A megváltozott munkaképességű kollégák alkalmazása rendkívül pozitív tapasztalatokat hozott: ők a csapat leglojálisabb tagjai, munkájuk stabilitást ad. Alacsony fluktuációjuk és elkötelezettségük révén érzékenyebb szemléletet alakítanak ki a munkatársakban. Bátran mondhatjuk, hogy ők adják a gyártás szívét-lelkét, jelenlétük erősíti a társadalmi felelősségvállalás iránti elköteleződést.

Szundy Olivér, Magyarországi országigazgató és TB Comp gyárigazgató

Cég neve:

Grundfos Magyarország Gyártó Kft.

Megvalósítás éve:

folyamatosan

Célterületek:

Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Grundfos Magyarország Gyártó Kft nem csupán a világ egyik vezető szivattyúgyártó vállalata, hanem elkötelezett szereplője a társadalmi felelősségvállalásnak is. A vállalat értékrendje szilárdan épül az emberi méltóság tiszteletére, a fenntarthatóságra, az innovációra és az inkluzivitásra. Ezek az alapelvek nem csupán a gyártási folyamatokat határozzák meg, hanem a közösségi szerepvállalás minden szintjén megjelennek – legyen szó önkéntes munkáról, anyagi támogatásról vagy érzékenyítő programokról.

A program intézkedései, vállalásai:

A Grundfos három magyarországi egysége közül a Grundfos Magyarország Gyártó Kft már a kezdetektől induló gyáraiban – Tatabányán és Székesfehérváron – megváltozott munkaképességű kollégák is dolgoznak. Munkájukat támogató kollégák segítik, a gyárak akadálymentesek, a munkafolyamatokat egyéni képességekhez igazítják. A gyártó vállalat integrált foglalkoztatási gyakorlata számos elismerésben részesült: megkapta a Fogyatékosság-barát Munkahely Díjat, elnyerte az Év Befogadó Munkáltatója címet, valamint az Érték Vagy! díjban többször is kitüntették dolgozóit és magát a vállalatot.

A Poul Due Jensen Alapítvány, amely a dán anyavállalat fő tulajdonosa és egyben jótékonysági szervezete, Tatabányán a Mozgáskorlátozottak Egyesületének kertjét 8 000 eurós támogatással és a kollégák önkéntes munkájával segítette. Székesfehérváron a Szent Kristóf Ház közösségi kertjének létrehozásához 18 000 eurót biztosított, a gyárakban szervezett karácsonyi vásárokon a lakók kézműves alkotásaikat mutatták be. A Vigyázó Kéz Egyesülettel közösen két nyári tábort szerveztek hátrányos helyzetű gyermekeknek, 30 000 eurós támogatással. A Mikulás-rendezvényeken több száz ajándékcsomag kerül kiosztásra minden évben.

2025-ben Tatabányán pilot program indult, ahol autista fiatalok négy héten át dolgoztak a rehabilitációs területen, és a visszajelzések kiemelkedően pozitívak voltak. Ugyanebben az évben, sok más önkéntes kezdeményezés mellett, a Grundfos gyárakban adományozási akció zajlott, amely során 19 kerékpárból 12-t önkéntesek és egy helyi kerékpárbolt segítségével felújítottak. A két program közös üzenete, hogy a közösség erejével valódi támogatást lehet nyújtani: a fiatalok sikeresen beilleszkedtek, míg a kerékpárok a székesfehérvári Kríziskezelő Központ hajléktalan lakóihoz kerültek.

A Grundfos csatlakozott a Napraforgó közösséghez is, amely a láthatatlan betegségekkel élők elfogadását segíti. Érzékenyítő programjaik révén tovább erősítik a befogadó munkahelyi kultúrát.

A program hatása és eredménye:

A Grundfos Magyarország Gyártó Kft példát mutat arra, hogyan lehet egy globális vállalat helyi szinten is felelős szereplő. A 2024 óta megvalósult projektek tovább formálták pozitívan a helyi közösségek életét és a dolgozók szemléletét. A Grundfos hisz a befogadásban, együttműködésben és az emberi méltóság tiszteletében, és továbbra is aktívan részt vesz társadalmi kihívások megoldásában – önkéntességgel, támogatással és érzékenyítő programokkal.

Kapcsolódó linkek:

https://ertekvagy.hu/hu/-/ertekvagy_konferencia_2024

https://grundfos.sharepoint.com/sites/Team-013890/SitePages/Special-nee.aspx

https://grundfos.sharepoint.com/sites/Team-013890/SitePages/The-Sunflower-Initiative.aspx

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid036H29VoX22yPTdb5yNKckDVcFPHwRsA8Z9zu7b6M5LFtrRRwjEuyetEpVmV8Sx6Nwl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid02TUWUafDw3wkk4kbCpcX79kFCbQLsZyoB3uJXJGeixoV9SncrHJtAU9Ku2mdQMXEQl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid0ySon9kEqLoWkjnQgq1iPmozTo56dVsFbtUCHnMYojCW2yXHMFRx2eWkUZNfhQiFil

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid08p8SWUasFbrCKq9j8HBBHdU4Czx4fXhuNrHwU8cVYV6MRJBqxAyFBMM5Z4mefRCHl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid02CHcvswXnprAwvySTP89mPNqzLvQRrSyC2g46fuyppAhy3rmXrYhLjdoqBP4QQjdTl

