A megváltozott munkaképességű kollégák alkalmazása rendkívül pozitív tapasztalatokat hozott: ők a csapat leglojálisabb tagjai, munkájuk stabilitást ad. Alacsony fluktuációjuk és elkötelezettségük révén érzékenyebb szemléletet alakítanak ki a munkatársakban. Bátran mondhatjuk, hogy ők adják a gyártás szívét-lelkét, jelenlétük erősíti a társadalmi felelősségvállalás iránti elköteleződést.

Szundy Olivér, Magyarországi országigazgató és TB Comp gyárigazgató

Cég neve:

Grundfos Magyarország Gyártó Kft.

Megvalósítás éve:

folyamatosan

Célterületek:

Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Grundfos Magyarország Gyártó Kft nem csupán a világ egyik vezető szivattyúgyártó vállalata, hanem elkötelezett szereplője a társadalmi felelősségvállalásnak is. A vállalat értékrendje szilárdan épül az emberi méltóság tiszteletére, a fenntarthatóságra, az innovációra és az inkluzivitásra. Ezek az alapelvek nem csupán a gyártási folyamatokat határozzák meg, hanem a közösségi szerepvállalás minden szintjén megjelennek – legyen szó önkéntes munkáról, anyagi támogatásról vagy érzékenyítő programokról.

A program intézkedései, vállalásai:

A Grundfos három magyarországi egysége közül a Grundfos Magyarország Gyártó Kft már a kezdetektől induló gyáraiban – Tatabányán és Székesfehérváron – megváltozott munkaképességű kollégák is dolgoznak. Munkájukat támogató kollégák segítik, a gyárak akadálymentesek, a munkafolyamatokat egyéni képességekhez igazítják. A gyártó vállalat integrált foglalkoztatási gyakorlata számos elismerésben részesült: megkapta a Fogyatékosság-barát Munkahely Díjat, elnyerte az Év Befogadó Munkáltatója címet, valamint az Érték Vagy! díjban többször is kitüntették dolgozóit és magát a vállalatot.

A Poul Due Jensen Alapítvány, amely a dán anyavállalat fő tulajdonosa és egyben jótékonysági szervezete, Tatabányán a Mozgáskorlátozottak Egyesületének kertjét 8 000 eurós támogatással és a kollégák önkéntes munkájával segítette. Székesfehérváron a Szent Kristóf Ház közösségi kertjének létrehozásához 18 000 eurót biztosított, a gyárakban szervezett karácsonyi vásárokon a lakók kézműves alkotásaikat mutatták be. A Vigyázó Kéz Egyesülettel közösen két nyári tábort szerveztek hátrányos helyzetű gyermekeknek, 30 000 eurós támogatással. A Mikulás-rendezvényeken több száz ajándékcsomag kerül kiosztásra minden évben.

2025-ben Tatabányán pilot program indult, ahol autista fiatalok négy héten át dolgoztak a rehabilitációs területen, és a visszajelzések kiemelkedően pozitívak voltak. Ugyanebben az évben, sok más önkéntes kezdeményezés mellett, a Grundfos gyárakban adományozási akció zajlott, amely során 19 kerékpárból 12-t önkéntesek és egy helyi kerékpárbolt segítségével felújítottak. A két program közös üzenete, hogy a közösség erejével valódi támogatást lehet nyújtani: a fiatalok sikeresen beilleszkedtek, míg a kerékpárok a székesfehérvári Kríziskezelő Központ hajléktalan lakóihoz kerültek.

A Grundfos csatlakozott a Napraforgó közösséghez is, amely a láthatatlan betegségekkel élők elfogadását segíti. Érzékenyítő programjaik révén tovább erősítik a befogadó munkahelyi kultúrát.

A program hatása és eredménye:

A Grundfos Magyarország Gyártó Kft példát mutat arra, hogyan lehet egy globális vállalat helyi szinten is felelős szereplő. A 2024 óta megvalósult projektek tovább formálták pozitívan a helyi közösségek életét és a dolgozók szemléletét. A Grundfos hisz a befogadásban, együttműködésben és az emberi méltóság tiszteletében, és továbbra is aktívan részt vesz társadalmi kihívások megoldásában – önkéntességgel, támogatással és érzékenyítő programokkal.

Kapcsolódó linkek:

https://ertekvagy.hu/hu/-/ertekvagy_konferencia_2024

https://grundfos.sharepoint.com/sites/Team-013890/SitePages/Special-nee.aspx

https://grundfos.sharepoint.com/sites/Team-013890/SitePages/The-Sunflower-Initiative.aspx

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid036H29VoX22yPTdb5yNKckDVcFPHwRsA8Z9zu7b6M5LFtrRRwjEuyetEpVmV8Sx6Nwl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid02TUWUafDw3wkk4kbCpcX79kFCbQLsZyoB3uJXJGeixoV9SncrHJtAU9Ku2mdQMXEQl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid0ySon9kEqLoWkjnQgq1iPmozTo56dVsFbtUCHnMYojCW2yXHMFRx2eWkUZNfhQiFil

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid08p8SWUasFbrCKq9j8HBBHdU4Czx4fXhuNrHwU8cVYV6MRJBqxAyFBMM5Z4mefRCHl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid02CHcvswXnprAwvySTP89mPNqzLvQRrSyC2g46fuyppAhy3rmXrYhLjdoqBP4QQjdTl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid061jWH7HzmSrqKnu3CzBVh68poaWkw281GA3KjjUHZDDsaBXtUFmtfxb78v1Zjxb2l

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid02KUNBfKbmUzsfQHdoDitqUPffnS7msqG4PHFXGECw7smGjuoTATBDVGELnAcE5hTml

Kapcsolódó kulcsszavak:

inkluzív foglalkoztatás, befogadás, esélyegyenlőség, megváltozott munakképességű dolgozók, Napraforgó program, társadalmi felelősségvállalás, fenntarthatóság

 

Hiszem, hogy a pénz nem mindenható, a profit maximalizálását fel kell váltania a valódi társadalmi felelősségvállalás, amit azonban mérni is kell. Éppen ezért alkottuk meg saját 18. SDG célkitűzésünket, mely ilyen mérőszámokat vezet be vállalati működésünkbe.

Nelson Mandelát idézve: Mindaddig lehetetlennek tűnik, amíg meg nem csinálod!

