„A körforgásos gyárbővítési projektünk Nyírbátorban azért különleges, mert tagadhatatlan a gyártási tevékenységünk környezeti lábnyoma, így a gazdasági növekedés mellett kiemelt figyelmet kell arra is fordítanunk, hogy számos környezetvédelmi innovációt vezessünk be, mellyel ezt a lábnyomot mérsékelhetjük, vagy akár semlegesíthetjük.”

Ács Tamás, ügyvezető igazgató

Cég neve:

Unilever Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2021 – 2023

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Vízhasználat

A program célja:

2021-2023 között zajlott le a nyírbátori háztartásvegyipari gyárunk 15 milliárd forintos bővítése, melynél a technológiai korszerűsítés mellett a környezetvédelmi innovációk és körforgásos ipari megoldások előtérbe helyezése is rendkívüli hangsúlyt kapott.

A nyírbátori egységünk a vállalatcsoport legnagyobb hatékonysággal működő háztartásvegyipari gyára Európában, amely ráadásul a kelet-európai régió piacainak 2/3-át fedi le az itt gyártott termékekkel. A körforgásos megoldásokat az Unilever csoport fenntarthatósági törekvései inspirálták. Ez sokat segített a tervezés, megvalósítás, belső reporting és hatásmérés elvégzésében, hiszen az ambíciózus zöld megoldásokra való törekvés még egy hozzánk hasonló kis ország számára sem volt ismeretlen és ezáltal a vezetőség támogatása is adott volt hozzá.

A program intézkedései, vállalásai:

A gyárban már ma is számos környezetbarát megoldás működik, mint pl, hogy az itt előállított csomagolóanyagok körülbelül 70%-a újrahasznosított műanyagból készül, az itt keletkező szennyvíz több, mint 30%-át újra felhasználják házon belül, a maradékot pedig teljes mértékben a gyárban szűrik és tisztítják, mielőtt visszaengednék a környezetbe, vagy hogy a hálózati villamos energiát 2021-től 100%-ban megújuló energia forrásból nyerik, illetve a teljes gyártási tevékenységük már 75%-ban karbonsemleges 2024-től. A legutóbbi gyárbővítéssel és automatizált magasraktár építéssel azonban még egy szinttel magasabbra emelték a körforgásos gazdaság gyakorlatba való átültetését. Semmilyen hulladék nem került lerakóba a bontások vagy az építkezések során, hiszen azt vagy teljes egészében a helyszínen újrahasznosították, vagy szakértő partnereik révén újrahasznosíttatták. Az Unilever úgynevezett ”zero waste to landfill” stratégiája nagyon sok innovatív hulladék kezelési megoldásra sarkallotta már a múltban minket, azonban a nyírbátori példára vagyunk jelenleg a legbüszkébbek.

Hogy mennyire fenntartható a megoldásunk? Az ipari hulladékok hatékonytalan kezelése, esetleges lerakóba szállítása elavult és környezet szennyező módszer, pedig létezik rá alternatíva. Ezen felül gondoljunk csak az egyre szigorodó szabályozói környezetre (akár EU, akár helyi szinten), a növekvő szállítmányozási költségekre, a dráguló alapanyagárakra, melyek egyértelműen a nyersanyagok túlzott igénybevételét indikálják, valamint azt, hogy a föld erőforrásait felelőtlenül és sok esetben pazarlóan hasznosítjuk. Ezek mellett azt gondoljuk, nem csak hogy fenntartható a mi megoldásunk, de a közel jövőben az egyetlen járható út is lesz minden ipari szereplő számára, aki a különböző gazdasági és környezeti anomáliákkal szemben reziliens akar maradni.

A program hatása és eredménye:

A gyárbővítés miatt 54 korszerűtlen ipari silót és épületet bontottunk le a kezdetekkor, melyek maradványait a következő módon hasznosítottuk újra: A beton törmelék (13.000m3) a helyszínen ledarálásra került, majd az új csarnok épület alapjához használtuk fel. A téglahulladékot (6000m3) egy Nyírbátor környéki napelempark stabilizált talajához használták fel partnereink, illetve belső utak stabilizációjához használtuk fel telephelyen belül. A vashulladékot (3000tonna) autóipari célokra vásárolták fel tőlünk.

Kapcsolódó linkek:

Kategóriagyőztesként végeztünk a Greengage fenntarthatósági versenyen | Unilever

Hatalmas gyárbővítés Nyírbátorban a Domestosnál – Világgazdaság (vg.hu)

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gyárfelújítás

A fenntartható, környezettudatos működés kiemelten fontos eleme a stratégiánknak és a hosszútávú üzleti terveinknek. ESG tudatos nagyvállalatként külön büszkeség, hogy a magyar építőiparban elsőként hoztunk létre egy körforgásos gazdálkodást megvalósító programot. Mindemellett a gyárainkban szinte teljesen hulladékmentes gyártási technológiákat és tudatos energiagazdálkodást alkalmazunk, amellyel tovább tudjuk csökkenteni a vállalat környezet terhelését.”

Tibor Dávid, elnök-vezérigazgató

Cég neve:

Masterplast Nyrt.