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid061jWH7HzmSrqKnu3CzBVh68poaWkw281GA3KjjUHZDDsaBXtUFmtfxb78v1Zjxb2l

https://www.facebook.com/Grundfos/posts/pfbid02KUNBfKbmUzsfQHdoDitqUPffnS7msqG4PHFXGECw7smGjuoTATBDVGELnAcE5hTml

Kapcsolódó kulcsszavak:

inkluzív foglalkoztatás, befogadás, esélyegyenlőség, megváltozott munakképességű dolgozók, Napraforgó program, társadalmi felelősségvállalás, fenntarthatóság

 

Hiszem, hogy a pénz nem mindenható, a profit maximalizálását fel kell váltania a valódi társadalmi felelősségvállalás, amit azonban mérni is kell. Éppen ezért alkottuk meg saját 18. SDG célkitűzésünket, mely ilyen mérőszámokat vezet be vállalati működésünkbe.

Nelson Mandelát idézve: Mindaddig lehetetlennek tűnik, amíg meg nem csinálod!

Handó János, alapító tulajdonos

Cég neve:

Katica Tanya

Megvalósítás éve:

2008 óta

Célterületek:

Klímavédelem, klímaadaptáció, Hulladékgazdálkodás, Alternatív energiafelhasználás és energiahatékonyság, Légszennyezés csökkentése, Vízhasználat, Biodiverzitás, Körforgásos gazdaság, Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás, Etikus működés, Átláthatóság, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A Katica Tanyát azért hoztuk létre, hogy Magyarország vezető, élményközpontú, a természetközeli és a hagyományos életmódot felelevenítő, az aktív pihenést elősegítő szolgáltatója legyen, amely csak olyan attrakciókat fejleszt, amelyek nem fogyasztanak energiát vagy ha igen akkor azt saját magunk állítjuk elő megújuló forrásból.

Az ENSZ 2015-ben kibocsátott fenntartható fejlődési céljait, valamint az ESG keretrendszer pontjait a saját működésünkben is alkalmazzuk. Sőt, egy 18. céllal ki is egészítettük, amely a pénzen kívüli alternatív mérőszámok megjelenésének fontosságát mutatja be.

Céljainkról és tevékenységeinkről Öko-tudat aloldalunkon nyilvánosan be is számolunk.

Három fejlesztési és működésialapelvet tartunk szem előtt:

  1. Csak olyan fejlesztést valósítunk meg, amely nem fogyaszt energiát, vagy ha használ, azt mi helyben, megújuló forrásból fedezzük.
  2. A (1) társadalmi értékesség és a (2) pénzügyi eredményesség egyenlő fontosságú mércék.
  3. Az élményt úgy maximalizáljuk, hogy a lehető legkevesebb fizikai / anyagi erőforrást használjuk. Nem ajánlunk hármat kettő áráért, amikor egy is elég!

A program intézkedései, vállalásai:

Működésünkben a fenntarthatóság és az ökológiai lábnyom csökkentése áll a fókuszban az utóbbi két évtizedben, ezért is csatlakoztunk az ENSZ nemzetközi fenntarthatósági irányelveihez, ami 17 célt fogalmazott meg az emberiség hosszútávú békében és jólétben fennmaradásához. Mi ezt kiegészítettük egy 18-dikkal, ami a pénz mindenhatóságát félretéve alternatív mércéket ajánl, amelyek a tevékenységünk környezeti hatásait hivatottak objektíven mérni.

Számunkra az üzleti tevékenységünk sikerének mérőszáma a „mosoly mennyisége”, azaz mennyi kellemes élményt tudtunk szerezni látogatóinknak, a pénzügyi eredményesség csak ezt követi.

Fontosnak tartjuk, hogy legyenek olyan mérőszámok, melyek az üzleti tevékenység környezeti hatásait mérik, így megalkottunk és folyamatosan mérünk ilyen adatokat, pl.:

  • felhasznált energia mennyisége típusonként látogatóra leosztva (energialábnyom),
  • felhasznált víz mennyisége típusonként látogatóra leosztva (vízlábnyom),
  • termelt szemét mennyisége látogatóra leosztva (szemétlábnyom).

2017-ben megalkottuk a Katica Tanya fenntarthatósági térképét is, amit azóta többször újraírtunk a környezettudatos megoldásaink folyamatos bevezetésével.

2025-ben megújítottuk Öko-tudat honlapoldalunkat, amely összefoglalja az elmúlt évtizedben a környezettudatos megoldásainkat a 17+1 SDG cél mentén.

Két módszert alkalmazunk arra, hogy folyamatosan fejlesszük a környezettudatos és fenntarthatósági megoldásainkat:

  1. az Ellátási Láncunk rendszeresen vizsgáljuk és megkérdőjelezzük a működési folyamatainkat, hogy a „a megszokás rút férgeitől” megszabadítsuk azokat, azaz a célunk, hogy folyamatosan megkérdőjelezzük azt, ahogy működünk, mert mindig van jobb, hatékonyabb és környezeti/társadalmi viszonylatokban előnyösebb megoldás.
  2. az Élettartam alapú költségszámítás elvét követve, egy beruházásnál nem csak az egyszeri bekerülési költséget nézzük (CAPEX) hanem a beruházási opciók üzemeltetési költségeit (OPEX) is figyelembe vesszük és ezen két szám alapján hozzuk meg a döntéseinket. A magasabb CAPEX alacsonyabb OPEX-et kell, hogy eredményezzen, ami alacsonyabb környezeti terhelést is jelent.