Handó János, alapító tulajdonos

Cég neve:

Katica Tanya

Megvalósítás éve:

2008 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Vízhasználat, Biodiverzitás, Körforgásos gazdaság, Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Etikus működés, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Katica Tanyát azért hoztuk létre, hogy Magyarország vezető, élményközpontú, a természetközeli és a hagyományos életmódot felelevenítő, az aktív pihenést elősegítő szolgáltatója legyen, amely csak olyan attrakciókat fejleszt, amelyek nem fogyasztanak energiát vagy ha igen akkor azt saját magunk állítjuk elő megújuló forrásból.

Az ENSZ 2015-ben kibocsátott fenntartható fejlődési céljait, valamint az ESG keretrendszer pontjait a saját működésünkben is alkalmazzuk. Sőt, egy 18. céllal ki is egészítettük, amely a pénzen kívüli alternatív mérőszámok megjelenésének fontosságát mutatja be.

Céljainkról és tevékenységeinkről Öko-tudat aloldalunkon nyilvánosan be is számolunk.

Három fejlesztési és működésialapelvet tartunk szem előtt:

  1. Csak olyan fejlesztést valósítunk meg, amely nem fogyaszt energiát, vagy ha használ, azt mi helyben, megújuló forrásból fedezzük.
  2. A (1) társadalmi értékesség és a (2) pénzügyi eredményesség egyenlő fontosságú mércék.
  3. Az élményt úgy maximalizáljuk, hogy a lehető legkevesebb fizikai / anyagi erőforrást használjuk. Nem ajánlunk hármat kettő áráért, amikor egy is elég!

A program intézkedései, vállalásai:

Működésünkben a fenntarthatóság és az ökológiai lábnyom csökkentése áll a fókuszban az utóbbi két évtizedben, ezért is csatlakoztunk az ENSZ nemzetközi fenntarthatósági irányelveihez, ami 17 célt fogalmazott meg az emberiség hosszútávú békében és jólétben fennmaradásához. Mi ezt kiegészítettük egy 18-dikkal, ami a pénz mindenhatóságát félretéve alternatív mércéket ajánl, amelyek a tevékenységünk környezeti hatásait hivatottak objektíven mérni.

Számunkra az üzleti tevékenységünk sikerének mérőszáma a „mosoly mennyisége”, azaz mennyi kellemes élményt tudtunk szerezni látogatóinknak, a pénzügyi eredményesség csak ezt követi.

Fontosnak tartjuk, hogy legyenek olyan mérőszámok, melyek az üzleti tevékenység környezeti hatásait mérik, így megalkottunk és folyamatosan mérünk ilyen adatokat, pl.:

  • felhasznált energia mennyisége típusonként látogatóra leosztva (energialábnyom),
  • felhasznált víz mennyisége típusonként látogatóra leosztva (vízlábnyom),
  • termelt szemét mennyisége látogatóra leosztva (szemétlábnyom).

2017-ben megalkottuk a Katica Tanya fenntarthatósági térképét is, amit azóta többször újraírtunk a környezettudatos megoldásaink folyamatos bevezetésével.

2025-ben megújítottuk Öko-tudat honlapoldalunkat, amely összefoglalja az elmúlt évtizedben a környezettudatos megoldásainkat a 17+1 SDG cél mentén.

Két módszert alkalmazunk arra, hogy folyamatosan fejlesszük a környezettudatos és fenntarthatósági megoldásainkat:

  1. az Ellátási Láncunk rendszeresen vizsgáljuk és megkérdőjelezzük a működési folyamatainkat, hogy a „a megszokás rút férgeitől” megszabadítsuk azokat, azaz a célunk, hogy folyamatosan megkérdőjelezzük azt, ahogy működünk, mert mindig van jobb, hatékonyabb és környezeti/társadalmi viszonylatokban előnyösebb megoldás.
  2. az Élettartam alapú költségszámítás elvét követve, egy beruházásnál nem csak az egyszeri bekerülési költséget nézzük (CAPEX) hanem a beruházási opciók üzemeltetési költségeit (OPEX) is figyelembe vesszük és ezen két szám alapján hozzuk meg a döntéseinket. A magasabb CAPEX alacsonyabb OPEX-et kell, hogy eredményezzen, ami alacsonyabb környezeti terhelést is jelent.

A program hatása és eredménye:

Büszkék vagyunk arra, hogy mind a 18 célkitűzéshez kapcsolódik konkrét megvalósított intézkedésünk, és arra is, hogy a folyamatos javulásra törekszünk.

  1. A szemét lábnyomunk: 37 kg/1000 látogató, azaz egy látogató 39 gramm újra nem hasznosítható szemetet hagy nálunk
  2. A vízlábnyomunk 3,5 m3/1000 látogató, azaz egy látogató 35 l vizet fogyaszt, ennek 10%-a esővíz
  3. A villamos energia lábnyomunk: 2573 kWh/1000 látogató, azaz egy látogatónk kiszolgálása 2,6 kWh áramot igényel (2025-ben 197 MWh áramot termeltünk és 180 MWh-t fogyasztottunk)

Kapcsolódó linkek:

Öko-Tudat

Hír

Linkedin

Kapcsolódó kulcsszavak:

SDG, fenntarthatósági célok

 

Magyarország egyik vezető élelmiszeripari vállalataként a Nestlé Hungária elkötelezett amellett, hogy – iparági és egészségügyi szervezetekkel összefogva – javítson a magyar lakosság helytelen táplálkozási és életmódbeli szokásain, kiemelt figyelmet szentelve a gyerekeknek.

Noszek Péter, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Nestlé Hungária Kft.

Megvalósítás éve:

2021 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Vízhasználat, Biodiverzitás, Körforgásos gazdaság, Oktatás és képzés, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Nestlé elhivatottan dolgozik azon, hogy világszerte fenntartható, kiegyensúlyozott és megfizethető élelmiszereket biztosítson fogyasztói számára. Kiemelt figyelmet fordít az edukációra, a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatokra, valamint a karbonlábnyom csökkentésére.

A Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos Doboz hiánypótló közös egészségnevelési kezdeményezése, az Etesd az Eszed program 2021 óta segíti a gyerekeket abban, hogy játékos, élményalapú tartalmakkal sajátíthassák el az egészséges és fenntartható életmód alapjait.