Megvalósítás éve:

2020

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás

A program célja:

Mint a Hungarocell hőszigetelő anyag gyártója és forgalmazója, a célunk az, hogy a felhasználás során keletkezett hulladékot minél nagyobb arányban újrahasznosítsuk. A Hungarocell Zöld Programunk során a körforgási folyamatban újból hőszigetelő anyagot állítunk elő, úgynevezett Thermobetont. A program tehát oly módon valósítja meg a körforgásos gazdaságot, hogy az általunk forgalmazott építőipari anyag felhasználása során keletkezett hulladék mennyiségét nem csak csökkentjük, de egy új, energiatakarékos anyagot is teremtünk, így a szén-dioxid terhelést is redukálja. A Masterplast célkitűzése évente 10.000 m3 vágási maradék polisztirol újrahasznosítása.

A program intézkedései, vállalásai:

Programunk lényege minden esetben az, hogy az általunk gyártott és forgalmazott termékek megfeleljenek az értéknek, amit cégünk képvisel, és ezek között megtalálható a környezettudatosság. Innovatív programunkat elsőként és egyedülállóan fejlesztettük ki, lépései pedig egyszerűek: a fogyasztó megvásárolja a polisztirolt, ezután a vágási maradékot összegyűjti a korábban megvásárolt zsákba. Ezután leadja az országos Öko-pont hálózat egyikén partnereinknél, amit a Masterplast onnan visszaszállít. Létrehozza az újrahasznosított terméket, a Thermobetont, melyet a fogyasztó szintén megvásárolhat a korábban említett Öko-pontokon. Összegezve tehát, a termék teljes életciklusában hozzájárul az épületek karbon kibocsátásának redukálásához. Kicsiben kezdtük, és mára már az egész ország területén, több, mint 100 Öko-ponton van lehetőség csatlakozni hozzánk. Amellett, hogy egy környezettudatos megoldást biztosít, amellett egyértelműen költségcsökkentő lehetőség is, mert a fogyaszótk mentesülnek a polisztirol hulladék kezelésének díjától. Tehát, ha partnereinknél leadják a fel nem használt polisztirolt, azzal mi egy új, kiváló hőszigetelő anyagot tudunk előállítani. Így nem csak újrahasznosítunk egy anyagot, ami hulladékká vált volna, de hosszú távon is jót cselekszünk: a Thermobetonnak köszönhetően sokkal energiatakarékosabbak lesznek a felépített épületek.

A program hatása és eredménye:

Korábbi célkitűzésünk volt, hogy évente 10.000 m3 anyagot mentsünk meg attól, hogy hulladékká váljon, hiszen a gyártási folyamat során az anyag 100%-a újrahasznosítható. Jelenleg ez a szám 6000 m3-nél jár. A Masterplast termékeivel és szigetelési technikáival akár 50%-os energiahatékonyság növelés és ezzel arányos kibocsátás csökkentés is elérhető átlagosan egy-egy épület esetében. Nagy hangsúlyt fektetünk a Program népszerűsítésére, így a különböző kommunikációs csatornákat összegezve (televízió, weboldal cikkek, hirdetések, szakmai rendezvények), már több százezer embert elért.

Kapcsolódó linkek:

http://masterplastfenntarthatosag.hu/hungarocell-zold-program

https://www.masterplastfenntarthatosag.hu/files/masterplast_esg_2023-teljes.pdf

https://youtu.be/CrQEosAsipA?si=2FIth0oQDBwupZrB

https://youtu.be/VKIFUvR4pMQ?si=PffpGnVhatpd8jqI

Kapcsolódó kulcsszavak:

hungarocell, újrahasznosítás, körforgásos gazdálkodás, hőszigetelés, energiamegtakarítás, karbonkibocsátás csökkentés

„A FOXPOST- 2014-es indulásakor az volt a küldetésünk, hogy egy kényelmesebb, fenntarthatóbb last mile megoldást vigyünk a magyar piacra. Ma, 2023-ban büszkék vagyunk rá, hogy az ország 278 településén összesen közel 850 automatával az egyik legnagyobb csomagautomata hálózatot üzemeltetjük, és mára már vásárlói igény is lett a FOXPOST-os szállítási mód. Az embereknek egyre fontosabb, hogy az életritmusukhoz alkalmazkodó, ugyanakkor fenntartható megoldást találjanak a mindennapi ügyeik intézésére. Mi ebben tudunk segíteni.”

Bengyel Ádám, vezérigazgató

Cég neve:

Foxpost Zrt.

Megvalósítás éve:

2014

Célterületek:

Körforgásos gazdaság

A program célja:

A csomaglogisztikai szolgáltatások jelentős környezetterhelést generálnak, főként a városi légszennyezettség, károsanyag-kibocsátás tekintetében. A FOXPOST az országban elsőként biztosított csomagautomatás csomagküldési lehetőséget a C2C szegmensben, megteremtve ezzel a másodlagos piacokon való kereskedés egyszerű, könnyen elérhető, és környezettudatos módját. A Vatera, Jófogás, Vinted együttműködésekkel, és a Facebook Marketplace-en keresztüli ügyfélforgalom kiszolgálással jelentős szerepet vállalunk a tudatos fogyasztói magatartás formálásában. A hatékony visszáru kezelési folyamataink is azt a szándékot erősítik, hogy ne kerüljön feleslegesen áru a szemétbe.

A program intézkedései, vállalásai:

A csomagok szállítására speciális ládákat használunk, ládáink élettartamát javítással növeljük. Javíthatatlanság esetén a gyártónak visszaküldjük, és ott újrahasznosításra kerülnek.