A program hatása és eredménye:

Büszkék vagyunk arra, hogy mind a 18 célkitűzéshez kapcsolódik konkrét megvalósított intézkedésünk, és arra is, hogy a folyamatos javulásra törekszünk.

  1. A szemét lábnyomunk: 37 kg/1000 látogató, azaz egy látogató 39 gramm újra nem hasznosítható szemetet hagy nálunk
  2. A vízlábnyomunk 3,5 m3/1000 látogató, azaz egy látogató 35 l vizet fogyaszt, ennek 10%-a esővíz
  3. A villamos energia lábnyomunk: 2573 kWh/1000 látogató, azaz egy látogatónk kiszolgálása 2,6 kWh áramot igényel (2025-ben 197 MWh áramot termeltünk és 180 MWh-t fogyasztottunk)

Kapcsolódó linkek:

Öko-Tudat

Hír

Linkedin

Kapcsolódó kulcsszavak:

SDG, fenntarthatósági célok

 

„A SPAR Magyarország számára a vállalati kultúra fontos része a társadalmi ügyek támogatása. Ebben csaknem 30 esztendeje stratégiai partnerünk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amellyel közösen napjainkban már nem csak ünnepek idején, hanem az év minden hónapjában tudunk saját felajánlásaink által és a vásárlóink közreműködésével is segítséget nyújtani.”

Heiszler Gabriella, elnök-ügyvezető igazgató

 

Cég neve:

SPAR Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

1997 óta

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

A SPAR hazai piacra lépése óta összefogásra buzdít azokért az emberekért, akik nélkülözésben élik az életüket, őket közel 30 éve támogatja a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal való stratégiai együttműködésen keresztül.

A cégcsoport a vásárlókat is igyekszik bevonni olyan programokba, melyek keretében ők maguk is segíthetnek a rászorulókon.

Több tízezer nehéz sorsú ember támogatása valósul meg a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és SPAR Magyarország együttműködése révén. A karácsonyi Adni Öröm! tartós élelmiszergyűjtő és az augusztusi tanszergyűjtő akciók mellett az év minden hónapjában rendszeres támogatásokkal segíti az üzletlánc a kiemelten közhasznú szervezet munkáját.

A program intézkedései, vállalásai:

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország az Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akciót már 29 éve szervezi meg. Ennek keretében a SPAR kijelölt üzleteiben önkéntesek fogadják a helyben vásárolt tartós élelmiszereket és a gyerekeknek szánt édességeket.

A SPAR és INTERSPAR üzletekben egész évben megvásárolhatóak a Magyar Máltai Szeretetszolgálat 200 és 500 Ft-os adománykártyái. Emellett minden egyes SPAR és INTERSPAR áruházban a megvásárolt ingvállas lebomló szatyor árából a vállalat 1 forintot továbbít a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Máltai Manufaktúra nevű társadalmi vállalkozása a SPAR Magyarország támogatásával erősödhetett meg, és léphetett ki a piacra. Ezek az üzemek ma már nemcsak kiváló minőségű termékeket nyújtanak a vásárlóknak, de számos hátrányos helyzetű családnak jelentenek megélhetési lehetőséget. 2019 óta például vászon bevásárlótáskákat, valamint élelmiszertermékeket állítanak elő a SPAR országos hálózata számára.

A SPAR Magyarország célja, hogy a jövőben tovább erősítse ezt a típusú együttműködést a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal. Terveik között szerepel a választékbővítés annak érdekében, hogy az érintett társadalmi vállalkozásokat hosszú távon fenntarthatóvá tegyék.

A program hatása és eredménye:

  • Több mint 50 SPAR áruházból közvetlen adományozással napi szinten zöldség-gyümölcs, pékáru, valamint tartós élelmiszer adományok jutnak el a szervezethez.
  • A karácsony előtti akcióban évente átlagosan közel 200 tonna élelmiszer gyűlik össze, amely több tízezer család megajándékozását teszi lehetővé évről évre.
  • Az iskolakezdés előttre időzített tanszergyűjtő akció során pedig összesen közel 250 ezer tanszerrel segítették nehéz sorsú családok iskolakezdését a vásárlók.
  • 2019 és 2024 között több mint 30 ezer darab terméket vásároltak meg a Máltai Manufaktúra termékei közül.

Kapcsolódó linkek:

Hír

Kapcsolódó kulcsszavak:

stratégiai együttműködés

 

Tipikus női vállalatként erős küldetéstudattal rendelkezünk a kollégáink és vásárlóink nagy részét érintő menstruációs szegénység ügyének felkarolásában. Büszke vagyok rá, hogy az ország egyik legnagyobb munkaadójaként és kiskereskedőjeként úttörőként támogathatjuk a nőket abban, hogy megfizethetőbb áron jussanak hozzá az intim higiéniai termékekhez, melyek beszerzése hosszú távon rendszeres plusz kiadást jelent számukra. Partnerünkön keresztül egyúttal a rászoruló családok nőtagjait is segítjük termékadományokkal. Bízunk benne, hogy példánkat a jövőben minél több felelős vállalat követi majd.