A program intézkedései, vállalásai:

A 2021-ben elindított, és azóta egyre bővülő Etesd az Eszed kezdeményezés az általános iskolás korú gyermekek helyes táplálkozási szokásokról, fenntartható életmódról és mozgásról való ismereteit kívánja bővíteni. Az oktatóprogram eredeti célja, hogy felhívja a gyerekek figyelmét a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságára.

A Nestlé Hungária az Okos Dobozzal összefogva valósítja meg a programot, akik 2011 óta foglalkoznak úttörő, digitális oktatásra épülő tartalmak fejlesztésével.

A programhoz vállalati és intézményi partnerek is csatlakozhatnak, 2024-ben például az Auchan Alapítvány és az ALTEO jóvoltából fenntarthatósági témakörökkel bővült a már meglévő táplálkozási tudáscsomag.

A programban egész évben elérhető online feladatok és animációk játékosan vezetik be a gyerekeket az egészséges és fenntartható életmód, valamint a tudatos táplálkozás világába az Okos Doboz felületén. Ezekre a tartalmakra építve indulnak ősszel és tavasszal a Kihívások, azok a tematikus online versenyek, amelyekben a gyerekek értékes nyereményekért vetélkedve mérik össze és mélyítik el tudásukat. Kiemelt szerepet kapnak a program megvalósításában a Bázis Iskolák, vagyis azok az intézmények, ahová személyes, interaktív egészségnapokkal látogatunk el, a közösségi élmény növelése mellett erősítve ezzel a gyerekek és tanáraik bevonódását. Az online tanulás, a szezonális kihívások és a személyes iskolai látogatások együttesen erősítik egymást és hatékony tudásátadást tesznek lehetővé, mely hozzájárul a gyermekek táplálkozással kapcsolatos ismereteinek fejlődéséhez.

A program hatása és eredménye:

2021 és 2025 között több mint 25 ezer tanuló vett részt a jelenleg 75db egyedi, 2-3 perc hosszúságú animációra és 311 digitális feladatra épülő programban. Az elért gyerekek számánál azonban még fontosabb, hogy az évek során a program elvégzett bemeneti és kimeneti tudásszintfelmérők eredményei alapján elmondhatjuk, hogy a résztvevő diákok tudásszintje átlagosan 10%-al emelkedett.

Kapcsolódó linkek:

Etesd az Eszed

2025-ös beszámoló

https://youtu.be/W3oTC2AI0oI

Kapcsolódó kulcsszavak:

egészséges életmód, szemléletformálás, gyerekedukáció, kiegyensúlyozott táplálkozás, fenntartható életmód

 

„A SPAR Magyarország számára a vállalati kultúra fontos része a társadalmi ügyek támogatása. Ebben csaknem 30 esztendeje stratégiai partnerünk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amellyel közösen napjainkban már nem csak ünnepek idején, hanem az év minden hónapjában tudunk saját felajánlásaink által és a vásárlóink közreműködésével is segítséget nyújtani.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

SPAR Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

1997 óta

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A SPAR hazai piacra lépése óta összefogásra buzdít azokért az emberekért, akik nélkülözésben élik az életüket, őket közel 30 éve támogatja a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal való stratégiai együttműködésen keresztül.

A cégcsoport a vásárlókat is igyekszik bevonni olyan programokba, melyek keretében ők maguk is segíthetnek a rászorulókon.

Több tízezer nehéz sorsú ember támogatása valósul meg a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és SPAR Magyarország együttműködése révén. A karácsonyi Adni Öröm! tartós élelmiszergyűjtő és az augusztusi tanszergyűjtő akciók mellett az év minden hónapjában rendszeres támogatásokkal segíti az üzletlánc a kiemelten közhasznú szervezet munkáját.

A program intézkedései, vállalásai:

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország az Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akciót már 29 éve szervezi meg. Ennek keretében a SPAR kijelölt üzleteiben önkéntesek fogadják a helyben vásárolt tartós élelmiszereket és a gyerekeknek szánt édességeket.

A SPAR és INTERSPAR üzletekben egész évben megvásárolhatóak a Magyar Máltai Szeretetszolgálat 200 és 500 Ft-os adománykártyái. Emellett minden egyes SPAR és INTERSPAR áruházban a megvásárolt ingvállas lebomló szatyor árából a vállalat 1 forintot továbbít a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Máltai Manufaktúra nevű társadalmi vállalkozása a SPAR Magyarország támogatásával erősödhetett meg, és léphetett ki a piacra. Ezek az üzemek ma már nemcsak kiváló minőségű termékeket nyújtanak a vásárlóknak, de számos hátrányos helyzetű családnak jelentenek megélhetési lehetőséget. 2019 óta például vászon bevásárlótáskákat, valamint élelmiszertermékeket állítanak elő a SPAR országos hálózata számára.

A SPAR Magyarország célja, hogy a jövőben tovább erősítse ezt a típusú együttműködést a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal. Terveik között szerepel a választékbővítés annak érdekében, hogy az érintett társadalmi vállalkozásokat hosszú távon fenntarthatóvá tegyék.

A program hatása és eredménye:

  • Több mint 50 SPAR áruházból közvetlen adományozással napi szinten zöldség-gyümölcs, pékáru, valamint tartós élelmiszer adományok jutnak el a szervezethez.
  • A karácsony előtti akcióban évente átlagosan közel 200 tonna élelmiszer gyűlik össze, amely több tízezer család megajándékozását teszi lehetővé évről évre.
  • Az iskolakezdés előttre időzített tanszergyűjtő akció során pedig összesen közel 250 ezer tanszerrel segítették nehéz sorsú családok iskolakezdését a vásárlók.
  • 2019 és 2024 között több mint 30 ezer darab terméket vásároltak meg a Máltai Manufaktúra termékei közül.

Kapcsolódó linkek:

Hír

Kapcsolódó kulcsszavak:

stratégiai együttműködés

 

A fenntarthatóság mindig a Grundfos szívügye volt, és egyben alapértékünk. Ezért törekszünk arra, hogy úttörő módon megoldásokat találjunk a világ vízügyi és éghajlati kihívásaira, és javítsuk az emberek életminőségét és ez a vállalati cél mindennapi működésünk része legyen. A székesfehérvári telephelyünkön megvalósított erdőtelepítési projekt is ezeket a célokat szolgálja, és a „gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” irányelvet követve helyben, az itteni lehetőségekre és igényekre építve szeretnénk minél többet tenni a fenntarthatóságért.