A raktárban használt raklapokat szintén javítjuk, amennyiben cserére szorul, újrahasznosított, hosszú élettartamú raklapokra cseréljük. Csomagautomatáinknál 2021 szeptemberétől regisztrált magánszemélyek csomagfeladása során megszűnt a papíralapú nyugta kiadás, így jelentősen csökkentettük a tevékenységünk által keletkezett hulladék mennyiségét.

Legnagyobb üzleti partnereinkkel a jövőben közös projekteket fogunk kidolgozni a csomagolási hulladék mennyiségének csökkentésére. Járműveinket biológiailag lebomló szerekkel tisztítjuk, és egy speciális technológia által minimalizálni tudjuk az ehhez szükséges vízfelhasználásunkat is.

A flottánk járműveihez használt téli és nyári ablakmosó folyadékot 2022-től 200 literes hordókban vásároljuk, így évente hozzávetőlegesen 750 műanyag flakon hulladékká válását előzzük meg. A hordókat az ablakmosófolyadék beszállítója visszaváltja, újra használja. Fólia felhasználásunkat EcoFoil fóliával oldjuk meg, mely 10 mikron vastagságú, de 5 rétegből áll, így erősebb, mint a hagyományos fólia. Abból adódóan környezetbarát, hogy súlyra gyakorlatilag 60%-kal kevesebb kell belőle, mint a hagyományos fóliából. Marketingtevékenységünkből adódó, feleslegessé vált építési hálóinkból, molinóinkból táskákat készítettünk. Ezek az újrahasznosított alapanyagból készült termékek értékesítésre kerülnek webshopunkban.

Célunk, hogy a legtöbb marketplacen jelen legyünk, és felhasználóinkat ösztönözzük a másodlagos piacok használatára. Mivel tudatosan alakítottuk folyamatainkat ezen piacok kiszolgálására, ezért ez üzleti érdekünk is. Tudatosan és tervezetten méretezzük az automata rekeszeket, folyamatosan edukáljuk felhasználóinkat a helyes és ésszerű csomagolásra, igyekszünk tovább racionalizálni keletkező hulladékunk mennyiségét.

A program hatása és eredménye:

2024. első felében 1510 műanyag ládát és 649 EUR raklapot javítottunk, és 370-et cseréltünk le újrahasznosítottra. 2022 végéig az EcoFoil környezetbarát csomagolóanyag használata révén összesen 2385 kg műanyag hulladékkal kevesebb került a környezetbe tevékenységünk által.

A CleanGo autótisztítási megoldása által 110 liter helyett, mindössze 4 deciliter vizet használunk fel egy-egy autó mosásához. A Vinted- nek köszönhetően jelentősen fellendült a másodlagos piacok forgalma, Célunk, hogy speciális árképzéssel, és egyedi folyamatokkal segítsük ezt a kereskedelmet.

Kapcsolódó linkek:

foxpost_fenntarthatosagi_jelentes_2022_hu.pdf

Kapcsolódó kulcsszavak:

zöldlogisztika

„A Daikinnál elkötelezettek vagyunk amellett, hogy aktív szerepet vállaljunk a globális felmelegedéshez kapcsolódó sürgős társadalmi problémák megoldásában. Ennek érdekében befektetünk az innovációba és a helyi gyártókapacitások fejlesztésébe Európában, hogy megbízható, intelligens és energiahatékony hőszivattyúkat szállítsunk, amelyek segíthetnek nekünk a karbonsemleges társadalomra való átállásban.”

Zuggó Balázs, ügyvezető igazgató

Cég neve:

Daikin Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2020

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Körforgásos gazdaság

A program célja:

A Daikin azt a célt tűzte maga elé – támogatva az Európai Unió széndioxid-csökkentésre tett erőfeszítéseit -, hogy 2050-re karbonsemleges vállalatként fog működni. A cégcsoport meggyőződése, hogy ez csak összefogással, az összes érintett fél együttműködésével sikerülhet.

A szektor által gyártott berendezések számának emelkedése miatti hűtőközeg-felhasználás növekedése azonban aggodalmat okoz a környezeti hatások, kiemelten az éghajlatváltozás miatt.

A Loop by Daikin projektkezdeményezés a Daikin Central Europe, a Daikin Europe és a Daikin partnereinek együttes fellépése a hűtőközegek körforgásos gazdaságának megteremtésért.

 

A program intézkedései, vállalásai:

A Loop by Daikin projektkezdeményezés a Daikin Central Europe, a Daikin Europe és a Daikin partnereinek együttes fellépése a hűtőközegek körforgásos gazdaságának megteremtésért.

A program alapelve egyszerű: beruházó ügyfelekkel kötött megállapodás alapján a szerviz- és hűtőközeg-forgalmazó partneri hálózat támogatásával a használt hűtőközeget visszanyerik a már meglévő rendszerekből, visszaállítják az új hűtőközeggel azonos minőséget, majd az így regenerált hűtőközeget felhasználják az Európában gyártott és értékesített új VRV egységekhez. A program a körforgásos gazdaság működésére egy remek példa, hiszen átfogja a Daikin teljes értékláncát, emellett lehetőséget ad üzletfeleknek is a csatlakozásra. Magyarországon is van már a programhoz csatlakozott ügyfelünk.

