus zöld javak  teszik ki, amelyre  a Compocity egy városi ökoszisztéma rendszert alkotott: CompoBot, a komposztáló séf egy mikroorganizmus koktél segítségével készít tápanyagdús talajtáplálékot. A körforgást a Compocity biztosítja partnerkapcsolataival a városi zöldszövet gondozására, de amennyiben erre van nyitottság, maguk a közösségek is résztvehetnek a folyamatban és ők maguk adják vissza ültetés formájában a tápanyagot a városi talajok és növények számára. Ezt teszi teljessé a játékos mobilalkalmazás, amelynek segítségével az irodai közösségek nyomon követhetik a munkájukat és környezeti hatásukat. Mindez közösségépítő és edukatív erővel bír, amellett, hogy a begyűjtött adatok támogatni tudják a vállalatok fenntarthatósági törekvéseit. A Compocity által használt városi Miyawaki minierdő módszer egyszerre biztosítja a városi komposzt felhasználást és a maxiumális közösségi ügyfél élményét egy fajgazdag ökoszisztémában zárva a városi körforgást. A hazai módszerben nem csak őshonos növényzet, hanem a Compocity fejlesztésében a biodiverzitás növelése érdekében rovarhotel készítéstől a sünoduig számos élőhelyteremtési aktivitás is a program részét képezi. Az üzenetük lényege, hogy körforgásban bárhol be lehet lépni akár miyawaki minierdők telepítésénél és ehhez tápanyagot létrehozni, vagy fordítva, de a az élelmi hulladék megkeletkezését el kell és el lehet kerülni egy könnyű, játékos és értékteremtő módon.

A CompoBot monitorozza a bedobott anyagot, visszajelzést küld a felhasználónak és mindennapi példákon keresztül szemlélteti a hasznosságot, annak léptékében. A vállalat számára havi riportban összesítik a különböző CO2 kibocsátások egyenértékű tevékenységeit, a hasznosítás kulcsinformációit és a közösségi aktivitásokat, kiemelve a munkavállalók egyéni szerepvállalását is.

A program hatása és eredménye:

Jelenleg több mint 15 nagyvállalatnál, közel 20.000 felhasználót érnek el napi szinten. A következő 5 évben a hatásuk: 75.000 darab működő Compobot, 136500 tonna előállított szervesanyag, 819.000 tonna CO2-ekvivalens megelőzött kibocsátás, 15 millió elért felhasználó naponta, 45.5 millió elültetett fa tápanyagigényét tudja különböző környezeti hasznosságot támogató projektekbe becsatornázni és a hasznosulást mérni, visszacsatolni és tovább építeni azt a motivációs rendszert ami a vállalati felelősségvállalást helyben teszi hozzáférhetővé.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gazdaság, élelmiszer hulladék, közösségi komposztálás, fenntarthatóság pedagógia