Szundy Olivér, country director / Udvar Csaba, a székesfehérvári gyáregység ügyvezetője

Cég neve:

Grundfos Magyarország Gyártó Kft.

Megvalósítás éve:

2022-2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Légszennyezés csökkentése, Biodiverzitás, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A 4000 m2-en megvalósított erdősítési projekt elsődleges célja a kibocsátott CO2 csökkentése helyben, a kibocsátás közvetlen környezetében. Szakértői becslések szerint 20 év után kb. 25t CO2 megtakarítást tudunk elérni. Emellett az ipari parki környezet levegőjének minőségi javítása, valamint a biodiverzitás növelése is célként szerepel.

További célkitűzések:

  • a közúti közlekedés zaj- és szennyezéscsökkentése,
  • az észak-északnyugati irányú szelek mérséklése,
  • egy kis szeletet visszaadni a természetnek abból, amit a gyár területe elfoglal.

A program intézkedései, vállalásai:

A Grundfos 2022-ben indította el a székesfehérvári üzem területén a biodiverzitás programot, amely majd 2024-ben zárul. Fontos célként fogalmazódott meg, hogy visszaadjunk a természetnek egy szeletet abból, amit a gyár területe elfoglal. A biodiverzitás megőrzése és növelése mellett kiemelt fenntarthatósági cél a CO2 kibocsátás csökkentése, amelyhez az erdősítés jelentős mértékben hozzájárul, amely 4000 m2 területen valósul meg. Érdemes hangsúlyozni, hogy nem pusztán faültetés történt, hanem komplex módon egy új ökoszisztéma megalapozása, amely hosszú távon önfenntartóvá válik, nem igényel külön gondozást, beavatkozást, ezt a funkciót visszaadjuk a természetnek.

Lépések és mérföldkövek:

  1. Első lépés a terület kiválasztása volt, a gyár zöld felületeiből meghatározott vagy kivett rész, ezt tudtuk a projekthez felhasználni.
  2. A projekt létrehozását egy diverz szakértői csapat támogatta, a létesítményüzemeltetéstől (Facility), az Environment, Health and Safety kollégákon át a HR bevonásáig, hogy minden szükséges szempont beépüljön és érvényesüljön a program kialakítása és működtetése során.
  3. A kollégák mellett fontos volt a külső szakértők bevonása is, így a székesfehérvári Városgondoksággal, a Vadex Mezőföldi Erdő- és Vadgazdálkodási Zrt.-vel, továbbá a Nyugati Magyarországi Egyetemmel közös partnerségben történt az együttműködés.
  4. A projektkoncepció kialakítása, majd az árajánlatok bekérése után a projekt engedélyeztetése következett helyi és globális szinten egyaránt.
  5. A beszerzést követően megtörténtek a talajvizsgálatok és a löszös talaj előkészítése. Kulcsfontosságú volt az erdészek szakértelme, hogy milyen fajtákat javasolnak az adott területre, ilyen klimatikus viszonyok között. Végül mintegy 3000 tő növény lett elültetve; köztük mezei juhar, turkesztáni szil, vadkörte, kocsányos tölgy, csertölgy és az erdőszegélyre a hazai cserjék közül a galagonya került a talajba.

Az utógondozás is kulcsfontosságú, 3 éves keretszerződéssel ezt a helyi erdészet szakértői végzik.

A későbbiekben tervezünk egy rekreációs park, közösségi tér kialakítását is a területen a gyárban dolgozók és a cég partnerei számára, ezzel is segítve a természethez való kapcsolódás lehetőségét.

A program hatása és eredménye:

Főbb eredmények:

  • a kibocsátott CO2 helyi szinten történő megkötése egy 4000 m2 nagyságú területen
  • biodiverzitás megőrzése és növelése 5 féle különböző fafaj elültetésével és telepítésével
  • fűnyírási tevékenység és műtrágya használatának elkerülése a talaj megóvása miatt
  • klímaadaptáció – alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz (levegőtisztító és hűsítő hatása az erdőnek)

Kapcsolódó linkek:

https://www.grundfos.com/media/reports/sustainability-report-2022

 IDC Manufacturing Forum 2022 (szinopszis)

https://www.idc.com/eu/events/69425-idc-manufacturing-forum?g_clang=HUN#category_10

Smart factory 2023 (videók)

https://vimeo.com/845944205/b8f1152c2a?share=copy

https://drive.google.com/file/d/10UCV83fVGBGo5N2Ryl6VDvyIKEAmHUS4/view?usp=sharing

Kapcsolódó kulcsszavak:

biodiverzitás, CO2, net zero, erdő, Grundfos, climate change, éghajlatváltozás

 

A Mielemed MPM Kft, NUXON krédója: „Járuljon hozzá aktívan és tudatosan az éghajlatvédelemhez és környezetünk megóvásához. Csökkentsük együtt élete, tevékenysége karbonlábnyomát, tisztítsuk meg együtt otthona, környezete, irodája, műhelye, telephelye levegőjét.”

Teljesen tudatosan választottuk a képviselt technológiákat, mert mindegyik jelentős mértékben támogatja a fenntarthatóságot és hozzásegíti partnereinket ahhoz, hogy egyrészt csökkentsék ökológiai lábnyomukat, másrészt egészségesebbé tegyék épített környezetüket. Mindezt ráadásul rövid- közép- és hosszútávú gazdasági előnyök mellett.

Huber Anikó, CEO, CFO

Cég neve:

Mielemed MPM Kft.

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Biodiverzitás, Munkavállalók jólléte, Munkaegészség és -biztonság (Health and Safety), Fenntartható ellátási lánc, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

Cégünk megalapításakor célul tűztük ki, hogy saját működésünk és a forgalmazott termékek is kis ökológiai lábnyomot hagyjanak, sőt pozitív hatást fejtsenek ki.