Pálinkás Zsolt, vezérigazgató, Tesco Magyarország

 

Cég neve:

Tesco

Megvalósítás éve:

2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Érintett felek, helyi közösségek, Fogyasztói szemléletformálás

A program célja:

Tipikus női vállalatként külön felelősséget érzünk a nők támogatása iránt. Munkavállalóink közel 70%-a nő, visszatérő vásárlóink több mint felét is a nők képviselik. Meglévő, nőket segítő programjaink, így például a menopauza program vagy a családbarát intézkedések természetes folytatása, hogy keressük a lehetőségeket, hogy minél több nő felé nyissunk.
Az utóbbi időszak megélhetési válsága sokak anyagi körülményeit megnehezítette, és tovább növelte a támogatásra szorulók számát. Az érintettek közül a nők egy jelentős része még nehezebben tudja fedezni rendszeres kiadásait, havonta ugyanis mintegy kétezer forint költséget jelent számára az intim higiéniai termékek beszerzése. A Tesco számításai is megerősítik azokat a kalkulációkat, melyek szerint összesen 500 ciklussal számolva egy nő átlagosan mintegy 1 millió forintot költ élete során menstruációs termékekre. Sokoldalú kedvezményrendszerünkkel évek óta segítünk a spórolásban és a családi költségvetés minél praktikusabb beosztásában

A Tescónál régóta fókuszálunk a nők támogatására, ezért sokszínűségi és befogadási stratégiánk részeként kiemelten foglalkozunk többek között a nemek közötti összkereset-különbség kiegyenlítésével, a női kollégák karriertámogatásával vagy a különféle juttatások, köztük például a rugalmas foglalkoztatási formák vagy a gyermeket nevelőknek és azt tervezőknek járó extra szabadságok biztosításával. Fontosnak tartjuk, hogy olyan kényes témákat is napirendre tűzzünk, mint a menstruációs szegénység, amelynek komoly pszichológiai, fizikai, társadalmi és anyagi hatásai lehetnek a nők életére. 2023 októbere óta ingyenes menstruációs termékek érhetők el a mosdókban az áruházainkban, központi irodánkban és disztribúciós központjainkban dolgozó nők számára. A pozitív fogadtatást látva úgy döntöttünk, hogy tartósan csökkentjük sajátmárkás menstruációs termékeink árát azáltal, hogy elengedjük az áfatartalmukat. Ezzel más piaci szereplőket is szeretnénk hasonló kezdeményezésre ösztönözni.

A program intézkedései, vállalásai:

2017-ben a brit Tesco volt az első kiskereskedelmi vállalat a szigetországban, amely átvállalta a menstruációs termékekre kiszabott ÁFA fizetési kötelezettségét a vásárlóktól, majd 2023-ban a menstruációs bugyik kapcsán vágott bele hasonló kezdeményezésbe. Ugyanebben az évben indította el kampányát, melynek keretében szerte az országban női mosdókban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Tesco ügyfélszolgálati pultjánál a „fehér boríték” jelszó bemondásával kérhetők ingyenes intim higiéniai termékek anélkül, hogy bármilyen magyarázatra szükség lenne.
A május 28-i Menstruációs higiénia világnapjához kapcsolódva jelentettük be, hogy 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai termékünk árából elengedjük az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarországi kiskereskedőként is úttörők vagyunk a területen, és bízunk benne, hogy a példánkat minél többen követik majd, ezáltal pedig még több figyelmet tudunk irányítani a menstruációs szegénység problémájára, annak megoldására és a felelős marketingtevékenységre.

Május 21-én sajtóbeszélgetést tartottunk a menstruációs szegénységről és annak társadalmi hatásairól, ahol beszámoltunk a kezdeményezésről, melyről két sajtóközleményt is kiadtunk. A Tesco vállalati weboldalán pedig külön aloldalt szenteltünk a témának. Közösségimédia-felületeinken, hírlevelekben, eladáshelyi eszközökön és Clubcard alkalmazásunkban is tájékoztattuk követőinket, illetve vásárlóinkat az egyedülálló akcióról.

A téma iránti figyelmet a jövőben is szeretnénk fenntartani, így szakmai rendezvényeken is rendszeresen megszólalunk az ügyben és bemutatjuk jó gyakorlatainkat. Ezenkívül pedig átfogó vásárlói kutatást indítottunk, hogy felmérjük a menstruációs szegénységgel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat.

Közel 15 éve tart partnerkapcsolatunk a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel, melynek során vásárlóink és munkatársaink rendszeresen támogatják munkájukat adománykuponok értékesítésével, illetve vásárlásával, valamint jótékony célra felajánlott termékekkel. A menstruációs szegénység elleni küzdelemhez is hozzájárulva a tartós árcsökkentéssel egyidejűleg termékadományokat juttattunk el stratégiai partnerünk számára. A felajánlás olyan nehéz sorsú nőknek és lányaiknak szólt, akik a Segélyszervezet valamelyik otthonában élnek, és bevételeik nem fedezik a megélhetési költségeiket, így az intim higiéniai termékek ára sokszor meghaladja a lehetőségeiket. Számukra ajánlottunk fel egy évre elegendő menstruációs terméket, termékkategóriánként 2400 darab Tesco sajátmárkás nappali és éjszakai betétet, tisztasági betétet, tampont, illetve intim törlőkendőt.