A regenerált hűtőközeg felhasználása segíti az F-gáz szabályozás teljesülését is, hiszen a használt hűtőközegek nem esnek hűtőközeg-kvótacsökkentés hatálya alá, így fenntartható módon támogatják a HVAC-R szektor növekedését. Audit garantálja, hogy a regenerált hűtőközeg minősége megegyezik az új hűtőközegével. A független ellenőrzési folyamat azt is biztosítja, hogy a visszanyert hűtőközeget csak a Loop by Daikin védjeggyel ellátott VRV egységek gyári töltéséhez használják fel.

A program hatása és eredménye:

A LooP by Daikin program az egyik legtöbbet használt hűtőközeg, az R-410A újrafelhasználásával indult, egyes kiválasztott Daikin VRV modellekre szabva. Sikerének köszönhetően a vállalat úgy döntött, hogy 2020 novemberétől kiterjeszti azt az összes, Európában gyártott és értékesített VRV egységre; illetve újabb hűtőközegekre is (pl. R32, R134a) és más termékcsoportokra is (pl. folyadékhűtők). A programmal jelenleg 400 ezer kg (3590 tonna CO2 eq kibocsátás) új hűtőközeg előállítása kerülhető el. Eddig több mint 20 ezer Loop egységet értékesítettek, így például a Daikin központjaként szolgáló irodaházon is Loop VRV egységek vannak,  és szeretnék tovább bővíteni a programot.

Kapcsolódó linkek:

Loop by Daikin – A hűtőközegek körforgásos modellje | Daikin

Kapcsolódó kulcsszavak:

hűtőközegek körforgása

 

„A fenntarthatóság számunkra nemcsak jelszó, divat, hanem évek óta tartó üzleti koncepció és termék stratégia: az Essity korábbi anyacége, az SCA svéd erdészeti vállalat Európa legnagyobb erdő-magántulajdonosaként a kezdetektől fontosnak tartja a fenntartható gazdálkodást. Számomra családapaként is fontos, hogy a bolygót megőrizzük a következő generációnak, és a gyerekeim számon is kérik rajtam, hogy munkám során mit teszek a környezetért.”

Venter Zoltán, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Essity Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2018

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság

A program célja:

2050-ig vállaltuk, hogy elérjük a nettó zéró üvegház hatású gáz kibocsátást. Rövid távon pedig a gyártásból és alapanyag felhasználásból eredő kibocsátásunk 35%-os csökkentését vállaltuk 2030-ig. A nettó zéró kibocsátás eléréséhez egy nyolc cselekvési területet összefogó klímatervet dolgoztunk ki, amely többek között az energia- és erőforrás-hatékonyságot javító technológiákba történő beruházásokat is tartalmaz, emellett pedig a hulladékcsökkentést célzó és a fenntartható megoldásokra fókuszálja innovációs kompetenciánkat. Olyan szolgáltatásokat és termékeket kínálunk, melyek beleillenek a körforgásos rendszerbe.

 

A program intézkedései, vállalásai:

Papírtermékeket előállító felelős vállalatként fontos, hogy olyan üzleti modelleket működtessünk, amelyek magukban foglalják a használt termékek hatékony visszagyűjtését és olyan technológiákat alkalmazzunk, melyek képesek a kifogástalan minőségű újrahasznosított termékek előállítására.

Folyamatos innovációkkal igyekszünk ezt megvalósítani, így 2018-ban új és nagyratörő célokat tűztünk ki a hulladék csökkentésére – elindítottuk a világ első kéztörlő papírok újrahasznosítására irányuló rendszerét, a PaperCircle programot. Európa szerte 15 országban elérhető programunk lényege, hogy a mosdólátogatók kézszárítást követően külön gyűjtőedénybe dobják a papír kéztörlőket, melyet a takarítók a szemét ürítése során a különválasztanak. Ezt követően újrahasznosító partnerünk összegyűjti és elszállítja a visszagyűjtött kéztörlőket az Essity legközelebbi gyárába. A visszagyűjtött kéztörlőkből az Essity új papír termékeket készít, így a körforgás folytatódik és az új termékek ismét vevőinkhez kerülnek.

További fontos mérföldkövünk az alternatív alapanyagok felhasználása, mint pl. búzaszalma, mely a búza learatása után megmaradt növényi rost. Jelenleg a világon található búzaszalma közel fele hulladéknak minősül, melyből azonban érték teremthető. Gyártási folyamatunk során olyan pépet állítunk elő belőle, amely a friss farostból előállított péphez hasonlóan puha, fényes és erős. Ezt vállalatunk több üzletága is hasznosítja higiéniai termékek előállítására. Körforgásos újításunk révén csökkentjük termékeink környezeti terhelését, mivel ezen alapanyag újrahasznosítható, továbbá kisebb víz- és energiaigényű az előállítása.

A program hatása és eredménye:

Számításaink szerint PaperCircle programunk révén legalább 20%-kal csökkenthető a kidobásra ítélt hulladék mennyisége, és akár 40%-kal javítható a felhasználás helyének karbonlábnyoma. Egy ötven fős iroda például a szolgáltatás használatával csaknem 12 kg-al csökkentheti havi széndioxid kibocsájtását. Létrehoztunk egy kalkulátort is, melyen bárki kiszámolhatja, hogy a vállalat, iroda vagy intézmény, ahol dolgozik mennyivel járulhatna hozzá éves szinten a széndioxid kibocsátás csökkenéséhez akkor, ha csatlakoznának a vállalat Tork PaperCircle programjához.