Szemléletünk a vállalat fejlődése során fokozatosan a fenntarthatóság holisztikusabb fogalmi- és gyakorlati keretei közé kerül. Üzleti tevékenységünk során olyan technológiákat kívánunk forgalmazni, üzemeltetni, fejleszteni, amik segítségével partnereink számára elérhetővé válnak az alábbiak:
-tiszta levegő a beltérben, valamint az épület szennyezés-kibocsátásának csökkentése,
energiahatékonyság,
-hulladék-elkerülés, amit a hagyományos eldobható szűrők teljes kiváltásával érünk el,
-fentiek mérhetőek és auditálhatóak legyenek.
Irodaházak gépi szellőztető rendszerének, illetve konyhai elszívó gépeinek modernizálása során a fenti célkitűzések mellett a zöld épületminősítések WELL, LEED, BREEAM, DGNB, és az ESG területén jól tervezhető és mérhető eredmények érhetőek el, ezzel is elősegítve a fenntarthatósági törekvéseket.

A program intézkedései, vállalásai:

Az energiahatékonyságot és hulladék-elkerülést eredményező technológiáinkat az alábbi területeken vezettük be sikeresen a 2024-es év folyamán.

Budapesti irodaház, teljes légkezelés modernizálása
Összesen mintegy 15,5 ezer m2 irodaterület gépi szellőztetését ellátó gépészetet modernizáltunk elektrosztatikus szűrőkkel. A korábbi technológiával éves szinten mintegy 160 db eldobható szűrőt használt fel az üzemeltető, aminek a legyártása, a szállítása és az elkoszolódást követően a veszélyes hulladékként történő kezelése is nemcsak költségben, hanem ökológiai lábnyomával is jelentős terhet jelentett.

Budapesti irodaház, részleges felújítás, pilot projekt
Ügyfelünk több tízezer négyzetméter hasznos területű létesítményében pilot projektként valósítottuk meg egyik központi légkezelő gépük felszerelését elektrofilterekkel. A projekt önmagában is az üzemeltetési költségek és a hulladékképződés csökkenését vonja maga után, emellett a pilot projekt sikeres lezárultát követően a kedvező tapasztalatok alapján a technológia teljes épületre történő kiterjesztése kerül napirendre. A pilot sikerességét növelte, hogy ügyfelünk egyik munkavállalója külön jelezte, hogy a projekt megvalósulása óta pollen-allergiája jelentősen csillapodott. Ennek oka, hogy szűrőink a polleneket is szűrik és elpusztítják.

Budapesti irodaház, teljes légkezelés modernizálása
A projekt során 9500 m2 területű irodaház teljes légkezelésére valósítottunk meg retrofit projektet.
Itt a több, mint 20 éves légkezelő gép kitűnő példája a retrofit létjogosultságának, ugyanis maga a légkezelő gép a szerkezetében teljesen alkalmas a további üzemeltetésre, egyes elemeinek – esetünkben a szűrő – a felújítását követően. A telepítési helye nem alkalmas rá, hogy oda új gép kerüljön, mert egyrészt az újabb és nagyobb méretű gépek nem férnének el a gépházban, másrészt a gépházat olyan födémmel látták el, ami már nem teszi lehetővé új gép beemelését. Ez a művelet ráadásul toronydaru létesítését is megkövetelné.

Vidéki irodaház teljes felújítás
Ügyfelünk irodaházát nem nyitható ablakokkal építették, ezért a megfelelő minőségű beltéri levegő a gépi szellőztetés feladata. Az elektrosztatikus szűrők segítségével magasabb szűrési fokozatot értünk el, ezzel javítva a beltéri levegő minőségét.

Tervünk és szándékunk ezeket a projekteket további kereskedelmi ingatlanok, irodaházak körére kiterjeszteni Magyarországon és a környező európai országok területén egyaránt.

A program hatása és eredménye:

Partnereinknél jelentős gazdasági és fenntarthatóságot támogató eredményeket érünk el, és a létesítmény-üzemeltetők körében fokozatosan sikerül egy szemléletváltásra nyitottságot és hajlandóságot elindítani. Nagyon fontosnak tartjuk ezt, hiszen az építőipar és tágabb értelemben véve az épített környezet, illetve ezek használata és üzemeltetése jelentős terhet ró környezetünkre és társadalmunkra.

Szakmai előadásokat és szakmai műhelynapokat tartottunk és tartunk a jövőben, és ezeket elvisszük olyan hiteles szakmai közösségekbe, mint például a BCSDH, HuGBC, MÉGSZ, KLENEN, KÖVET. Egyetemekkel lépünk együttműködésre azért, hogy közös kutatási programokat fejlesszünk ki és bonyolítsunk le. A munkánk mérőszámait folyamatosan regisztráljuk, és rendszert dolgozunk ki ezek feldolgozására, értékelésére és felhasználására. Elősegítjük, hogy a projektek az eddiginél is nagyobb pontossággal legyenek tervezhetőek és mérhetőek, és jó példák publikálásával is inspirálni akarjuk az iparág szereplőt.

Kapcsolódó linkek:

Megoldásaink és néhány nemzetközi referenciánk

A beltéri levegőminőség kezelése

Energiamegtakarítás szemléltetése

Elektrosztatikus leválasztás ismertetése

Kapcsolódó kulcsszavak:

épületgépészet, légtechnika, szellőztetés, levegőszűrő, létesítmény-üzemeltetés, energiahatékonyság, levegőszennyezés, levegőtisztaság, légkomfort, ipar, üzem, termelés, kibocsátás, hulladékelkerülés, veszélyes hulladék, munkabiztonság, munkaegészségügy, dolgozói jóllét, irodaház, bevásárlóközpont, kórház, konyha, étterem, energiahatékonysági kötelezettség, EKR, WELL, LEED, BREEAM, DGNB, ESG, ESRS, CSRD, CSDDD, CS3D

 

Büszke vagyok arra, hogy az emberközpontú munkakörnyezeten túl szervezetünk elkötelezett híve munkatársaink szakmai és mentális fejlesztésének. Támogatjuk és biztosítjuk a legkorszerűbb tudás elsajátítását, az új ötletek megvalósítását, valamint a mentális egészség ápolását. A sokféleséget tiszteletben tartjuk, elismerjük és megbecsüljük, vállalatként pedig hiszünk benne, hogy a munkatársainkban rejlő lehetőségeket csak akkor tudjuk felszínre hozni és kiaknázni, ha szervezeti kultúránkban, mint fontos alapérték, hangsúlyt kap a felhatalmazás, az esélyegyenlőség, a befogadás és a sokszínűség.