Elkötelezettek vagyunk a menstruációs szegénység elleni küzdelem és a nők támogatása terén, ezért a tartós árcsökkentés mellett a fogyasztói és társadalmi edukáció részeként hosszabb távon is porondon tartjuk a témát. Jelenleg zajlik egy 1000 fős, reprezentatív fókuszcsoportos vizsgálat, illetve kérdőíves felmérés a menstruációs termékekkel, menstruációs szegénységgel kapcsolatban, melynek eredménye és kommunikációja őszre várható. Továbbá TikTok videókban az „utca emberét” is szeretnénk megszólaltatni, hogy rávilágítsunk az egyéni történetekre és vélekedésekre. Szakmai rendezvényeken és csoportokban pedig a kiskereskedelmi szereplők összefogására és a Tescóéhoz hasonló gyakorlatok bevezetésére ösztönözzük az intim higiéniai termékeket forgalmazó vállalatokat.

A program hatása és eredménye:

A bejelentés óta eltelt időszakban közel 30%-kal nőtt meg a sajátmárkás női higiénés termékek forgalma.
A bejelentő sajtóközleményből több mint 60 megjelenés született közel 25 millió forint hirdetési értékben. A témával olyan fontos orgánumok is foglalkoztak, mint az Index, a Képmás, a Szeretlek Magyarország, a Szoljon hírportál vagy az Éva Magazin. A Tesco Magyarország LinkedIn-oldalán a témában megosztott tartalmak mintegy 30.000 megjelenést és több mint 18.500 egyedi megtekintést generáltak. A kezdeményezésről beszámoltak olyan véleményvezérek, mint Orosz Barbara televíziós műsorvezető, Rácz Zsuzsa író vagy Mirelle, életmódblogger. A TV2 Mokka és a Manna FM Valódi Nők műsorában élőben is nyilatkoztunk az akcióról. A Tesco Facebook és Instagram oldalán közzétett posztok 167 ezer megjelenítést,160 ezer egyedi megtekintést és közel 2500 felhasználói interakciót hoztak. Az árcsökkentést kommunikáló bannert tartalmazó két vásárlói hírlevelet összesen 316 ezer alkalommal nyitották meg.
A kommunikációs kampány hatására a Szabad a Hang kampányt indított arra kérve más áruházláncok vezetőit, hogy kövessék a Tesco példáját és vezessenek be hasonló tartós árcsökkentés.

Kapcsolódó linkek:

Tesco Fenntarthatóság: Küzdelem a menstruációs szegénység ellen

Menstruációs termékek áfáelengedésével és adományozásával támogatja a Tesco a nők extra kiadásainak csökkentését

Valódi Nők-Manna FM: Beszélgetés a menstruáció szegénységről

Kapcsolódó kulcsszavak:

nők támogatása, menstruációs szegénység, partnerség

 

„Hiszem, hogy a legnagyobb érték az ember. Éppen ezért nagyon fontos elköteleződése vállalatunknak a társadalmi felelősségvállalás. Megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása révén nem csak az ő életüket tehetjük jobbá, hanem hozzájárulhatunk a társadalmi egyenlőtlenségek mérsékléséhez is.”

Lucenko Viktória, vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Auchan Magyarország Kft.

Megvalósítás éve:

2010 óta

Célterületek:

Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség

A program célja:

 

Felelős vállalatként mindig is fontosnak tartottuk a társadalmi felelősségvállalás előmozdítását.

Az Auchan Magyarország 2010-től foglalkoztat megváltozott munkaképességű kollégákat. A kezdeményezés egy áruházigazgató és egy HR vezető nyitottságának és társadalmi érzékenységének köszönhetően indult el, és vált fokozatosan a vállalat HR politikájának egyik sarkalatos pontjává.

Az inkluzív foglalkoztatásban hiszünk, ahol a munkatársainknak a különbözőségük ellenére is lehetőséget biztosítunk, hogy fejlődéshessenek és kiteljesedhessenek.

Valljuk, hogy mindenkinek lehetőséget kell kapnia az értékteremtő munkavégzésre, ezért többszáz megváltozott munkaképességű munkatársunknak nyújtunk stabil és kiszámítható munkahelyet. Ők megbecsült és értékes tagjai az Auchan csapatának, ami egyben társadalmi integrációjukat is elősegíti. Saját, MMK foglalkoztatást segítő programunk mellett folyamatosan hozunk létre rájuk szabott pozíciókat. Érzékenyítő és edukációs tréningekkel, rendezvényekkel, valamint minikampányokkal segítjük a munkahelyi beilleszkedést, erősítjük az el- és befogadó légkört.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Missziónkat 2010-ben kezdtük el. A gyakorlatban úgy indult el a folyamat, hogy az egyik munkatársunk fia hallássérültként élt, de szívesen jött volna hozzánk dolgozni. Ő volt az „első fecskénk”. Ekkor elkezdtünk a teljes megváltozott munkaképességű munkavállalói foglalkoztatásra egy projektet felépíteni.

Felállítottunk egy belső csapatot, akik az áruház mindegyik részlegét, és azon belül a különböző beosztotti és vezetői szintet képviselték. Ez a csoport kezdett el azon gondolkodni, hogyan lehet elfogadtatni a fogyatékkal élőket a szervezeten belül.

Először megvizsgáltuk a cégen belül, mely pozíciók alkalmasak a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására, valamint szükséges-e plusz beruházás, fejlesztés ahhoz, hogy ezekben a pozíciókban alkalmazzuk őket. Emellett megvizsgáltuk a munkafolyamatokat és létrehoztunk új státuszokat kifejezetten a fogyatékossággal élő munkavállalóknak. Ezen kívül érzékenyítő és edukációs tréningeket, rendezvényeket, kampányokat szervezünk.