Kapcsolódó linkek:

Tork PaperCircle – a világ első, papír kéztörlőkhöz nyújtott újrahasznosítási szolgáltatása. | Tork HU

Kapcsolódó kulcsszavak:

higiéniai termékek újrahasznosítása

 

„Fejlesztésünk egy komposztáló rendszer, amely a környezeti nevelésben és a szemléletformálás kialakításában nyújt aktív segítséget. Megoldásunkkal minden közösség aktívan hozzájárulhat az élhetőbb és zöldebb városi környezet megteremtéséhez játékos módon.”

Pancsa Emese, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Compocity Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

A Compocity Kft. egy 2020 óta működő fenntarthatósági szolgáltatást nyújtó startup, amely egy okos komposztáló szolgáltatással támogatja a körforgásos gazdasági kihívásokat városi környezetben. Tevékenységükkel az okos városok fenntartható gyakorlatain keresztül – a talajok egészségének javításáig úgy lépnek fel a klímaváltozás hatásai ellen a munkavállalók, hogy mindezt maga a közösségi összefogás hajtja és működteti. Egy okoskomposztáló berendezés és a hozzá kapcsolódó játékosan edukatív applikácó annak nyomonkövetési megoldásával az almacsutkától a boldog városi növényzetig egy kézben tartják az értékláncot. A munkavállalók így kapcsolódhatnak egyéni és közösségi szinten az ESG célok eléréséhez.

A program intézkedései, vállalásai:

Az ENSZ szerint 2050-re népesség hetven százaléka városokban él majd, jelentős részük pedig irodai környezetben dolgozik. Az irodai hulladék harminc százalékát az organikus zöld javak  teszik ki, amelyre  a Compocity egy városi ökoszisztéma rendszert alkotott: CompoBot, a komposztáló séf egy mikroorganizmus koktél segítségével készít tápanyagdús talajtáplálékot. A körforgást a Compocity biztosítja partnerkapcsolataival a városi zöldszövet gondozására, de amennyiben erre van nyitottság, maguk a közösségek is résztvehetnek a folyamatban és ők maguk adják vissza ültetés formájában a tápanyagot a városi talajok és növények számára. Ezt teszi teljessé a játékos mobilalkalmazás, amelynek segítségével az irodai közösségek nyomon követhetik a munkájukat és környezeti hatásukat. Mindez közösségépítő és edukatív erővel bír, amellett, hogy a begyűjtött adatok támogatni tudják a vállalatok fenntarthatósági törekvéseit. A Compocity által használt városi Miyawaki minierdő módszer egyszerre biztosítja a városi komposzt felhasználást és a maxiumális közösségi ügyfél élményét egy fajgazdag ökoszisztémában zárva a városi körforgást. A hazai módszerben nem csak őshonos növényzet, hanem a Compocity fejlesztésében a biodiverzitás növelése érdekében rovarhotel készítéstől a sünoduig számos élőhelyteremtési aktivitás is a program részét képezi. Az üzenetük lényege, hogy körforgásban bárhol be lehet lépni akár miyawaki minierdők telepítésénél és ehhez tápanyagot létrehozni, vagy fordítva, de a az élelmi hulladék megkeletkezését el kell és el lehet kerülni egy könnyű, játékos és értékteremtő módon.

A CompoBot monitorozza a bedobott anyagot, visszajelzést küld a felhasználónak és mindennapi példákon keresztül szemlélteti a hasznosságot, annak léptékében. A vállalat számára havi riportban összesítik a különböző CO2 kibocsátások egyenértékű tevékenységeit, a hasznosítás kulcsinformációit és a közösségi aktivitásokat, kiemelve a munkavállalók egyéni szerepvállalását is.

A program hatása és eredménye:

Jelenleg több mint 15 nagyvállalatnál, közel 20.000 felhasználót érnek el napi szinten. A következő 5 évben a hatásuk: 75.000 darab működő Compobot, 136500 tonna előállított szervesanyag, 819.000 tonna CO2-ekvivalens megelőzött kibocsátás, 15 millió elért felhasználó naponta, 45.5 millió elültetett fa tápanyagigényét tudja különböző környezeti hasznosságot támogató projektekbe becsatornázni és a hasznosulást mérni, visszacsatolni és tovább építeni azt a motivációs rendszert ami a vállalati felelősségvállalást helyben teszi hozzáférhetővé.

 

Kapcsolódó linkek:

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gazdaság, élelmiszer hulladék, közösségi komposztálás, fenntarthatóság pedagógia

„A Biofilter Zrt.-nél folyamatosan törekszünk arra, hogy a környezetvédelem és a hatékonyság terén újabb és újabb mérföldköveket érjünk el és fejlesztéseinkkel támogassuk a körforgásos gazdaság megvalósítását és a megújuló energiaforrások térnyerését.”

Deák György, vezérigazgató

Cég neve:

Biofilter Zrt.

Megvalósítás éve:

2023

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság

A program célja:

A BIOFILTER Zrt. a hulladékok begyűjtésével egyfelől azok felhalmozódásának és környezetre gyakorolt negatív hatását előzi meg, hasznosításukkal másfelől bio-energiahordozók előállítását segíti. Az éttermekben és egyéb vendéglátó egységekben keletkező élelmiszerhulladékok begyűjtése és újrahasznosítása 2004 óta működik Magyarországon. Bár az élelmiszerpazarlás visszaszorítására számos kampányt indítottak, a keletkező élelmiszerhulladékok mennyisége továbbra is meghatározó, ezért a feldolgozási folyamatok modernizálása elengedhetetlenné vált a hulladékok megfelelő előkezelése érdekében. A trendeket figyelve a Biofilter az elsők között alakította át az élelmiszerhulladék-feldolgozó üzemét a digitális átállás jegyében.