Erdős Mihály, elnök-vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Generali Biztosító Zrt.

Megvalósítás éve:

2019-2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Oktatás és képzés, Emberi jogok, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

 

A fenntartható szervezeteknek hosszú távon egészséges, energikus, szenvedélyes munkatársakra és vezetőkre van szüksége.

A tudatos jelenlét, a saját magunkra való odafigyelés az elmúlt évekhez képest eddig nem látott fontossággal bír. Ahogy egyre inkább előtérbe kerül az innováció, a digitalizáció által felgyorsult információáramlás, egyre fontosabb figyelni az emberre, mint élő organikus szervezetre.

A mentális egészség megtartására egyre nagyobb fókusz helyeződik. A szervezetünknek kiemelten kell vigyázni a kollégákra, így a HR care aktivitásokban, de a vezetői és munkatársi képzéseinkben is a fizikai és mentális egészséget, mindfulness-t támogató programok kiemelt fókuszt kapnak.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A Generali Group Next Normal programjának köszönhetően 2023-tól vállalatunk 100%-a a globális alapelvek által inspirált hibrid munkamodelleket alkalmazza. Ennek segítségével megőrizzük és erősítjük alkalmazkodási és fejlődési képességünket, további kompetenciafejlesztéssel fokozzuk az emberekben rejlő potenciálokat.

A kompetenciafejlesztés a fenntartható szervezetért több területen zajlik.

  • Globális és lokális Future Leader vezetőképző programunk fejleszti vezetőink stratégiai készségeit, bővíti digitalizációs, AI ismereteiket, legmodernebb trendek mellett egészségmegőrző gyakorlatokat ismertet.
  • 2022 óta Woman Leader Programunk segíti női vezetőinket többféle női szerepük egyensúlyának megteremtésében, családanya szerepük és karrierjük egymás melletti működtetésében.
  • Mobility és rotációs programunk célja a vezetők People menedzsment kompetenciáinak erősítése, üzleti területek hatékonyabb együttműködésének növelése, szervezeti egységek közötti silók lebontása.
  • Támogatjuk megváltozott munkaképességű munkavállalóinkat, hogy felvállalják, ha betegséggel küzdenek, és tájékoztatást, segítséget adunk az őket megillető extra juttatásokról, lehetőségekről. Megszólítunk leendő MMK kollégákat, elsősorban call centeres pozíciókkal.
  • GeNext tehetség program: friss diplomások egyéves rotációban megismerik vállalatunk működését, és a program végén készen állnak junior szakértői pozíció betöltésére.
  • Munkavállalóink mentális jólétét fejleszti HR Care kezdeményezésünk.
  • Önkéntes programokkal erősítjük a vállalati CSR programokhoz való kapcsolódást.

Programjaink tanulsága, hogy folytatni kell a jövőre felkészítő kompetenciáik fejlesztése mellett az emberi egészség hosszútávú fenntarthatóságára fókuszáló képzési programokat. A női vezetőképzések mellett érdemes női vezető klubot is működtetni. HR Care programunk iránti érdeklődés nagy, cél ezen események kapacitásának bővítése, a személyes jelenlétet igénylő egyéni és kiscsoportos alkalmak még szélesebb körben hozzáférhetővé tétele.

 

A program hatása és eredménye:

 

Vezetőképző programunk sikere évek óta töretlen: a generációk közti tapasztalatcsere, kezdeményező attitűd, kapcsolódási pontok tudatos kialakítása mindennapi kultúránk szerves részévé vált.

Megváltozott munkaképességű új kollégák bevonására irányuló kezdeményezésünkkel egy hónap alatt 43 jelöltet értünk el.

Lokális tehetségprogramjainkon 2021-2023 között 30 fő átfogó képzését biztosítottuk (2-2,5 éves programok).

HR Care programunkban a legtöbb előadás, beszélgetés vállalati Facebook csoportunkban is megosztásra kerül, így kollégáink országszerte vissza tudják nézni.

 

Kapcsolódó linkek:

 

The power of community

Sportoltak, rekordot állítottak és jótékonykodtak munkatársaink

GeNext jövőépítő tehetségprogram

Képzési programjaink

Generali Wellbeing nap

Rólunk

Generali előrelátók

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

fizikai jóllét, mentális jóllét

 

A Tescónál hisszük, hogy egy kis figyelmesség csodákra képes. Társadalmi felelősségvállalási programunk jól bizonyítja, hogy akár egy kisebb összegű anyagi támogatás is fenntartható pozitív változást hozhat egy-egy közösség számára. Az „Ön választ, mi segítünk” pályázati kezdeményezéssel hosszú távon tudunk visszaadni azoknak a közösségeknek, ahol vásárlóink és munkatársaink élnek, a felkarolt ügyek eredményességét pedig nyomon tudjuk követni. Büszke vagyok az évek alatt országszerte megvalósult több ezer projektre és arra az előrelépésre, amelyet ezek jelentenek a helyi közösségi életben.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Megvalósítás éve:

2016 óta

Célterületek:

Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

 

A Tescónál fontos számunkra, hogy pozitív változást hozzunk azokban a helyi közösségekben, melyek fontosak munkatársaink és vásárlóink számára.

2016-ban indítottuk „Ön választ, mi segítünk” programunkat az áruházaink környezetében élő közösségek támogatására, melynek 2024 nyaráig 15 fordulója valósult meg. Pályázati programunk célja, hogy országszerte minél több helyi közösségnek biztosítsunk anyagi hozzájárulást az ott élők számára fontos kezdeményezések megvalósításához.

A program különlegessége, hogy az aktuális fordulóban rendelkezésre álló pénzügyi keret elosztását a helyben élő vásárlókra bízzuk.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

2016-ban indult el „Ön választ, mi segítünk” pályázati programunk azzal a céllal, hogy a kicsi, helyi szinten fontos ügyeket, programokat és az ezeket megvalósító szervezeteket támogassuk. A pályázatra a lakókörnyezet szépítését és a helyi közösségi életet fellendítő, egészségmegőrzést, egészséges életmódot, valamint oktatást és képességfejlesztést támogató kezdeményezésekkel jelentkezhetnek az érdeklődők.

Az évente kétszer kiírt program minden fordulójában 150-200 pályázót támogatunk, a 7. forduló óta a legkreatívabb, leginnovatívabb pályázatot különdíjjal is jutalmazzuk.