Aktivitásainkba szakmai partnereket is bevontunk, más civil szervezetek mellett rendszeresen együttműködünk a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével, a Kézenfogva és a Salva Vita Alapítvánnyal.

Jelenleg is többszáz megváltozott munkaképességű munkatárs erősíti csapatunkat, akiket elsősorban pénztárosként, az e-kereskedelemben és adminisztratív munkakörökben foglalkoztatunk.

 

A program hatása és eredménye:

 

Ha munkát adunk a fogyatékossággal élő embereknek, az segíti a társadalomba történő be-, illetve visszailleszkedésüket. Az ép dolgozókban és vásárlóinkban is erősödik a tolerancia a fogyatékossággal élők iránt. Az sem elhanyagolható szempont, hogy az adózási rendszer is támogatja a fogyatékossággal élőket foglalkoztató cégeket. Az így keletkező megtakarításból fejlesztéseket valósítunk meg, amelyek további megváltozott munkaképességű munkatársak alkalmazását teszik lehetővé.

Törekvéseinket eddig számos díjjal is jutalmazták (CSR Hungary, Érték vagy!).

 

Kapcsolódó linkek:

 

Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása

Jó gyakorlatok a megváltozott munkaképességű munkavállalók toborzásában és kiválasztásában

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

esélyegyenlőség, inkluzív foglalkoztatás, megváltozott munkaképesség

 

Büszke vagyok arra, hogy az emberközpontú munkakörnyezeten túl szervezetünk elkötelezett híve munkatársaink szakmai és mentális fejlesztésének. Támogatjuk és biztosítjuk a legkorszerűbb tudás elsajátítását, az új ötletek megvalósítását, valamint a mentális egészség ápolását. A sokféleséget tiszteletben tartjuk, elismerjük és megbecsüljük, vállalatként pedig hiszünk benne, hogy a munkatársainkban rejlő lehetőségeket csak akkor tudjuk felszínre hozni és kiaknázni, ha szervezeti kultúránkban, mint fontos alapérték, hangsúlyt kap a felhatalmazás, az esélyegyenlőség, a befogadás és a sokszínűség.

Erdős Mihály, elnök-vezérigazgató

 

 

Cég neve:

Generali Biztosító Zrt.

Megvalósítás éve:

2019-2024

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte, Oktatás és képzés, Emberi jogok, Érintett felek, helyi közösségek, Felelős vállalatirányítás, Vállalati stratégia

A program célja:

 

A fenntartható szervezeteknek hosszú távon egészséges, energikus, szenvedélyes munkatársakra és vezetőkre van szüksége.

A tudatos jelenlét, a saját magunkra való odafigyelés az elmúlt évekhez képest eddig nem látott fontossággal bír. Ahogy egyre inkább előtérbe kerül az innováció, a digitalizáció által felgyorsult információáramlás, egyre fontosabb figyelni az emberre, mint élő organikus szervezetre.

A mentális egészség megtartására egyre nagyobb fókusz helyeződik. A szervezetünknek kiemelten kell vigyázni a kollégákra, így a HR care aktivitásokban, de a vezetői és munkatársi képzéseinkben is a fizikai és mentális egészséget, mindfulness-t támogató programok kiemelt fókuszt kapnak.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

A Generali Group Next Normal programjának köszönhetően 2023-tól vállalatunk 100%-a a globális alapelvek által inspirált hibrid munkamodelleket alkalmazza. Ennek segítségével megőrizzük és erősítjük alkalmazkodási és fejlődési képességünket, további kompetenciafejlesztéssel fokozzuk az emberekben rejlő potenciálokat.

A kompetenciafejlesztés a fenntartható szervezetért több területen zajlik.

  • Globális és lokális Future Leader vezetőképző programunk fejleszti vezetőink stratégiai készségeit, bővíti digitalizációs, AI ismereteiket, legmodernebb trendek mellett egészségmegőrző gyakorlatokat ismertet.
  • 2022 óta Woman Leader Programunk segíti női vezetőinket többféle női szerepük egyensúlyának megteremtésében, családanya szerepük és karrierjük egymás melletti működtetésében.
  • Mobility és rotációs programunk célja a vezetők People menedzsment kompetenciáinak erősítése, üzleti területek hatékonyabb együttműködésének növelése, szervezeti egységek közötti silók lebontása.
  • Támogatjuk megváltozott munkaképességű munkavállalóinkat, hogy felvállalják, ha betegséggel küzdenek, és tájékoztatást, segítséget adunk az őket megillető extra juttatásokról, lehetőségekről. Megszólítunk leendő MMK kollégákat, elsősorban call centeres pozíciókkal.
  • GeNext tehetség program: friss diplomások egyéves rotációban megismerik vállalatunk működését, és a program végén készen állnak junior szakértői pozíció betöltésére.
  • Munkavállalóink mentális jólétét fejleszti HR Care kezdeményezésünk.
  • Önkéntes programokkal erősítjük a vállalati CSR programokhoz való kapcsolódást.

Programjaink tanulsága, hogy folytatni kell a jövőre felkészítő kompetenciáik fejlesztése mellett az emberi egészség hosszútávú fenntarthatóságára fókuszáló képzési programokat. A női vezetőképzések mellett érdemes női vezető klubot is működtetni. HR Care programunk iránti érdeklődés nagy, cél ezen események kapacitásának bővítése, a személyes jelenlétet igénylő egyéni és kiscsoportos alkalmak még szélesebb körben hozzáférhetővé tétele.