 

A program intézkedései, vállalásai:

Az új ipari robotkar óriási előrelépést jelent a vállalat élelmiszerhulladék-feldolgozási folyamatában. A cég lepsényi üzemébe napi szinten körülbelül 600-800 élelmiszerhulladékot tartalmazó, kék hordó érkezik. Ezeknek a kézi feldolgozását egészíti ki a robotkar. A robot a beérkező élelmiszerhulladékot a hordóból a válogató és daráló rendszerbe irányítja. Az öntés után súlyméréssel képes meghatározni, hogy megfelelően kiürült-e a hordó, vagy szükség van-e extra segítségre az ürítéshez.  Amennyiben a megfelelően kiürült, úgy a hordót ráhelyezi az automata hordómosó berendezésünk szalagjára, ahol egy előmosással kitisztítják a hordóban maradt aprólékokat is, amit ezután visszavezetnek a daráló garatba, hogy ne vesszen kárba semmi.

A daráló garat első szakasza egy válogatószalag, ahol kézzel kerülnek szelektálásra az oda nem illő anyagok. Sokszor kerül a hordóba például kés vagy villa, ezért a szalagba beépítésre került egy fémérzékelő berendezés. A válogatószalagról a hulladék a darálóba ömlik, ami képes olyan apróra ledarálni az élelmiszerhulladékot, hogy a biogáz üzemekben hatékonyabban fel tudják használni.

A kiválogatott, ledarált élelmiszerhulladékot zárt, konténeres autókkal szállítják biogáz üzemeknek hasznosításra. A biogáz termelés eredményeként megújuló energia, villamos- és hőenergia képződik. Az ipari robotkar képes naponta akár 1000-1200 hordó feldolgozását is elvégezni, így növelve meg az üzem kapacitását.

A program hatása és eredménye:

Az elmúlt évek alatt a begyűjtött ételhulladékok mennyisége fokozatosan növekedett, a 2022-es évben már közel 10 000 tonna élelmiszerhulladékot kezelt elő a Biofilter Zrt, amiből 100%-ban biogáz képződött. Ez közel 6500 háztartás éves áramfogyasztásának megfelelő megújuló energiatermeléssel egyenértékű. A Biofilter Zrt. munkája során folyamatosan törekszik arra, hogy a környezetvédelem és a hatékonyság terén újabb és újabb mérföldköveket érjen el és fejlesztéseikkel támogassák a körforgásos gazdaság megvalósítását és a megújuló energiaforrások térnyerését.

 

Kapcsolódó linkek:

Megkezdte működését a Biofilter ipari robotja | Biofilter Zrt.

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gazdaság, élelmiszerhulladék, digitalizáció

„Az Auchan Magyarország felelős vállalatként tisztában van azzal, hogy a kereskedelem szereplőinek lépéseket kell tennie egy fenntarthatóbb jövőért. Ezzel kapcsolatban még egy dolgot szeretnék kiemelni, az edukációt, ugyanis a fenntarthatósági céljainkba ez is beletartozik. Folyamatosan dolgozunk azért, hogy a változásokat vásárlóink is észrevegyék, és azok számukra is komfortosak legyenek. Szeretnénk kollektív attitűdváltást is előmozdítani a környezetbarát beruházásainkkal és intézkedéseinkkel, hiszen nap mint nap sok ember jön hozzánk, akik látják, mi mindent tesz ezen a területen az Auchan.”

Lucenko Viktória, vezérigazgató

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2022

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

2022 márciusában a kiskereskedelmi lánc felvette a harcot a textilipar környezetszennyező hatásai ellen is azzal, hogy használtruha értékesítésbe kezdett Új élet by Auchan néven. A vállalat forradalmi intézkedései a műanyagmentesítésen és a textilhulladék csökkentésén kívül az elektronikai hulladék mennyiségének visszaszorítására is kiterjednek, ugyanis 2022 júliusától már a használt telefonok is megtalálhatók a program kínálatában. A teljeskörűen felújított mobilok egyéves garanciával kerülnek ismét forgalomba, természetesen az eredetinél jóval kedvezőbb áron.  Ez a vásárlók számára jó minőségű, de az újhoz képest jóval kedvezőbb árú termékek kínálatát jelenti, amelyek online és négy áruházban is megtalálhatók.

A program intézkedései, vállalásai:

A textilipar számos területre igen szennyező hatást gyakorol, így például erősödik a vízszennyezés, az üvegházhatásúgáz-kibocsátás és hulladéklerakók telítettsége. A ruhák folyamatos gyártása pedig a textilhulladék mennyiségét is jelentősen megnöveli. Az Auchan éppen erre a problémára szeretné felhívni a figyelmet, ezért döntött úgy, hogy ruhakínálatában mostantól használtruha kollekció is bekerül, mely az Új Élet by Auchan nevet kapta.

Az Auchan kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését, és vásárlóit is szeretné erre a szemléletre ösztönözni. Valóban fontos, hogy megragadjuk ezeket a lehetőségeket, hiszen, ha azt gondoljuk, hogy „úgysem rajtam múlik”, bizony nagyot tévedünk. Sok kicsi sokra megy, és minél többen választjuk ezt az utat, annál nagyobb mértékben csökkenthetjük a környezetünket ért terhelést.