Az áruházak elhelyezkedését, valamint a vásárlói mozgásokat is figyelembe véve körzetekre osztottuk az országot. Minden áruházban olyan pályázatokra tudnak voksolni a vásárlók, amelyeket saját közösségükben kiviteleznének a pályázók.

A jelentkezési adatlap kitöltésével a rendszer automatikusan besorolja a pályamunkát benyújtó szervezetet a megfelelő körzethez. A beérkező pályázatokat az Effekteam Egyesület független szakértői bírálják el, és ők választják ki körzetenként azt a max. 3 pályázatot, amelyek továbbjutnak az áruházi szavazási szakaszba. Szavazni a vásárlásnál kapott zsetonokkal lehet, amelyet az áruházakban kihelyezett gyűjtőkbe kell bedobni a számukra legszimpatikusabb projekt mellé.

A szavazási szakaszba jutott szervezetek a szavazatok számának függvényében nettó 400.000, 200.000, illetve 100.000 forintot nyerhetnek. A szavazatok aktuális állása, valamint a nyertes szervezetek listája a www.tesco.hu/kozosseg oldalon nyomon követhető.

A támogatást elnyerő szervezetek meghatározott időintervallumon belül kötelesek megvalósítani programjukat és beszámolni.

A program szakmai partnere az Effekteam Egyesület, a Tesco munkatársai is segítenek a lebonyolításban.

 

A program hatása és eredménye:

 

A program 9. éve fut sikeresen, és folyamatosan fejlesztjük, finomhangoljuk.

A Tesco az eddigi 15 forduló során több mint 2200 helyi közösségi projekt kivitelezését támogatta összesen közel 570 millió forinttal. A beérkezett pályázatok több mint 40%-át díjaztuk is. Több egyedi, kreatív pályázat érkezik be hozzánk, melyek közül 27-et különdíjjal is jutalmaztunk. Ugyanígy számos visszatérő pályázó is van, akiknek az egyik fő finanszírozási formát a Tesco által biztosított támogatás nyújtja. Az első 14 forduló során a vásárlók több mint 31,6 millió szavazatot adtak le

 

Kapcsolódó linkek:

 

Akár éves bevételüknek megfelelő támogatást is nyerhetnek a helyi szervezetek a Tesco 15. alkalommal kiírt pályázatán

Milliók dönthetnek milliókról akár egy mozdulattal

Több mint fél milliárd forint tescós támogatás országszerte a közösségi élet fejlesztésére

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

bevonás, helyi közösségek

 

„Úgy gondoljuk, hogy a fenntartható fejlődésben nem hagyhatjuk magukra a vállalatokat. A kisebb cégeknek szükségük van egy gyors és egyszerű megoldásra, hogy ne újabb teherként lássák a piaci változásokat, hanem lehetőségként éljék meg azt. A doyourcarbon.hu segítségével a KKV cégek nem csak helytállhatnak a beszállítói láncokon belül folyó versenyben, hanem komoly versenyelőnyt is szerezhetnek. Noha a konkrét adatok kiszámítása a cégek elemi érdeke, a szolgáltatás egésze nemzetgazdasági szempontból is fontos lehet, a beszállítói láncok Uniós szintű várható átrendeződése miatt.”

Dr. Csorbai Hajnalka, stratégiai vezető

 

Cég neve:

OPTEN Kft.

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás

A program célja:

2025-től KKV-k tízezreit érinti majd a karbonlábnyom számítás feladata, ugyanis a nagyvállalati vevőiknek összetett jelentéstételi kötelezettségük lesz az ellátási lánc átvilágításával együtt, ami hatalmas adminisztrációs kihívást jelent a KKV-nak.

Erre megoldásul fejlesztette az OPTEN és a Mastercard a Do Your Carbon szolgáltatásokat, amelynek célja, hogy innovatív digitális megoldást nyújtson azon cégek számára, akiknek jelenleg a karbonlábnyomuk megbecslése egy idő- és erőforrás intenzív, de annál fontosabb feladat.

A szolgáltatások lényege a költés alapú karbonlábnyom számítás, amely eredményeként a cég CO2e kibocsátása több hónapos munka helyett már pár perc alatt előállítható, ezzel a KKV szektor nem csak időt, hanem jelentős költséget is megtakaríthat.

A program intézkedései, vállalásai:

A kkv szektornak érdemes felismernie, hogy a fenntarthatósági kezdeményezések bevezetése nem csak a jogszabályi megfelelést segíti, hanem új üzleti lehetőségeket is teremthet.

A CSRD hatálya alatti nagyvállalatok 2024-től a teljes ellátási láncukra kiterjedő vizsgálatot és mérést kötelesek elvégezni.

Vagyis nem csupán a saját kibocsátásukat kell mérniük, hanem a beszállítójukét is, illetve felügyelniük kell a termék utóéletét:

  • ez az ún. Scope 3 vizsgálat jelentős hatással lesz a hazai KKV-kra is,
  • a szolgáltatás által a KKV szektor nem csak időt, hanem költséget is megtakaríthat,
  • a folyamat végén a felhasználó Karbonlábnyom Oklevél vagy Badge formájában kapja kézhez az éves CO2e kibocsátását.

A platform az innovatív open banking technológiát használja, a Nyíltbankolás Zrt.-vel együttműködve. A karbonlábnyom kalkuláció költés alapon működik, melynek előfeltétele az elmúlt 3 havi bankszámlatörténet megosztása, az egyes szolgáltatók, beszállító partnerek felé intézett kifizetések figyelembevételéhez. A fentiek biztosítják, hogy a folyamat automatizáltan, percek alatt lezajlik, külső szakértőre pedig nincs szükség. Percek alatt elkészülnek a karbonlábnyom termékeink:

  1. Karbon oklevél:

online vagy offline is használható oklevél

  1. Karbon badge:

online, weboldalon, social felületeken használható badge/ikon a cég adott havi és kumulált karbonlábnyomáról – folyamatosan frissül

  1. ESG riport:

a cég karbonlábnyomán felül tartalmazza a törekvéseiket, együttműködéseiket, környezeti, társadalmi és vállalatirányítási aspektusból.

Az automatizált adatfeldolgozás biztosítja:

  • a gyors és pontos eredményeket,
  • az adminisztratív terhek és a költségek csökkentését,
  • hibalehetőségek kiküszöbölését.