 

A program hatása és eredménye:

 

Vezetőképző programunk sikere évek óta töretlen: a generációk közti tapasztalatcsere, kezdeményező attitűd, kapcsolódási pontok tudatos kialakítása mindennapi kultúránk szerves részévé vált.

Megváltozott munkaképességű új kollégák bevonására irányuló kezdeményezésünkkel egy hónap alatt 43 jelöltet értünk el.

Lokális tehetségprogramjainkon 2021-2023 között 30 fő átfogó képzését biztosítottuk (2-2,5 éves programok).

HR Care programunkban a legtöbb előadás, beszélgetés vállalati Facebook csoportunkban is megosztásra kerül, így kollégáink országszerte vissza tudják nézni.

 

Kapcsolódó linkek:

 

The power of community

Sportoltak, rekordot állítottak és jótékonykodtak munkatársaink

GeNext jövőépítő tehetségprogram

Képzési programjaink

Generali Wellbeing nap

Rólunk

Generali előrelátók

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

fizikai jóllét, mentális jóllét

 

„Az UniCredit hisz a fiatalokban. A Re-Power Your Future! programmal azt kívánjuk elősegíteni, hogy Európa következő generációja kiaknázhassa a benne rejlő lehetőségeket. A méltányosabb és igazságosabb társadalom iránti elkötelezettségünk jegyében olyan oktatási lehetőségekben való részvételt kínálunk a fiataloknak, melyek hozzásegíthetik őket a sikeres iskolai tanulmányokhoz, a megfelelő szakmaválasztáshoz, és ezáltal ahhoz, hogy kontinensünk következő nemzedékeként prosperáló jövőt építhessenek.”

Tóth Balázs, elnök-vezérigazgató

 

 

Cég neve:

UniCredit Bank Hungary Zrt.

Megvalósítás éve:

2023-2026

Célterületek:

Esélyegyenlőség, Oktatás és képzés

A program célja:

 

A társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésének kulcsa a minőségi oktatás, ami képessé teszi az egyént a boldogulásra, és előkészíti az utat egy igazságosabb és méltányosabb társadalom felé. Hiszünk a fiatalokban rejlő lehetőségekben, ezért a Re-Power Your Future! oktatási programmal elősegítjük az Európa következő generációjában rejlő lehetőségek kiaknázását.

Programunk 2023-2026 között, három, egymásra épülő fázisban kínál lehetőségeket a 11-18 éves diákok bevonódásának növelésére azokban az iskolákban, ahol a legnagyobb a lemorzsolódás kockázata. Erősítjük a motivációjukat, a tanulás iránti elkötelezettségüket és segítjük őket abban, hogy a számukra legmegfelelőbb pályát válasszák.

 

A program intézkedései, vállalásai:

 

Programunk 2023-2026-ig 300 magyar iskola 31.000 diákját kívánja bevonni, növelni a fiatalok motivációját, tanulás iránti elkötelezettségét és segíteni őket abban, hogy a számukra legmegfelelőbb pályát megtalálhassák. Figyelmet szentelünk a hátrányos helyzetű régióknak, ahol a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésében az oktatásnak kiemelt a szerepe. Programunkat nagy tapasztalatú partnerrel, a Junior Achievement Magyarországgal valósítjuk meg.

A program fókuszterületei:

  • Iskola: korai iskolaelhagyás elleni küzdelem
  • Munkaerőpiac: foglalkoztathatóság javítása
  • Felsőoktatás: Egyetemi végzettség megszerzésének ösztönzése

A program 3 egymásra épülő fázisból áll:

Az 1. (Inspire) szakaszban együttműködést alakítunk ki a megcélzott iskolákkal, a speciális nevelési igényű gyermekekkel foglalkozókkal külön is, bevonjuk a pedagógusokat. A hátrányos helyzetű gyermekeknek iskola utáni foglakozásokat kínálunk. Interaktív foglakozások, alapkészségeket fejlesztő workshopok, roadshow-k keltik fel a diákok figyelmét. A megcélzott iskolákban gazdasági, pénzügyi és vállalkozói készségeket fejlesztünk, pályaorientációs napokat tartunk, saját fejlesztésű e-learning anyagok alapján interaktív tanórákon veszünk részt, inspiráló beszélgetéseket tartunk önkéntesekkel, köztük banki kollégákkal is.

A második (Prepare) szakaszban fókuszba kerül a szakmaválasztás, a munkavállalói és a vállalkozási területbe egyaránt betekinthetnek a diákok. Az előbbi irányt karrierfelkészítő programok, interjúelőkészítések és szimulációk, állás „árnyéknapok”, vállalati szakmai látogatások színesítik. A vállalkozói irányt a vállalkozási készségek fejlesztését szolgáló innovációs táborok és vállalati innovációs események, diákvállalkozási versenyek gazdagítják.

A harmadik (Succeed) fázisban mentori programban, állás „árnyékhétben” vehetnek részt a diákok,  vállalati gyakorlattal és (felügyelet mellett) céges projektekbe való bevonással bővül a program.

 

A program hatása és eredménye:

 

A 2023/2024-es tanévben az 1. fázisban résztvevő iskolák és diákok bevonása történt meg. A motivációs események, versenyek, nyári táborok, pénzügyi-vállalkozási rendezvények az 1. év végére 50 iskolát és 5.000 fiatal érnek el. Az 1. szakaszba a következő tanévben újabb 50 iskola és 5.000 diák lép, míg a 2. szakaszba 20 iskola és 1500 diák lép be.