Az Új Élet by Auchan kollekció kiváló lehetőség arra, hogy tudatosabban vásároljunk, a tavaszi ruhatárunkban pedig már mi is új életet adhatunk néhány használt darabnak. Az újítást egyébként szívet melengető kampány kíséri; a plakátokon olyan kedves, a társkeresőket idéző szövegekkel találkozhatunk, mint hogy „kész vagyok veled új életet kezdeni”, vagy éppen egy széldzseki mellett olvashatjuk, hogy „légy az új társam és a széltől is megóvlak”.

 

A program hatása és eredménye:

Az úttörő kezdeményezés 2022. március 16-án indult el hét Auchan áruházban: Budaörsön, Debrecenben, Dunakeszin, Székesfehérváron, Miskolcon, Szigetszentmiklóson és Maglódon. A használt ruhák ízléses elrendezést kaptak, a választék pedig széles és minőséginői és férfi darabok is megtalálhatók. A gondosan ellenőrzött, átválogatott, jó állapotú ruhák alapos fertőtlenítés után csomagolva, címkézve érkeznek, és felakasztva kerülnek az áruházakba. Az Új Élet by Auchan kollekció darabjainak árai 990 forinttól kezdődnek és 3300 forintig terjednek.

 

Kapcsolódó linkek:

Sikeresen indult az Új élet by Auchan kollekció (marketing.hu)

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

ÚjéletbyAuchan, Auchan, secondhand, használtruha, használttelefon, secondchance

„Célunk, hogy egy minden eddiginél hatékonyabb és fenntarthatóbb takarmány előállítási rendszert hozzunk létre, mindezt pedig környezetkímélő technológiákkal valósítsuk meg. Azért fejlesztjük nap mint nap a folyamatainkat, hogy még inkább hozzájáruljunk a körforgásos biomassza alapú hazai gazdaság fejlődéséhez.”

Percze Rajmond, ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

Agroloop Hungary Kft.

Megvalósítás éve:

2017

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Körforgásos gazdaság

A program célja:

Az Agroloop Hungary Kft. célja, hogy csökkentse az európai fehérje kitettséget azáltal, hogy lokálisan elérhető, alacsony, de takarmány minőségű alapanyagokból készít etetőanyagot, amelyet egy légy lárvájának segítségével prémium minőségű takarmány fehérjévé és zsírrá alakít át. Globálisan az emberi fogyasztásra megtermelt élelmiszer egyharmada, évente mintegy 1,3 milliárd tonna végzi hulladékként vagy megy kárba. Ezek az alapanyagok értékes beltartalommal rendelkező gyakran ipari méretben keletkező melléktermékek. Az Agroloop felismerte a lehetőséget ezekben az erőforrásokban és körforgásos működésének köszönhetően bármiféle szennyezéstől mentesen képes újrahasznosítani ezeket.

A program intézkedései, vállalásai:

Jelenleg is több mint 20 millió eurós beruházással bővítjük Budapest határában a fekete katonalégy lárvatenyésztési és feldolgozási tevékenységünket. Körforgásos modellünkben a takarmány értéklánc alján található élelmiszeripari melléktermékeket etetjük meg rovarlárvákkal, majd a lárvákból prémium takarmány alapanyagokat állítunk elő a házi kedvenceknek és a haszonállatoknak. Mivel Magyarországon sok alma terem, ezért a gyümölcslégyártóknál sok préselési maradvány, gyümölcstörköly keletkezik. Ez nedves, nem áll el túl sokáig, ezért nem is szállítható túl messzire. Ugyanez igaz a kukorica másra nem használt részeire, vagy épp a búzakorpára, de ilyen alapanyag keletkezik még a csomagolt saláták előállításakor is, a rovaroknak például a káposzta torzsája vagy a saláták másra nem használt része is tökéletes. Ebből, a mások által már kidobandó vagy elégetendő „szerves melléktermékekből” kerül előállításra a biomassza, amivel a fekete katonalégy lárvákat etetjük. A lárvák gyorsan növelik a testtömegüket, automatizált rendszerben több ezer ládában elzártan növekednek, majd végül a kifejlett lárvák minden része és a melléktermékként keletkező komposzt (rovarürülék) is felhasználásra kerül. A prémium minőségű takarmányfehérje és olaj kiváló alapanyagot biztosít a kedvtelésből tartott állatok (kutyák, macskák) tápjaiba és a haszonállatok (sertés, baromfi) takarmányaiba. A lárvák virágföldszerű ürülékéből olyan komposzt készül, ami egyrészt alkalmas a kizsigerelt termőföld helyreállítására, másrészt a növények számára elengedhetetlen tápanyagokkal is szolgál. Ebben a rendszerben a forrásokat olyan hosszú ideig használjuk, amennyire csak lehet, minimalizáljuk a hulladékot és a szennyezést, és a termékek az életciklusuk végén újrahasznosításra, javításra vagy újrafeldolgozásra kerülnek.

 

A program hatása és eredménye:

Az átlagos haszonállat-tenyésztésből származó takarmányfehérjével ellentétben a rovarlárva tenyésztése és a belőlük készült alapanyagok azonos súlyra vetítve összehasonlíthatatlanul kisebb földfelületen és kevesebb víz felhasználásával tudnak megvalósulni, kisebb karbonkibocsátással. A rovarok hidegvérűek, ezért jelentősen kevesebb energiát használnak fel az életciklusuk során, így 1 kg kiváló minőségű alapanyag előállításához csupán 10 liter vízre van szükségük, míg például a szójatermelés vízlábnyoma 2000 l/kg, a sertéshúsé átlagosan 5500 l/kg, a vörös hús pedig elérheti a 16000 l/kg-ot is.