A jövőben tervezett lépések között a szolgáltatás kibővítése és a folyamat további egyszerűsítése is szerepel.

A program hatása és eredménye:

A célkitűzéseink egyik legfontosabb eleme – a digitális megoldás nyújtásán túl – a KKV szektor edukálása és szemléletformálása a téma erősítése érdekében, ennek része a fenntarthatóság és az open banking technológia közelebb hozása a kisebb cégek körében is.

Ez egy hosszadalmas, sok odafigyelést igénylő folyamat, melynek jelenleg az elején járunk. Az eredmények azonban kétségkívül pozitívak, a közelmúltban ugyanis számos KKV képviselőjével folytattunk beszélgetést arról, hogy:

  • miért hasznos nekik, ha tisztában vannak ezekkel az adatokkal,
  • milyen típusú adatszolgáltatást várhat el tőlük az üzleti partnerük, valamint
  • milyen szervezeten belüli, hosszabb távon akár költségcsökkentő hatású fejlesztéseket segíthet elő, ha figyelemmel kísérik a kibocsátásaikat.

Úgy gondoljuk, hogy ezek a lépések kiemelt jelentőséggel bírnak a fenntarthatóbb működésre és gazdaságra való transzformáció során.

Kapcsolódó linkek:

Do your carbon oldal és további információ

Trend FM interjú Dr. Csorbai Hajnalkával (stratégiai vezető, Opten)

Piac és Profit – Villámgyorsan kiszámolható egy vállalkozás karbonlábnyoma

Kapcsolódó kulcsszavak:

karbonlábnyom, beszállítói lánc, scope3, open banking technológia, ESG, gazdasági transzformáció

 

„A Grundfosnál a fenntarthatósági adatok teljes és pontos biztosítása, valamint beépítése a vállalat működési és teljesítmény mérési rendjébe kiemelten fontos számunkra. 2022-ben vezettük be a Sphera Cloud-ot, az új, vállalati fenntarthatósági szoftvert. Ezáltal egyetlen platform keretein belül tovább növeljük az ESG adatok teljességét és pontosságát.”

Nyári Károly, Group Vice President FP&A

 

Cég neve:

Grundfos

Megvalósítás éve:

2022 –

Célterületek:

Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A környezetvédelmi, szociális és vállalatirányítási teljesítmény hiteles mérése több szempontból is kiemelten fontos a Grundfos számára.

A külső-belső érintettek, a szabályozások, a stratégiánk nyomonkövetése és önkéntesen vállalt kötelezettségeink egyre több teljesítmény-mutató gyűjtését, nyilvántartását és hiteles jelentését igénylik.

Olyan megoldásra volt szükségünk, amely megkönnyíti az adatok gyűjtését, tárolását, valamint auditálhatóságát egy szerteágazó szervezeti felépítés, valamint különböző érettségi szintek mellett is. Célunk, hogy a fenntarthatósági teljesítménnyel kapcsolatos adataink minősége megegyezzen a pénzügyi adatok minőségével.

A program intézkedései, vállalásai:

Az ESG szempontok már a vállalat alapítása óta a működés szerves részét képezik, kezdve a megváltozott munkaképességűek arányát meghatározó belső előírástól, addig, hogy a 2020-ban meghatározott stratégiában már a fenntarthatósági index, majd 2023-tól a teljes CO2e kibocsátás a TOP6 KPI egyike.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy az ESG adatokkal kapcsolatos minőségi elvárások utolérik a pénzügyi adatok irányába támasztott követelményeket.

Ennek mentén gondolkodva a legtöbb tudás és tapasztalat a pénzügyi szervezeten belül található, itt van a leghosszabb történelme az auditori folyamatoknak is. Tekintetbe véve továbbá az EU szabályozás fejlődését és az integrált jelentéstétel térnyerését, az ESG jelentéstételhez kapcsolódó folyamatokat érdemes integrálni ill. párhuzamba állítani a már meglévő pénzügyi jelentéstétellel.

A legnagyobb kihívást az adatminőség javítása jelenti, ebben a tekintetben is sok tapasztalatot, benchmarkot találhatunk a pénzügyi szervezeten belül.

A Pénzügyi igazgatóság FP&A (Financial Planning & Analysis) szervezetén belül magyarországi központtal létrejött a Sustainability Finance osztály. A csapat tagjai különböző szaktudással és szervezeti háttérrel érkeztek, ami jelentős előnyt jelent az összetett folyamatok kialakításakor.

A meglévő és várható előírásokat, valamint a belső ambíciókat figyelembe véve több fronton kezdtük meg a fejlesztési munkát. Az adatgyűjtés követelményeinek megfelelő technikai megoldás bevezetése mellett megkezdtük a kapcsolódó folyamatok kiépítését, különös tekintettel a kontroll-folyamatokra és azok megfelelő dokumentációjára.

Az új folyamatokba a szervezet egyre nagyobb része vonódik be, így kiemelt figyelmet kell fordítsunk a résztvevők képzésére és fejlesztésére, hogy minél jobban megértsék és átlássák az adatokat, amivel dolgoznak.

Az adathalmaz mérete és összetettsége megköveteli, hogy egyszerű műszaki megoldásokkal a teljesítményt megjeleníthessük és a nyomonkövetést a döntéshozók számára minél könnyebbé tegyük.

A program hatása és eredménye:

Bevezettük a SPHERA rendszert, mely egységes adatgyűjtést tesz lehetővé minden telephelyről, kialakítottuk a mutatószámok és adathierarchia rendszerét. Kialakítottuk a fenntarthatósági kulcsmutatók nyomonkövetésére a Sustainability Scorecard Power BI riportot és a kapcsolódó jelentésfolyamatot a felsővezetés és a Sustainability Council felé.

A 2022-re vonatkozó fenntarthatósági jelentésünkben „reasonable” hitelesítési szintet értünk el az energiafelhasználás, vízkivétel, Scope1 és Scope2 CO2e adatokra, „limited” hitelesítési szintet értünk el a teljes jelentésre és a fennmaradó mutatószámokra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.grundfos.com/hu/about-us

https://www.grundfos.com/media/reports/sustainability-report-2022

Kapcsolódó kulcsszavak:

adatgyűjtés, fenntarthatósági teljesítmény mérése