A program társadalmi hatásai:

  • egyenlő oktatási lehetőségek javulása háttértől és helyzettől függetlenül,
  • a veszélyeztetett fiatalok körében a lemorzsolódás csökkenése, az iskolai jelenlét és az iskolai hovatartozás érzésének javítása.

 

Kapcsolódó linkek:

 

UniCredit Foundation Annual Report 2023

2023 Integrated Report (unicreditgroup.eu)

 

Kapcsolódó kulcsszavak:

 

Re-Power Your Future!, oktatás, esélyegyenlőség, lemorzsolódás, pályaválasztás

 

„Büszke vagyok arra, hogy a Szerencsejáték Zrt. rendelkezik az egyik legmagasabb lakossági bizalmi indexszel a hazai nagyvállalatok között, amely értéket gondosan őrizzük, hiszen ez fenntartható növekedésünk egyik kulcsa. Ebben fontos szerepet játszik a fogyatékossággal élők integrációjában vállalt több évtizedes szerepvállalásunk, amelyet 2021-ben egy országos szemléletformálási aktivitással egészítettünk ki.”

Mager Andrea, elnök-vezérigazgató

 

Cég neve:

Szerencsejáték Zrt.

Megvalósítás éve:

2003-

Célterületek:

Foglalkoztatás, Esélyegyenlőség, Munkavállalók jólléte

A program célja:

A KSH 2020-as adatai alapján a megváltozott munkaképességűek csupán 27,5 százaléka dolgozik, miközben a nem megváltozott munkaképességűek esetében ez az arány 77 százalék.

A Szerencsejáték Zrt. felelős munkáltatóként igyekszik példát mutatni a munkahelyi esélyegyenlőség megvalósítása terén. A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató programunk célja, hogy elősegítse a fogyatékossággal élők társadalmi integrációját, mellyel más vállalatokat is ösztönözhetünk.

A program intézkedései, vállalásai:

A nemzeti lottótársaság az ezredfordulót követő években új versenypiaci kihívásokkal szembesült. A piaci lehetőségek bővülése, illetve a játékosok igényeinek való megfelelés érdekében termékpalettája szélesítésébe, és értékesítő hálózatának bővítésébe kezdett. Társaságunk sorsjegycsaládja gyors fejlődésnek indult.

Felelős munkáltatóként vállalatunk kiemelten fontosnak tartja azt is, hogy részt vállaljon a társadalmi problémák megoldásában, ezért a fenti célt is szem előtt tartva 2003-ban kizárólag megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató sorsjegy-értékesítő hálózatot hozott létre versenypiaci feltételek között. A folyamatot az is támogatta, hogy a szektor által kínált, elsősorban értékesítési munkahelyek optimális lehetőséget nyújtanak a megváltozott munkaképességű emberek rugalmas alkalmazására.

A társaságunk által létrehozott sorsjegy-értékesítő munkakör óriási jelentőséggel bír a megváltozott munkaképességű munkavállalók körében, hiszen a rendszeres jövedelem és a szakmai sikerek révén újra a munkaerőpiac hasznos tagjainak érezhetik magukat, csapatunk önálló, felelős és jól képzett tagjaiként dolgozhatnak, amelyhez jelentős támogatást kapnak társaságunktól szakmai képzésekkel és a pénzügyi, egészségügyi, valamint a digitális világban való eligazodást segítő, öngondoskodást támogató programokkal.

A karitatív célú sorsjegy-értékesítő hálózat fenntartásával olyan megváltozott munkaképességű embereknek biztosítunk munkalehetőséget, akik már évek óta nem találtak munkát, ami életkörülményeik kedvezőtlen változását hozta magával.

A megváltozott munkaképességű személyek részére kialakított sorsjegyértékesítői munkakör nem betanított munka, általános és termékspecifikus kereskedelmi tudást igényel. A munkavállalók folyamatosan fejlesztik szakmai tudásukat a Társaság által biztosított szakmai oktatásokon és tréningeken. Emellett pénzügyi, egészségügyi és a digitális világban való eligazodást segítő, öngondoskodást támogató programokon is részt vesznek.

A program hatása és eredménye:

Jelenleg több mint 170 mozgáskorlátozott, siket, nagyothalló, valamint tartós egészségkárosodás miatt megváltozott munkaképességű személy dolgozik közel 70 magyarországi város 126 értékesítő pontján akadálymentes környezetben.

Értékesítési csapatunk 18 százalékát, míg vállalatunk teljes foglalkoztatotti létszámának közel 10 százalékát teszik ki sorsjegy-értékesítő kollegáink. Ez a szint egyedülálló a versenypiaci körülmények között működő vállalatok körében. (A GVI 2021-es adatai szerint az országos átlag 0,8%.)

A program jelentősen hozzájárul a hosszú távú üzleti értékteremtéshez is.

Kapcsolódó linkek:

https://rolunk.szerencsejatek.hu/hu/felelos-foglalkoztatas

https://rolunk.szerencsejatek.hu/uploads/files/original/static_page/20201105100453/szzrt-fenntarthatosagi-jelentes-200×200-hun-1219-1.pdf

https://ertekvagy.hu/hu/-/mkikgvi_kutatas

Kapcsolódó kulcsszavak:

Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, Esélyegyenlőség