Kapcsolódó linkek:

Rólunk – Agroloop

LinkedIn

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

körforgásos gazdaság, rovarfehérje

 

„Az IKEA-nál célunk, hogy 2030-ra körforgásos vállalattá váljunk. Ennek eléréséhez újra kell gondolnunk, hogyan végezzük üzleti tevékenységünket, és hogyan őrizzük meg meglévő értékeinket. A használt bútorok piacára való belépés nagyszerű lehetőség számunkra, hogy fenntartható üzleti növekedést érjünk el, miközben csökkentjük a korlátozott erőforrásoktól való függőségünket. A Bútorok második élete szolgáltatásunk ezt a célt fenntartható módon támogatja, emellett szemléletformálást is jelent.”

Barbora Kotoun, Country Sustainability Manager

 

Cég neve:

IKEA Lakberendezési Kft.

Megvalósítás éve:

2020 júniusától

Célterületek:

Körforgásos gazdaság, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Az IKEA 2022 júniusában hívta életre a Bútorok második élete szolgáltatást, amely úgy nyújt fenntartható lehetőséget vásárlóiknak, hogy a már használt, azonban az otthonokban feleslegessé vált IKEA bútorokat visszavásárolja tulajdonosaiktól, hogy azok második esélyt kaphassanak egy új otthonban. A visszavásárlást követően és gondos ellenőrzés után az új tulajdonost kereső termékek a Bútormentő pontra kerülnek, ahonnan bárki megvásárolhatja őket azon az áron, amelyen az IKEA visszavásárolta azokat.

A szolgáltatás segíti az IKEA 2030-ra kitűzött célját, hogy teljesen körforgásossá váljon, továbbá megoldási opciót kínál vásárlóik számára abban, hogy környezeti szempontból fenntarthatóbb, tudatosabb döntést hozhassanak vásárlásaik, bútorcseréik során.

A program intézkedései, vállalásai:

Az IKEA célja, hogy segítse a használt IKEA-s bútorok eljuttatását új tulajdonosokhoz, ezzel is hozzájárulva a vállalat működése során keletkező bútorhulladék mennyiségének csökkentéséhez. Emellett a cégcsoport kitűzött célja, hogy 2030-ra körforgásossá váljon, így a Bútorok második élete kezdeményezés szorosan illeszkedik ebbe.

A program célja, hogy a szolgáltatás segítségével:

  • meghosszabbítsák termékeik életciklusát,
  • segítsék vásárlóikat, hogy fenntarthatóbb életet élhessenek és tudatosabb döntéseket hozhassanak, illetve
  • megfizethetőbbé tegyék kínálatukat mindenki számára.

Az IKEA belső kutatásaiból kiderül, hogy évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, melynek leggyakoribb oka az, hogy:

  • a bútorokat újakra cserélték (32,7%),
  • a bútorok elöregedtek (31,9%), vagy
  • megsérültek (25,8%).

Ez az adat rávilágít arra, hogy az IKEA bútorok életciklusuk végén nem biztos, hogy azért kerülnek kidobásra, mert elhasználódnak. Ezen termékek körforgásban tartásukkal az IKEA ökológiai lábnyoma (scope 3) és vásárlóik igénye arra vonatkozóan, hogy környezetükre pozitív hatást gyakoroljanak is megvalósítható.

A szolgáltatás keretében a már nem használt vagy megunt, de még funkciójukat biztonságosan ellátó IKEA bútorokat a vásárlók eladásra kínálhatják az erre a célra fejlesztett weboldalon, a bútorról készült fényképek és termékleírás feltöltésével. Csak IKEA bútorokat visszavásárlása lehetséges, ezáltal tudják garantálni vásárlóik számára, hogy a termékek biztonságosak. Fontos, hogy olyan IKEA bútorok is eladhatóak, amelyek már nem találhatóak meg az aktuális kínálatban.

A visszavásárolt termékek az átvételt, és szükség esetén a kisebb javítási munkálatokat követően az áruházak Bútormentő pontjaira kerülnek. Az IKEA az új tulajdonosnak egy éves garanciát is biztosít a termékekre, ez alól az a sérülés kivétel, ami az újraértékesítés pillanatában már ismert volt.

A program hatása és eredménye:

Az IKEA a Bútorok második élete szolgáltatást 2020-ban indította el, a használt IKEA bútorok visszavásárlása és újra értékesítése 2022 óta pedig már online is elérhető. A vásárlók kiválaszthatják és lefoglalhatják kedvenc termékeiket az IKEA weboldalán, Magyarországon csak 2022-ben 2993 IKEA termék kapott esélyt a második életre.

A 2023-as pénzügyi évben 130%-kal nőtt az értékesített használt bútorok mennyisége a 2022-es évhez képest, 2021-es pénzügyi évhez képest pedig 220%-kal. Átlagosan a visszavásárolt bútorokat 1,5 nap alatt értékesítik újra.

Kapcsolódó linkek:

https://www.ikeahasznaltbutor.hu/

Kapcsolódó kulcsszavak:

hulladékcsökkentés, körforgásos gazdaság, fogyasztói szemléletformálás